Προθεσμία ενός μήνα για τα επιδόματα των πληγέντων της Αιτωλοακαρνανίας, αλλά αγνοούνται οι πιστώσεις…

Πήραν ΦΕΚ τα επιδόματα των 5 και 8 χιλιάδων ευρώ
Δημοσιεύτηκε προχθές, Τρίτη 15/5, στο ΦΕΚ η απόφαση για το επίδομα των πλημμυροπαθών της Αιτωλοακαρνανίας, που επλήγησαν από τις πλημμύρες που σημειώθηκαν στις 1-2 Δεκεμβρίου 2017. Πρόκειται για τα ειδικά επιδόματα, που θεσμοθετήθηκαν στα πρότυπα της αποκατάστασης των πληγέντων στη Μάνδρα Αττικής, και ανέρχονται στις 5.000 ευρώ για τα φυσικά πρόσωπα ανά κατοικία και στις 8.000 ευρώ ανά επιχείρηση (φυσικών ή νομικών προσώπων).

Συγκεκριμένα σύμφωνα με το ΦΕΚ ορίζεται προθεσμία ενός μηνός από τη δημοσίευση σε ΦΕΚ της απόφασης, για την υποβολή αίτησης από τους ενδιαφερόμενους, για χορήγηση επιδόματος, ως εφάπαξ ενίσχυσης, προς πληγέντα φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις. Οι αιτήσεις θα συνοδεύονται από τα απαιτούμενα δικαιολογητικά σύμφωνα με τις κοινές υπουργικές αποφάσεις των Υπουργών Εσωτερικών, Οικονομίας και Ανάπτυξης, Οικονομικών, Υποδομών και Μεταφορών, υποβάλλονται στην αρμόδια Υπηρεσία ΔΑΕΦΚ.

Αγνοούνται όμως οι πιστώσεις….
Ωστόσο οι πλημμυροπαθείς της περιοχής δεν έχουν εισπράξει ούτε ένα ευρώ αποζημίωση από τα βοηθήματα που ισχύουν ανέκαθεν. Ο λόγος το βοήθημα των 586 ευρώ που προβλέπεται για την κάλυψη των άμεσων αναγκών και το βοήθημα για την αντικατάσταση της οικοσκευής. Αξίζει να σημειωθεί ότι όσον αφορά αυτά τα βοηθήματα, η αποζημίωση που πρέπει να λάβουν οι πληγέντες μόνο του δήμου Αγρινίου ανέρχεται στις 770.000 ευρώ περίπου. Όμως καθώς η αρμοδιότητα πήγε πρόσφατα από το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης στο Υπουργείο Εσωτερικών και ο φάκελος θα έπρεπε να αποσταλεί από το ένα Υπουργείο στο άλλο, με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση. Επιπλέον την ίδια ώρα αγνοούνται και οι πιστώσεις. Είναι χαρακτηριστικό της καθυστέρησης ότι το Υπ. Εσωτερικών μόλις στις αρχές Απριλίου έλαβε την απόφαση για την οικοσκευή των σεισμόπληκτων από το σεισμό που σημειώθηκε στη Βρίσα Λέσβου τον Ιούνιο του 2017. Ενώ μόλις την περασμένη Δευτέρα 14/5 το Υπ. Εσωτερικών ενέκρινε την επιχορήγηση 242.703,50 ευρώ στο δήμο Μεσολογγίου για την αντικατάσταση της οικοσκευής των πληγέντων από τις πλημμέρες του Οκτωβρίου του 2016… Δηλαδή για μια φυσική καταστροφή που σημειώθηκε πριν από 19 μήνες.

ΓΕΝΙΚΟΙ ΟΡΟΙ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΕΠΙΔΟΜΑΤΟΣ
1. Απαραίτητη προϋπόθεση για να χορηγηθεί το επίδομα είναι να έχει διενεργηθεί αυτοψία στην πληγείσα ιδιοκτησία.
2. Το επίδομα δικαιούνται:
α) οι ένοικοι κατοικιών είτε αυτοί είναι ιδιοκτήτες (με πλήρη ή ψιλή κυριότητα), είτε είναι επικαρπωτές, ή ενοικιαστές ή ένοικοι με δωρεάν παραχώρηση, των οποίων οι χώροι της κατοικίας στην οποία διέμεναν την ημέρα του συμβάντος, συμπεριλαμβανομένων των αποθηκών που εξυπηρετούν την κατοικία, πλημμύρισαν και καταστράφηκε η κινητή περιουσία τους,
β) οι επιχειρήσεις (φυσικά ή νομικά πρόσωπα) που έχουν πληγεί από τις προαναφερόμενες πλημμύρες με την προϋπόθεση ότι η κατοικία ήταν σε χρήση την ημέρα του συμβάντος και η επιχείρηση σε λειτουργία.
3. Η αίτηση (έντυπο της Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε.) υποβάλλεται από τον ένοικο (ιδιόκτητη ή ενοικιαστή ή ένοικο με δωρεάν παραχώρηση) στην περίπτωση της κατοικίας και από τον ιδιοκτήτη ή τον νόμιμο ή εξουσιοδοτημένο εκπρόσωπο της επιχείρησης, ανάλογα με τη νομική υπόσταση της επιχείρησης. Τα στοιχεία της ταυτότητας που αναφέρονται στην αίτηση, όταν πρόκειται για Έλληνες πολίτες, αποδεικνύονται από το δελτίο αστυνομικής ταυτότητας ή τη σχετική προσωρινή βεβαίωση της αρμόδιας Αρχής ή το διαβατήριο ή την άδεια οδήγησης ή το ατομικό βιβλιάριο υγείας. Η ταυτότητα των αλλοδαπών αποδεικνύεται με φωτοαντίγραφο διαβατηρίου.
4. Η αίτηση για τις περιπτώσεις των κατοικιών απευθύνεται στη Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε. ενώ για τις περιπτώσεις των επιχειρήσεων απευθύνεται στη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών (Γ.Δ.Ο.Υ.) και υποβάλλεται είτε αυτοπροσώπως ή με εξουσιοδοτημένο άτομο (σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο ν. 2690/1999, όπως ισχύει) στη Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε. ή στη Γ.Δ.Ο.Υ. αντίστοιχα, ή στα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (Κ.Ε.Π.), ή σε γραφείο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών που λειτουργεί προσωρινά, για την εξυπηρέτηση των πληγέντων της Δυτικής Αττικής, στις Δημοτικές Ενότητες Μάνδρας και Ν. Περάμου.
5. Οι ιδιοκτήτες δικαιούνται επίδομα τόσο για την κύρια όσο και για τις δευτερεύουσες κατοικίες που χρησιμοποιούν.
6. Οι πληγείσες επιχειρήσεις θα πρέπει να έχουν την έδρα τους ή να ασκούν νόμιμα τη δραστηριότητά τους στην πληγείσα περιοχή.
7. Με απόφαση της Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε. για τις κατοικίες ή της Γ.Δ.Ο.Υ. για τις επιχειρήσεις, καθορίζεται ο δικαιούχος του επιδόματος για κατοικία ή επιχείρηση αντίστοιχα και εγκρίνεται το ποσό το οποίο έχει οριστεί σε € 5.000 ανά κατοικία και € 8.000 ανά επιχείρηση. Οι ενισχύσεις προς επιχειρήσεις χορηγούνται βάσει των Κανονισμών 1407/2013, 1408/2013 και 717/2014 σχετικά με τις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας, πληρουμένων των προϋποθέσεων που τίθενται σε αυτούς, ιδίως ως προς τον έλεγχο της σώρευσης.
8. Το ποσό θα καταβάλλεται στον δικαιούχο από τη Δ/νση Οικονομικής Διαχείρισης του ΥΠ.Υ.ΜΕ. με την έκδοση τακτικού χρηματικού εντάλματος σε τραπεζικό λογαριασμό ο οποίος γνωστοποιείται στην Υπηρεσία.
9. Στην περίπτωση περισσοτέρων του ενός δικαιούχων του επιδόματος για μία κατοικία (π.χ. συνιδιοκτήτες που διαμένουν στην πληγείσα κατοικία) το ποσό των € 5.000 ισομοιράζεται στους δικαιούχους. Η αίτηση υποβάλλεται από όλους και συνοδεύεται από τα δικαιολογητικά, που αναφέρονται παρακάτω, όλων των αιτούντων. Σε διαφορετική περίπτωση χορηγείται το μερίδιο του επιδόματος μόνο στον αιτούντα.
10. Οι ιδιοκτήτες κενών (κατά τη φορολογική δήλωση), εγκαταλελειμμένων ή ημιτελών κατοικιών ή επαγγελματικών χώρων, δεν δικαιούνται επιδόματος.
11. Η εκτίμηση ότι έχει πληγεί η κατοικία ή η επιχείρηση θα βασιστεί στις αυτοψίες που διενεργήθηκαν από Μηχανικούς της Δ.Α.Ε.Φ.Κ.Κ.Ε. και της Γ.Γ.Υ. (απογραφικό δελτίο ή έκθεση αυτοψίας) και στις εκθέσεις αυτοψιών υπαλλήλων των Περιφερειών ή των Δήμων.
12. Εάν η υπηρεσία κρίνει απαραίτητο, μπορεί να ζητήσει εγγράφως επιπλέον στοιχεία για την εξέταση της αίτησης χορήγησης του επιδόματος. Υπάλληλοι της Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε. δύναται να διενεργούν αυτοψία για την εξακρίβωση ή επιβεβαίωση απαιτούμενων στοιχείων για τη χορήγηση του επιδόματος.

ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΓΙΑ ΚΑΤΟΙΚΙΕΣ
Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά που θα συνοδεύουν την αίτηση είναι τα παρακάτω:
1. Για τους αιτούντες Έλληνες πολίτες φωτοαντίγραφο δελτίου ταυτότητας ή σχετικής προσωρινής βεβαίωσης της αρμόδιας Αρχής και για τους αλλοδαπούς φωτοαντίγραφο διαβατηρίου και φωτοαντίγραφο άδειας παραμονής.
2. Φωτογραφίες όψεων του πληγέντος κτιρίου και του εσωτερικού της κατοικίας που έχει πληγεί, οι οποίες θα φέρουν το όνομα και την υπογραφή του/της ιδιοκτήτη/τριας ή του/της ενοικιαστή/-τριας. Οι φωτογραφίες θα πρέπει να απεικονίζουν όσο το δυνατό καλύτερα την κατάσταση της κατοικίας μετά την πλημμύρα.
3. Φωτοαντίγραφο πρόσφατου λογαριασμού ηλεκτρικού ρεύματος, ύδρευσης, τηλεφώνου κ.λπ. για την ταυτοποίηση της διεύθυνσης της πληγείσας κατοικίας.
4. Υπεύθυνη δήλωση του αιτούντος (με βεβαιωμένο το γνήσιο της υπογραφής) στην οποία θα δηλώνεται ότι:
– Διαμένω, ως ιδιοκτήτης /ενοικιαστής/με δωρεάν παραχώρηση (διαγράφεται ότι δεν ισχύει) στην κατοικία που βρίσκεται στον ………………………….. (ισόγειο/όροφο/υπόγειο) του κτιρίου επί της οδού (ή θέση)
………………………………………………… αρ. ……….. στην Τοπική /Δημοτική Κοινότητα ………………… του Δήμου ………………………… της Περιφερειακής Ενότητας ……………………….. και έχει πληγεί από τις πλημμύρες της …………………………… το/ο…………………………….. (ισόγειο/υπόγειο/όροφος). Τα ανωτέρω προκύπτουν και από τη φορολογική δήλωση (Ε1)
• Μαζί μου στην πληγείσα κατοικία διαμένει και ο/η…….…………………..….(Ονοματεπώνυμο συνοικούντος)
…………………………………………………………. (Α.Φ.Μ.) ο/η οποίος/-α έχει εμπράγματο δικαίωμα επί του ακινήτου (επικαρπωτής, συνιδιοκτήτης κ.λπ.)
• Συναινώ / δεν συναινώ (διαγράφεται ότι δεν δηλώνεται) να δοθούν από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων στη Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε., οποιαδήποτε στοιχεία απαιτηθούν προκειμένου να μου χορηγηθεί το επίδομα βάσει του άρθρου 4 του ν. 4501/2017 (Α΄ 178).
• Ο λογαριασμός στον οποίο επιθυμώ να κατατεθεί το επίδομα είναι ο λογαριασμός που τηρώ στην……………………………………..(Τράπεζα) με IBAN……………………….. ………………………………………………………………………………………………., φωτοτυπία του οποίου σας προσκομίζω με την αίτησή μου. Ο Α.Φ.Μ. μου είναι: …………………………………………………………….
5. Προαιρετικά σε όλες τις περιπτώσεις αλλά και υποχρεωτικά στην περίπτωση που δεν συναινεί ο/η αιτών/ούσα για τη λήψη στοιχείων από την Α.Α.Δ.Ε. υποβάλλονται:
Τα έντυπα Ε1 του φορολογικού έτους 2016 (για εισοδήματα που αποκτήθηκαν από 01.01.2016 έως και 31.12.2016), Ε2 του φορολογικού έτους 2016 και πράξη προσδιορισμού φόρου ΕΝ.Φ.Ι.Α. 2017 ή εκτύπωση περιουσιακής κατάστασης 2018 για περιπτώσεις ακινήτων που αποκτήθηκαν το 2017, τόσο του αιτούντος όσο και των ατόμων που συνοικούν μαζί του, εφόσον υποχρεούνται από το νόμο στην υποβολή φορολογικής δήλωσης και τα οποία έχουν εμπράγματο δικαίωμα επί του ακινήτου. Οι ανωτέρω εκτυπώσεις θα συνοδεύονται από υπεύθυνη δήλωση (με βεβαιωμένο το γνήσιο της υπογραφής) στην οποία θα δηλώνεται ότι δεν υπάρχει μεταβολή.

ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΓΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά που θα συνοδεύουν την αίτηση είναι τα παρακάτω:
1. Για τους αιτούντες Έλληνες πολίτες φωτοαντίγραφο αστυνομικής ταυτότητας ή σχετικής προσωρινής βεβαίωσης της αρμόδιας Αρχής και για τους αλλοδαπούς φωτοαντίγραφο διαβατηρίου και φωτοαντίγραφο άδειας παραμονής.
2. Φωτογραφίες όψεων του πληγέντος κτιρίου και του εσωτερικού του επαγγελματικού χώρου που έχει πληγεί οι οποίες θα φέρουν το όνομα και την υπογραφή του/ της ιδιοκτήτη/-τριας της επιχείρησης. Οι φωτογραφίες θα πρέπει να απεικονίζουν όσο το δυνατό καλύτερα την κατάσταση του επαγγελματικού χώρου μετά την πλημμύρα.
3. Φωτοαντίγραφο πρόσφατου λογαριασμού ηλεκτρικού ρεύματος, ύδρευσης, τηλεφώνου κ.λπ. για την ταυτοποίηση της διεύθυνσης της πληγείσας επιχείρησης.
4. Υπεύθυνη δήλωση του αιτούντος (με βεβαιωμένο το γνήσιο της υπογραφής) στην οποία θα δηλώνεται ότι:
• Είμαι ιδιοκτήτης /ενοικιαστής/νόμιμος εκπρόσωπος (διαγράφεται ότι δεν ισχύει) της επιχείρησης που βρίσκεται στο ………………………….. (ισόγειο/ όροφο/υπόγειο) του κτιρίου επί της οδού (ή θέση)
……………………………………….. αρ. ………….. στην Τοπική /Δημοτική Κοινότητα …………….…… του Δήμου ………………………… της Περιφερειακής Ενότητας ……………………….. και η οποία έχει πληγεί από τις πλημμύρες της ………………………………… Τα ανωτέρω προκύπτουν και από τα δηλωθέντα στην
Εφορία στοιχεία.
• Συναινώ / δεν συναινώ (διαγράφεται ότι δεν δηλώνεται) να δοθούν από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων στη Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε., οποιαδήποτε στοιχεία απαιτηθούν προκειμένου να μου χορηγηθεί το επίδομα βάσει του άρθρου 4 του ν. 4501/2017 (Α΄ 178).
• Ο λογαριασμός στον οποίο θα κατατεθεί το επίδομα είναι ……………………………………………………………… (Τράπεζα) με IBAN…………………………………………………………………………………., φωτοτυπία του οποίου σας προσκομίζω με την αίτησή μου. Ο Α.Φ.Μ. της επιχείρησης είναι: ……………………………………
• Έχω λάβει ενίσχυση ήσσονος σημασίας (de minimis) βάσει του κανονισμού ……………… (αναγράφεται ανάλογα ο κανονισμός 1407/2013 ή 1408/2013 ή 717/2014, ) ποσού ……….. (€) κατά το έτος ………..
Στην υπεύθυνη δήλωση αναφέρονται όλες οι ενισχύσεις ήσσονος σημασίας τις οποίες τυχόν έχει λάβει η οικεία επιχείρηση (και οι επιχειρήσεις που συνιστούν ενιαία επιχείρηση με αυτήν) κατά το τρέχον οικονομικό έτος και κατά τα δύο προηγούμενα οικονομικά έτη.
6. Προαιρετικά σε όλες τις περιπτώσεις αλλά και υποχρεωτικά στην περίπτωση που δεν συναινεί ο/η αιτών/-ούσα για τη λήψη στοιχείων από την Α.Α.Δ.Ε. υποβάλλονται:
• Τα έντυπα Ε1 ή Ε3 ή Ν ανάλογα με μορφή (ατομική ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα) της επιχείρησης του φορολογικού έτους 2016, ή προσωποποιημένη πληροφόρηση.
• Όλα τα απαιτούμενα νομιμοποιημένα στοιχεία εκπροσώπησης και νομιμότητας της επιχείρησης.