10+1 οδικά έργα στην Αιτωλοακαρνανία

Γράφει ο Β.Α.Π
Τα επόμενα 3 χρόνια αναμένεται να δοθούν στην κυκλοφορία αυτοκινητόδρομοι και δρόμοι ταχείας κυκλοφορίας που θα αλλάξουν εντελώς τον χάρτη στην περιοχή μας. Δεν αγάπησε ξαφνικά η πολιτεία την περιοχή, απλά είναι έργα που θα έπρεπε να έχουν τελειώσει ήδη ή να έχουν από χρόνια γίνει. Κάποια από αυτά είναι πολύ γνωστά στους περισσότερους (Ιονία Οδός, Άκτιο-Αμβρακία) και κάποια άλλα λιγότερο γνωστά, μη αναμενόμενα λοιπόν.

Α. Αυτοκινητόδρομοι
ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣΥπό κατασκευή με διάφορα προβλήματα κατά περίπτωση
Έργο Νο1: Ιονία Οδός
Θα κάνουμε ιδιαίτερη αναφορά στο μεγάλο αυτό έργο σύντομα, μετά πλέον και την ψήφιση για την αναθεώρηση της σύμβασης και την επανεκκίνηση του έργου. Η συζήτηση είναι πολύ μεγάλη και έχει κρατήσει πάρα πολύ καιρό, αλλά είναι σημαντικό να γίνει τώρα που κάποιες παρεμβάσεις ή αλλαγές είναι ακόμα εφικτές.
Έργο Νο2: Άκτιο-Αμβρακία
Φαίνεται πως μετά από ένα χρόνο αρρυθμιών αποκτά ξανά καλό κατασκευαστικό ρυθμό. Θα ασχοληθούμε σε επόμενη ανάρτηση με τον αυτοκινητόδρομο αυτό, ενώ παρακολουθούμε με ιδιαίτερη προσοχή την εξέλιξη του. Ίσως μέσα στο 2014, αν δεν υπάρξουν πάλι αρνητικές εξελίξεις, να αρχίσουν οι πρώτες τμηματικές παραδόσεις.

Β. Δρόμοι ταχείας κυκλοφορίας (Υπό κατασκευή)
σήραγγα Αγίου Ηλία2Έργο Νο3: Οδικές προσβάσεις σήραγγας Αγίου Ηλία
Είναι σχεδόν ολοκληρωμένο και θα έπρεπε να παραδοθεί στις 30-9-2013, βλ. προηγούμενο ρεπορτάζ. Γίνονται κάποια έργα στήριξης του τμήματος που συνδέει το προς παράδοση τμήμα με την υπάρχουσα γέφυρα Γουριάς. Πιθανόν μέχρι τέλος Ιανουαρίου 2014 να δοθεί προς χρήση…

Έργο Νο4: Κουβαράς-Φυτείες-Μπαμπίνη
Ξεκίνησε πρόσφατα μετά από πολλές καθυστερήσεις και προβλήματα από την εταιρία “Αναστηλωτική” ο οδικός άξονας Κουβαράς – Φυτείες. Το έργο για να ξεκινήσει χρειάστηκε να περάσουν σχεδόν τρία χρόνια από τη δημοπράτηση του αφού υπήρχαν καθυστερήσεις με διαφορές ενστάσεις, αδειοδοτήσεις και ειδικά από τις δασικές υπηρεσίες, αφού διέρχεται και από δασικές περιοχές κλπ. Φαίνεται να υπάρχει συνεργασία κατ΄ αρχάς κατοίκων της περιοχής στο θέμα των απαλλοτριώσεων και αυτό είναι πολύ θετικό μήνυμα για την εξέλιξη του έργου, το οποίο προβλέπεται να γίνει σε νέα χάραξη με μήκος 9,2 χιλιομέτρων από τον Κουβαρά – Φυτείες μέχρι την Μπαμπίνη. Ο νέος δρόμος, με βάση τη μελέτη θα έχει δύο λωρίδες κυκλοφορίας συνολικού πλάτους 10,5 μέτρων, ενώ θα κατασκευασθούν και τέσσερις (4) ισόπεδοι κόμβοι. Ακόμη θα υπάρξει σήμανση ασφαλείας και φωτισμός. Πρόκειται για έναν δρόμο, που θα εξασφαλίζει με την ολοκλήρωση του μελλοντικά την γρήγορη και ασφαλή πρόσβαση από την Ιόνια οδό στα δυτικά παράλια της Αιτωλοακαρνανίας.

Γ. Ολοκληρωμένες Μελέτες  – Έργα ενταγμένα στο ΕΣΠΑ
Έργο Νο5: Οδικός άξονας Αγρινίου – Καρπενησίου τμήμα Αγρίνιο –Αγ. Βλάσης Δημοπρατήθηκε στις 24-9-2013
Το έργο αφορά στην κατασκευή οδικού τμήματος μήκους 7.15χλμ του Οδικού Άξονα Αγρινίου-Καρπενησίου, από τον κόμβο Ρουπακιάς/Αγ Ιωάννη επί της Ε.Ο. Αντιρρίου–Ιωαννίνων, παρακάμπτοντας τον οικισμό Καμαρούλα μέχρι να καταλήξει στον υφιστάμενο δρόμο προς τον Άγιο Βλάση, όπου συναρμόζεται με αυτόν. Ο οδικός άξονας θα συνδέει το Αγρίνιο με το Καρπενήσι. γέφυρα επισκοπήςΗ προβλεπόμενη διατομή της οδού στα πρώτα 6,5 χλμ είναι 11,00μ (πλάτος οδοστρώματος) και στο υπόλοιπο τμήμα είναι 8,00 μ (πλάτος οδοστρώματος) με μία λωρίδα ανά κατεύθυνση σε όλο το μήκος της. Στα πρώτα 3,57 χλμ έχουμε νέα χάραξη οδού και στη συνέχεια η χάραξη ακολουθεί την υφιστάμενη οδό με τοπικές βελτιώσεις μικρής έκτασης. Για την εξυπηρέτηση των παρόδιων οικισμών, ιδιοκτησιών και την αποκατάσταση του υφισταμένου οδικού δικτύου προβλέπεται η κατασκευή:
1.Παράπλευρων οδών, μήκους 4,83 χλμ περίπου.
2. Τεσσάρων (4) γεφυρών (Γ01, Γ02, Γ03 και Γ04).
3. Πέντε (5) ισόπεδων κόμβων Κ01 (Ε.Ο. Αντιρίου-Ιωαννίνων), Κ02 (Νέα Αβοράνης,-Αγρινίου), Κ03 (Καμαρούλας), Κ04 (Αγ. Νικολάου) και Κ05 (Σχίνου).
Πρόκειται για ένα έργο που είναι ουσιαστικά η νοτιοανατολική παράκαμψη του πολεοδομικού συγκροτήματος Αγρινίου και αλλάζει αρκετά τον οδικό χάρτη στην ευρύτερη περιοχή. Καθιστά προάστια με άμεση πρόσβαση στο Αγρίνιο, την Αβόρανη, την Καμαρούλα, τον Άγιο Νικόλαο και το Σχίνο. Θα δώσει ανάσα στις περιοχές που τώρα έχουν κορεστεί από την περιφερειακή κίνηση των οχημάτων, θα βελτιώσει δηλαδή την εικόνα και τη λειτουργία της πόλης. Χωρίς να είμαστε γνώστες της ακριβούς τεχνικής περιγραφής, μάλλον θα επαναπροσδιορίσει τη σχέση του αστικού συγκροτήματος του Αγρινίου με την Ερμίτσα με τις 4 νέες γέφυρες που θα κατασκευαστούν. Αυτό μελλοντικά και σε συνδυασμό με τον ποδηλατόδρομο που εντάχθηκε στο Ε.Σ.Π.Α (ευρύτερη περιοχή Αγίου Ιωάννη Ριγανά) δίνει ανάσα στην περιοχή αφού θα αξιοποιηθούν δυνατότητες για δράσεις όπως: ποδήλατο, περίπατοι, τρέξιμο σε ένα εξαιρετικής ομορφιάς τοπίο. Ενώ πιθανότατα θα δημιουργηθούν καλύτερες προϋποθέσεις για απευθείας σύνδεση της πόλης του Αγρινίου (με παράκαμψη της Αβόρανης και του Καινουρίου) με την Τριχωνίδα, τον κοιμώμενο γίγαντα της περιοχής, σε σχέση πάντα με τις αναξιοποίητες δυνατότητες που έχει.
Να αναφέρουμε πως το συγκεκριμένο έργο ανήκει στον διευρωπαϊκό οδικό άξονα Αγρίνιο-Καρπενήσι-Λαμία. Είμαστε στην αρχή μιας μεγάλης και δύσκολης μάχης που πρέπει να δοθεί, ώστε σε μερικά χρόνια το Αγρίνιο και το Καρπενήσι να συνδέονται με αξιοπρεπή και ασφαλή τρόπο. Η μελέτη που έχει γίνει αφορά το τμήμα Αγρίνιο-Σταυρός Αγίου Βλασίου μήκους 28 χιλιομέτρων περίπου. Είναι απαραίτητο να πιέσουμε, να απαιτήσουμε ένταξη και των υπόλοιπων 21 χιλιομέτρων στο ΕΣΠΑ (2014-2020) γιατί ουσιαστικά μιλάμε για περιοχές του Δήμου Αγρινίου, καθώς επίσης να ολοκληρωθεί σύντομα και το υπόλοιπο κομμάτι που βρίσκεται στην Π.Ε Αιτωλοακαρνανίας, δηλαδή μέχρι τη γέφυρα της Επισκοπής.

Έργο Νο6: Τμήμα κόμβος Πλατυγιαλίου – κόμβος Αγίου Δημητρίου
Δημοπρατήθηκε στις 9-7-2013
Συνέχεια του Έργου Νο3: Το έργο αφορά στην κατασκευή οδικού τμήματος μήκους 6.2χλμ από τη διασταύρωση προς Πλατυγιάλι (λιμάνι) έως τη διασταύρωση προς Αγ. Δημήτριο. O oδικός άξονας θα συνδέει το λιμάνι στο Πλατυγιάλι με την Ιόνια Οδό, διερχόμενος από τη γέφυρα Γουριάς και εν συνεχεία διαμέσου της υφισταμένης σήραγγας Αγ. Ηλία. Η προβλεπόμενη διατομή της οδού είναι 11.00μ. (πλάτος ασφαλτικού) με μία 1 λωρίδα ανά κατεύθυνση.
Στα πρώτα 3,5 χλμ. η χάραξη ακολουθεί την υφιστάμενη οδό με τοπικές βελτιώσεις μικρής έκτασης, και στη συνέχεια έχουμε νέα χάραξη προκειμένου η υφιστάμενη οδός να λειτουργεί ως παράπλευρη οδός. Για την εξυπηρέτηση των παρόδιων οικισμών και την αποκατάσταση του υφισταμένου οδικού δικτύου προβλέπεται η κατασκευή:
1. Τεσσάρων (4) παράπλευρων οδών (SR1A, SR1Δ, SR2Δ, SR4Α) μήκους 3,2 χλμ.
2. Δύο γεφυρών (Γ1, Γ2).
3. Δύο (2) ισόπεδων κόμβων Κ1 (Παλαιομάνινας) και Κ4 (Αγ. Δημητρίου)
Υπάρχει εκκρεμότητα με το μεσαίο τμήμα, μήκους περίπου 7 χλμ που περιλαμβάνει και τη νέα γέφυρα Αχελώου μεταξύ Πεντάλοφου και Γουριάς. Ολοκληρώνονται οι μελέτες του τμήματος αυτού και θα πρέπει να δημοπρατηθεί άμεσα.

Έργο Νο7: Περιμετρική Μακρυνείας (Νότια Παρατριχώνια οδός)
Τριχωνίδα (5)Δημοπρατήθηκε στις 23-4-2013
Ένα σημαντικό έργο υποδομής «Η περιμετρική οδός Μακρυνείας, από Ζευγαράκι έως Δαφνιά», το οποίο θα δώσει αναπτυξιακή ώθηση στην περιοχή και θα συμβάλλει στην επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος, εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου είναι 12.000.000,00 ευρώ και χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Σύμφωνα με την τεχνική περιγραφή, το έργο αφορά την κατασκευή οδού, στους οικισμούς που βρίσκονται νότια της λίμνης Τριχωνίδας, εναλλακτικά και παράλληλα προς την υφιστάμενη επαρχιακή οδό που συνδέει τους οικισμούς από Ζευγαράκι έως Δαφνιά. Λόγω της αύξησης του κυκλοφοριακού φόρτου της επαρχιακής οδού εντός των οικισμών, αυτή έχει καταστεί πλέον ανεπαρκής, ιδιαίτερα κατά τις ώρες αιχμής, ώστε να καλύψει τις κυκλοφοριακές ανάγκες της περιοχής.
Η νέα οδός παρακάμπτει τους οικισμούς Ζευγαρακίου, Παπαδατών, Ματαράγκας, Γραμματικούς, Γαβαλούς και Αγίου Ανδρέα, πλην των οικισμών Τριχωνίου και Δαφνιά. Αποτέλεσμα της δημιουργίας της οδού είναι να απαλλάξει από τα έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα τους παραπάνω οικισμούς. Η αφετηρία της οδού είναι στον οικισμό Ζευγαράκι και το τέρμα της στον οικισμό Δαφνιά. Σε όλο το μήκος της, βρίσκεται δίπλα από την αρδευτική διώρυγα ΔΧΙV, περιοριζόμενη μέσα στην ζώνη απαλλοτρίωσης της διώρυγας αυτής. Το έργο προβλέπει την κατασκευή δρόμου μήκους 17Km, συνολικού πλάτους 7 μ. με δύο λωρίδες κυκλοφορίας, κατασκευή πέντε νέων γεφυρών, κατασκευή τεχνικών έργων διευθέτησης όμβριων υδάτων, ηλεκτροφωτισμό κόμβων, στηθαία ασφαλείας όπου απαιτείται και σήμανση της οδού.

Δ. Ολοκληρωμένες Μελέτες ( Έργα προς ένταξη στο ΕΣΠΑ 2)
Έργο Νο8: Σύνδεση Λευκάδας με τον αυτοκινητόδρομο Άκτιο-Αμβρακία:
Κλάδος 1-Βόνιτσα-Λευκάδα: μήκους 16,4 χλμ, από τον Ανισόπεδο Κόμβο στην Βόνιτσα μέχρι την περιοχή κάστρου Αγίας Τριχωνίδα;Μαύρας, ανατολικά της γέφυρας που συνδέει τη Λευκάδα. Στο μεγαλύτερο τμήμα του δρόμου θα γίνει βελτίωση του υπάρχοντος δρόμου ενώ νέα χάραξη θα έχουμε για την παράκαμψη του οικισμού του Αγίου Νικολάου.
Κλάδος 2-Άκτιο-Άγιος Νικόλαος: μήκους 5,4 χλμ, από τον Ανισόπεδο Κόμβο στο Άκτιο μέχρι την σύνδεση της με τον κλάδο 1 στην περιοχή του Αγίου Νικολάου. Από τα 5,4 χλμ , τα 2,5 χιλιόμετρα αποτελούν βελτίωση της υφιστάμενης οδού Ακτίου-Αγίου Νικολάου.
Έργο Νο9: Βόρεια Παρατριχώνια οδός
Για το συγκεκριμένο έργο δεν υπάρχει ιδιαίτερη κινητικότητα και μάλλον αργεί κάποια χρόνια ακόμα. Υπερκαλύπτει την ανάγκη βελτίωσης της σύνδεσης Αγρινίου-Θέρμου και οπωσδήποτε την πρόσβαση περιοχών του διευρυμένου Δήμου Αγρινίου (Καινούριο, Παραβόλα κ.λπ) στην έδρα του Δήμου. Το 2007 είχε γίνει παρουσίασή του στην Νομαρχία από τους μελετητές του και είχε θεωρηθεί πιο ώριμο από το νότιο τμήμα του, το οποίο έχει δημοπρατηθεί τον Απρίλιο του 2013 και ξεκινά άμεσα, αφού υπογράφηκε και η σύμβαση με τον ανάδοχο. Στον επόμενο σύνδεσμο φαίνεται ένας χάρτης με τη χάραξη του δρόμου, όπως έχει αναρτηθεί στο site της εταιρίας ΤΟΜΗ που έκανε τη μελέτη:
http://www.tomh-ae.gr/?option=com_content&view=article&id=59&Itemid=65&sp=T9908

ΓΕΦΥΡΑ ΜΠΑΝΙΑΈργο Νο10: Θέρμο-Ναύπακτος
Για το έργο αυτό είναι επιτακτική η ανάγκη υλοποίησής του. Όποιος έχει κάνει πρόσφατα τη διαδρομή αυτή μπορεί να το επιβεβαιώσει. Η προστιθέμενη αξία του έργου θα είναι πολύ μεγάλη για την περιοχή καθώς και τα αναμενόμενα οφέλη από αυτό. Το δημοτικό συμβούλιο Θέρμου με ένα ψήφισμα του το 2012 είχε διαμαρτυρηθεί έντονα γιατί δεν εντάχθηκαν κάποια τμήματα του στο ΕΣΠΑ 2007-2013, ενώ είναι ώριμα. Φαίνεται πως έχει αρκετές πιθανότητες να πραγματοποιηθεί μέρος του τουλάχιστον στην επόμενη προγραμματική περίοδο (ΕΣΠΑ 2014-2020).

Ε. Χωρίς πλήρεις Μελέτες
Έργο Νο11: Απευθείας σύνδεση Αγρινίου με Ιονία Οδό
Είναι εντυπωσιακό πως ενώ το έργο της παράκαμψης Αγρινίου σχεδιάστηκε από το 1995 περίπου, δεν έτρεξε παράλληλα και το θέμα της σύνδεσης της πόλης με τον αυτοκινητόδρομο. Δεν υπάρχουν μελέτες, τουλάχιστον ώριμες και ίσως μάλιστα το Υπουργείο Υποδομών να μην θεωρεί απαραίτητο ένα τέτοιο έργο. Υπάρχει μια πρόταση από το Τ.Ε.Ε Αιτωλοακαρνανίας από το 2009 για απευθείας σύνδεση του Αγρινίου με τον κόμβο Αγγελοκάστρου μήκους περίπου 12,5 χιλιομέτρων. Η σύνδεση που προτείνει η ομάδα εργασίας του Τ.Ε.Ε για την περιοχή του Αγρινίου με την Ιόνια οδό είναι αυτή που προτείνεται στο εγκεκριμένο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του Δήμου Αγρινίου. Η νέα απευθείας σύνδεση του Αγρινίου με την Ιόνια οδό προτείνεται να γίνει μέσω του κόμβου Αγγελοκάστρου και αποτελείται από τα εξής τμήματα:
ιόνια οδός1. Δοκίμι-Πλάτανος: Το τμήμα αυτό μπορεί να υλοποιηθεί με βελτίωση του υπάρχοντος επαρχιακού δικτύου Αγρινίου–Καλυβίων και είναι μήκους 5 χλμ. Το ανάγλυφο είναι επίπεδο και η χρήση γης εκατέρωθεν είναι γεωργική. Στην αρχή του τμήματος βρίσκεται η νέα βιομηχανική περιοχή του Αγρινίου (ΒΙΟ.ΠΑ) και έτσι με την κατασκευή της νέας σύνδεσης απαλλάσσεται η υπάρχουσα Ε.Ο. από την πρόσθετη κίνηση που θα δημιουργήσει η δομή αυτή.
2. Πλάτανος-Διώρυγα Δίμηκου: Πρόκειται για νέα χάραξη μήκους 4,5 χλμ. σε επίπεδη και αδόμητη περιοχή με γεωργικές χρήσεις. Η χάραξη θα είναι πάνω σε υφιστάμενο αγροτικό δρόμο με παράπλευρες ζώνες απαλλοτριωμένες λόγω παλαιότερων αποστραγγιστικών έργων.
3. Γέφυρα Δίμηκου: Η γέφυρα στη διώρυγα του Δίμηκου είναι ένα απλό και χαμηλού κόστους τεχνικό έργο, αφού το πλάτος της διώρυγας δεν ξεπερνά τα 20 μέτρα.
4. Διώρυγα Δίμηκου-Κόμβος Αγγελοκάστρου: Πρόκειται για νέα χάραξη μήκους 3 χλμ. Η περιοχή οριζοντιογραφικά προσφέρεται για χάραξη αφού παράλληλα ή σχεδόν παράλληλα κινείται η σιδηροδρομική γραμμή και ως γνωστόν σιδηροδρομική γραμμή σημαίνει μικρές κλίσεις. Η προτεινόμενη χάραξη είναι σε αδόμητη περιοχή με γεωργική κυρίως χρήση, ενώ πολλές από τις εκτάσεις που θα απαλλοτριωθούν είναι δημόσιες.