Ο ESM σχεδιάζει (σ.σ. σε συνεννόηση με τους υπόλοιπους θεσμούς) τα σενάρια για τις παρεμβάσεις στο χρέος με βάση πρωτογενή πλεονάσματα “στο 3,5% του ΑΕΠ για μία 10ετία μετά το 2018” και την μείωσή τους στο 1,5% του ΑΕΠ μόνο από “τα μέσα του 2030 και μετά”, με παράλληλη υπόθεση για μέσο ΑΕΠ 3,3%.
Οι παραπάνω στόχοι παρουσιάστηκαν από τον αναπληρωτή ΥΠΟΙΚ Γ. Χουλιαράκη χθες στην αρμόδια υποεπιτροπή της Βουλής για το χρέος και – όπως εξήγησε – αφορούν στο κύριο σενάριο που καταστρώνει ο ESM για την πορεία της ελληνικής οικονομίας χωρίς παρέμβαση στο χρέος. Η Κυβέρνηση από την πλευρά της, όπως έκανε σαφές, ζητά μείωση των ετήσιων πρωτογενών πλεονασμάτων από το 2019, θεωρώντας ότι η διατήρησή τους για πάνω από έναν χρόνο σε επίπεδα του 3,5% του ΑΕΠ “ενέχει μεγάλο ρίσκο”, αλλά και επιβεβαιώνει την δέσμευση της κυβέρνησης για την επίτευξη του στόχου του 3,5% του ΑΕΠ το 2018, όπως ορίζει το μνημόνιο.
Η παρουσίαση του αναπληρωτή ΥΠΟΙΚ αποκρυσταλλώνει την θέση της κυβέρνησης στις διαπραγματεύσεις που εισέρχονται σε μία νέα φάση την Δευτέρα στο Eurogroup, όπου θα αποκαλυφθούν οι θέσεις των ΥΠΟΙΚ αλλά και θα δοθεί η “εντολή” προς τους θεσμούς για την νέα κάθοδο στην Αθήνα που προγραμματίζεται από τις 14/11.
“Είναι πολύ λίγες οι χώρες που μπόρεσαν να διατηρήσουν 3% ή και μεγαλύτερο πρωτογενές πλεόνασμα πάνω από τρία έτη. Και ελάχιστες οι χώρες που κατάφεραν να τα διατηρήσουν πάνω από πέντε χρόνια” ανέφερε ο κ. Χουλιαράκης, εξηγώντας ότι οπωσδήποτε αυτό δεν είναι εφικτό για μία χώρα όπως η Ελλάδα που έχει περάσει από ύφεση και έχει υψηλή ανεργία.
“Δεν ισχυρίζομαι ότι δεν μπορούμε να πετύχουμε το στόχο του 3,5% του ΑΕΠ στο πρωτογενές πλεόνασμα του 2018” είπε, συμπληρώνοντας ότι “είμαι βέβαιος αντιθέτως” ότι με τη δέσμη μέτρων που έχει υιοθετηθεί, ο στόχος του 2017- 2018 “θα υλοποιηθεί” υπό την προϋπόθεση ότι η ανάκαμψη θα είναι αυτή που προβλέπεται.Εξήγησε όμως ότι “ισχυρίζομαι ότι ενέχει μεγάλα ρίσκα η διατήρηση αυτού του πλεονάσματος σε μέσο χρόνο, δηλαδή για περισσότερο από ένα χρόνο”.
Έδωσε επίσης ειδική σημασία στην μεγέθυνση της φορολογικής βάσης και στην αποκατάσταση της δημοσιονομικής ισορροπίας, και εξήγησε ότι στόχος της ελληνικής πλευράς είναι, σε χρονικό ορίζοντα δύο ετών να υπάρχει ο κατάλληλος δημοσιονομικός χώρος για να μειωθούν οι φορολογικοί συντελεστές και των επιχειρήσεων και αντίστοιχα οι συντελεστές κοινωνικής ασφάλισης.
Μίλησε για “μια αξιόπιστη δέσμευση τώρα, ότι τα οφέλη που προκύπτουν από μία μείωση πρωτογενών πλεονασμάτων, συμβατή με την απόφαση του Eurogroup, θα οδηγήσουν σε τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας”. Παραδέχθηκε “ότι η απομείωση του δημόσιου χρέους δεν αποτελεί πανάκεια” και εξήγησε ότι μία άλλη σημαντική παράμετρος, το ΑΕΠ, συναρτάται, σε μεγάλο βαθμό, από τον τρόπο με τον οποίο θα αντιμετωπίσουμε τις παθογένειες της ελληνικής οικονομίας, δηλαδή τις δομικές αδυναμίες που οδήγησαν την ελληνική οικονομία και το δημόσιο χρέος στο σημείο που το έφεραν το 2010.
Μίλησε για ιστορικά πολύ μικρή φορολογική βάση, που υποχρεώνει κυβερνήσεις διαδοχικά -“το κάναμε κι εμείς τον προηγούμενο χρόνο”, παραδέχθηκε- σε αύξηση των φορολογικών συντελεστών που επιβαρύνει ειλικρινείς και συνεπείς φορολογούμενους, κάτι που αποτελεί τροχοπέδη για την μακροχρόνια ανάπτυξη”.
πηγή : capital.gr






