Εικονικοί οι νέοι προϋπολογισμοί στους 213 από τους 325 Δήμους

Του Δημήτρη Κατσαγάνη / capital.gr

Συντάχθηκαν τον Αύγουστο για να αλλάξουν το Σεπτέμβριο και… βλέπουμε. Ο λόγος για τους προϋπολογισμούς του οικονομικού έτους 2014 -15 στους 213 από τους 325 δήμους της χώρας. Σε αυτούς σήμερα γίνεται επίσημα η “αλλαγή φρουράς” στη θέση του δημάρχου, καθώς αναλαμβάνουν τα καθήκοντά τους όσοι εξελέγησαν στις Δημοτικές Εκλογές της 18ης – 25ης Μαΐου. Η θητεία τους λήγει την 29η Αυγούστου του 2019, δηλαδή σε πέντε χρόνια, μετρώντας από σήμερα.

Ωστόσο μέχρι τα τέλη του προηγούμενου μήνα, δηλαδή πριν βρεθούν στις θέσεις τους δύο στους τρεις νεοεκλεγέντες δημάρχους έπρεπε βάσει νόμου, οι προκάτοχοί τους που ηττήθηκαν στις περασμένες εκλογές (όπως φυσικά και εκείνοι που παρέμειναν στις θέσεις τους) να καταθέσουν στο Παρατηρητήριο Οικονομικής και Διοικητικής Αυτοτέλειας στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) το οποίο τελεί υπό την εποπτεία του Υπουργείου Οικονομικών, το προσχέδιο του προϋπολογισμού για το οικονομικό έτος που για τους δήμους ξεκινά ουσιαστικά από σήμερα. Η διαδικασία αυτή κάθε άλλο παρά “τυπική” μπορεί να χαρακτηριστεί, αν σκεφτεί κανείς πως όποιος δήμος αποκλίνει επί δύο συνεχόμενα τρίμηνα από τους στόχους που έχει θέσει για τα έσοδα του (πχ από δημοτικά τέλη), τότε το Παρατηρητήριο Οικονομικής και Διοικητικής Αυτοτέλειας μπορεί να του επιβάλλει ένα μικρό… Μνημόνιο μέχρι να “εξυγιανθεί” οικονομικά, μειώνοντας δαπάνες ή αυξάνοντας τα έσοδα του.

Κανείς, φυσικά, από τους νεοκλεγέντες δημάρχους δεν ήθελε να δεσμευθεί για τα πεπραγμένα των προκατόχων του, τα οποία θα μπορούσαν να τους οδηγήσουν στη μέγγενη του “Παρατηρητηρίου” από το πρώτο κιόλας εξάμηνο της θητείας του.Για αυτό η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) έδωσε το πράσινο φως ώστε τα προσχέδια του προϋπολογισμού του οικονομικού έτους 2014 -15 των δήμων όπου γίνεται “αλλαγή φρουράς” να καταρτιστούν και να σταλούν γενικά από τις… οικονομικές υπηρεσίες και όχι από τις αρμόδιες Οικονομικές Επιτροπές των δήμων.

Έτσι, αφενός οι δήμοι εμφανίζονται εν πολλοίς συνεπείς με τις υποχρεώσεις τους απέναντι στο νόμο καταθέντοντας έγκαιρα τους προ”υπολογισμούς τους στο “Παρατηρητήριο”, αφετέρου κανείς από τους 213 νεοεκλεγέντες δημάρχους δεν είναι πλήρως δεσμευμένος να εφαρμόσει έναν προϋπολογισμό τον οποίο φυσικά δεν κατάρτισε ο ίδιος και δεν ψήφισε το δημοτικό συμβούλιο που προέκυψε από τις τελευταίες δημοτικές εκλογές. Μ΄ άλλα λόγια τα προσχέδια των προϋπολογισμών που έχουν κατατεθεί στο Παρατηρητήριο Οικονομικής και Διοικητικής Αυτοτέλειας από δύο στους τρεις δήμους της χώρας είναι “εικονικοί” καθώς δεν αντιπροσωπεύουν τίποτα άλλο παρά σκιαγραφήματα των δημάρχων που αποχωρούν…

Ωστόσο τόσο τους νεότερους όσο και τους παλιότερους δημάρχους απασχολεί και ένα άλλο “τεχνικό” ζήτημα. Με βάση το νέο τρόπο εφαρμογής του προϋπολογισμού, δεν επιτρέπεται σε κανένα δήμαρχο να έχει ένα κεντρικό ταμείο αποθεματικών χρημάτων από το οποίο να αντλεί πόρους ανάλογα με την επειγότητα των τρεχουσών αναγκών. Από εδώ και στο εξής κάθε κωδικός δαπανών θα έχει το δικό του αποθεματικό και δεν θα επιτρέπεται στο δήμαρχο να αντλήσει χρήματα από το αποθεματικό μίας συγκεκριμένης κατηγορίας δαπανών για χάρη κάποιας άλλης…