Θα παρέμβει κάποιος για το Άκτιο – Αμβρακία;

Στον “αέρα” βρίσκεται κυριολεκτικά το έργο Άκτιο-Αμβρακία μετά την παρέλευση της παράτασης των τεσσάρων εργολαβιών στα τέλη του περασμένου Σεπτεμβρίου. Με υπαρκτή πλέον την κυβερνητική αμετροέπεια και την κωλυσιεργία εκ μέρους των αρμόδιων Υπουργών, είναι περισσότερο από επιβεβλημένη απαραίτητη η ενεργοποίηση όλων των τοπικών φορέων με σκοπό την ολοκλήρωση του έργου. Βεβαίως κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει. Ενδεικτική είναι στάση της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και το Περιφερειάρχη προσωπικά που δείχνει να ενδιαφέρεται περισσότερο για το οδικό έργο Καλό Νερό – Τσακώνα, ένα έργο που ανήκει στην Περιφέρεια Πελοποννήσου και είναι η φυσική συνέχεια της Ολυμπίας Οδού… Ανάλογη είναι η στάση και άλλων τοπικών φορέων, όπως του δήμου Ακτίου – Βόνιτσας, του ΤΕΕ Αιτωλοακαρνανίας, των όμορων δήμων κτλ.

Ο περιφερειακός σύμβουλος της αντιπολίτευσης Νεκτάριος Φαρμάκης με ερώτηση του προς την Περιφερειακή Αρχή ζητά την παρέμβαση της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας για την απεμπλοκή του έργου. Μια έκκληση μάλλον μάταιη αν αναλογιστεί κανείς την έως τώρα στάση της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας…

ΦαρμάκηςΑναλυτικά το κείμενο της ερώτησής του:
«Επανερχόμαστε με ένα θέμα που μέχρι σήμερα έχει ταλαιπωρήσει τους κατοίκους της Αιτωλοακαρνανίας και «προσβάλλει» την νοημοσύνη όλων όσων προσπαθούν να δουν το έργο αυτό να προχωράει και να ολοκληρώνεται.
Ο οδικός άξονας Άκτιο-Αμβρακία είναι το μεγαλύτερο εν ενεργεία δημόσιο οδικό έργο σε ολόκληρη την Ελλάδα. Περιλαμβάνει την μετατροπή του δρόμου από την Αμφιλοχία μέχρι το Άκτιο σε κλειστό αυτοκινητόδρομο με συνολικό μήκος 48,5 χλμ και προϋπολογισμό που ξεπερνά τα 245εκ.ευρώ. Η δημοπράτηση έγινε το 2009 χωρίζοντας το έργο σε 4 εργολαβίες. Η υπογραφή των συμβάσεων έγινε στις 16 Μαρτίου 2010 με αρχικό ορίζονται ολοκλήρωσης τους 36 μήνες (3 χρόνια). Τα έργα αντιμετώπισαν προβλήματα οικονομικής (από τους αναδόχους) και γραφειοκρατικής φύσης (απαλλοτριώσεις-αρχαιολογικά).
Το 2014 υπήρξε αντικατάσταση στα 3 από τα 4 εταιρικά σχήματα και σήμερα τα έργα έχουν πρόοδο που φτάνει το 50%.
Στις αρχές του έτους και μετά από νέα προβλήματα οι εργολαβίες κρίθηκε απαραίτητο να πάρουν τετράμηνη παράταση, μέχρι τέλη Απριλίου 2016.
Οι ημερομηνίες αυτές πέρασαν και τίποτα δεν έγινε. Εμείς γκρινιάζουμε, εσείς γκρινιάζετε, όλοι γκρινιάζουν αλλά τίποτα δεν γίνεται.
Στις 23 Ιουνίου οι εργολαβίες του αυτοκινητόδρομου πήραν παράταση μέχρι τον Σεπτέμβριο και συγκεκριμένα: η πρώτη εργολαβία από τη ΧΘ.0-ΧΘ22,5 πήρε παράταση μέχρι τις 16 Σεπτεμβρίου, η 2η εργολαβία από τη ΧΘ22,5-ΧΘ26,9 πήρε παράταση μέχρι τις 16 Σεπτεμβρίου, η τρίτη εργολαβία από τη ΧΘ26,9-ΧΘ35 πήρε παράταση μέχρι τις 8 Σεπτεμβρίου και η 4η εργολαβία από τη ΧΘ35-ΧΘ48,5 μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου.
Εν τω μεταξύ, ο κ.Περιφερειάρχης 18 Ιουλίου δηλώνει ρητά «Πρόκειται για ένα νεκρό έργο. Οι εργολαβίες σέρνονται και αυτό είναι ντροπή. Ζητάμε εδώ και τώρα ευρεία σύσκεψη στην Αθήνα υπό τον Υπουργό ώστε να μπουν νέα χρονοδιαγράμματα και αν χρειαστεί να εξεταστεί αν οι εργολάβοι αυτοί μπορούν να συνεχίσουν να εκτελούν το έργο. Έπρεπε να έχουν διαλυθεί τουλάχιστον πριν 3 χρόνια οι συγκεκριμένες εργολαβίες. Είναι ντροπή αυτό που γίνεται. Από το έργο αυτό συνδέονται τουριστικές περιοχές της Αιτωλοακαρνανίας και ευρύτερα της Δυτικής Ελλάδας». Ωστόσο, όπως ισχυρίζεται η εταιρία, το υπουργείο δεν εγκρίνει τις μελέτες για να μπορέσουν να συνεχιστούν τα έργα ενώ πληροφορίες που διαρρέονται στα «μέσα» από το υπουργείο Υποδομών είναι πως οι συμπληρωματικές συμβάσεις, στις 3 από τις 4 εργολαβίες, είναι στο στάδιο έγκρισης και με την διαδικασία αυτή θα μπορέσει επιτέλους να ολοκληρωθεί το έργο στο τέλος του 2017.
Στις 25 Ιουλίου σε συνάντηση του κ.Περιφερειάρχη με τον αρμόδιο Γ.Γ, κ. Δέδε σας μεταφέρθηκαν οι θετικές προθέσεις του Υπουργείου ως προς τις ενέργειες που έχουν ήδη γίνει προκειμένου να ξεμπλοκάρει το έργο. Ειδικότερα, όπως σύμφωνα με τις ανακοινώσεις που ακολούθησαν, σημείωσε ο κ. Δέδες, το Υπουργείο έχει υποβάλει συμπληρωματικές συμβάσεις για έλεγχο στους αρμόδιους ελεγκτικούς μηχανισμούς».
Δεδομένης λοιπόν της παρέλευσης εκ νέου της παράτασης των εργολαβιών και ενόψει του ότι το έργο φαίνεται να «βαλτώνει», ο κ.Φαρμάκης επισημαίνει σχετικά:
«Σήμερα, έχουμε 13-10-2016 . Έχει εκπνεύσει, χωρίς και πάλι αποτέλεσμα ΚΑΙ η τελευταία παράταση του έργου. Έχουν περάσει ήδη 15 ημέρες από τότε που η ηγεσία του Υπουργείου δεσμεύθηκε για το ξεκόλλημα του έργου. Και το κυριότερο έχουν περάσει σχεδόν 7 χρόνια από τη δημοπράτησή του και υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις ότι δεν θα έχουμε καλή κατάληξη. Εν τω μεταξύ, οι πολίτες ταλαιπωρούνται και ζωές χάνονται. Εκτός από δηλώσεις και αναθέματα οφείλουμε να κάνουμε κάτι. Είχατε πριν από μήνες ζητήσει συνάντηση για το θέμα με τον κ.Σπίρτζη. Μια συνάντηση που ποτέ δεν έγινε. Η συνάντηση αυτή πρέπει να γίνει και πρέπει να έχει τη μορφή πανστρατιάς από την Π.Ε Αιτωλ/νίας, με τη συμμετοχή όλων μας. Η κοροϊδία πρέπει να σταματήσει. Σε άλλη περίπτωση, οφείλετε όχι μόνο να καταγγείλετε τον εμπαιγμό αλλά και να προβείτε σε δραστικές αντιδράσεις που θα καταστήσουν σαφές το αίτημα των κατοίκων της περιοχής και όχι μόνο».
Κλείνοντας την επερώτησή του ο περιφερειακός σύμβουλος απευθύνει ερώτημα στον κ.Κατσιφάρα, που έχει ως εξής :
1) «Ποιες θα είναι οι ενέργειές μας ως Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, τώρα που και πάλι φαίνεται πως το έργο ναυαγεί;
2) Σκοπεύετε να προκαλέσετε εκ νέου συνάντηση με την ηγεσία του αρμόδιου Υπουργείου;
3) Κρίνετε σκόπιμη την συλλογική επίσκεψη φορέων και εκπροσώπων της Π.Ε. Αιτωλοακαρνανίας στον αρμόδιο Υπουργό με σκοπό την περαιτέρω άσκηση πίεσης;
4) Ποια η πληροφόρησή σας και ποια η θέση σας σχετικά με φήμες που εσχάτως κυκλοφορούν περί δημοπράτησης «σκούπας» των υπολοίπων του έργου, που θα έχει ως αποτέλεσμα το έργο να έχει ορίζοντα μετά το 2020;»