Καβάκος: Είμαστε η μοναδική ευρωπαϊκή χώρα που οι άνθρωποι στην επαρχία είναι πολιτιστικά καταδικασμένοι

“Οι συναυλίες μας να ενεργοποιούν την κοινωνία”
Ο Λεωνίδας Καβάκος, ο σπουδαίος Έλληνας ερμηνευτής με την διεθνή λάμψη μίλησε στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων λίγο πριν τις συναυλίες του με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στο Αγρίνιο, το Σάββατο 13 Ιανουαρίου, και στην Πάτρα, Κυριακή 14 Ιανουαρίου. Είναι δύο από τις τέσσερις συναυλίες που προγραμματίζει μαζί με την παλαιότερη ελληνική ορχήστρα. Ανάμεσα στο γεμάτο από ζωντανές εμφανίσεις πρόγραμμα του στο εξωτερικό, ο κορυφαίος βιολιστής συνεργάζεται αφιλοκερδώς με την ΚΟΑ σαν σολίστ και αρχιμουσικός, παραχωρώντας την αμοιβή του εν μέρει υπέρ των αναγκών της ΚΟΑ για την αγορά μουσικών οργάνων, αλλά και για φιλανθρωπικούς σκοπούς των τοπικών αναγκών στις πόλεις όπου θα εμφανιστεί.

Αναφορικά με το κίνητρο να εμφανιστεί εκτός Αθηνών, ο Λ. Καβάκος σημειώνει πως “είναι κάτι που μ’ απασχολεί πολύ στη σημερινή εποχή. Είμαστε, δυστυχώς, η μοναδική ευρωπαϊκή χώρα που ουσιαστικά οι άνθρωποι που διαμένουν, είτε λόγω καταγωγής είτε από επιλογή στην επαρχία, είναι πολιτιστικά καταδικασμένοι. Κι όχι μόνο πολιτιστικά αλλά σε διάφορους τομείς”. Και εξηγεί: “Όταν αρχίσαμε, λοιπόν, να συζητάμε για τη συνεργασία μας με την ΚΟΑ -πρώτη συναυλία ήταν στην Καλαμάτα το 2016- είπα εξ αρχής ότι μ΄ ενδιαφέρει το επίπεδο αυτών των συναυλιών να είναι ισάξιο με εκείνο που θα κάναμε στο Μέγαρο Μουσικής ή σε κάποια πόλη του εξωτερικού. Αυτό το στυλ συναυλιών να το μεταφέρουμε σε πόλεις οι οποίες δεν έχουν τη δυνατότητα, ούτε την γνώση να διοργανώσουν ανάλογα γεγονότα, ούτε βέβαια να τα πληρώσουν. Θέλω, φυσικά, σε μια τέτοια προσπάθεια να έχουμε και τη στήριξη των τοπικών φορέων, επειδή οι συναυλίες που θα δώσουμε πρέπει να ενεργοποιούν και την τοπική κοινωνία”.

Το πρόγραμμα της συναυλίας του Λ. Καβάκου στο Αγρίνιο, εκτός από το 4ο Κοντσέρτο για Βιολί του Μότσαρτ, περιλαμβάνει και έργα που δεν ανήκουν στο συνηθισμένο του ρεπερτόριο, όπως οι Ουγγρικές Εικόνες του Μπέλα Μπάρτοκ και η 7η Συμφωνία του Ντβόρζακ. Ο ίδιος σχολιάζει για την επιλογή του πρόγράμματος: “Ο Μπάρτοκ πέρασε πάρα πολύ μεγάλο της ζωής του ταξιδεύοντας κυρίως στην Κεντρική Ευρώπη, φτάνοντας και στα Βαλκάνια, συλλέγοντας και ηχογραφώντας δημοτικά τραγούδια. Πολλές από αυτές τις μελωδίες και τις αρμονίες τις έχει μεταμορφώσει με το τεράστιο κι αστείρευτο ταλέντο του σε κάτι εκπληκτικό, μια αισθητική μεταξύ τονικότητας και ατονικότητας, με μια τρομερή ικανότητα να απεικονίζει. Αυτός ο κορμός της παραδοσιακής μουσικής και η τεράστια συλλογή του Μπάρτοκ συνδέεται απολύτως με τον Τσέχο Ντβόρζακ, ο οποίος είναι ένας άλλος συνθέτης που προέρχεται από σχολή με μεγάλη συναίσθηση της εθνικής μουσικής. Η μουσική του Ντβόρζακ, έχει πάρα πολλές επιρροές και στοιχεία από τη δημοτική μουσική της πατρίδας του. Γι αυτό λέω ότι η κλασική μουσική έχει πηγή τη δημοτική μουσική. Υπάρχουν κι άλλοι συνθέτες πριν τον Ντβόρζακ. Η Κεντρική Ευρώπη είχε αυτή την παράδοση.”

Δείτε εδώ αναλυτικά το κείμενο της συνέντευξης του Λεωνίδα Καβάκου στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων