Άκτιο – Αμβρακία : Τέλος (;) στο ενδεχόμενο των τμηματικών παραδόσεων

Μπορεί με τις κατακλυσμιαίες εξελίξεις που υπάρχουν στη χώρα, το τελευταίο που απασχολεί να είναι η εξέλιξη των έργων υποδομών. Αν όμως υπάρχει ελπίδα να επάνλθει η χώρα στην κανονικότητα όπου τουλάχιστον θα υπάρχουν ανοιχτές τράπεζες, έχει ενδιαφέρον να δει κανείς που βρίσκεται το ταλαιπωρημένο έργο της κατασκευή του οδικού άξονα Άκτιο – Αμβρακία. Σύμφωνα λοιπόν με την επίσημη απάντηση που έδωσε το Υπ. Υποδομών σε ερώτηση των βουλευτών Β.Γιογιάκου, Στ. Γιαννάκη και Στ. Γκίκα -και εξασφάλισε το ΑγρίνιοCulture.gr- προκύπτουν ενδιαφέροντα στοιχεία για την μελλοντική εξέλιξη του έργου και τις έως τώρα ενέργειες του Υπουργείου.

Άκτιο Αμβρακία (27)Συγκεκριμένα το Υπ. Υποδομών στην απάντησή του καταγράφει τις κυρώσεις που έως τώρα έχει επιβάλλει στους αναδόχους, επαναδιατυπώνει την απειλή έκπτωσης των αναδόχων στην περίπτωση που το έργο δεν συνεχιστεί λόγω υπαιτιότητας και αδυναμίας του αναδόχου. Κάτι που συμβαίνει τους τελευταίους μήνες, αλλά το Υπουργείο δεν έχει πάρει ακόμη την απόφαση… Επίσης έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον ότι το Υπουργείο καταγράφει όλα τα προβλήματα που επέφεραν τις καθυστερήσεις στο έργο και σημειώνει ότι είναι σε εξέλιξη η σύνταξη ανακεφαλαιωτικών πινάκων εργασιών από τους οποίους θα προκύψει το ύψος των απαιτούμενων πιστώσεων για την ολοκλήρωση του έργου. Ακόμη το Υπουργείο εκτιμά ότι για την ολοκλήρωση ταυ έργου θα απαιτηθεί η χορήγηση εκ νέου παράτασης 18 μηνών περίπου. Εκείνο που τέλος εντυπωσιάζει είναι ότι το Υπουργείο αναφέρει πως “δεν είναι δυνατή η παράδοση αυτοτελών και λειτουργικών τμημάτων προς χρήση” επειδή η χάραξη του οδικού άξονα “είναι εξ’ ολοκλήρου νέα και κινείται άλλοτε σε πεδινό έδαφος και άλλοτε στις παρειές των Ακαρνανικών ορέων”… Πιθανόν το Υπουργείο να βάζει τέλος στο ενδεχόμενο των τμηματικών παραδόσεων, επειδή υπάρχει η πιθανότητα μιας εργολαβίας – σκούπα που θα ολοκληρώσει τις υπολειπόμενες εργασίες του έργου και στις τέσσερις εργολαβίες μετά το τέλος του 2015.

Αναλυτικά η απάντηση του Υπ. Υποδομών:
1. Το Υπουργείο μας δημοπράτησε και ανέθεσε στις 16/03/2010 την κατασκευή του έργου «Κατασκευή οδικής σύνδεσης της περιοχής Ακτίου με το δυτικό άξονα Βορρά-Νότου μήκους 48,5Κm, του οποίου η κατασκευή γίνεται σε τέσσερα διακεκριμένα τμήματα απόαντίστοιχες εργολαβίες που είναι οι παρακάτω :
α) Τμήμα από Χ.Θ 0+000 έως Χ.Θ 22+500 (Άκτιο-Δρυμός) με προϋπολογισμό μελέτης 42.800.000,00€ και εγκεκριμένη προθεσμία περαίωσης Ιούνιος 2015 (έχει υποβληθεί αίτημα του αναδόχου για παράταση έως Δεκέμβριο 2015), Ανάδοχος έργου ΑΕΓΕΚ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΚΗ Α.Ε.
Β)Τμήμα από Χ.Θ 22+500 έως Χ.Θ 26+900 (Δρυμός) με προϋπολογισμό μελέτης 39.270.000,00€ και εγκεκριμένη προθεσμία περαίωσης Δεκέμβριος 2015 Ανάδοχος έργου Κ/Ξ ΙΟΝΙΟΣ ΑΕ-ΤΟΜΗ ΑΒΕΤΕ.
γ)Τμήμα από Χ.Θ 26+900 έως 35+000 (Δρυμός-Λουτράκι) με προϋπολογισμό μελέτης 46.886.000,00€ και εγκεκριμένη προθεσμία περαίωσης Ιούνιος 2015 (έχει υποβληθεί αίτημα του αναδόχου για παράταση έως Δεκέμβριο 2015), Ανάδοχος έργου Κ/Ξ ΙOΝΙΟΣ ΑΕ – ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ.
δ) Τμήμα από Χ.Θ 35+000 έως Χ.Θ 48+500 (Παράκαμψη Αμφιλοχίας) με προϋπολογισμό μελέτης 82.237.000,00€ και προθεσμία περαίωσης Δεκέμβριος 2015 Ανάδοχος έργου «Consorziο Stabile Itαlimprese Socleta a Responsebilita Limatata».
2. O μέχρι σήμερα ρυθμός εκτέλεσης των εργασιών των εν λόγω εργολαβιών δεν ήταν ο αναμενόμενος λόγω των καθυστερήσεων που προέκυψαν κυρίως από
• την μη αποδοχή της διαδικασίας της εττίταξης από ορισμένους ιδιοκτήτες,
• τις επανειλημμένες αναβολές των δικασίμων για τον καθορισμό τιμών μονάδας για την αποζημίωση των απαλλοτριωθέντων ακινήτων, ενδεικτικά αναφέρεται ότι σε ορισμένα τμήματα του έργου έχει οριστεί νέα δικάσιμος για τον προσωρινό προσδιορισμό τιμής αποζημίωσης των ακινήτων που απαλλοτριώθηκαν τον Μάιο και τον Ιούνιο 2015.
• την ανάγκη αντιμετώπισης γεωτεχνικών προβλημάτων (κατολισθήσεων),
• την ανάγκη τροποποίησης των μελετών στις περιοχές των κόμβων (Πούντας, Κ3, Υδραγωγείου Βόνιτσας, Κατούνας,) για την λειτουργική ένταξη στο έργο του οδικού άξονα Άκτιο – Αμβρακία των τοπικών συνδέσεων όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί μετά τις πρόσφατες επεμβάσεις που έγιναν σε αυτές μετά την δημοπράτηση τον έργου.
• την ανάγκη περιβαλλοντικής αδειοδότησης των παραπάνω τροποποιήσεων, ενδεικτικά αναφέρεται ότι μέχρι σήμερα έχει αδειοδοτηθεί η μία τροποποίηση μελέτης.
• τις συνεχιζόμενες μέχρι σήμερα αρχαιολογικές έρευνες και την ανάγκη τροποποίησης της μελέτης σε ένα τμήμα του έργου στην περιοχή του κόμβου Κ-θΑ (Δρυμός) λόγω εντοπισμού σημαντικών αρχαιολογικών ευρημάτων.
Στα παραπάνω προβλήματα που υπήρχαν από την έναρξη των έργων προστέθηκε στην πορεία η οικονομική αδυναμία του αναδόχου να ανταπεξέλθει στις ανάγκες του έργου παρ’ όλο που σε όλη τη διάρκεια του ήταν εξασφαλισμένες οι απαιτούμενες πιστώσεις.
3. Η Υπηρεσία μέχρι σήμερα έχει προβεί στις προβλεπόμενες διοικητικές πράξεις για την επίλυση των παραπάνω προβλημάτων και την επίσπευση των εργασιών ενώ παράλληλα για τις καθυστερήσεις που ήταν αποκλειστικής υπαιτιότητας του αναδόχου επιβλήθηκαν οι προβλεπόμενες από την σύμβασή και τον Ν.3069/2008 κυρώσεις όπως παράταση χωρίς αναθεώρηση για τις εργασίες που η καθυστέρηση τους οφειλόταν σε αποκλειστική υπαιτιότητα του αναδόχου περικοπή του πριμ κατά 50% στην τέταρτη εργολαβία και κατάργηση του στις υπόλοιπες τρεις εργολαβίες. Επιπλέον για την ενδυνάμωση του αναδόχου σχήματος στην δεύτερη και τρίτη εργολαβία εγκρίθηκε η σύσταση κατασκευαστικής κοινοπραξίας με τις εταιρείες ΤΟΜΗ ΑΒΕΤΕ και ΑΚΤΩΡ Α.Ε. αντίστοιχα. Κατόπιν των ανωτέρω η Υπηρεσία μας βρίσκεται στο στάδιο σύνταξη ανακεφαλαιωτικών πινάκων εργασιών από τους οποίους θα προκύψει το ύψος των απαιτούμενων πιστώσεων για την ολοκλήρωση του έργου συμπεριλαμβανομένης και της δαπάνης για την αντιμετώπιση των προαναφερθέντων προβλημάτων (κατολισθήσεων, τροποποιήσεων μελετών). Είναι προφανές ότι οι εγκεκριμένες προθεσμίες περαίωσης δεν επαρκούν για την ολοκλήρωση ταυ έργου και εκτιμάται ότι θα απαιτηθεί η χορήγηση εκ νέου παράταση 18 μηνών περίπου.
4. Οι μέχρι σήμερα χορηγηθείσες παρατάσεις προθεσμιών έχουν δοθεί κατόπιν αιτήσεως των αναδόχων και συνεπώς στην υποθετική περίπτωση που οι ανάδοχοι στο μέλλον κάνουν χρήση των διατάξεων του αρθρ.48 του Ν.3689/2008 περί οριακής προθεσμίας, αυτή θα αντιστοιχούσε σε παράταση προθεσμίας τουλάχιστον 23 μηνών, χρόνος ο οποίος επαρκεί
για την ολοκλήρωση του έργου.
5. Επειδή η χάραξη του οδικού άξονα Άκτιο-Αμβρακία είναι εξ’ ολοκλήρου νέα και κινείται άλλοτε σε πεδινό έδαφος και άλλοτε στις παρειές των Ακαρνανικών ορέων δεν είναι δυνατή η παράδοση αυτοτελών και λειτουργικών τμημάτων προς χρήση.
6. Τέλος επισημαίνεται ότι η Υπηρεσία μας ναι μεν θα καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια στα πλαίσια της νομοθεσίας περί δημοσίων έργων για την συνέχιση και ολοκλήρωση κατά το εφικτό του έργου, στην περίπτωση όμως που αυτό δεν καταστεί δυνατό λόγω υπαιτιότητας και αδυναμίας του αναδόχου θα εφαρμοστούν οι προβλεπόμενες από τον νόμο περί δημοσίων έργων κυρώσεις.