Hellenic Seaplanes: τα μεγάλα πλάνα για την ανάπτυξη υδατοδρομίων στην Ελλάδα

Hellenic Seaplanes: τα μεγάλα πλάνα για την ανάπτυξη υδατοδρομίων και τις πτήσεις με υδροπλάνα στην Ελλάδα
Ενδιαφέρουσες απαντήσεις εφ’ολης της ύλης έδωσε ο Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της Hellenic Seaplanes, κ. Νικόλας Χαραλάμπους, σχετικά με τα άμεσα και τα μελλοντικά σχέδια της εταιρείας για την ανάπτυξη υδατοδρομίων στην Ελλάδα.

1. Πως αντιμετωπίζουν οι επενδυτές σας την σημερινή πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα? Έχετε εξετάσει την πιθανότητα να αναστείλετε τις κινήσεις σας έως ότου ξεκαθαρίσει το πολιτικό τοπίο? Σε ένα πιθανό Grexit και επιστροφή στην δραχμή τι πιστεύετε ότι θα κάνουν οι επενδυτές?
Σίγουρα η πολιτική αβεβαιότητα είναι κάτι το οποίο απασχολεί τους επενδυτές μας, διότι το τοπίο δεν είχε καλά καλά ξεκαθαρίσει από την κρίση και μπήκαμε εκ νέου σε καταστροφολογίες και περιπέτειες. Κυρίως τα ξένα μέσα ενημέρωσης δημιουργούνε ένα περιβάλλον τρόμου για τις επενδύσεις στην Ελλάδα που σίγουρα κάνει του επενδυτές να ανασκουμπώνονται και να βάζουν όποιες επενδυτικές δραστηριότητες έχουν ξεκινήσει στον πάγο ή ακόμα και να εγκαταλείπουν τον σχεδιασμό τους στην ελληνική επικράτεια.

Το ίδιο συμβαίνει και με τους δικούς μας επενδυτές οι οποίοι βλέπουν και ακούνε όλα τα σενάρια που μπορούν να επικρατήσουν στην Ελλάδα. Από το κακό σενάριο, το γνωστό Grexit και την επιστροφή μας στην δραχμή μέχρι και το να μην γίνει τίποτα καταστροφικό και να κυλήσουν όλα ομαλά. Εμείς απευχόμαστε το κακό σενάριο και ελπίζουμε ότι όλα θα πάνε καλά. Προς το παρόν και οι δικοί μας επενδυτές αναμένουν όπως όλοι τα αποτελέσματα των εκλογών…

Εμείς γνωρίζουμε και το μεταφέραμε και στους επενδυτές μας ότι η Ελλάδα μπορεί να μετατραπεί σε Μαλδίβες της Ευρώπης, να γίνει η Μέκκα των υδροπλάνων. Είναι ο προορισμός που θέλουν να επισκεφτούν, τουρίστες από όλο τον κόσμο, φτάνει μόνο να έχουν την αίσθηση ότι καμία ελληνική κυβέρνηση όποια και να είναι δεν θα τους ταλαιπωρήσει στις ημέρες των διακοπών τους. Ο τουρισμός και οι επενδύσεις στον τουρισμό δεν θα σταματήσουν είτε είμαστε στο ευρώ είτε στην δραχμή. Αυτό που απαιτείται είναι να δοθεί η σωστή εικόνα προς το εξωτερικό πως η προσπάθεια που γίνεται για την προσέλκυση ξένων επενδύσεων δεν μπορεί να ανακόπτεται κάθε φορά από τις πολιτικές εξελίξεις. Η Hellenic Seaplanes ξεκίνησε την λειτουργία της 2 χρόνια πριν μέσα σε ένα κλίμα οικονομικής αβεβαιότητας, το ίδιο κλίμα υπάρχει και σήμερα λόγω των εκλογών. Σίγουρα οι εκλογές θα είναι κρίσιμες για την Ελλάδα και για την αναπτυξιακή της πορεία και σίγουρα θα επηρεαστεί θετικά ή αρνητικά ανάλογα με το πότε θα σχηματιστεί σταθερή κυβέρνηση. Εμείς επιμένουμε στην Ελλάδα, επενδύουμε και αναπτύσσουμε τα υδροπλάνα.

2. Ποιοί είναι οι βασικοί άξονες της πρότασης που έχετε καταθέσει για την δημιουργία υδατοδρομίων στα νησιά και στα παράλια της Ελλάδας;
Όπως έχουμε πει η Hellenic Seaplanes S.A. από την αρχή της λειτουργίας της στηρίζει την ιδιωτική επένδυση με αποτέλεσμα να γίνεται ολοκληρωμένος και ορθολογικός σχεδιασμός του δικτύου καθότι έχουμε κάνει αποτύπωση της σημερινής κατάστασης και υπολογίσαμε ακριβώς το κόστος δημιουργίας των υδατοδρομίων. Η προσπάθεια μας δεν επιβαρύνει με κανένα κόστος το δημόσιο φορέα και επισπεύδονται οι διαδικασίες ολοκλήρωσης. Ασφαλώς αυτό που μας ενδιαφέρει είναι η δημιουργία ενός δικτύου όσο το δυνατόν πιο γρήγορα και η εξασφάλιση της σωστής λειτουργίας όλων των υδατοδρομίων. Εάν υπάρχει ενδιαφέρον και από άλλους φορείς, δημόσιους ή ιδιωτικούς να δημιουργήσουν υδατοδρόμια, θα στηρίξουμε την όποια προσπάθεια με στόχο να εντάξουμε στο πτητικό μας δίκτυο περισσότερους προορισμούς. Όλες οι δραστηριότητες μας κινούνται πάντα μέσα σε ένα ορθολογικό πλαίσιο ώστε οι τελικές επιλογές να εξασφαλίζουν την επιτυχία της τόσο σημαντικής προσπάθειας που ήδη καταβάλλεται, στο πιο σύντομο χρονικό ορίζοντα, χωρίς ωστόσο να θυσιάζεται ούτε το επίπεδο ποιότητας των υπηρεσιών που τελικώς θα παρέχονται στους πολίτες, ούτε βεβαίως να διακυβεύεται στο ελάχιστο η ασφάλειά τους.

3. Ποιές είναι οι διαδικασίες που θα ακολουθηθούν για την αδειοδοτήση και την κατασκευή ενός υδατοδρομίου;
Βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξη ενός υδατοδρομίου είναι η εξασφάλιση του δικαιώματος χρήσης για την χερσαία επιφάνεια επί της οποίας θα εγκατασταθούν οι απαραίτητες υποδομές για την προσέγγιση, επιβίβαση, αποβίβαση και προβλεπόμενο έλεγχο των επιβατών.

Με δεδομένο ότι η εκμετάλλευση κατάλληλων υφιστάμενων υποδομών εξοικονομεί σημαντικό χρόνο στο όλο εγχείρημα, προτεραιότητα και ενδιαφέρον επικεντρώνεται στους υφιστάμενους λιμένες. Το κατά νόμο αρμόδιο όργανο για την παραχώρηση του ως άνω δικαιώματος εντός υφιστάμενων λιμένων είναι ο Φορέας Διοίκησης, Λειτουργίας και Εκμετάλλευσης Λιμένα που κατά περίπτωση μπορεί να είναι:
• Λιμενικό Ταμείο ή
• Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο ή
• Οργανισμός Λιμένα.
Ο Φορέας Διοίκησης, Λειτουργίας και Εκμετάλλευσης Λιμένα καλείται πρωτίστως να αποφανθεί για το ποιος αναλαμβάνει την άδεια του υδατοδρομίου και άρα την υλοποίηση και εκμετάλλευση της σχετικής επένδυσης. Στην περίπτωση δε που η άδεια αναλαμβάνεται από ιδιώτη επενδυτή ή άλλο νομικό πρόσωπο (ο οποίος θα αναλάβει όλο το κόστος αδειοδότησης , κατασκευής και λειτουργίας), παραχωρείται το δικαίωμα χρήσης μέσα από δημόσια διαγωνιστική διαδικασία όπως προβλέπεται από τις διατάξεις εκμίσθωσης δημοσίων ακινήτων (ΠΔ 715/1979 όπως ισχύει), η οποία μπορεί να ολοκληρωθεί το πολύ εντός ενός (1) μήνα.

Αν Φορέας Διοίκησης, Λειτουργίας και Εκμετάλλευσης Λιμένα αποφασίσει να αδειοδοτήσει ο ίδιος στο όνομα του τότε αναλαμβάνει την κάλυψη και του κόστους. Ωστόσο, αυτό το ενδεχόμενο αποτελεί την εξαίρεση του κανόνα καθώς προϋποθέτει την υλοποίηση της επένδυσης και άρα την διάθεση δημόσιων πόρων που τα τελευταία έτη της κρίσης έχουν ελαχιστοποιηθεί ή ακόμη και εξαφανιστεί. Σε κάθε άλλη περίπτωση που ο Φορέας Διοίκησης, Λειτουργίας και Εκμετάλλευσης Λιμένα δεν λάβει συγκεκριμένη θέση επί του θέματος, είναι προφανές ότι δεν είναι δυνατή η ανάπτυξη υδατοδρομίου και κατά συνέπεια η ευρύτερη περιοχή δεν μπορεί να ενταχθεί στο δίκτυο διασύνδεσης με υδροπλάνα.Μέχρι σήμερα πάνω από 40 υδατοδρόμια σε όλη την Ελλάδα βρίσκονται σε φάση αδειοδότησης και υλοποίησης που αν όλα πάνε καλά από το 2015 οι Έλληνες θα μπορούν να πετάνε σχεδόν παντού με υδροπλάνα.

Είναι αποδεδειγμένο πως ένα τέτοιο εγχείρημα θα λειτουργήσει ευεργετικά για την άρση της απομόνωσης των απομακρυσμένων νησιωτικών μας περιοχών, την σύσφιξη των σχέσεων των τοπικών κοινωνιών με τον κυρίως εθνικό κορμό της χώρας και την εμπορική και κοινωνική ανάπτυξη νησιών και τόπων του ευρύτερου Ελληνικού χώρου, που σήμερα δικαιολογημένα αισθάνονται στο περιθώριο. Η ανάπτυξη ενός πανελλαδικού δικτύου υδατοδρομίων μπορεί να δώσει ώθηση στα τουριστικά επαγγέλματα, να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας και να στηρίξει την εξυπηρέτηση ασθενών με αεροδιακομιδές, τόσο για τους Έλληνες όσο και τους τουρίστες που επισκέπτονται την Ελλάδα.

Διαδικασία αδειοδότησης
-Απόφαση παραχώρησης χώρου (Φορέας Διαχείρισης Λιμένα)
-Αίτηση για Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) ή τροποποίηση υφιστάμενης ΑΕΠΟ ( Υπ.Π.Ε.Κ.Α.)
-Κατάθεση φακέλου αδειοδότησης από δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα στην αρμόδια υπηρεσία (ΔΠΣΑΑΑ) του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
-Έγκριση και διαβίβαση δικαιολογητικών, χαρτών και εγχειρίδιων λειτουργίας στις εμπλεκόμενες υπηρεσίες.
-Επίσκεψη από την Επιτροπή Υδατοδρομίων για επιθεώρηση εγκαταστάσεων
-Έκδοση Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ) ή σχετικής τροποποίησης.
-Έκδοση άδειας λειτουργίας (διϋπουργική Κ.Υ.Α.)

Με την υποβολή της αίτησης, του τεχνικού φακέλου και του αποδεικτικού καταβολής του παραβόλου, η Δ.Π.Σ.Α.Α.Α., διαβιβάζει εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών αντίγραφο του φακέλου στις αρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες. Εμπλέκονται οι παρακάτω φορείς: Γεν. Επιτελείο Ναυτικού, Γεν. Επιτελείου Αεροπορίας, Υπ. Ανάπτυξης, Υπ. Ναυτιλίας & Αιγαίου, Λιμενικό Σώμα και Υ.Π.Α. (Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας) και η Δ/νση Κρατικής Ασφάλειας.
Όπως αναφέρεται και στον νόμο Ν. 4146/18-4-2013 στο άρθρο 39, από την στιγμή που θα υποβληθεί πλήρης φάκελος για την αδειοδότηση ενός υδατοδρομίου θα πρέπει εντός τριών (3) μηνών να έχουν διενεργηθεί οι επιθεωρήσεις του φακέλου και των χώρων και να είναι έτοιμη η εισήγηση για υπογραφή της Άδειας.

4. Τι πιστεύετε ότι θα είναι καλύτερο για την Ελλάδα, Δημόσια ή Ιδιωτικά υδατοδρόμια;
Αναλόγως του χαρακτήρα του κατόχου της άδειας λειτουργίας, ένα υδατοδρόμιο μπορεί να είναι είτε δημόσιο είτε ιδιωτικό. Διευκρινίζεται ότι αμφότερου χαρακτήρα τα υδατοδρόμια έχουν τους ίδιους περιορισμούς και δυνατότητες, δηλ. ακολουθείται η ίδια αδειοδοτική διαδικασία, ελέγχονται από τις ίδιες εποπτικές αρχές, υπάγονται στην ίδια τιμολογιακή πολιτική (ΚΥΑ 68664/168/20.12.2013/ΦΕΚ 50Β/15.01.2014). Κάθε υδατοδρόμιο υποχρεούται να εξυπηρετεί όλες τις δραστηριοποιούμενες εταιρείες υδροπλάνων.

Σε σχέση με τις ανησυχίες που έχουν τον τελευταίο καιρό καλλιεργηθεί για την απώλεια της άδειας οποιουδήποτε ιδιωτικού υδατοδρομίου, που δεν καταστεί βιώσιμο, αρκεί απλώς να αναφερθούν οι διατάξεις του άρθρου 41 του Νόμου που προβλέπουν την μεταβίβαση της άδειας ή την παραχώρηση της λειτουργίας και εκμετάλλευσης της επένδυσης. Άλλωστε, η έως τώρα πραγματικότητα στην διαχείριση έργων καταδεικνύει ότι ο κίνδυνος αστοχίας οποιουδήποτε έργου αυξάνει σημαντικά όταν την διαχείριση και εκμετάλλευσή του την αναλαμβάνει δημόσιος φορέας. Μάλιστα, σε τέτοιες περιπτώσεις η διαδικασία μεταβίβασης ή παραχώρησης εκμετάλλευσης μπορεί να ξεπεράσει και τα 2 έτη.

Η μεγάλη διαφορά στις δύο προηγούμενες κατηγορίες υδατοδρομίων έγκειται στους χρόνους διεκπεραίωσης των εγκρίσεων και της τελικής άδειας που είναι δυσθεώρητα μεγαλύτεροι στην περίπτωση των δημόσιων υδατοδρομίων. Ένα δημόσιο υδατοδρόμιο βάση εμπειρίας χρειάζεται πέραν των 18 μηνών η αδειοδότηση, κατασκευή και λειτουργία γιατί ο δημόσιος φορέας υποχρεούται να ακολουθεί τις αποφάσεις των διοικητικών οργάνων, να λαμβάνει εγκρίσεις δαπανών, να διενεργεί διαγωνιστικές διαδικασίες ενώ πολλές φορές οι εκλογές είναι δυνατόν να επηρεάσουν και την γενικότερη πολιτική τους. Είναι λοιπόν εύλογο, ότι σε μια τέτοια περίπτωση αυξάνονται δυσθεώρητα τα γραφειοκρατικά προσκόμματα και προφανώς οι χρόνοι διεκπεραίωσης.

Βασιζόμενοι στην εκτεταμένη εμπειρία της εταιρείας μας στο αδειοδοτικό πλαίσιο όπως έχει διαμορφωθεί ως τώρα, ο ταχύτερος και αποτελεσματικότερος τρόπος για την ανάπτυξη και λειτουργία υδατοδρομίων βασίζεται στην ιδιωτική επένδυση που απλώς προϋποθέτει όπως αναφέρθηκε στα προηγούμενα την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης μέσω δημοπρασίας η οποία όμως δεν ξεπερνά τον ένα (1) μήνα για να ολοκληρωθεί. Θεωρούμε δε αυτονόητο ότι κρίσιμη παράμετρος επιτυχίας ενός τόσο σημαντικού εγχειρήματος αποτελεί η ιδιωτική πρωτοβουλία και επένδυση κεφαλαίων που θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας, θα δώσουν κίνητρα για παράπλευρες ιδιωτικές επενδύσεις ενώ θα εξασφαλίσουν στο μέγιστο δυνατό βαθμό την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων και επομένως την επιτυχία. Είναι άλλωστε ιδιαίτερα οξύμωρο να γίνεται διαρκώς μεγάλος λόγος για εθνική Ανάπτυξη προσπαθώντας να προσελκύσουμε ιδιωτικές επενδύσεις για μεγάλα έργα από την μία και από την άλλη να επιχειρούνται δημόσια υδατοδρόμια…

Στις περιπτώσεις όμως που έχουν ξεκινήσει να φτιαχτούν δημόσια υδατοδρόμια προσπαθούμε να στηρίξουμε την προσπάθεια να ολοκληρωθεί το υδατοδρόμιο. Η εταιρεία μας εκτός των ιδιωτικών επενδύσεων σε υδατοδρόμια που επίσης θα αδειοδοτήσει, λειτουργεί και ως σύμβουλος αδειοδότησης σε Οργανισμούς Λιμένων και Λιμενικά Ταμεία. Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι και η πρόσφατη ανάθεση αδειοδότησης από τον μεγαλύτερο Οργανισμό Λιμένα που έχει λάβει προς το παρόν τέτοια απόφαση, όπως αυτός του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης. Αυτό αναφέρεται γιατί κυκλοφορούν κάποια δημοσιεύματα που σκοπίμως ή όχι διαστρεβλώνουν την πραγματικότητα αναφέροντας ότι η εταιρεία μας ενδιαφέρεται αποκλειστικά για επενδύσεις σε ιδιωτικά υδατοδρόμια.

Αντίθετα, ακριβώς επειδή πρόκειται για εγχείρημα καταφανώς εθνικής σημασίας, κρίνουμε ότι το βάρος της προσπάθειάς πρέπει να πέσει κυρίως στην προώθηση της οργάνωσης, της παρακολούθησης και της έγκαιρης παρέμβασης για την άρση των ήδη αρκετών υφιστάμενων γραφειοκρατικών προβλημάτων που δυσχεραίνουν την ανάπτυξη των υδατοδρομίων. Θεωρούμε δε αυτονόητο ότι θα συμφωνείτε πως κρίσιμη παράμετρος επιτυχίας ενός τόσο σημαντικού εγχειρήματος αποτελεί η ιδιωτική πρωτοβουλία και επένδυση κεφαλαίων που θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας, θα δώσουν κίνητρα για παράπλευρες ιδιωτικές επενδύσεις ενώ θα εξασφαλίσουν στο μέγιστο δυνατό βαθμό την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων και επομένως την επιτυχία.

Εφόσον υπάρχει το ιδιωτικό ενδιαφέρων για τα υδατοδρόμια, πιστεύουμε ότι τα χρήματα αυτά του δημοσίου θα μπορούσαν να κατευθυνθούν στην ενίσχυση του όλου εγχειρήματος, δημιουργώντας υποστηρικτικές δομές, επιδοτήσεις νέων θέσεων εργασίας, επιδοτήσεις δρομολογίων σε αποκλεισμένα νησιά με υδροπλάνα και να γίνει συνδυασμός της ιδιωτικής και δημόσιας επένδυσης με σαφώς καλύτερο αποτέλεσμα για τον ελληνικό λαό.

5. Ποια είναι η άποψη σας για την προσπάθεια που γίνεται από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την δημιουργία δημόσιων υδατοδρομίων που θα διαχειρίζονται από την Περιφέρεια;
Η εταιρεία μας συμμερίζεται απόλυτα το όραμα της Περιφέρειας. Είναι προφανές πως ένα τόσο μεγάλο δίκτυο υδατοδρομίων που θα αναπτυχθεί χωρίς μάλιστα την οικονομική επιβάρυνση της εταιρείας μας, κάνει το επιχειρηματικό μας σχέδιο πολύ πιο βιώσιμο και επικερδές. Σας ενημερώνω ότι η εταιρεία μας είχε κάνει σε προγενέστερο χρόνο πρόταση στα περισσότερα Λιμενικά Ταμεία του Νοτίου Αιγαίου να αναπτύξει υδατοδρόμια με ιδιωτικά κεφάλαια χωρίς να επιβαρυνθούν με κανένα κόστος οι δημόσιοι φορείς διαχείρισης Λιμένων όπως έγινε στην Πάτμο και στην Τήνο. Είναι επίσης προφανές ότι θα μπορέσει να αναπτυχθεί σωστά το δίκτυο υδατοδρομίων εφόσον ακολουθηθεί μια ολοκληρωμένη διαδικασία σχεδιασμού των προορισμών, εντός ενός ορθολογικού πλαισίου, ώστε τελικά να εξασφαλίζεται ουσιαστικό όφελος για την Περιφέρεια αλλά και για τον τομέα των υδροπλάνων.

Η εταιρεία μας ΥΔΡΟΠΛΑΝΑ ΕΛΛΑΔΑΣ Α.Ε δραστηριοποιείται τα τελευταία 2 χρόνια έχοντας ως αντικείμενο πέραν του πτητικού έργου και την εξασφάλιση της λειτουργίας όσο το δυνατόν περισσότερων Υδατοδρομίων στην Ελλάδα ιδιωτικών ή δημοσίων. Στόχος είναι η ανάπτυξη ενός σημαντικού δικτύου Υδατοδρομίων σε όλη τη χώρα καθώς και η επιχειρησιακή σύνδεση των προορισμών με υδροπλάνα. Υπάρχει ήδη εξειδικευμένη ομάδα στελεχών και έμπειρου προσωπικού για την μελέτη και την αδειοδότηση υδατοδρομίων καθώς και καταρτισμένα στελέχη για την λειτουργία και επιτυχία του όλου επιχειρηματικού σχεδίου.

Έχουμε ενημερώσει την Περιφέρεια και το Περιφερειακό Συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου ότι παρακολουθούμε με ενδιαφέρον, την πραγματικά επίπονη και επίμονη προσπάθεια της Περιφέρειας, να αδειοδοτήσει ένα σημαντικό αριθμό υδατοδρομίων στην Περιφέρειά του και ότι θα είμαστε δίπλα τους εάν χρειαστεί να συμβάλουμε στην όλη προσπάθεια σχετικά με την ανάπτυξη των υδροπλάνων στο Νότιο Αιγαίο.
Η εταιρεία μας προκειμένου να προφυλάξει τον τομέα των υδροπλάνων και τους φορείς που συμβάλουν στην ανάπτυξη του δικτύου με γνώμονα την εξοικονόμηση των εθνικών πόρων έχει ενημερώσει την περιφέρεια ότι στην όλη προσπάθεια τους πρέπει να :
1. Πρέπει να γίνει αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης των λιμένων έτσι ώστε να υπολογιστεί και το κόστος κατασκευής των εγκαταστάσεων των υδατοδρομίων.
2. Πρέπει να πραγματοποιηθεί ένας ενιαίος σχεδιασμός του δικτύου σε συνεργασία με τις υφιστάμενες εταιρείες υδροπλάνων έτσι ώστε να αναπτυχθούν περισσότερες διασυνδέσεις με τα υδροπλάνα.
3. Πρέπει να οριστούν τα κεντρικά υδατοδρόμια και τα περιφερειακά έτσι ώστε να είναι βιώσιμη η λειτουργία των υδροπλάνων στο Νότιο Αιγαίο και να μην οδηγηθεί σε αδιέξοδο λόγο πρόχειρου σχεδιασμού.
4. Πρέπει να σχεδιαστούν τα εναλλακτικά υδατοδρόμια στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου λόγω των καιρικών συνθηκών (όσα δεν έχουν αεροδρόμια)
5. Το κόστος της αδειοδότησης που ορίζεται στις αποφάσεις της Περιφέρειας είναι πολύ υψηλό και υπερδιπλάσιο εκείνου της αγοράς.
6. Το κόστος των περιφερειακών υδατοδρομίων που θα διαθέτουν μόνο μία θέση υδροπλάνου δεν είναι το ίδιο με το κόστος των κεντρικών υδατοδρομίων που θα διαθέτουν εγκαταστάσεις πέραν των 3 θέσεων υδροπλάνων.

6. Περιγράψτε μας την μέχρι σήμερα δραστηριοποίηση της Hellenic Seaplanes στην δημιουργία δικτύου υδατοδρομίων. Σε πόσα υδατοδρόμια έχετε ξεκινήσει τις διαδικασίες;
Η εταιρεία μας δραστηριοποιείται ως ιδιωτικό επενδυτικό όχημα στην ελληνική αγορά έχοντας ως αντικείμενο την εξασφάλιση της λειτουργίας όσο το δυνατόν περισσότερων υδατοδρομίων στην χώρα μας. Πρωταρχικοί στόχοι της είναι η ανάπτυξη ενός σημαντικού δικτύου Υδατοδρομίων σε όλη την Ελλάδα καθώς και η επιχειρησιακή σύνδεση των προορισμών με υδροπλάνα.

Έως σήμερα, έχουμε ξεκινήσει την διαδικασία ανάπτυξης υδατοδρομίου εξολοκλήρου μέσω ιδιωτικής επένδυσης στις παρακάτω περιοχές χωρίς να επιβαρύνεται ο σχετικός Φορέας Διαχείρισης και Εκμετάλλευσης του Λιμένα με το οποιοδήποτε κόστος:
1. Υδατοδρόμιο Σκύρου
2. Υδατοδρόμιο Αλοννήσου
3. Υδατοδρόμιο Αμφιλοχίας
4. Υδατοδρόμιο Σκοπέλου
5. Υδατοδρόμιο Τήνου
6. Υδατοδρόμιο Πάτμου
7. Υδατοδρόμιο Σάμου
8. Υδατοδρόμιο Χαλκιδικής (Ιδιωτική Μαρίνα)
9. Υδατοδρόμιο Σητείας
10. Υδατοδρόμιο Χαλκίδας
11. Υδατοδρόμιο Αιδηψού
12. Υδατοδρόμιο Κύμης
13. Υδατοδρόμιο Καρύστου

Παράλληλα, έχουμε ξεκινήσει τις διαδικασίες για δημιουργία υδατοδρομίων στις πιο κάτω λίμνες:
14. Τριχωνίδας στο Αγρίνιο
15. Παμβώτιδας στα Ιωάννινα
16. Καϊάφα στην Ζαχάρω Ηλείας
17. Πολυφύτου στην Κοζάνη
18. Κερκίνης στις Σέρρες
19. Μεγάλη Πρέσπα στη Φλώρινα
20. Βεγορίτιδας στο Αμύνταιο

Επιπλέον, έχουμε αναλάβει ως Τεχνικοί Σύμβουλοι αδειοδότησης για τα εξής υδατοδρόμια:
21. Υδατοδρόμιο Βόλου
22. Υδατοδρόμιο Ζακύνθου
23. Ιδιωτικό Υδατοδρόμιο Κέρκυρα (ιδιωτικό)
24. Ιδιωτικό Υδατοδρόμιο Μεγανήσι (ιδιωτικό)
25. Υδατοδρόμιο Θεσσαλονίκης

Ταυτόχρονα ξεκίνησε η αδειοδότηση και κατασκευή της πρώτης Τεχνικής Βάσης Υδροπλάνων στην Χαλκίδα.

7. Ποιό όφελος θα έχουν τα νησιά από τη δρομολόγηση υδροπλάνων; Θα κοστίζουν ακριβά οι μετακινήσεις με υδροπλάνα; Πόσο μεγάλη σημασία δίνει στον παράγοντα ασφάλεια η εταιρεία Hellenic Seaplanes;
Ένα ολοκληρωμένο δίκτυο υδατοδρομίων είναι χωρίς αμφιβολία πολύ σημαντικό όχι μόνο γιατί υπάρχει η ανάγκη της τοπικής κοινωνίας για γρήγορες μεταφορές, έτσι ώστε πετώντας από λιμάνι σε λιμάνι και αναπτύσσοντας συνεχώς νέους προορισμούς θα προσφέρουμε μια ασφαλή και γρήγορη λύση που θα δώσει τέλος στις πολύωρες, άβολες και αργές μετακινήσεις αλλά ταυτόχρονα θα βοηθήσει την τουριστική ανάπτυξη της χώρας μας στους δύσκολους αυτούς καιρούς δίνοντας μια νέα πνοή στο τουριστικό προϊόν που προσφέρει με νέες εναλλακτικές μορφές τουρισμού.

Οι μετακινήσεις με υδροπλάνο δεν θα είναι ιδιαίτερα ακριβές εφόσον για ένα δρομολόγιο μισής ώρας (π.χ. Αθήνα – Σέριφο ή Κως – Νάξο ή Ρόδο – Σητεία ) υπολογίζεται στα €75 – €80. Θα πρέπει κάποιος να υπολογίσει ότι για ένα αντίστοιχο ταξίδι με συμβατικά μέσα θα πρέπει να υπολογίσει και τα έξοδα μεταφοράς από και προς το αεροδρόμιο (π.χ. €35 προς αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλο ή €22 προς Αεροδρόμιο της Κω ή €20 προς αεροδρόμιο της Ρόδου) που με το υδροπλάνο δεν θα υπάρχουν. Οι τιμές φυσικά θα μπορούν και να μειωθούν εφόσον αναπτυχθούν περεταίρω οικονομίες κλίμακας.

Τα υδατοδρόμια όπως και όλα τα συμβατικά αεροδρόμια πρέπει να διασφαλίζουν πάνω από όλα την ασφάλεια των επιβατών που διακινούνται σε αυτά για αυτό και το πιο σημαντικό στοιχείο στην λειτουργία ενός υδατοδρομίου είναι πάνω από όλα η ασφάλεια. Γι αυτό και η επιλογή του κατάλληλου προσωπικού, και συνεργατών μας είναι πολύ σημαντική όπως και η προώθηση μιας εταιρικής κουλτούρας με βάση την ασφάλεια.

8. Με πόσα υδροπλάνα θα ξεκινήσετε πόσης χωρητικότητας μπορεί να είναι αυτά τα υδατοδρόμια;
Το επιχειρησιακό σχέδιο των επενδυτών της Hellenic Seaplanes είναι να ξεκινήσει με 4 υδροπλάνα Twin Otter 19 θέσεων το καθένα το 2015 που μέχρι το 2017 θα φτάσουν τα 20 υδροπλάνα.

9. Μπορούν να συνδυαστούν τα υδροπλάνα με τους κατάπλους των κρουαζιερόπλοιων και ποιό θα είναι το όφελος για το θαλάσσιο τουρισμό;
Αν υπάρχει κάποια υπηρεσία με την οποία είναι περισσότερο συνδεδεμένη η λειτουργία των υδροπλάνων, αυτή είναι η Κρουαζιέρα και αυτό γιατί η αγορά της κρουαζιέρας παρέχει μια δεσμευμένη αγορά. Η παρουσία των υδροπλάνων μέσα στο μικρό χρόνο παραμονής (συνήθως 6 ώρες) των κρουαζιερόπλοιων μπορεί να παρέχει μια τεράστια γκάμα συνδυασμένων εκδρομών που μπορεί να προσδώσει περισσότερο κύρος και ποιότητα στο τοπικό τουριστικό προϊόν με νέες εναλλακτικές μορφές τουρισμού.

Σκέψεις σίγουρα υπάρχουν καθώς η προοπτική σύνδεσης τους με την γειτονική χώρα υπερδιπλασιάζει τα νούμερα και φυσικά όλοι μπορούμε να φανταστούμε τι θα σήμαινε αυτό για την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής και της χώρας γενικότερα. Για να επιτευχθεί αυτό θα πρέπει οι επιβάτες να εισέρχονται από υδατοδρόμια που έχουν το δικαίωμα πύλης εισόδου και παρέχουν τελωνειακό έλεγχο.