Θα επανεξαστει η προοπτική του Δυτικού Σιδηροδρομικού Άξονα ;

Οι βουλευτές Νίκη Φούντα ΔΗΜ.ΑΡ. Αιτωλ/νίας, Δημήτριος Τσουμάνης Ν.Δ. Πρέβεζας, Μιχάλης Κασσής ΠΑΣΟΚ Ιωαννίνων και Νίκος Τσούκαλης ΔΗΜ.ΑΡ. Αχαΐας με ερώτησή τους στη βουλή ζητούν να μάθουν αν η κυβέρνηση προτίθεται να επανεξετάσει την προοπτική σιδηροδρομικής σύνδεσης Αντιρρίου– Ηγουμενίτσα, ώστε να ενταχθεί το έργο στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο, αφού το έργο περιλαμβάνεται στο αναλυτικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών και η διεκδίκηση της χρηματοδότησης μπορεί να γίνει εκ νέου. Ακόμη ζητούν ενημέρωση για το ποιος είναι ο σχεδιασμός για την ενίσχυση του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας και για την αναγκαία σύνδεση των λιμένων, ώστε να καταστεί η χώρα μας επιβατικός και εμπορευματικός κόμβος.

Στο κείμενο της ερώτησή τους αναφέρουν:
Η ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου, σε συνάρτηση με την αναγκαιότητα συνδυασμένων μεταφορών- μέσω μάλιστα και
της διασύνδεσης των λιμένων της χώρας-, έχει καθυστερήσει αδικαιολόγητα.Ειδικά δε για τον Δυτικό Σιδηροδρομικό Άξονα, έργο που προωθήθηκε ως άρρηκτο μέρος της Σιδηροδρομικής Εγνατίας και που επρόκειτο να συνδέει τα λιμάνια Αντιρρίου και Ηγουμενίτσας, οι απαντήσεις που δίνουν μέχρι σήμερα τα αρμόδια Υπουργεία είναι απογοητευτικές, αφού πρόδηλα πλέον μεταθέτουν την υλοποίηση του έργου μετά από 40 χρόνια. Πρόσφατα, η Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ενέκρινε την συμφωνία με το Συμβούλιο και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στον «Κανονισμό για την Αναθεώρηση των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών». Ειδικά για την Ελλάδα, είχε γίνει ιδιαίτερη μνεία στο Έργο Προτεραιότητας 22, δηλαδή τη «Σιδηροδρομική Εγνατία» (Ηγουμενίτσα-Ιωάννινα- Καλαμπάκα-Σιάτιστα-Κοζάνη- Θεσσαλονίκη-Αμφίπολη-Καβάλα- Νέα Καρβάλη–Τοξότες) μαζί με τον κάθετο άξονα Αντίρριο – Ηγουμενίτσα. Ο χρηματοδοτικός μηχανισμός «Συνδέοντας την Ευρώπη» ( Connecting Europe Facility) εισήχθη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως εργαλείο προτεραιοποίησης της χρηματοδότησης συγκεκριμένων διαδρόμων μεταφορικής υποδομής στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ιδιαιτέρως των σιδηροδρομικών υποδομών, εντάσσοντας το εν λόγω έργο ως προτεραιότητα. Εντούτοις, τ ο Υπουργείο Ανά πτυξης και Ανταγωνιστικότητας δήλωσε – βάσει του 9557/ΕΥΔ&ΠΛΑΠ202 εγγράφου της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Επενδύσεων /ΕΣΠΑ – πως οι προβλεπόμενοι πόροι θα αξιοποιηθούν σε εν εξελίξει σιδηροδρομικές συνδέσεις, ενώ η προοπτική του Δυτικού Σιδηροδρομικού Άξονα θα επανεξεταστεί.Ανάλογα τοποθετήθηκε και το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων.

Όπως προέκυψε, όμως, από ενδελεχή κοινοβουλευτικό έλεγχο, η Κομισιόν είχε εγκρίνει από το 2008 τη χρηματοδότηση των μελετών του Δυτικού Άξονα κατά 50%, δηλαδή κατά 21,5 εκατ. ευρώ σε προϋπολογισμό 43 εκατ. ευρώ, με προθεσμία ολοκλήρωσης ως τον Απρίλιο του 2013. Η συγκεκριμένη δράση, όμως, ακυρώθηκε εξαιτίας καθυστερήσεων από την ελληνική πλευρά. Ωστόσο, τα αρμόδια Υπουργεία παραδέχονται πως, καθώς το έργο περιλαμβάνεται στο αναλυτικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών, μπορούν να διεκδικήσουν εκ νέου την χρηματοδότησή του. Αντιλαμβάνεται ο καθένας μας πως η διασύνδεση των λιμένων της χώρας δεν μπορεί να έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2050.Πόσο μάλλον όταν η επίσημη παραδοχή καθιστά το έργο οικονομικά βιώσιμο, με ταυτόχρονα πολλαπλά οφέλη, όπως τη σημαντική μείωση του χρόνου σιδηροδρομικής σύνδεσης των Ιωαννίνων με τα αστικά κέντρα της Δυτικής Ελλάδας, την τουριστική και παραγωγική ανάπτυξη, κ.α.

Η υλοποίηση του Δυτικού Σιδηροδρομικού Άξονα οφείλει να είναι εθνικός στόχος και ως εκ τούτου η επανεξέταση της προοπτικής ένταξης στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο 2014 – 2020 είναι επιβεβλημένη. Ει δικά για τις περιοχές από τις οποίες θα διέλθει το δίκτυο, οι οποίες πάσχουν διαχρονικά σε επίπεδο υποδομών, το έργο αναμένεται να συμβάλει στην ανάπτυξή τους, ενώ ολόκληρη η περιοχή θα μετατραπεί σε επιβατικό και εμπορευματικό κόμβο, δημιουργώντας νέους όρους σε επίπεδοανταγωνιστικότητας και άρα οικονομίας, αλλά και ποιότητας ζωής κατοίκων και επισκεπτών. Η ανάγκη να αποκτήσουμε ένα σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο είναι επιτακτική, ιδιαίτερα σήμερα που πρέπει να μπουν τα θεμέλια για μακροπρόθεσμη ανάπτυξη της χώρας. Θεμέλια που πρέπει επιτέλους να εντάσσονται σε ένα μακροπρόθεσμο στρατηγικό σχεδιασμό ανάπτυξης και ώθησης. Ειδικά δε για τη διασύνδεση των λιμένων, είναι προφανής η χρηστικότητα του εγχειρήματος, αφούσε διεθνές επίπεδο παρατηρείται στροφή προς τον σιδηρόδρομο για την μεταφορά εμπορευμάτων. Το τρένο, παρότι είναι το πλέον δημοκρατικό και οικονομικό μέσο μεταφοράς, στην χώρα μας είναι πλήρως απαξιωμένο ως υποδομή. Στην στροφή που οφείλουμε να κάνουμε στην ευρωπαϊκή προοπτική της χώρας, οφείλουμε να βάλουμε τις κατάλληλες προτεραιότητες. Οφείλουμε να επενδύσουμε σε τέτοιου είδους υποδομές που αποτελούν αναγκαιότητα και αυτονόητη πραγματικότητα για όλο τον υπόλοιπο προηγμένο δυτικό κόσμο.