Εκτός νέου ΕΣΠΑ παραμένουν οι αυτοκινητόδρομοι

Η γέφυρα του Ευήνου

Χωρίς χρηματοδότηση από το νέο ΕΣΠΑ θα μείνουν μέχρι νεωτέρας τα εν εξελίξει έργα για την κατασκευή των αυτοκινητοδρόμων ενώ η ένταξή τους στα προγράμματα εξακολουθεί να παραμένει με τα παρόντα δεδομένα εξαιρετικά δύσκολη σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης Γιώργο Σταθάκη.

Όπως δήλωσε νωρίτερα ο υπουργός κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου για την παρουσίαση των νέων προκηρύξεων με τις οποίες ξεκινά ουσιαστικά το νέο ΕΣΠΑ, το νέο χρηματοδοτικό πλαίσιο προβλέπει πολύ λίγα κονδύλια για έργα υποδομής με αποτέλεσμα αν μεταφερθούν σε αυτό και οι αυτοκινητόδρομοι, θα καλύψουν πλήρως τους διαθέσιμους πόρους. Ο ίδιος, ωστόσο, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να ανοίξει κάποιο παράθυρο στο μέλλον, λέγοντας πως θα χρειαστεί να γίνει διαπραγμάτευση για το θέμα.

Σημείωσε δε πως για να γίνει οποιαδήποτε συζήτηση πρέπει να ολοκληρωθούν και οι διαπραγματεύσεις του αρμόδιου υπουργείου με τις τεχνικές εταιρείες για τις συμβάσεις, ενώ επισήμανε πως η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί πως τα έργα -το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των οποίων φτάνει σε 600 εκατ. ευρώ- θα ολοκληρωθούν σε κάθε περίπτωση.

Ο χάρτης των οδικών έργων
Σε Ιόνια Οδό και Ε-65, όπου οι εργασίες έχουν ολοκληρωθεί κατά το ήμισυ, το “restart” είναι συνάρτηση της αποπληρωμής ποσού 400 εκατ. ευρώ που οφείλει στην κοινοπραξία το Δημόσιο από τον Ιανουάριο. Η μη έγκαιρη καταβολή των χρημάτων έχει οδηγήσει “δικαιωματικά” σε αθέτηση της καταβολής της χρηματοδοτικής συμβολής από τις τράπεζες και ως αποτέλεσμα οι εργασίες εκτελούνται με αργούς ρυθμούς εάν δεν έχουν “παγώσει”. Στα δύο έργα απασχολούνται περίπου 3.000 εργαζόμενοι.

– Στην Ολυμπία Οδό που έχει αποπερατωθεί σε ποσοστό άνω του 60% το Δημόσιο οφείλει ποσό της τάξης των 100 εκατ. ευρώ. Το έργο βρισκόταν αντιμέτωπο με σημαντικές καθυστερήσεις λόγω και της εμπλοκής της ΕΡΓΟΣΕ σε οκτώ σημεία επί του οδικού άξονα (εκ των οποίων για τα τέσσερα έχει ανατεθεί σύμβαση στη θυγατρική του ΟΣΕ με στόχο την μετακίνησή τους ώστε ο αυτοκινητόδρομος και ο σιδηρόδρομος να να λειτουργούν απρόσκοπτα). Ας σημειωθεί ότι στο έργο απασχολούνται περίπου 2.200 εργαζόμενοι.

– Στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου που έχει αποπερατωθεί κατά 91% το Δημόσιο χρωστά 98 εκατ. ευρώ, με προαπαιτούμενο για την επανέναρξη των εργασιών να είναι η αποπληρωμή του συγκεκριμένου ποσού. Ο συγκεκριμένος αυτοκινητόδρομος είχε προοπτικές να αποπερατωθεί τέλη του 2015, όπως προβλέπουν οι συμβάσεις παραχώρησης για το σύνολο των νέων εθνικών οδών, ωστόσο, το φιάσκο των ελληνικών διαπραγματεύσεων που φέσωσε τον παραχωρησιούχο και έκλεισε τις τράπεζες προσθέτει αρκετούς μήνες καθυστέρησης στο χρονοδιάγραμμα του έργου.

– Στον Μορέα, η ολοκλήρωση των εργασιών -το έργο έχει αποπερατωθεί κατά 95%- εξαρτάται από την έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο της αναθεωρημένης σύμβασης παραχώρησης και εν συνεχεία την κατάθεση αυτής προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή. Ο αυτοκινητόδρομος βρίσκεται αντιμέτωπος με χρηματοδοτικό κενό της τάξης των 300 εκατ. ευρώ που θα διατεθεί στον ανάδοχο υπό τη μορφή επιδότησης σε βάθος 30ετίας.

πηγή : capital.gr