Στην τελική ευθεία βρίσκονται πλέον οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στο Δημόσιο και στους τέσσερις παραχωρησιούχους, που ανακατασκευάζουν τους μεγάλους οδικούς άξονες για την υπογραφή συμφωνίας. Όπως αναφέρει σχετικό άρθρο της “Καθημερινής”, πρόκειται για μία συμφωνία που θα καθορίζει τις προϋποθέσεις για την ολοκλήρωση των εργασιών και τον τρόπο υπολογισμού νέων αποζημιώσεων και πριμ επιτάχυνσης. Ωστόσο, οι χρόνοι είναι πλέον ασφυκτικοί και η παραμικρή καθυστέρηση θέτει πλέον σε κίνδυνο τον ήδη οριακό –και σε κάποιες περιπτώσεις ανέφικτο– στόχο ολοκλήρωσης των έργων τον Μάρτιο του 2017.
Φρένο από την Ε.Ε για το νέο ΕΣΠΑ στην Κλόκοβα
Σοβαρό θέμα έγκαιρης ολοκλήρωσης και χρηματοδότησης υπάρχει στην Ιόνια Οδό και συγκεκριμένα αυτό αφορά τη σήραγγα της Κλόκοβας. Από την κυβέρνηση είχε ζητηθεί το έργο να συνεχιστεί στο νέο ΕΣΠΑ, μια κίνηση που θα έδινε τη δυνατότητα συγχρηματοδότησης και ανεπηρέαστης ολοκλήρωσής του (το ταχύτερο τον Αύγουστο του 2017, σύμφωνα με την κοινοπραξία Νέα Οδό). Τα τελευταία νέα όμως είναι αρνητικά: η Ε.Ε. φέρεται να έχει απορρίψει τη λύση αυτή και ζητεί το έργο να παραδοθεί με τον υπόλοιπο αυτοκινητόδρομο, τον Μάρτιο του 2017. Στην περίπτωση αυτή, οι επιλογές του Δημοσίου είναι δύο: είτε να εξετασθεί κατά πόσον θα μπορούσε να υπάρξει επιτάχυνση των εργασιών (με επιβάρυνση στο κόστος) ή να αναλάβει το Δημόσιο την πλήρη χρηματοδότηση της σήραγγας (100 εκατ. ευρώ), με την ελπίδα ότι οι απαιτήσεις της Ε.Ε., αν δεν είναι έτοιμη τον Μάρτιο του 2017, θα περιοριστούν στο κόστος της (και όχι στην επιστροφή της χρηματοδότησης για το σύνολο της Ιόνιας).
Το θέμα με τις απαλλοτριώσεις παραμένει
Κατά τα λοιπά, τα σημαντικότερα προβλήματα εντοπίζονται σε 4 σημεία, στα οποία γίνεται αναφορά στο σχέδιο του «πλαισίου συναντίληψης». Τα πρώτα τρία αφορούν τη σύνδεση της παράκαμψης Αρτας με το Μενίδι Αιτωλοακαρνανίας: πρόκειται για την απομάκρυνση εγκατάστασης ιχθυοτροφείου στο Ριβίο Αμφιλοχίας και την ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων στο Κρίκελο (3 χλμ.) και το Μενίδι (1 χλμ.). Να σημειωθεί ότι η Νέα Οδός ζήτησε να λειτουργήσει μέσα στο 2016 ο πρώτος σταθμών διοδίων της Ιόνιας Οδού, στο Αγγελόκαστρο Αγρινίου, ως όρο για την επίσημη παραλαβή των τμημάτων, που φέρεται να έγινε δεκτός.