Το πλαίσιο του δήμου Μεσολογγίου για το νέο ΕΣΠΑ

Tα όσα παρουσίασε σε πρόσφατη ημερίδα ως πρόταση του δήμου για το νέο ΕΣΠΑ ο Παναγιώτης Κατσούλης εγκρίθηκαν στο τελευταίο δημοτικό συμβούλιο και πλέον αποτελούν το πλαίσιο για το σχεδιασμό του προγράμματος της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας στο δήμο για τη νέα περίοδο 2014 – 2020. Σημειώνεται ότι ήδη αναφορικά με τη διαβούλευση της περιφέρειας για το θέμα ο δήμαρχος Μεσολογγίου Παναγιώτης Κατσούλης ήταν ιδιαίτερα επικριτικός και έχει κάνει λόγο για άνιση αντιμετώπιση της Αιτωλοακαρνανίας από την περιφέρεια.

Αναλυτικά το πλαίσιο του δήμου Μεσολογγίου για το νέο ΕΣΠΑ :
Ο σχεδιασμός της 5ης προγραμματικής περιόδου 2014-2020, αποτελεί μια ιδιαίτερα κρίσιμη πολιτική απόφαση για την περιοχή μας, για τρεις λόγους:
1ος) Υλοποιείται σε συνθήκες βαθύτατης οικονομικής και κοινωνικής κρίσης, η οποία συνοδευόμενη από τη βίαιη αναδιάρθρωση και συρρίκνωση των δομών του ευρύτερου δημόσιου τομέα (αφανισμός ΤΕΙ Μεσολογγίου, καταργήσεις Δημοσίων Υπηρεσιών κ.α.), τροφοδοτεί με επί πλέον δυσβάσταχτα βάρη τις τοπικές μας κοινωνίες και δημιουργεί τις προϋποθέσεις ολικής απαξίωσης της περιοχής. Η κατάσταση αυτή επιβάλλει αφ’ ενός μεν τη μη επανάληψη των λαθών αναπτυξιακού σχεδιασμού του παρελθόντος και αφετέρου την αλλαγή του αναπτυξιακού προτύπου της τελευταίας τριακονταετίας. Το νέο παραγωγικό μοντέλο οφείλει να σχεδιαστεί και να υλοποιηθεί στηριζόμενο και αναδεικνύοντας τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής, σεβόμενο το περιβάλλον και δημιουργώντας θέσεις εργασίας μακροχρόνιας βάσης.
2ος)Οφείλει να λάβει υπόψη του τις υπάρχουσες ενδοπεριφερειακές ανισότητες στο πλαίσιο της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και να συμβάλει στον περιορισμό τους, υλοποιώντας το στόχο της εδαφικής της συνοχής. Η Αιτωλοακαρνανία και ειδικότερα η περιοχή του Μεσολογγίου, ενώ διαθέτει όλα τα συγκριτικά αναπτυξιακά πλεονεκτήματα υπολείπεται από άλλες περιοχές της Περιφέρειας με αντίστοιχα ποιοτικά χαρακτηριστικά, έτσι που μοιραία να εμφανίζεται ως «ο φτωχός της συγγενής». Διεκδικούμε την άρση της υφιστάμενης απομόνωσης και την επιτάχυνση όλων εκείνων των πρωτοβουλιών που απαιτούνται στα πλαίσια μιας καλώς ευνοούμενης πολιτείας.
3ος) Αποτελεί σημαντική ευκαιρία ανάπτυξης της υγιούς επιχειρηματικότητας στην ευρύτερη περιοχή μας, μέσω της προώθησης των προγραμμάτων καινοτομίας στην μεταποίηση και τυποποίηση των παραγόμενων προϊόντων μας. Κρίσιμος παράγοντας υλοποίησης του παραπάνω στόχου θα αποτελέσει η σχέση αλληλοτροφοδότησης και σχεδιασμού των επιχειρήσεων, του επιμελητηρίου, των αναπτυξιακών εταιρειών και των τριτοβάθμιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων που εδρεύουν στην περιοχή μας (Τμήματα ΤΕΙ – Πανεπιστήμιο). Ταυτόχρονα είναι αναγκαία η ανάπτυξη μέσω συγκεκριμένων προγραμμάτων της κοινωνικής οικονομίας, θέτοντας ως στόχευση τη δημιουργία ενός «Πάρκου Κοινωνικής Οικονομίας» στην περιοχή μας.

Με βάση τις παραπάνω δυο επισημάνσεις η βασική αναπτυξιακή στρατηγική εξειδικεύεται κυρίως στην ενίσχυση δυο τομέων της τοπικής μας οικονομίας. Στον πρωτογενή τομέα της παραγωγής, όπου εντός των ορίων των οποίων θέτει η εθνική στρατηγική (πυλώνας 2), πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα:
1. Στις υποδομές των πεπαλαιωμένων αρδευτικών δικτύων (κατασκευή – συντήρηση), στην εξοικονόμηση του αρδεύσιμου νερού, στην επίλυση του θεσμικού προβλήματος του ΓΟΕΒ και στη θεσμική θωράκιση και στην οικονομική και οργανωτική ενδυνάμωση των ΤΟΕΒ.
2. Στη βιολογική γεωργία και κτηνοτροφία.
3. Στην υποστήριξη επενδυτικών πρωτοβουλιών για νέους αγρότες.
4. Στην ενίσχυση της μεταποίησης των προϊόντων αιχμής της περιοχής μας (λάδι, ελιά, γαλακτοκομικά, ιχθυαλιεύματα κ.α.).
5. Στην πιστοποίηση, εμπορία και εξαγωγική προώθηση των τοπικών προϊόντων. Θέσπιση και λειτουργία κοινής επιχειρηματικής δομής. Δήμος, Περιφέρεια, Νέοι Αγρότες, ΕΑΣ, Ομάδες Παραγωγών, τοπικοί επιχειρηματίες, οργανώνουν, εξειδικεύουν και προωθούν το στόχο αυτό.
6. Στην προώθηση με οργανωμένο και επιστημονικό τρόπο νέων καλλιεργειών.
7. Προώθηση καινοτόμων δράσεων μέσω του ΤΕΙ.

Οι παραπάνω κατευθύνσεις συνδέονται άμεσα με το στόχο που έχει ήδη δρομολογηθεί μέσω των τεσσάρων εκθέσεων τοπικών προϊόντων και του «Κερνάμε Ελλάδα» που υλοποιήθηκαν με απόλυτη επιτυχία, ώστε το Μεσολόγγι να καταστεί πόλος ανάδειξης της περιφερειακής επιχειρηματικότητας, με την κατασκευή της αναγκαίας εκθεσιακής υποδομής στο χώρο του λιμανιού Μεσολογγίου, καθώς και του εκθετηρίου αυγοτάραχου στο Αιτωλικό, κατά τη νέα προγραμματική περίοδο 2014- 2020.
Στον τριτογενή τομέα της παραγωγής, με εξειδίκευση στο σκέλοςτουρισμός – πολιτισμός – περιβάλλον και με στρατηγικό στόχο την ανάδειξη του δήμου Μεσολογγίου – λόγω των ιδιαίτερων φυσικών, ιστορικών και πολιτισμικών συγκριτικών του πλεονεκτημάτων – σε Κέντρο Εναλλακτικού και Ειδικών Μορφών Τουρισμού στο χώρο της Δυτικής Ελλάδας και ευρύτερα στο επίπεδο της χώρας. Η ανάδειξη αυτού του στόχου και η εξειδίκευση των παρεμβάσεων μέσω των πόρων της νέας προγραμματικής περιόδου 2014 – 2020 στους τομείς αυτούς, απαιτεί την άρση της απομόνωσης της περιοχής μέσω της δημιουργίας νέων βιώσιμων μεταφορών, όπως αυτές περιγράφονται στο θεματικό στόχο της Ε2020 της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, για «προώθηση των βιώσιμων μεταφορών και απομάκρυνση των σημείων συμφόρησης σε σημαντικά δίκτυα υποδομών».

Συγκεκριμένα απαιτείται:
1. Επιτάχυνση των έργων ολοκλήρωσης της Ιόνιας οδού , χωρίς περικοπές καικαθυστερήσεις σε σημαντικά της τμήματα π.χ. Κλάκοβα.
2. Ολοκλήρωση της λεγομένης Παρά – Ιόνιας Οδού (έως τον Αστακό – Πλατυγιάλι) και της σύνδεσης της με την Ιόνια οδό.
3. Αναβάθμιση αεροδρομίου Μεσολογγίου, με υποστηρικτικές υποδομές για την εξυπηρέτηση αεροσκαφών γενικής αεροπορίας .
4. Η έγκριση και λειτουργία Υδατοδρομίου.
5. Ολοκληρωμένες παρεμβάσεις στο λιμένα Μεσολογγίου (χερσαία ζώνη, παράκτια ζώνη Κλείσοβας, χρήσεις γης, δίαυλος κ.α.), ώστε να καταστεί ο κεντρικός λιμένας της Αιτωλοακαρνανίας και σημαντικός θαλάσσιος πόλος μεταφορών της ευρύτερης περιοχής. Για το ζήτημα αυτό διοργανώνουμε ειδική εκδήλωση τον Οκτώβριο, υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Ευρωκοινοβουλίου, με άξονα το ευρωπαϊκό θεματικό στόχο της «Γαλάζιας Ανάπτυξης».
6. Ολοκληρωμένες παρεμβάσεις στον Αχελώο ποταμό, τώρα που βαίνει προς ολοκλήρωση η μελέτη διευθέτησης της κοίτης του ποταμού. Το Μεσολόγγι ως Κέντρο Εναλλακτικού και Ειδικών Μορφών Τουρισμού και λόγω της
ιστορικής του ιδιαιτερότητας ( Ιερά Πόλη, θυσία Εξόδου κ.α.), μπορεί να αποτελέσει ένα διεθνή πόλο επισκεψιμότητας στον τουριστικό άξονα Αρχαία Ολυμπία – Δελφοί – Ιθάκη (Ιόνια νησιά), εάν αποτελέσει μέρος ενός δικτύου συνδυασμένων μεταφορών. Όμως η Αιτωλοακαρνανία συνολικά, είναι η μοναδική περιφερειακή ενότητα της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, η οποία στερείται δικτύων μεταφορικών υποδομών, θαλασσίων,
σιδηροδρομικών και αεροπορικών. Σε αντίθεση με την Αχαΐα και την Ηλεία, όπου μέσω των πόρων του ΕΣΠΑ 2007-2013 αναβαθμίστηκαν οι λιμένες Αιγίου, Κατάκολου, Κυλλήνης και κατασκευάστηκε το νέο λιμάνι της Πάτρας. Το μεταφορικό ισοδύναμο της περιφέρειας είναι ετεροβαρές και η εδαφική και κοινωνική της συνοχή το ζητούμενο. Γι’ αυτό απαιτείται στη νέα προγραμματική περίοδο 2014 – 2020, να σχεδιαστούν, να διεκδικηθούν και να υλοποιηθούν έργα συνδυασμένων μεταφορικών υποδομών για την ευρύτερη περιοχή.

Όσον αφορά την εξειδίκευση των στόχων – παρεμβάσεων στο σκέλος τουρισμός – πολιτισμός βαρύτητα δίνεται:
– Στον Ιαματικό και Ιατρικό τουρισμό με τη δημιουργία των αντίστοιχων υποδομών ( spa).
– Στο θρησκευτικό, ορειβατικό (Βαράσοβα) και μαθητικό τουρισμό μέσω του ΚΠΕ.
– Στην ανάπτυξη ήπιων μορφών τουρισμού στη λιμνοθάλασσα Μεσολογγίου – Αιτωλικού (περιηγήσεις, παρατήρηση πουλιών κ.α.), στον αλιευτικό τουρισμό και ναυταθλητισμό(κανόε – καγιάκ, κωπηλασία.).
– Στον πολιτιστικό – ιστορικό τουρισμό.
Οι αναγκαίες υποστηρικτικές υποδομές και παρεμβάσεις υλοποίησης των κατευθύνσεων αυτών είναι:
1. Η ολοκλήρωση των εργασιών κατασκευής του κεντρικού Αρχαιολογικού Μουσείου.
2. Η κατασκευή του Μουσείου Εικονικής Αναπαράστασης της Εξόδου.
3. Η ολοκλήρωση των εργασιών ανάταξης των τριών αρχαίων θεάτρων.
4. Η κατασκευή Ενυδρείου στο κτίριο της νυν ιχθυόσκαλας.
5. Η ανάπτυξη και η σωστή λειτουργία της Μαρίνας.
6. Αναβάθμιση του παραλιακού οδικού άξονα Μπούζα Αιτωλικού – παραλία Λούρου. Τουριστική ανάδειξη της περιοχής.
7. Το κλείσιμο και η εκτροπή του Βιολογικού καθαρισμού του Αιτωλικού.
8. Μικρές υποδομές θαλασσίων συνδέσεων μικρών σκαφών σε Τουρλίδα, Λούρο, Διόνι, Βασιλάδι, Αη-Σώστη, Προκοπάνιστο.
9. Ανάδειξη και προστασία των γεφυριών του Αιτωλικού.
10. Η αξιοποίηση των υποδομών του ΙΧΘΥΚΑ.