“Οι ζημιές στην Κοιλάδα του Αχελώου γίνονται όχι από το φυσικό φαινόμενο, αλλά από το φράγμα της ΤΕΡΝΑ”

Στο Ευρωπαϊκό κοινοβούλιο, ύστερα από πρωτοβουλία του ευρωβουλευτή του Ποταμιού, Μίλτου Κύρκου, πρόκειται να συζητηθεί το θέμα για την ενίσχυση της πολιτικής προστασίας και διαχείρισης των καταστροφών από τις πλημμύρες στην Κοιλάδα του Αχελώου. Μεταξύ των άλλων, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, αντικείμενο συζήτησης θα αποτελέσουν οι ζημιές στα πολιτιστικά μνημεία της περιοχής, όπως των γεφυριών Αυλακίου, Καταφυλλίου, Τέμπλας και Κοράκου.Το θέμα έχει προσδιοριστεί για συζήτηση την Τετάρτη 21 Φεβρουαρίου.

Ο Πολιτιστικός – Περιβαλλοντολογικός Σύλλογος Κοιλάδας Αχελώου με παρέμβασή του προς τους εισηγητές της εκδήλωσης υπενθυμίζει όσον αφορά το υδροηλεκτρικό έργο της ΤΕΡΝΑ και τις καταστροφές που έχουν υποστεί τα γεφύρια της Τέμπλας και του Αυλακίου πως “μια σειρά περιβαλλοντικοί όροι που προβλεπόταν στην μελέτη κατασκευής του έργου δεν τηρήθηκαν.” “Οι ζημιές λόγω πλημυρών στην Κοιλάδα του Αχελώου γίνονται όχι από το φυσικό φαινόμενο των θεομηνιών, αλλά από το Φράγμα στην Περιοχή” καταλήγει ο Πολιτιστικός – Περιβαλλοντολογικός Σύλλογος Κοιλάδας Αχελώου.

Αναλυτικά :
Ο Σύλλογός μας, που ιδρύθηκε σχετικά πρόσφατα (18.9.2017), έχει σαν βασικό σκοπό την ανάδειξη, προβολή και κυρίως η προστασία των ιστορικών και πολιτιστικών μνημείων και την με κάθε νόμιμο μέσο αποτροπή καταστροφής του ποταμιού, των ιστορικών και πολιτισμικών μνημείων (γεφυριών κ.α.), της μοναδικής χλωρίδας και πανίδας της περιοχής.Πρέπει να σας πούμε ότι με ικανοποίηση είδαμε, ότι στην εκδήλωσή σας συμπεριλάβατε και τα ιστορικά μνημεία της Κοιλάδας του Αχελώου.
Δεν γνωρίζουμε τι ακριβώς συνέβη στις άλλες περιοχές που θα σας απασχολήσουν. Όμως στα γεφύρια Αυλακίου – Καταφυλλίου και Τέμπλας στην Κοιλάδα του Αχελώου, οι ζημιές επήλθαν από «ανθρώπων έργα».
Συγκεκριμένα τα δυο γεφύρια στα 110 περίπου χρόνια ζωής τους ποτέ αντιμετώπισαν προβλήματα ζημιών και καταστροφών. Όμως μετά την κατασκευή και λειτουργία του Φράγματος Δαφνοζωνάρας οι ζημιές στα γεφύρια και τα αγροκτήματα μπήκαν στην ημερήσια διάταξη.
Να σημειώσουμε ότι μια σειρά περιβαλλοντικοί όροι που προβλεπόταν στην μελέτη κατασκευής του έργου δεν τηρήθηκαν. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι δυο σήραγγες διαφυγής των υδάτων σε περίπτωση πλημυρών ποτέ δεν κατασκευάστηκαν, η γέφυρα Αυλακίου – Καταφυλλίου βρίσκεται μέσα στη λίμνη κατάκλισης του Φράγματος, ενώ η μελέτη προέβλεπε το αντίθετο, το Φράγμα δεν κατασκευάστηκε στο σημείο για το οποίο αδειοδοτήθηκε, η διέλευση των καγιάκ και των ψαριών στο Φράγμα δεν λειτουργεί κ.α.
Όλα όσα αναφέρουμε δεν είναι εικασίες, αλλά προκύπτουν από μετρήσεις μη-χανικών που έστειλε ο Σύλλογος στην περιοχή. Η Έκθεση Αυτοψίας των μηχανικών μας που σας επισυνάπτουμε, αποδεικνύει τους ισχυρισμούς μας. Αποτέλεσμα ήταν οι μηχανικοί και ο Πρόεδρος του Συλλόγου μας, να φορτωθούν με μηνύσεις και αγωγές από την ΤΕΡΝΑ Α.Ε. ιδιοκτήτρια του Φράγματος.
Να σημειώσουμε ακόμη τα δυο γεφύρια συνδέουν τα κοντινά Χωριά Ευρυτανίας και Καρδίτσας, τα οποία μόνο μέσω των γεφυρών, έχουν πρόσβαση για κάλυψη βασικών αναγκών υγείας και προμηθειών.
Μετά τις ζημιές της 1ης Φεβρουαρίου 2015, η Αστυνομική Διεύθυνση Αιτωλοακαρνανίας απαγόρευσε τη διέλευση ακόμη και πεζών. Παρόλα αυτά, φορτηγά των εταιριών που κατασκευάζουν πάρκο ανεμογεννητριών και όχι μόνο, καθημερινά φορτωμένα περνάνε τα γεφύρια.
Για όλες αυτές τις παραβάσεις και όχι μόνο, έχει κατατεθεί Εξώδικο στον Άρειο Πάγο, ο οποίος διέταξε προανάκριση, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη.Με δυο λόγια, οι ζημιές λόγω πλημυρών στην Κοιλάδα του Αχελώου γίνονται όχι από το φυσικό φαινόμενο των θεομηνιών, αλλά από το Φράγμα στην Περιοχή. Και επειδή – όπως λένε οι τεχνικοί μας – το συγκεκριμένο έργο «δεν παίρνει γιατρειά», μόνη διέξοδος για το σταμάτημα των καταστροφών και όχι μόνο λόγω πλημυρών κ.α. στην περιοχή, είναι το κλείσιμο του Φράγματος.

Με εκτίμηση
ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ