Αγρίνιο : Ναι ή όχι στις πεζοδρομήσεις;

Πραγματοποήθηκε απόψε στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου Αγρινίου η ειδική εκδήλωση παρουσίασης της μελέτης για τις τροποποιήσεις της κυκλοφοριακής μελέτης του Αγρινίου που έχει ως κύριο χαρακτηριστικό την πλήρη πεζοδρόμηση των οδών που περιβάλλουν την κεντρική πλατεία, αλλά και άλλων κεντρικών οδών του Αγρινίου, αλλαγές στη φορά κίνησης των οχημάτων σε πολλές οδούς και βασικό στόχο το να απομακρυνθούν τα αυτοκίνητα από το εμπορικό κέντρο της πόλης.

Η εκδήλωση που είχε τα χαρακτηριστικά της ανοιχτής διαβούλευσης σημαδεύτηκε από τις αντιδράσεις φορέων, κυρίως του Εμπορικού Συλλόγου Αγρινίου, αλλά και των παρατάξεων της αντιπολίτευσης του δήμου Αγρινίου, στη γενικότερη φιλοσοφία των προτεινόμενων αλλαγών. Αρχικά έγινε η παρουσίαση της μελέτης από τον μελετητή κ. Παρασκευόπουλο, που τυγχάνει ο ίδιος να έχει κάνει τις κυκλοφοριακές μελέτες που προηγήθηκαν επί δημαρχιών Σώκου και Μοσχολιού. Σε αυτή τη αναδρομή των κυκλοφοριακών αλλαγών αναφέρθηκε αρχικά ο μελετητής λέγοντας πως οι προτεινόμενες αλλαγές είναι η συνέχεια των αλλαγών που προηγήθηκαν και εξήγησε πως βασικός στόχος είναι να δοθεί χώρος στους πεζούς και το κέντρο της πόλης να πάψει να λειτουργεί ως κυκλοφοριακός κόμβος, αλλά με τις πεζοδρομήσεις να γίνει ουσιαστικά μια “διεύρυνση” της κεντρικής πλατείας, κάτι που εκτίμησε πως θα συμβάλλει στην αναζωογόνηση της πόλης.

Από την πλευρά του Εμπορικού Συλλόγου Αγρινίου ο πρόεδρός του Π. Μπεσίνης χαρακτήρισε απαράδεκτο το γεγονός ότι ο Σύλλογος δεν εκλήθη πουθενά από το δήμο για να καταθέσει τις απόψεις του, πριν προχωρήσει η κυκλοφοριακή μελέτη. Εκτίμησε πως η πόλη δεν διαθέτει ιστορικό, αλλά εμπορικό κέντρο και πως οι προτεινόμενες ρυθμίσεις αλλάζουν ριζικά την εικόνα του κέντρου της πόλης και πως το καθιστούν από μη επισκέψιμο σε μη προσβάσιμο, λόγω των πολλών πεζοδρομήσεων. Πρέπει να αναρωτηθούμε πως και για ποιους θέλουμε το κέντρο, είπε χαρακτηριστικά, κάνοντας λόγο για πόλη – καφετέρια, ενώ εκτίμησε πως οι πεζόδρομοι με βάση την εμπειρία της πόλης υποβαθμίζουν την κατοικία, αυξάνουν τις δραστηριότητες αναψυχής και εστίασης και εν τέλει μειώνουν την εμπορική κίνηση. Χαρακτήρισε ακόμη ο Π. Μπεσίνης στρεβλή τη στόχευση της μελέτης και τέλος ζήτησε την απόσυρσή της και την αναθεώρησή της χωρίς χρονοδιαγράμματα.

Ο επικεφαλής της ελάσσονος αντιπολίτευσης Δ. Τραπεζιώτης ουσιαστικά συντάχθηκε με τις ενστάσεις του Εμπορικού Συλλόγου και έκανε μια γενικότερη κριτική κάτω από το πρίσμα του προγράμματος Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης, μέρος του οποίου είναι και οι αλλαγές στο κυκλοφοριακό της πόλης. Χαρακτήρισε τα μέτρα που προτείνονται στη μελέτη αποσπασματικά και σημείωσε ότι η δημοτική αρχή κινείται με βήματα “εντός και επί τα αυτά”, εξηγώντας ότι το ενδιαφέρον της εξαντλείται από το Συντριβάνι μέχρι την Πλατεία. “Η πόλη σφραγίζεται με πεζοδρόμους” είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε πως πρέπει να γίνονται πεζόδρομοι επιλεκτικά, όπου υπάρχουν τοπόσημα και όχι όπου να ΄ναι. Έκανε ακόμη λόγω για άγχος της δημοτικής αρχής να καλύψει τις βραχυπρόθεσμες ανάγκες του τεχνικού προγράμματος για το 2017 και 2018, όπως αναφέρει και το ΤΕΕ στην εκτίμησή του για το πρόγραμμα της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης και κάλεσε τη δημοτική αρχή να κάνει ένα ενιαίο σχεδιασμό με ταυτόχρονες προβλέψεις για αύξηση του πρασίνου, των μέσων μαζικής μεταφοράς και των κοινόχρηστων χώρων. Τέλος εξέφρασε και τη δυσαρέσκειά του για το γεγονός ότι στη μελέτη δεν καταγράφονται απόψεις φορέων της πόλης (ωστόσο στη συνέχεια τουλάχιστον η εκπρόσωπος της Τροχαίας Αγρινίου διέψευσε κάτι τέτοιο).

Ο Στ. Μερμίγκης από το Ανυπότακτο Αγρίνιο έκανε λόγο για διαβούλευση εκ των υστέρων και τόνισε συντασσόμενος με τους προβληματισμούς του Εμπορικού Συλλόγου πως είναι μείζον ζήτημα να απαντήσουμε στο ερώτημα “τι πόλη θέλουμε”. Τόνισε επίσης το γεγονός ότι δεν έχει γίνει μια αποτίμηση των πεζοδρομήσεων που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια. Εκτίμησε ότι προέκυψε άνοδος των αντικειμενικών αξιών, πως δεν υπάρχει έλεγχος στους πεζοδρόμους (τραπεζοκαθίσμα, αυθαίρετες κατασκευές) πως δεν υπάρχουν στοιχεία για το αν μειώθηκαν ρύποι, σκουπίδια και γενικότερα κάθε είδους οχλήσεις. Ο Τίμος Παπανικολάου από τη Λαϊκή Συσπείρωση στάθηκε στο γεγονός ότι δεν υπήρξε η ενημέρωση που θα έπρεπε στους φορείς και πως η παράταξή του καταψήφισε το θέμα στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής.

Ο δήμαρχος Γ. Παπαναστασίου απαντώντας στις αιτιάσεις για τη διαβούλευση είπε πως η δημοτική αρχή έκανε αυτό που έπρεπε και έδωσε τη δυνατότητα στους φορείς να συναντηθούν με τον μελετητή για να λάβει υπ΄όψιν τις απόψεις τους. Τόνισε πως κάθε παρέμβαση θα είχε εξ΄ορισμού κάποιες αντιδράσεις, αφού όλοι οι φορείς δεν έχουν τα ίδια συμφέροντα – στόχους. Είπε ακόμη πως η αποτίμηση που κάνει ο ίδιος για τους πεζοδρόμους είναι πως άλλαξαν την εικόνα της πόλης και οι διάφορες επαγγελματικές ομάδες δεν έχασαν από αυτό, μάλιστα πρόσθεσε πως χωρίς να θέλει να ευλογήσει τις προηγούμενες δημοτικές αρχές οι πεζοδρομήσεις λειτούργησαν θετικά και πως στην ίδια κατεύθυνση θα κινηθεί και τώρα ο δήμος. Ακόμη υπερασπίστηκε τις προτεινόμενες πεζοδρομήσεις πέριξ της πλατείας λέγοντας χαρακτηριστικά πως ο δρόμος μεταξύ πλατείας και Παπαστράτου “είναι για να περνούν κάποιοι με το αυτοκίνητο κάνοντας τον κλαρινογαμπρό”… Απάντησε ακόμη προς τις παρατάξεις της αντιπολίτευσης λέγοντας πως “αν βάζαμε τα αυτοκίνητα στο κέντρο θα μας έλεγαν να κάνουμε πεζοδρομήσεις, τώρα που κάνουμε πεζοδρομήσεις θέλουν να βάλουμε τα αυτοκίνητα στο κέντρο;” Τόνισε πως ο δήμος θα εξετάσει το θέμα των χρήσεων των πεζοδρόμων και δεν θα επιτρέψει να μετατραπούν σε καφενείο… Αναφερόμενος και στο πρόγραμμα Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης είπε πως τώρα συζητιέται μόνο η κυκλοφοριακή μελέτη και πως το πρόγραμμα αυτό δεν σχετίζεται με το αν αντιδρομηθεί κάποιος δρόμος ή μεταφερθεί λίγα μέτρα πιο κάτω η πιάτσα των ταξί. Ωστόσο εξήγησε πως το πρόγραμμα θα αξιοποιηθεί για την εικόνα που θα λάβουν οι πεζόδρομοι, εξηγώντας ότι θα χρησιμοποιηθούν φιλικά προς το περιβάλλον υλικά, θα προστεθεί πράσινο και υδάτινο στοιχείο, ενώ υπογράμμισε πως δεν θα υπάρχει αποκλεισμός των πεζοδρόμων για ασθενής ή ΑμΕΑ, αφού όπως θα ανέφερε οι πεζοδρομήσεις θα γίνουν με σύγχρονα μέσα (βυθιζόμενες μπάρες κτλ). Τέλος διαβεβαίωσε πως από το προτεινόμενο σχέδιο δεν θα κοπεί η πόλη στα δύο και πως ο ίδιος επιθυμεί στο κέντρο να υπάρχουν περισσότεροι χώροι για τους πεζούς παρά για τα Ι.Χ.

Αναλυτικότερα:
«Βασικές παρεμβάσεις που περιλαμβάνονται στην «Μελέτη τοπικών τροποποιήσεων κυκλοφοριακής μελέτης Αγρινίου»
Α. ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
• πλήρης πεζοδρόμηση των οδών που περιβάλλουν την κεντρική πλατεία (οδοί Αναστασιάδη και Μπαϊμπά από οδό Βότση έως οδό Κύπρου, και του τμήματος οδών Σταϊκου – Σαλάκου από οδό Γρίβα έως οδό Βότση)
• πεζοδρόμηση της οδού Π. Σούλου στο τμήμα της από κεντρική πλατεία έως οδό Αφων Παναγοπούλου (η συγκεκριμένη πεζοδρόμηση έχει ήδη εγκριθεί με παλαιότερη απόφαση του ΔΣ αλλά περιλαμβάνεται στην παρούσα για λόγους πληρότητας)
• διαμόρφωση της οδού Βότση, στο τμήμα της από οδό Αφων Παναγοπούλου έως Αναστασιάδη, σε οδό ήπιας κυκλοφορίας με αύξηση πλάτους πεζοδρομίων
• επέκταση πεζοδρόμησης οδού Παπαστράτου στο τμήμα από οδό Σπ. Τσικνιά (πρώην Τσαλδάρη) έως οδό Δημοτσελίου
• πεζοδρόμηση της οδού Αντωνοπούλου
• πεζοδρόμηση των οδών Παπαθανάση και Αναστάσιου (Τάσου) Παπαστράτου (πρώην Δεληγιώργη, τμήμα από την οδό Μακρή έως την οδό Παπαθανάση)
• επέκταση της πεζοδρόμησης, διαπλάτυνση πεζοδρομίων και μετατροπή σε οδούς ήπιας κυκλοφορίας οδών στην ευρύτερη περιοχή του κέντρου (Καποδιστρίου, Καφαντάρη, Χαράς, Ελλης κ.α. όπως φαίνονται στο σχέδιο της μελέτης)
• αντιδρόμηση οδού Εθνικής Αντιστάσεως από διασταύρωση με οδό Β. Παναγοπούλου έως την οδό Αφων Παναγοπούλου με κατεύθυνση κίνησης των οχημάτων από οδό Β. Παναγοπούλου προς διασταύρωση με οδό Αφων Παναγοπούλου και εφαρμογή διπλής κυκλοφορίας στο υπόλοιπο τμήμα της οδού
• αντιδρόμηση της οδού Ισκου ώστε η φορά κίνησης των οχημάτων να είναι από οδό Καπετάν Δία έως οδό Β. Παναγοπούλου
• αντιδρόμηση της οδού Αγράφων ώστε η φορά κίνησης των οχημάτων να είναι από την οδό Κάλβου προς την οδό Καπετάν Δία
• αντιδρόμηση της οδού Σολωμού με την φορά κίνησης να είναι από την οδό Εθν. Αντιστάσεως έως την οδό Σιαδήμα
• αντιδρόμηση της οδού Σκίπη με την φορά κίνησης να είναι από οδό Πανδώρας προς οδό Εθν. Αντιστάσεως
• αντιδρόμηση της οδού Γρ. Λαμπράκη με φορά κίνησης να είναι από την οδό Εθν. Αντίστασης προς την οδό Πανδώρας
• αντιδρόμηση της οδού Καπετάν Δία με την φορά κίνησης να είναι από την οδό Πατριάρχου Καλλινίκου προς την οδό Εθν. Αντιστάσεως
• υλοποίηση μονοδρόμησης σε όλο το μήκος της οδού Πανδώρας με φορά κίνησης των οχημάτων από την οδό Σιαδήμα προς την οδό Καπετάν Δία
• υλοποίηση μονοδρόμησης της οδού Λυγεροπούλου με φορά κίνησης από την οδό Μέγα Δένδρου έως την οδό Καπετάν Δία
• υλοποίηση αριστερόστροφης κίνησης των οχημάτων περιμετρικά της πλατείας Αρη Βελουχιώτη
• τοποθέτηση φωτεινού σηματοδότη στη συμβολή των οδών Σπ. Τσικνιά (πρώην Τσαλδάρη) και Καζαντζή
• τοποθέτηση φωτεινού σηματοδότη στη συμβολή των οδών Εθν. Αντιστάσεως και Καπετάν Δία
• διαπλάτυνση πεζοδρομίου του νότιου τμήματος του Ο.Τ. 216, και στα Ο.Τ. 217β και 217, επί της οδού Μαβίλη έως την οδό Ευαγγελιστρίας με μείωση του πλάτους του οδοστρώματος και κατάλληλη διαμόρφωση των θέσεων στάθμευσης
• πεζοδρόμηση οδού Γεράκη
• πεζοδρόμηση του βόρειου τμήματος της οδού Τσιτσιμελή στο τμήμα μεταξύ της Εθνικής Οδού και της οδού Κυριαζή (νότιο τμήμα Ο.Τ. 216)
• μετατροπή σε οδό ήπιας κυκλοφορίας της οδού μεταξύ των Ο.Τ. 227 και 228
• πεζοδρόμηση της οδού μεταξύ του Ο.Τ. 228 και του ΚΑΠΗ
• αντιδρόμηση της οδού Αγ. Ιωάννη Βραχοχωρίτη από την Ε.Ο. έως την οδό Τερτσέτη
• πεζοδρόμηση βόρειου τμήματος πλατείας Καραπανέικα και του δρόμου μεταξύ Ο.Τ. 45, 45α και 45β.

Β. ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ
Β1. Αναδιάταξη των θέσεων ελεγχόμενης στάθμευσης για την προσαρμογή στην αλλαγή των κυκλοφοριακών δεδομένων λόγω των πεζοδρομήσεων και επέκταση του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης στις παρακάτω οδούς:
– στην οδό Παλαμά από οδό Γεράκη έως οδό Αγ. Δημητρίου, και στις δύο πλευρές της οδού
– στην οδό Μαβίλη από τον κόμβο Καλέργη έως την οδό Ευαγγελιστρίας, και στις δύο πλευρές της οδού
– στην οδό Παπαφώτη στην δεξιά πλευρά της οδού κατά τη φορά κίνησης των οχημάτων
– στην οδό Χαρ. Τρικούπη από την οδό Παπαφώτη έως την οδό Βαρνακιώτη

Β2. Αναδιάταξη των θέσεων στάθμευσης δικύκλων με κατάργηση θέσεων λόγω πεζοδρομήσεων και δημιουργία νέων θέσεων στις παρακάτω θέσεις:
– οδό Αφών Παναγοπούλου στο Ο.Τ. 114 με απώλεια δύο θέσεων ελεγχόμενης στάθμευσης
– οδό Βότση στο Ο.Τ. 182α με απώλεια τριών θέσεων ελεγχόμενης στάθμευσης
– οδό Παρθένη έναντι πλατείας Ειρήνης στο Ο.Τ. 70α και Ο.Τ. 69 όπου προτείνεται ο χώρος να είναι για ποδήλατα
– οδό Ζωοδόχου Πηγής στο Ο.Τ. 174
– οδό Παπαϊωάννου στο Ο.Τ. 198α
– οδό Κέντρου στο Ο.Τ. 199
Β3. Αναδιάταξη και αναπλήρωση θέσεων φορτοεκφόρτωσης, θέσεων ΑΜΕΑ, θέσεων ελεύθερης στάθμευσης και ειδικές διαμορφώσεις για βελτίωση στην οργάνωση της στάθμευσης. Σημειώνεται ότι μετά την έγκριση των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων για τις πεζοδρομήσεις πρέπει να ψηφιστεί από το Δημοτικό Συμβούλιο Κανονισμός Λειτουργίας Πεζοδρόμων μέσω του οποίου θα εξειδικευτούν λειτουργικά ζητήματα (ώρες εισόδου, φορτοεκφόρτωση, απορρίμματα κλπ). Αναδιάταξη των θέσεων στάθμευσης ΤΑΧΙ όπως αναλυτικά φαίνονται στα σχέδια της μελέτης.

Γ. ΛΟΙΠΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ
• τροποποίηση γραμμών Μ1 και Μ2 Αστικής Συγκοινωνίας, δημιουργία νέων στάσεων.
• κατασκευή κυκλικού κόμβου στη συμβολή των οδών Κατράκη και Χαρ. Τρικούπη
• αναδιαμόρφωση κόμβου σύνδεσης οδού Εθν. Αντιστάσεως – Μ. Κατράκη – Ε.Ο. Αγρινίου Καρπενησίου με τροποποίηση των κινήσεων των οχημάτων
• διάνοιξη απόληξης οδού Εθν. Ανεξαρτησίας (ρ. Ρεμπελιά) στην οδό Ελ. Βενιζέλου
• κατασκευή σύνδεσης οδού Εθν. Ανεξαρτησίας (ρ. Ρεμπελιά) με την Ε.Ο. Αντιρρίου – Ιωαννίνων
• κατασκευή κυκλικού κόμβου επί της Ε.Ο. Αντιρρίου – Ιωαννίνων στον κόμβο με την οδό Εθν. Ανεξαρτησίας (κόμβος Σταδίου)
• επέκταση πεζοδρομήσεων και διαπλατύνσεων πεζοδρομίων και μετατροπή σε οδούς «ήπιας κυκλοφορία».