Ενστάσεις για ανισότητες στην κατανομή βοσκοτόπων με την νέα ΚΥΑ
Παρά τις διαρκείς διαβουλεύσεις και τις αλλεπάλληλες συζητήσεις για περισσότερο από δύο μήνες με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και πολύ περισσότερο με τους ίδιους τους κτηνοτρόφους, το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων φαίνεται να καταλήγει σε μία Κοινή Υπουργική Απόφαση η οποία δείχνει να δημιουργεί αρκετές ανισότητες ανάμεσα στους κτηνοτρόφους για το θέμα των βοσκοτόπων, επισήμανε μεταξύ άλλων ο πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας και Περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός για το θέμα του καθορισμού των βοσκοτόπων.
Συγκεκριμένα ο κ. Αγοραστός ανέφερε, με σχετικές δηλώσεις στις 19 Μαΐου, πως σύμφωνα με την υπό εξέταση ΚΥΑ αλλά και τα στοιχεία που έχουν δοθεί από το υπουργείο τον περασμένο Μάρτιο, ένας κτηνοτρόφος με 100 αιγοπρόβατα στη Θεσσαλία θα λάβει 69 στρέμματα, στην Κρήτη 113 στρέμματα, στην Κεντρική Μακεδονία 48 στρέμματα και στην Ήπειρο 88 στρέμματα επιλέξιμου βοσκοτόπου. Εάν σε αυτό συνυπολογίσουμε και το γεγονός ότι η τιμή ενίσχυσης ανά στρέμμα της επιλέξιμης έκτασης είναι ίδια σε όλη την επικράτεια, οδηγούμαστε στο συμπέρασμα πως κτηνοτρόφοι διαφορετικών περιφερειών θα λάβουν διαφορετικά ποσά ενίσχυσης. Το γεγονός έχει επισημανθεί και από πολλούς κτηνοτρόφους και κτηνοτροφικές οργανώσεις κι ήδη ακούγονται φωνές για έντονες αντιδράσεις και μαζικές κινητοποιήσεις. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΝΠΕ, χωρίς καν να είναι σαφώς καταγεγραμμένο το ζωικό κεφάλαιο τόσο σε επίπεδο χώρας, όσο και σε κάθε περιφέρεια αφού η διαδικασία των δηλώσεων του ΟΣΔΕ βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη, αλλά και χωρίς να υπάρχει ξεκάθαρη εικόνα για τις επιλέξιμες εκτάσεις καθώς απουσιάζουν τα προσωρινά διαχειριστικά σχέδια βοσκής, το υπουργείο επέλεξε η κατανομή των βοσκοτόπων να γίνει μέσω μίας ΚΥΑ, η οποία δημιουργεί περισσότερα προβλήματα απ’ αυτά που καλείται να λύσει.
Δικαιώνεται ο πρόεδρος του ΣΕΚ
Το θέμα είχε ήδη προαναγγελθεί από τις 14 Μαΐου με την επιστολή παραίτησης από μέλος της Ομάδας Εργασίας για τη διαχείριση των βοσκοτόπων που έστειλε o πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικής Κτηνοτροφίας, κ. Παναγιώτης Πεβερέτος, στον αρμόδιο αναπληρωτή υπουργό κ. Βαγγέλη Αποστόλου σε ένδειξη διαμαρτυρίας λόγω των καθυστερήσεων που παρουσιάζονται στο θέμα της σύνταξης των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης. Όπως τόνιζε ο πρόεδρος του ΣΕΚ στην επιστολή του, το ζήτημα των καθυστερήσεων έχει πάρει πλέον επικίνδυνες διαστάσεις καθώς μπήκε ο Μάιος και δεν υπάρχει καμιά απολύτως ορατή εξέλιξη τέτοια που να διασφαλίζει την άμεση ολοκληρωμένη και ορθή σύνταξη των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης και την κατανομή των βοσκοτόπων στους κτηνοτρόφους, με ορατό πλέον τον κίνδυνο να μην δοθούν τουλάχιστον οι προκαταβολές των επιδοτήσεων, και να πληγεί βαρύτατα ο ήδη πολύπαθος κλάδος της κτηνοτροφίας. Επίσης, στους λόγους της παραίτησής του ο κ. Πεβερέτος περιλάμβανε και τα εξής:
-Χάθηκε πολύτιμος χρόνος στην ανάλυση διαφόρων σεναρίων με τα οποία επιχειρείται η κατανομή των βοσκοτόπων στους κτηνοτρόφους της χώρας με τρόπο αντιεπιστημονικό, τα οποία αμφισβητήθηκαν και από έγκριτους επιστήμονες που συμμετέχουν στην ομάδα Ομάδας Εργασίας του υπουργείου για τη διαχείριση των βοσκοτόπων.
-Αγνοήθηκε επιδεικτικά και ανεξήγητα η έγκυρη και ολοκληρωμένη πρόταση του ΣΕΚ η οποία είναι επιστημονικά ακριβής, εφαρμόσιμη και στηρίζεται στην χρήση αξιόπιστων δεδομένων που περιγράφουν όλες τις παραμέτρους που επηρεάζουν την απόδοση ενός βοσκοτόπου. Δεν δέχτηκαν ούτε να την συζητήσουν. Ενώ παράλληλα προχωρούσαν διαδικασίες χωρίς ενημέρωση της θεσμοθετημένης Ομάδας Εργασίας. Σημειώνεται ότι ο ΣΕΚ ήταν ο μόνος φορέας ο οποίος στα πλαίσια του νόμου 4264/2014, άρθρο 60 και της ΚΥΑ 117394/2932 (ΦΕΚ Β 3557) κατέθεσε, ως όφειλε έγκαιρα (από 7 Ιανουαρίου 2015 ημερομηνία επίσημης κατάθεσης στο υπουργείο) ολοκληρωμένη πρόταση στην αρμόδια Διεύθυνση του υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης και εν συνεχεία και στον αναπληρωτή υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, προκειμένου να προχωρήσει άμεσα στη σύνταξη των προσωρινών διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης σε συνεργασία με τις οργανώσεις μέλη του, τις Περιφέρειες της χώρας και τους Δήμους.
Οι βασικοί στόχοι της εν λόγω πρότασης έχουν ως εξής:
Η γρήγορη, έγκαιρη και έγκυρη χαρτογράφηση και σύνταξη των προσωρινών διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης.
Η διασύνδεση με υφιστάμενα πληροφορικά συστήματα, ώστε να είναι εφικτή και σε πραγματικό χρόνο η σύνδεση των εκτάσεων των βοσκοτόπων με τα δικαιώματα.
Η συμπερίληψη της χαρτογράφησης και των ιδιωτικών βοσκοτόπων, διότι η σύνταξη τοπογραφικών σχεδίων για τους ιδιωτικούς βοσκότοπους από τους κτηνοτρόφους θα προσθέσει ένα επιπλέον δυσβάστακτο κόστος στις πλάτες τους.
Η χρήση σύγχρονων τεχνολογιών και μεθόδων, οι οποίες είναι αποδεκτές και προτεινόμενες από την Ευρωπαϊκή Ένωση και την επιστημονική κοινότητα.
Η μετέπειτα ψηφιακή χρήση των αποτελεσμάτων των Προσωρινών Διαχειριστικών Σχεδίων Βόσκησης, στη σύνταξη των οριστικών.
Από την πλευρά του ο κ. Αγοραστός δήλωσε πως οι περιφερειάρχες εμμένουν στην άποψη για την αδήριτη ανάγκη κατάρτισης προσωρινών διαχειριστικών σχεδίων βοσκής τα οποία είναι τα μοναδικά που δύνανται να δώσουν την πραγματική εικόνα του επιλέξιμου βοσκοτόπου, για να ακολουθήσει εν συνεχεία και η ΚΥΑ κατανομής του. Όπως τόνισε, κάθε προσδιορισμός των κριτηρίων κατανομής πριν την ολοκλήρωση των διαχειριστικών σχεδίων είναι επιστημονικά αυθαίρετος και εγκυμονεί ανεπιθύμητες στρεβλώσεις και εξόφθαλμες αδικίες. Επίσης, επισήμανε πως εκ των πραγμάτων, θεωρεί πως τα κριτήρια κατανομής των βοσκοτόπων πρέπει να εξειδικευθούν μετά την ολοκλήρωση των προσωρινών διαχωριστικών σχεδίων ώστε να γνωρίζουμε με βεβαιότητα το μέγεθος των επιλέξιμων προς βόσκηση εκτάσεων και να υποστηρίξουμε ενιαίο συντελεστή για όλη την επικράτεια. Κριτήριο θα πρέπει να είναι και η ισότιμη και αναλογική αντιμετώπιση των κτηνοτρόφων ώστε να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του κλάδου. Καταλήγοντας ζητά από το υπουργείο, όπως οφείλει, να υιοθετήσει ένα σύστημα το οποίο θα εγγυάται την ισότητα στη μεταχείριση των κτηνοτρόφων ανά τη χώρα, χωρίς να δημιουργεί αποκλεισμούς οι οποίοι θα πλήξουν περιοχές με ισχυρή κτηνοτροφία.