“Πράσινο φως” για σημαντικά περιβαλλοντικά έργα στη Λιμνοθάλλασα

Το “πράσινο φως” από την περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος πήρε το έργο «Συμπληρωματικά έργα για την αναβάθμιση των υδατικών οικοσυστημάτων Ν.Δ. Αιτωλοακαρνανίας» όσον αφορά τις περιβαλλοντικές του επιπτώσεις.

Το συγκεκριμένο έργο περιλαμβάνει πέντε υποέργα που με την υλοποίησή τους πρόκειται να δώσουν “ανάσα” στη Λιμνοθάλασσα Μεσολογγίου – Αιτωλικού. Από τα έργα αυτά πιο σημαντικό στην παρούσα φάση κρίνεται η αρση του αναχώματος στη Νίδοβα Αιτωλικού, έργο που συσχετίζεται με την περιβαλλοντική επιβάρυνση της λιμνοθάλασσας αλλά και την προβληματική λειτουργία του ΒΙΟΚΑ Αιτωλικού. Ακόμη περιλαμβάνονται η επέκταση του Δυτικού υφαλαύλακα της κεντρικής λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου και διάνοιξη νέου μικρού υφαλαύλακα δυτικά του εναπομένοντος αναχώματος Πόρου – Ντολμά, η άρση αναχωμάτων στο σύμπλεγμα λιμνοθαλασσών Μεσολογγίου – Αιτωλικού, κατασκευή νέων γεφυρών στην παλιά θέση της 7ης και της 3ης καμάρας και επισκευή των οδοστρωμάτων στο δρόμο Τουρλίδας, παρεμβάσεις αποκατάστασης βλαβών στη διώρυγα ΔΧΧ και τέλος η άρση παλαιών ιχθυοφραγμών στην περιοχή του Αιτωλικού και αντικατάσταση με φραγμούς νέου τύπου στις υπόλοιπες περιοχές της λιμνοθάλασσας.

Μεσολόγγι Τα μυστικά της λιμνοθάλασσας (4)Αναλυτικά :
ΕΡΓΟ Α: Άρση αναχώματος στη Νίδοβα Αιτωλικού.
Πρόκειται για άρση υφιστάμενου αναχώματος στη Νίδοβα Αιτωλικού, μήκους 1.575.62 μ. και πλάτους 4,0 ως 5,0μ. Το προς άρση ανάχωμα ξεκινά από τη θέση «Μουσείο Χαρακτικής (Κατράκειο)» και φθάνει μέχρι την πρώτη νησίδα του Πόρου Ντολμά όπου βρίσκεται ο Βιολογικός Καθαρισμός (ΒΙΟΚΑ) Αιτωλικού και κτιριακές εγκαταστάσεις πολιτιστικών εκδηλώσεων. Παράλληλα με το ανάχωμα έχει κατασκευασθεί ο υποθαλάσσιος αγωγός μεταφοράς λυμάτων από το Αιτωλικό στον ΒΙΟΚΑ.

Με την εκτέλεση του έργου αυτού καταργείται η οδική επικοινωνία με τον ΒΙΟΚΑ Αιτωλικού, ο οποίος επεξεργάζεται τα λύματα του Αιτωλικού. Ως εκ τούτου, προτείνεται η εκτέλεση του έργου να γίνει μετά από τη σύνδεση του Αιτωλικού με τον
ΒΙΟΚΑ του Δήμου Οινιάδων όπως έχει προβλεφθεί. Σε περίπτωση που αυτό δεν είναι εφικτό να ληφθούν κατάλληλα μέτρα προστασίας του υφιστάμενου υποθαλάσσιου αγωγού μεταφοράς λυμάτων από το Αιτωλικό στον ΒΙΟΚΑ Αιτωλικού και να εξεταστεί η δυνατότητα κατασκευής προσωρινής σύνδεσης του ΒΙΟΚΑ με ανατολική υφιστάμενη οδό.

ΕΡΓΟ Β: Επέκταση του Δυτικού υφαλαύλακα της κεντρικής λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου και διάνοιξη νέου μικρού υφαλαύλακα δυτικά του εναπομένοντος αναχώματος Πόρου – Ντολμά.
Προτείνεται να γίνει επέκταση του υφιστάμενου δυτικού υφαλαύλακα της λιμνοθάλασσας (υποθαλάσσιος δίαυλος μεγάλης διατομής) μήκους 2,5 χλμ. περίπου, που ξεκινά από τη δυτική γέφυρα του Αιτωλικού προς την κατεύθυνση της Κεντρικής Λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου, σε μήκος 809,0 μ. με διατομή εκσκαφής 37τ.μ.μέγιστο βάθος 3μ από την σημερινή επιφάνεια του πυθμένα. Παράλληλα προτείνεται η διάνοιξη νέου υφαλαύλακα, δυτικά του εναπομένοντος αναχώματος Πόρου Ντολμά, μήκους 2.037,0μ. με διατομή εκσκαφής 14 τ.μ.μέγιστο βάθος 2μ. από την σημερινή επιφάνεια του πυθμένα.

ΕΡΓΟ Γ: Άρση αναχωμάτων στο σύμπλεγμα λιμνοθαλασσών Μεσολογγίου – Αιτωλικού, κατασκευή νέων γεφυρών στην παλιά θέση της 7ης και της 3ης καμάρας και επισκευή των οδοστρωμάτων στο δρόμο Τουρλίδας,Το συγκεκριμένο έργο περιλαμβάνει τα εξής υποέργα:
√ Άρση αναχωμάτων στο σύμπλεγμα λιμνοθαλασσών Μεσολογγίου –Αιτωλικού: τρία στην Βόρεια και Κεντρικά Κλείσοβα συνολικού μήκους 4.324,35μ. και άλλα τρία στη δυτική ακτογραμμή της λιμνοθάλασσας συνολικού μήκους 12.432,37μ.. Προβλέπεται η παραμονή νησίδων ξηράς μετά την άρση, σε θέσεις που χρησιμεύουν για φώλιασμα της άγριας
ορνιθοπανίδας.
√ Κατασκευή δύο νέων γεφυρών στις θέσεις της 3ης και 7ης Καμάρας καθώς και επισκευή του οδοστρώματος στο δρόμο Τουρλίδας.

ΕΡΓΟ Δ: Παρεμβάσεις αποκατάστασης βλαβών στη διώρυγα ΔΧΧ, η οποία αρχίζει από τη σήραγγα της Λυσιμαχείας και καταλήγει βόρεια του Νεοχωρίου (μήκους περίπου 14 χλμ.), τόσο στο κλειστής όσο και στο ανοικτής διατομής τμήμα της με σκοπό την εξασφάλιση της ομαλής λειτουργίας της.

ΈΡΓΟ Ε: Άρση παλαιών ιχθυοφραγμών στην περιοχή του Αιτωλικού και αντικατάσταση με φραγμούς νέου τύπου στις υπόλοιπες περιοχές της λιμνοθάλασσας.
Για την αντιμετώπιση των προβλημάτων κυκλοφορίας των νερών που δημιουργούνται από την έμφραξη των υφιστάμενων ιχθυοφραγμών προτείνεται η πλήρης άρση τους σε τρεις θέσεις και η τοποθέτηση νέου τύπου φραγμών σε μήκος έως και 3,0 χλμ. στην είσοδο της λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου, καθώς και η αντικατάσταση τμημάτων ιχθυοσυλληπτικών εγκαταστάσεων με ίδιου τύπου υλικό.