“Αγρίνιο – Καρπενήσι” : φταίει το ζαβό το ριζικό μας, φταίει κι ο Θεός που μας μισεί…

Γράφει ο Θύμιος Παλιούρας πολιτικός μηχανικός

τις 24/9/2013 δημοπρατήθηκε το έργο Βελτίωση της Εθνικής Οδού Αγρινίου – Καρπενησίου κατά Τμήματα – Τμήμα Αγρίνιο – Άγιος Βλάσης προϋπολογισμού 18,5 εκατ. € όπως είχε ανακοινωθεί στο παρελθόν όταν είχε ενταχθεί στο ΕΣΠΑ τον Απρίλιο του 2012.

Το έργο αφορά στην βελτίωση της Εθνικής Οδού Αγρινίου – Καρπενησίου στο τμήμα Αγρίνιο – Σταυρός με διαπλάτυνση της υφιστάμενης οδού καθώς και νέα χάραξη. Το έργο θα έχει πλάτος οδοστρώματος 11 μέτρων ήτοι μιας λωρίδας κυκλοφορίας και λωρίδα έκτακτης ανάγκης ΛΕΑ κατά κατεύθυνση στα πρώτα 6.5000μ. Ενώ από εκεί και μετά θα εφαρμοστεί δρόμος πλάτους οδοστρώματος 8μ. Όταν είδα την οριζοντιοφωτογραφία του έργου συνειρμικά μου ήρθαν στον μυαλό τα εξής:
α) Ο στίχος του Βάρναλη φταίει το ζαβό το ριζικό μας φταίει και ο Θεός που μας μισεί…
β) Ότι ο πρώτος Κυβερνήτης της χώρας μας, αφού έκανε την απογραφή του 1828 αμέσως χώρισε τους νομούς.
Ο νομός Αιτωλίας & Ακαρνανίας είχε και την επαρχία Καλλιδρόμου “Ευρυτανίας” με πρωτεύουσα πρώτα το Βραχώρι και μετά το Μεσολόγγι, πληθυσμού 60.000 περίπου. Απ’ αυτούς ήταν κουρνιασμένοι 19.000 στην Ευρυτανία κι οι 12.000 στη Ναύπακτο. Η Ευρυτανία αποσπάσθηκε το 1943 με το ΦΕΚ 63/Α.
γ) Ο μεγάλος Μεσολογγίτης Πρωθυπουργός της Ελλάδας χάραξε το οδικό δίκτυο του νομού, με βασικούς άξονες i) Αγρινίου – Ναυπάκτου μέσω Θέρμου ii) Αγρινίου – Καρπενησίου iii) Αγρινίου – Αμφιλοχίας – Βόνιτσας iv) Μεσολογγίου-Αγρινίου.
Αν λάβουμε υπ’ όψιν μας ότι το Αγρίνιο ενώθηκε και με το σιδηροδρομικό δίκτυο “διεθνής πρόσβαση” μπορούμε να πούμε σε πρώτη ανάγνωση ότι : Η δυτική Ρούμελη, πάνω στον κυρίως χώρο της Αιτωλικής Συμπολιτείας είχε με αυτό το ακτινικό δίκτυο κοινωνική συνοχή, ασφαλή και γρήγορη μεταφορά ανθρώπων και προϊόντων και διοχέτευση στο εξωτερικό.
δ) Τη δεκαετία του 70 “μετά το 1974” το ΤΕΕ εκπόνησε ένα χωροταξικό που χώριζε την Δυτική Ελλάδα σε δυο τμήματα. Το νοτιοδυτικό με δυο κέντρα την Καλαμάτα και την Πάτρα και το βορειοδυτικό με δυο κέντρο επίσης το Αγρίνιο και τα Ιωάννινα.
ε) Μετά την ένταξη της Ελλάδας στην ΕΟΚ και ακολουθώντας την εξέλιξη σύγκλισης των μελών δημιουργήθηκε ένα διεθνές δίκτυο Ευρωπαϊκών οδών που διασχίζουν τα ευρωπαϊκά κράτη με ενιαίες ενδοευρωπαϊκές διαδρομές. Έτσι η διαδρομή Ιωάννινα – Άρτα- Αγρίνιο – Μεσολόγγι ονομάσθηκε Ε-951 και οι οδοί Άκτιο- Βόνιτσα- Αμφιλοχία και Αγρίνιο- Καρπενήσι- Λαμία Ε-952.
OLYMPUS DIGITAL CAMERAζ) Ενώ στο Αγρίνιο εκλεγμένος δήμαρχος είναι ο Ευρυτανικής καταγωγής κ. Θύμιος Σώκος και στο τοπικό ΤΕΕ ο κ. Παύλος Μοσχολιός συμβαίνουν τα εξής : H Ευρωπαϊκή Οδός Ε-951 Αντίρριο – Ιωάννινα αναβαθμίζεται σε Δυτικό Άξονα Βορρά – Νότου. Σύμφωνα με καταχώρηση του Υπουργείου στο διαδίκτυο ο άξονας αυτός με αριθμός σήματος Α5 θα αποτελέσει την ραχοκοκαλιά της συγκοινωνιακής υποδομής της δυτικής Ελλάδας στην διαδρομή Καλαμάτα – Πύργος – Πάτρα- Ρίο-Αντίρριο- Αμφιλοχία (σύνδεση με Λευκάδα)- Άρτα- Ιωάννινα Κακαβιά αλλά και Ηγουμενίτσα. Ο δρόμος Αμφιλοχίας Ακτίου ο Ε-951 έγινε κλειστός αυτοκινητόδρομος ο Α52. Έσβησε το Αγρίνιο χάθηκε η ανάπτυξη και ξεχάσθηκε ο άλλος μισός Ε-952 Αγρινίου – Καρπενησίου.
η) Στις τελευταίες δημοτικές εκλογές, αυτές τις αποπνικτικές απ’ την αιθαλομίχλη της πτώχευσης ο δήμαρχος και υποψήφιος δήμαρχος έδωσε στο σύλλογο Ευρυτάνων ένα οικόπεδο για να κτίσουν πολιτιστικό κέντρο. Είπα πει τότε : παλαιοκομματικοί αηδία, να βρει τον δήμαρχο Καρπενησίου και να παλέψουν και οι δυο να πετύχουν να γίνουν οι δρόμοι Αγρινίου – Καρπενησίου γρηγορότεροι και ασφαλέστεροι αυτό θα είναι η μεγαλύτερη προσφορά στους Ευρυτάνες της Αιτωλοακαρνανίας που είναι πάρα πολλοί.
θ) Μετά την αποδέσμευση του ΕΠΣΑ πέφτουν οι δημοπρασίες βροχή με γρήγορες διαδικασίες με μόνα κριτήρια απορρόφηση κονδυλίων και την βοήθεια στυστημικών τοπικών ελίτ στην προεκλογική του μάχη. Ο δήμαρχος φέρεται να είπε ότι “απορρόφησε περισσότερα κονδύλια απ’ ότι ο Καμίνης για μια ολόκληρη Αθήνα”. Το έργο που δημοπρατήθηκε στις 24/9/2013 αρχίζει από την Εθνική Οδό Αντιρρίου – Αγρινίου με κυκλικό κόμβο και καταλήγει μετά τα Λιαγκέϊκα. Οι οικισμοί Πυργί, Σχοίνος, Λιαγκέϊκα Άγιος Νικόλαος ήταν πάντοτε δήμος Αγρινίου. Ο δρόμος αυτός δεν ήταν πρώτη προτεραιότητα, δεν στέναζε το Αγρίνιο, απ’τα διερχόμενα αυτοκίνητα για Καρπενήσι.

χάραξη Αγρίνιο Αγιος ΒλάσηςΟ δρόμος αυτός δεν κάνει ασφαλέστερη και ταχύτερη την διαδρομή Αγρινίου- Καρπενησίου. Έπρεπε να επιλεγεί προς δημοπράτηση το 2ο τμήμα. Ο δρόμος αυτός που δημοπρατήθηκε είναι σκέτα στο σύνολό του παράκαμψη του Αγρινίου, είναι δρόμος ταχείας κυκλοφορίας στο σύνολό του. Ο βορειοδυτικός αριστερός παράπλευρος γειτνιάζει προς την αρτηρία μετριάζοντας της επιπτώσεις ως προς την απόσταση τοποθέτησης των κτιρίων απ’ τον άξονα της αρτηρίας. Ο νότιοανατολικός δεξιός παράπλευρος άλλοτε γειτνιάζει και άλλοτε απομακρύνεται απ΄ την αρτηρία ανάλογα αν υπάρχουν οικήματα. Σε επτά περιπτώσεις ο νότιοανατολικός δεξιός παράπλευρος καθ΄οδόν προς Καρπενήσι απομακρύνεται απ΄ την αρτηρία και περιφέρεται επικίνδυνα των οιικημάτων χωρίς να τηρούνται οι αποστάσεις ασφαλείας ούτε απ΄ την αρτηρία, ούτε απ΄τον παράδρομο. Η επιλογή του άξονα της αρτηρίας σε τέτοιο ήπιο ανάγλυφο γεννά πολλά ερωτηματικά με τι κριτήρια έγινε. Βέβαια ο Βάρναλης θα έλεγε πως φταίει πρώτο απ’ όλα το κρασί, ναι το κρασί της εξουσίας.

Συγκεκριμένα σε αίτηση συμπολίτη μας για τη συμβουλευτική άποψη του δημοτικού συμβουλίου σχετικά με αυτό το δρόμο και τις επιπτώσεις στις παρόδιες ιδιοκτησίες ο κ. Πρόεδρος είπε ότι τίθεται θέμα δεοντολογίας. Ο Πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου και ο Δήμαρχος συντεταγμένοι δεν επέτρεψαν να συζητηθεί το θέμα της αιτήσεως λέγοντας ότι εξαντλήθηκε η παρέμβαση του δήμου στο ξεκίνημα της μελέτης και σημειώνοντας ότι είναι αντιδεοντολογικό να παρέμβουν στο υπουργείο τώρα που θίγονται οι μεν, μετά θα θίγονται οι άλλοι. Δεδομένου ότι το ανάγλυφο της περιοχής είναι λείο, σε περίπτωση που ο κ. Δήμαρχος ανέθετε στους φοιτητές της περιοχής μας να επεξεργαστούν μια πρόταση παράκαμψης του Αγρινίου, αυτοί θα έβρισκαν πολύ εύκολα μια λωρίδα πλάτους 45 μέτρων για να αναπτυχθεί η αρτηρία με τους γειτνιάζοντες παράπλευρους οδούς. Θα είχαν λάβει υπ’ όψιν τους τις απαιτήσεις χάραξης, τους οικισμούς ΑϊΓιάννη Ρηγανά, Τροχός τον άξονα Αγρίνιο – Θέρμο – Ναύπακτο την προσπέλαση πέρα της Ερμίτσας και βέβαια τα σπίτια και τις επιχειρήσεις των συμπολιτών μας σε αυτήν την περιοχή με βάση της αρχή της ισοπολιτείας και του μικρότερου κόστους.

Βέβαια αυτά είναι αστεία πράγματα και το πρώτο λόγο έχει το κατά τεκμήριο αρμόδιο όργανο, το δημοτικό συμβούλιο. Αυτή τη στιγμή, το έργο αυτό είναι η παράκαμψη του Αγρινίου αλλά σε πολύ λίγα χρόνια θα είναι αrτηρία του αστικού ιστού. Το σημερινό Αγρίνιο είναι η μισή νομαρχία και έχει χρέος να ξεμπλοκάρει τον νομό και την περιοχή. Καλώ τους νέους μηχανικούς να διεκδικήσουμε τον άξονα Καρπενήσι – Άγιος Βλάσης – Αγρίνιο- Κόμβος Ιόνιας Οδού – Αστακός και τον άξονα της αιτωλικής συμπολιτείας Αγρίνιο – Τριχωνίδα Ναύπακτος – Δελφοί.