Ολοκληρώνεται η συμφωνία με τις τράπεζες για την Ιόνια Οδό

Εντός των επομένων ημερών εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί η διαπραγμάτευση ανάμεσα στον παραχωρησιούχο «Νέα Οδός Α.Ε» και τις δανείστριες τράπεζες, για να καταλήξει στον κατασκευαστή η αποζημίωση που καταβάλλει το δημόσιο και να δρομολογηθεί η πολυπόθητη επανεκκίνηση εργασιών και στην Ιόνια οδό. Το έργο από το Πάσχα που θα ξεκινούσε πάει για φθινόπωρο και πέρα από την μεγάλη σημασία του για τις μεταφορές, αναμένεται με πολλές προσδοκίες για να χτυπηθεί η μεγάλη ανεργία στην Ήπειρο με το προσωπικό που θα απασχοληθεί και το χρήμα που, από την κατασκευή, θα διακινηθεί και θα τονώσει τις τοπικές αγορές.Ωστόσο, για να στηθούν νέα εργοτάξια ή να επαναλειτουργήσουν τα παλιά, θα απαιτηθεί διάστημα 2-3 μηνών από την συμφωνία, δεδομένου ότι ακόμη δεν έχουν γίνει οι αναγκαίες κινήσεις από την κατασκευαστική κοινοπραξία. Εννοούμε πραγματικά εργοτάξια και όχι κάποια μηχανήματα να προετοιμάζουν με χωματουργικές εργασίες τα γήπεδα που θα αναπτυχθούν τα εργοτάξια.Η πρόσφατη δήλωση του πρώην αναπληρωτή υπουργού Ανάπτυξης και Υποδομών Σταύρου Καλογιάννη περί πιθανής επανέναρξης εργασιών μέσα στον Ιούλιο, εφόσον το υπουργείο Υποδομών κινηθεί γρήγορα, ενδέχεται να μην απέχει πολύ από την πραγματικότητα, ως προς το διαδικαστικό μέρος.Πέραν της επανεκκίνησης σε εξέλιξη είναι και η διαπραγμάτευση παραχωρησιούχων και τραπεζών για την συνέχιση χρηματοδότησης των έργων, ώστε να εγκριθούν από τη βουλή οι τροποποιημένες συμβάσεις (λόγω της σημασίας τους θα πρέπει να συζητηθούν και ψηφιστούν από την Ολομέλεια και από θερινό τμήμα, για να μην υπάρξουν και αντιδράσεις της αντιπολίτευσης) για τους τέσσερις αυτοκινητοδρόμους παραχώρησης.

Ιόνια ΟδόςΚοντά σε συμφωνία
Όμως, εκτός των άλλων θα πρέπει να προηγηθεί, όπως ήδη έγινε για δυο από τα έργα (Ολυμπία οδός και Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου) η συμφωνία παραχωρησιούχων Ιόνιας και Ε65 ότι οι αποζημιώσεις που συμφωνήθηκε να καταβάλλει το δημόσιο για τη διακοπή εργασιών, θα χρησιμοποιηθούν από τους κατασκευαστές για την επανέναρξη των έργων στο μεταβατικό στάδιο (μέχρι να αρχίσει η χρηματοδότηση) και να μην παρακρατηθούν από τις τράπεζες.Ουσιαστικά, η αποδοχή αυτού του όρου από τις τράπεζες οδηγεί και στη συμφωνία για την χρηματοδότηση στην πορεία, ώστε να κυρωθούν οι τροποποιημένες συμβάσεις από τη βουλή.Επομένως, είναι καίριας σημασίας η συμφωνία παραχωρησιούχου και τραπεζών για την αποζημίωση που κατευθύνεται στον κατασκευαστή, αφού ανοίγει το δρόμο και για την συνέχεια της χρηματοδότησης του έργου και, έστω, σχεδόν τρεις μήνες μετά την αρχική ανακοίνωση της τότε πολιτικής ηγεσίας του ενιαίου, υπουργείου Ανάπτυξης και Υποδομών, ότι πριν το Πάσχα … θα έβγαιναν οι μπουλντόζες και στην Ιόνια, η κατάληξη θα είναι θετική.

Προηγήθηκε… τελεσίγραφο
Ρόλο στην εξέλιξη αυτή έπαιξε και η επιστολή, εν είδει «τελεσιγράφου», που απέστειλε, ο υπουργός τότεΣταύρος Καλογιάννης, στις 21 Ιουνίου στον παραχωρησιούχο της Ιόνιας οδού, καλώντας τον να απαντήσει για την επίτευξη συμφωνίας με τις δανείστριες τράπεζες μέχρι τις 30 Ιουνίου 2013, για την επανεκκίνηση των εργασιών. Οι Ισπανικές τράπεζες συμφώνησαν και κατέθεσαν σχετικό έγγραφο, ότι τα χρήματα (25,8 εκ. ευρώ) θα πάνε στους κατασκευαστές, όπως ζητούσε το υπουργείο. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, η διαπραγμάτευση ανάμεσα στην «Νέα Οδός Α.Ε» και τις δανείστριες τράπεζες βαίνει προς το τέλος της, εξετάζονται τεχνικά ζητήματα της συμφωνίας που αφορά τη χρηματοδότηση του έργου και, φυσικά, την αποζημίωση που κατευθύνεται στους κατασκευαστές που είναι η κοινοπραξία GEK TERNA Group , Cintra, Grupo ACS οι οποίες μοιράζονται τα ποσοστά.Αντίστοιχο έγγραφο πρέπει να κατατεθεί από τον παραχωρησιούχο της Ε-65 στο υπουργείο Υποδομών, ώστε να ξεκινήσουν και εκεί οι εργασίες.

Οι συμβάσεις στη βουλή
Φυσικά, για να έχει νόημα αυτή η διαδικασία, και για την Ιόνια, θα πρέπει το υπουργείο Υποδομών, αφού ληφθεί η σχετική απόφαση έγκρισης από την Κομισιόν, να σπεύσει να καταθέσει στη βουλή της τροποποιημένες συμβάσεις των τεσσάρων αυτοκινητοδρόμων.Επείγει να εγκριθούν οι συμβάσεις με βάση το σχεδόν συμφωνημένο χρηματοδοτικό μοντέλο ανάμεσα στους παραχωρησιούχους και τις δανείστριες τράπεζες, διαφορετικά θα απαιτηθεί επικαιροποίηση με νέα διαπραγμάτευση και άγνωστη κατάληξη. Υπάρχουν και τα ασφυκτικά χρονικά περιθώρια του ΕΣΠΑ που χρηματοδοτεί τα έργα και όλα επείγουν…Μέχρι και χθες ο νέος υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοϊδης δεν έχει κάνει την παραμικρή αναφορά στο θέμα, απλά υπάρχει η πρώτη δήλωση όταν ανέλαβε καθήκοντα ότι αποτελεί πρώτη προτεραιότητα η επανεκκίνηση των τεσσάρων αυτοκινητοδρόμων. Αν θα προλάβει να φέρει το υπουργείο τις συμβάσεις στην Ολομέλεια της βουλής, είναι το μεγάλο ερώτημα.

Μόλις στο 23% η πρόοδος πριν τη διακοπή
Το θετικό με την Ιόνια, η οποία είναι νέα χάραξη παντού (με τις έτοιμες παρακάμψεις Άρτας και Αγρινίου μαζί) και άρα πιο δύσκολο έργο από άλλα που ανακατασκευάζονται ή διαπλατύνονται τμήματα, είναι ότι δεν «κουρεύτηκε» το αρχικό φυσικό αντικείμενο. Υπάρχει όμως η μεγάλη εκκρεμότητα με τη χάραξη στην Κλόκοβα («Παλιοβούνα» μετά το Αντίρριο) στο ΣτΕ για το αν θα γίνει δρόμος «μπαλκόνι» στο βουνό όπως προβλέπει η σύμβαση ή θα κατασκευαστεί σήραγγα. Η καθυστέρηση απόφασης από το ΣτΕ είναι ήδη μεγάλη.Σύμφωνα με τα στοιχεία που διέθεσε τον περασμένο Μάιο στους «Ν.Α» ο παραχωρησιούχος «Νέα οδός Α.Ε» (η κοινοπραξία των εταιριών ACS Group, FERROVIAL και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ)η πρόοδος του έργου είχε φτάσει στο 23% του συμβατικού αντικειμένου μέχρι τη διακοπή εργασιών. Η απόδοση γηπέδων έφτασε στο 70% δηλαδή υφίστανται ακόμη εκκρεμότητες με τις απαλλοτριώσεις που ήταν η κύρια αιτία να καθυστερήσει υπερβολικά η κατασκευή της Ιόνιας. Στο κομμάτι του έργου στην Ήπειρο έχουν γίνει ελάχιστα πράγματα, όπως η σήραγγα Αμπελιάς που διανοίχθηκε, αλλά δεν ολοκληρώθηκε και ορισμένες εργασίες σε τμήματα μεταξύ Φιλιππιάδας και τέλους παραχώρησης, στα Γιάννινα.

πηγή : ΝΕΟΙ ΑΓΩΝΕΣ / epirusgate.blogspot.com