Οι “διαβουλεύσεις” Υπουργείου και Περιφέρειας για το ΕΣΠΑ

“Διαβουλεύσεις” μακρυά από τις τοπικές κοινωνίες και σχεδιασμοί “από πάνω προς τα κάτω”
Το ΑγρίνιοCulture.gr παρουσιάζει σήμερα την εξέλιξη μέχρι την ένταξη του έργου για την οδική σύνδεση της Λευκάδας με το Άκτιο και τη Βόνιτσα στο ΕΣΠΑ Δυτικής Ελλάδας. Δυστυχώς η εξέλιξη του συγκεκριμένου έργου και γενικότερα της διαχείρισης του ΕΣΠΑ αποκαλύπτει πως το μοναδικό ίσως εγγυημένο χρηματοδοτικό εργαλείο που έχει η χώρα στα χέρια της, οι έχοντες την ευθύνη το διαχειρίζονται με όρους (μικρο)πολιτικούς και “από πάνω προς τα κάτω” και όχι με όρους κοινωνίας μέσα από διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες και τους τοπικούς φορείς που θα καθορίσει τις προτεραιότητες, ώστε να κατανεμηθούν δίκαια οι διαθέσιμοι πόροι.

Η στήλη έχει πειστεί (η αναγκαιότητα του έργου εξάλλου είναι δεδομένη) πως η ενέργεια του Απ. Κατσιφάρα να δεσμεύσει το 40% περίπου των χρημάτων που προβλέπει το ΕΣΠΑ για τα οδικά έργα των τριών νομών της Δυτικής Ελλάδας για τα 21 χλμ δρόμου στο τρίγωνο “Λευκάδα-Βόνιτσα-Άκτιο” είναι λάθος! Ένα λάθος που συνίσταται στην ανισοβαρή κατανομή των χρημάτων στο σύνολο της Δυτικής Ελλάδας που σημαίνει αυτή η δέσμευση. Ωστόσο ένα ακόμη λάθος (ήσσονος φυσικά σημασίας) είναι και τα αργά αντανακλαστικά από πλευράς του Γ. Παπαναστασίου και όσων αντιδράσουν από εδώ και πέρα. Η χρονική σειρά των εξελίξεων είναι τέτοια που αναδεικνύει αφ΄ ενός μεν την καθυστερημένη αντίδραση, αφ΄ετέρου δε -και αυτό είναι το πλέον σημαντικό και εξοργιστικό της υπόθεσης- επιβεβαιώνει ότι πολλά πράγματα γύρω από το ΕΣΠΑ είναι προσυμφωνημένα και μάλιστα με σχεδόν εξωθεσμικό τρόπο και σίγουρα μακρυά από τις τοπικές κοινωνίες.

Παρακολουθείστε την εξέλιξη :
-Στις 19 Δεκεμβρίου 2016 η εξειδικευμένη ιστοσελίδα ypodomes.com δημοσιεύει για πρώτη φορά την πληροφορία ότι επίκειται το προσεχές καλοκαίρι η δημοπράτηση της διπλής οδικής σύνδεσης Λευκάδας και πως η χρηματοδότηση έχει εξασφαλιστεί από το Νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 μέσω του ΠΕΠ Δυτικής Ελλάδας.
-Ένα μήνα μετά… στις 19 Ιανουαρίου 2017 δημοσιεύεται από την Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας η σχετική πρόσκληση στην οποία τελικά εντάχθηκε το εν λόγω έργο.
-Λίγες μέρες μετά ο βουλευτής Λευκάδας της ΝΔ Θ. Καββαδάς λαμβάνει σε σχετική ερώτηση που είχε κάνει έγγραφη απάντηση από το Υπ. Υποδομών, όπου συγκεκριμένα σε έγγραφο με ημερομηνία 30/1/2017 αναφέρεται πως στο πλαίσιο διαβουλεύσεων έχει συμφωνηθεί η ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ Δυτικής Ελλάδας. Ενώ το πλέον εντυπωσιακό είναι ότι η απάντηση προς στον βουλευτή περιλαμβάνει και έγγραφο (με ημερομηνία 13/12/2016) της Ενδιάμεσης Διαχειριστικής Αρχής της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος προς τον Γ.Γ. Υποδομών, με το οποίο εν ολίγοις καλείται το Υπουργείο Υποδομών να ενημερώσει την Περιφέρεια “εάν έχει τροποποιηθεί το σχέδιο που έχει συμφωνηθεί”, ώστε οι πόροι του ΕΣΠΑ να κατευθυνθούν σε άλλα έργα… Μάλιστα στο έγγραφο αυτό η Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας διαβεβαιώνει πως θα επαναπροκηρύξει τη σχετική πρόσκληση με καταληκτική ημερομηνία τον Μάρτιο του 2017. Η σχετική πρόσκληση είχε αρχικά εκδοθεί στις 13/07/2016 , ωστόσο το Υπουργείο δεν κατέθεσε προτάσεις και έτσι οι… “διαβουλεύσεις” Υπουργείου και Περιφέρειας συνεχίστηκαν, έως ότου η πρόσκληση τελικά επαναπροκηρυχθεί.
-Στις 3 Απριλίου 2017 ο Υπ. Υποδομών στη βουλή απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Ν. Μωραίτη επιβεβαίωνει ότι το έργο θα χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ Δυτικής Ελλάδας. Μάλιστα ο Χρ. Σπίρτζης μεταξύ άλλων λέει και το αμίμητο “δεν είναι της αρμοδιότητάς μας το έργο”, ενώ είναι το Υπουργείο Υποδομών εκείνο που έκανε τις μελέτες, την ωρίμανση του έργου και τελικά θα είναι και ο φορέας υλοποίησής του, αλλά όχι χρηματοδότησής του… (δείτε το χαρακτηριστικό απόσπασμα στο βίντεο από το 3:30 και μετά)

Είναι προφανές μέσα από όλα αυτά ότι στη διαχείριση του ΕΣΠΑ δυστυχώς χωρούν (μικρο)πολιτικές σκοπιμότητες με αποτέλεσμα η κατανομή των κονδυλίων να είναι άδικη και να στερεί πόρους από το σύνολο της Δυτικής Ελλάδας, από την στιγμή που η Περιφέρεια αναλαμβάνει να χρηματοδοτήσει ένα έργο του Υπουργείου. Ένα έργο εξάλλου που με βάση τη γεωγραφία της περιοχής είναι διαπεριφερειακό αφού ενώνει τρεις περιφέρειες, επομένως θα έπρεπε να χρηματοδοτηθεί κάποιον εθνικό “κουμπαρά” και όχι από τον “κουμπαρά” του ΕΣΠΑ της Δυτικής Ελλάδας.