Υπογραφές για τον αγωγό φυσικού αερίου EastMed που θα διέλθει και από την Αιτωλοακαρνανία

Το χερσαίο τμήμα του αγωγού το οποίο θα καταλήγει στη Θεσπρωτία με ενδιάμεσους σταθμού την περιοχή Λακκόπετρα (Αχαϊα) και Γαλατάς (Αιτωλοακαρνανία)

Μνημόνιο συναντίληψης για τον αγωγό φυσικού αερίου EastMed υπέγραψαν την Τρίτη Ελλάδα, Κύπρος, Ισραήλ και Ιταλία. Το μνημόνιο υπεγράφη στη Λευκωσία από τους υπουργούς Ενέργειας των τεσσάρων χωρών.

«Η σημερινή υπογραφή μνημονίου συναντίληψης μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου, Ισραήλ και Ιταλίας, αποτελεί ένα σημαντικό βήμα στην κατεύθυνση ωρίμανσης της κατασκευής του East Med», δήλωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου.Ο κ. Σταθάκης επικεντρώθηκε σε τρία βασικά σημεία. Στην ένθερμη υποστήριξη της Ελλάδας στον σχεδιασμό του EastMed από την αρχή, καθώς το θεωρεί έργο στρατηγικής σημασίας για την Ευρώπη. Ο κ. Σταθάκης εξέφρασε την ικανοποίηση του για την εξίσου θερμή υποστήριξη που απολαμβάνει από τις εμπλεκόμενες χώρες και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπως είπε.Στη διαπίστωση της τεχνικής και οικονομικής βιωσιμότητας του έργου που θα επιτρέψει στο Ισραήλ και την Κύπρο, χώρες με αποδεδειγμένα κοιτάσματα φυσικού αερίου, να έχουν πρόσβαση στην Ευρωπαϊκή αγορά, καθώς και στην Ελλάδα ως εν δυνάμει παραγωγού φυσικού αερίου.Στην ωφέλεια του έργου για όλες τις εμπλεκόμενες χώρες με τη δημιουργία ενός διαδρόμου για τις χώρες παραγωγούς της περιοχής της Νοτιοανατολικής Μεσογείου που θα ωφελήσει σημαντικά όχι μόνο τους παραγωγούς, αλλά και τους καταναλωτές φυσικού αερίου.Εξέφρασε τέλος, την ικανοποίησή του για τη γρήγορη πρόοδο που έχει σημειωθεί που προχωράει βάση χρονοδιαγράμματος.

αγωγός φυσικού αερίουΣτη συνέχεια, οι εκπρόσωποι των τεσσάρων χωρών, προέβησαν σε κοινή δήλωση: «Η υπογραφή του μνημονίου συναντίληψης και οι τετραμερείς συζητήσεις που πραγματοποιήθηκαν σήμερα, επιβεβαίωσαν την πρόθεσή μας να συνεργαστούμε ώστε να καταστεί δυνατή και να ενισχυθεί η ανάπτυξη και η υλοποίηση του Έργου του Αγωγού EastMed, ως μια βιώσιμη και στρατηγική επιλογή, καθώς και ως υποδομή ειδικού ενδιαφέροντος τόσο για κράτη που είναι παραγωγοί φυσικού αερίου όσο και για την Ε.Ε. Το Έργο θα διασφαλίσει μια απευθείας, μακρόπνοη, εξαγωγική οδό από το Ισραήλ και την Κύπρο, προς την Ελλάδα, την Ιταλία και άλλες ευρωπαϊκές αγορές, ως ένα ακόμα στοιχείο του Διαδρόμου (Φυσικού Αερίου) της Ανατολικής Μεσογείου, ενδυναμώνοντας έτσι την ασφάλεια εφοδιασμού της Ε.Ε. και προωθώντας, παράλληλα, τον ανταγωνισμό μεταξύ των παραγωγών αερίου. Εκφράσαμε επίσης (στο Μνημόνιο) την επιθυμία μας να συνεργαστούμε ούτως ώστε να διευκολύνουμε τις αναγκαίες μελέτες, την αδειοδότηση, την κατασκευή και τη λειτουργία του Έργου. Προς αυτή την κατεύθυνση, η Τεχνική Επιτροπή που αποτελείται από τους Γενικούς Διευθυντές των τεσσάρων Υπουργείων Ενέργειας, η σύσταση της οποίας συμφωνήθηκε από τους Υπουργούς στην Υπουργική Σύνοδο του Τελ Αβίβ, στις 3 Απριλίου 2017, θα συνεχίσει να πραγματοποιεί συναντήσεις, με την εντολή να συζητήσει, μεταξύ άλλων, τους όρους Διακρατικής Συμφωνίας (IGA) μεταξύ της Κύπρου, της Ελλάδας, του Ισραήλ και της Ιταλίας, με στόχο αυτή να υπογραφεί εντός του 2018».

Αποφασίστηκε τέλος, το επόμενο βήμα να είναι η υπογραφή Διακυβερνητικής Συμφωνίας, η οποία θα προωθηθεί στο πλαίσιο της τρίτης συνάντησης που θα πραγματοποιηθεί στην Κρήτη ή την Αθήνα, την άνοιξη του 2018.

Πρόκειται για τον μεγαλύτερο υποθαλάσσιο αγωγό μήκους 2 χιλιάδων χιλιομέτρων και με δυνατότητα μεταφοράς 16 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων αερίου ετησίως. Σε ό,τι αφορά τα τεχνοοικονομικά χαρακτηριστικά του έργου, η αντίστοιχη μελέτη (East Med Feasibility Study» προσδιορίζει την χάραξη του αγωγού από το «οικόπεδο 12» στην Κυπριακή ΑΟΖ μέχρι τις ακτές της Ιταλίας με ενδιάμεσους σταθμούς την Κύπρο (περιοχή Βασιλικού), την Κρήτη (Αθερινόλακκος, δίπλα στην υφιστάμενη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ), τη ΝΑ Πελοπόννησο (Αγ. Φωκάς) απ’ όπου θα ξεκινά το χερσαίο τμήμα του αγωγού το οποίο θα καταλήγει στη Θεσπρωτία με ενδιάμεσους σταθμού την περιοχή Λακκόπετρα (Αχαϊα) και Γαλατάς (Αιτωλοακαρνανία).Στόχος είναι η ολοκλήρωση του έργου μέχρι το 2025.