“Η αλλαγή χαρακτήρα των τμημάτων του Αγρινίου αντίθετη με την απόφαση της Συγκλήτου” θυμίζουν κάποιοι στην Πάτρα…

-Προβληματισμός για τη συγχωνεύση με το ΤΕΙ σε τμήματα της Πάτρας
-Στάση αναμονής στην ακαδημαϊκή κοινότητα της Αιτωλοακαρνανίας
-“Η απόφαση για την αλλαγή χαρακτήρα των τμημάτων του Αγρινίου έρχεται σε αντίθεση με την απόφαση της Συγκλήτου” λένε Καθηγητές του Τμήματος Χημικών Μηχανικών

Οι κυβερνητικές εξαγγελίες για τη διαφαινόμενη συνένωση του Πανεπιστημίου Πατρών και του ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας φέρνουν τις πρώτες -ήπιες σε γενικές γραμμές- αντιδράσεις στις τάξεις της ακαδημαϊκής κοινότητας της περιοχής, που αφορούν περισσότερο μια έκφραση προβληματισμού για το τι μέλλει γενέσθαι. Στην Αιτωλοακαρνανία πάντως επί του παρόντος φαίνεται ότι στα περισσότερα τμήματα του Πανεπιστημίου στο Αγρίνιο και του ΤΕΙ στο Μεσολόγγι τηρείται στάση αναμονής σε σχέση με την εξαγγελία για ίδρυση Σχολής Γεωπονίας και Θαλασσίων Επιστημών. Κάτι που εν πολλοίς δικαιολογείται όσο το τοπίο που θέλει να διαμορφώσει η κυβερνητική πρόταση για την τριτοβάθμια εκπαίδευση της περιοχής παραμένει “θολό”. Στην Πάτρα όμως το κλίμα είναι κάπως διαφορετικό, αφού ήδη εκφράζονται έντονες επιφυλάξεις στην πρόταση για συνένωση του Πανεπιστημίου με το ΤΕΙ. Τις εντάξεις τμημάτων του ΤΕΙ στο Πανεπιστήμιο ή και τις συγχωνεύσεις τμημάτων του ΤΕΙ με πανεπιστημιακά τμήματα δεν τις βλέπει με καλό μάτι μερίδα των πανεπιστημιακών…

Είναι χαρακτηριστικό ότι η Γενική Συνέλευση του Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων που εδρεύει στην Πάτρα σε σχετική της απόφαση σημειώνει μεταξύ άλλων ότι “η άναρχη ανάπτυξη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας δεν θεραπεύεται με νομικές εξομοιώσεις (εντάξεις και συγχωνεύσεις), οι οποίες προωθούνται χωρίς σοβαρή μελέτη, έξω από κάθε λογική επιστημονικών-ακαδημαϊκών κριτηρίων, χωρίς καμία μελέτη των πραγματικών αναγκών της οικονομίας και με πλήρη περιφρόνηση του αυτοδιοίκητου των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ”. Χωρίς “γωνίες” εξέφρασαν την άποψή τους και οι καθηγητές του Τμήματος Χημικών Μηχανικών που εδρεύει στην Πάτρα εκτιμώντας ότι “οδηγεί σε υποβάθμιση το Πανεπιστήμιο” η συνένωση με το ΤΕΙ. Έχει ιδαίτερο ενδιαφέρον μάλιστα ότι οι καθηγητές του εν λόγω Τμήματος, ορισμένοι εκ των οποίων στο πρόσφατο παρελθόν υπηρέτησαν σε τμήματα του Αγρινίου, σχολιάζουν ακόμη και την εξαγγελία που αφορά τα Τμήματα του Αγρινίου με αναφορά στην απόφαση της Συγκλήτου για μεταφορά των τμημάτων από το Αγρίνιο στην Πάτρα. “Η απόφαση για την αλλαγή χαρακτήρα και την επέκταση των τμημάτων του Αγρινίου έρχεται σε αντίθεση με την σχετική απόφαση της Συγκλήτου και την διαρκή προσπάθεια αναβάθμισης του Πανεπιστημίου μας. Το Πανεπιστήμιο Πατρών θα πρέπει να εξετάσει με αυστηρά ακαδημαϊκά κριτήρια κατά πόσον οι σχεδιασμοί της πολιτείας στην συγκεκριμένη περιοχή, εντάσσονται στο στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξής του” αναφέρουν χαρακτηριστικά, ενώ για την εξαγγελία ίδρυσης πανεπιστημιακής σχολής στην Ηλεία, εκτιμούν ότι, γίνεται με βάση μικροπολιτικά κριτήρια, δεν μπορεί να συζητηθεί σοβαρά και πρέπει να απορριφθεί ως ακαδημαϊκά απαράδεκτη. Πάντως είναι προφανές ότι η επαναφορά στη συζήτηση της απόφασης της Συγκλήτου για μεταφορά των τμημάτων του Αγρινίου στην Πάτρα, η οποία ειρήσθω εν παρόδω θεωρήθηκε ότι εντάσσεται σε ένα γενικότερο στρατηγικό σχεδιασμό του Πανεπιστημίου Πατρών, δεν μοιάζει να είναι τυχαία… Όπως επίσης αξίζει να παρατηρήσει κανείς ότι οι κυβερνητικές εξαγγελίες αποτιμούνται ως “αλλαγή χαρακτήρα” των Τμημάτων του Αγρινίου, κάτι που αν ισχύει, θα πυροδοτήσει συζητήσεις στην ακαδημαϊκή κοινότητα του Αγρινίου και ενδεχομένως αντιδράσεις στους φοιτητές, οι οποίοι ήδη δεν βλέπουν οι εξαγγελίες του Υπουργείου να λύνουν κάποιο από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα τελευταία χρόνια. Σε κάθε περίπτωση είναι επιτακτική ανάγκη η κυβέρνηση να ξεκαθαρίσει το τοπίο… αν θέλει να υπάρξει μία ουσιαστική διαβούλευση στις τάξεις της ακαδημαϊκής κοινότητας και των τοπικών κοινωνιών.

Διαφωνία των Καθηγητών του Τμήματος Χημικών Μηχανικών
με τις εξαγγελίες του Υπουργού για συνένωση με ΤΕΙ

Οι παρακάτω υπογράφοντες καθηγητές του Τμήματος Χημικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών εκφράζουμε τη διαφωνία μας στις πρόσφατες εξαγγελίες του υπουργού παιδείας Κ. Γαβρόγλου που αφορούν στο Πανεπιστήμιο μας.
– Η αναγκαία αναδιάταξη της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας μας θα πρέπει να γίνει με αυστηρά ακαδημαϊκά κριτήρια και με τη συμμετοχή των θεσμικών οργάνων των Πανεπιστημίων. Η πρόταση Γαβρόγλου κινείται σε λάθος κατεύθυνση αφού οδηγεί σε ουσιαστική κατάργηση τον απαραίτητο για την οικονομία της χώρας, διακριτό κλάδο της ανώτατης τεχνικής παιδείας.
– Η σχεδιαζόμενη συνένωση του Πανεπιστημίου μας με το ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας, με ασαφείς όρους και χωρίς αποφάσεις συλλογικών οργάνων, οδηγεί σε υποβάθμιση το Πανεπιστήμιο.
– Η απόφαση για την αλλαγή χαρακτήρα και την επέκταση των τμημάτων του Αγρινίου έρχεται σε αντίθεση με την σχετική απόφαση της Συγκλήτου και την διαρκή προσπάθεια αναβάθμισης του Πανεπιστημίου μας. Το Πανεπιστήμιο Πατρών θα πρέπει να εξετάσει με αυστηρά ακαδημαϊκά κριτήρια κατά πόσον οι σχεδιασμοί της πολιτείας στην συγκεκριμένη περιοχή, εντάσσονται στο στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξής του.
– Η εξαγγελία ίδρυσης πανεπιστημιακής σχολής στην Ηλεία γίνεται με βάση μικροπολιτικά κριτήρια, δεν μπορεί να συζητηθεί σοβαρά και πρέπει να απορριφθεί ως ακαδημαϊκά απαράδεκτη.
– Η ίδρυση Νομικής Σχολής στην Πάτρα είναι πολύ σοβαρό ζήτημα, το οποίο θα πρέπει προηγουμένως να εξεταστεί με ακαδημαϊκά και τεχνικοοικονομικά κριτήρια, υπό την προϋπόθεση ότι η πολιτεία είναι διατεθειμένη να δεσμευτεί ουσιαστικά και σε μόνιμη βάση στους απαραίτητους όρους και προϋποθέσεις.
– Είναι απαραίτητο να γίνει αντιληπτό στην κοινωνία ότι η μόνη βιώσιμη προοπτική για την ανάπτυξη της περιοχής και της χώρας, μπορεί να βασιστεί μόνο στην περαιτέρω ενίσχυση των πόλων αριστείας του Πανεπιστημίου και όχι στην ενδεχόμενη πρόσθεση μερικών δεκάδων εισακτέων.
– Καλούμε την Πρυτανική Αρχή και τους Προέδρους των Τμημάτων να θέσουν άμεσα τα θέματα στην Ακαδημαϊκή Κοινότητα προκειμένου να διατυπωθεί η συντεταγμένη άποψη των Τμημάτων και του Πανεπιστημίου επ´ αυτών.
Υπογράφουν οι καθηγητές Κ. Βαγενάς, Δ. Βαγενάς, Σ. Πανδής, Δ. Ματαράς, Ι. Τσαμόπουλος, Κ. Τσιτσιλιάνης, Ι. Δημακόπουλος, Π. Κουτσούκος, Σ. Κέννου, Ε. Αμανατίδης, Σ. Μπογοσιάν, Δ. Κονταρίδης, Β. Μαυραντζάς, Κ. Γαλιώτης. Ξ. Βερύκιος. Μ. Κορνάρος, Π. Βαφέας, Χ. Παρασκευά, Σ. Παύλου, Δ. Κουζούδης, Α. Κατσιαούνης.

Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων: Η άναρχη ανάπτυξη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν θεραπεύεται με νομικές εξομοιώσεις
Στη Γενική Συνέλευση (11/6-3-2018) του Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Πατρών αποφασίστηκαν τα παρακάτω:
“Η δημιουργία του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής με την «πανεπιστημιοποίηση» των ΤΕΙ Αθηνών και Πειραιώς και οι προωθούμενες εντάξεις τμημάτων των ΤΕΙ σε πανεπιστημιακά ιδρύματα ή και συγχωνεύσεις τμημάτων των ΤΕΙ με πανεπιστημιακά τμήματα δημιουργούν εύλογες ανησυχίες για υποβάθμιση της πανεπιστημιακής διαδικασίας παραγωγής νέας επιστημονικής γνώσης και κριτικής σκέψης.
1. Ο Πανεπιστημιακός Τομέας και ο Τεχνολογικός Τομέας ιδρύθηκαν με διαφορετικές ακαδημαϊκές και επιστημονικές στοχεύσεις-προσανατολισμό, έχουν (ή θα έπρεπε να έχουν) διακριτούς ρόλους στην εκπαιδευτική διαδικασία, στην παραγωγή και μετάδοση γνώσης και στην επαγγελματική αποκατάσταση των αποφοίτων τους.
2. Αποτελεί αδιαμφισβήτητο γεγονός η άναρχη ανάπτυξη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα, και στο πλαίσιο αυτό η δημιουργία τμημάτων τυπικά ίδιου ή ανάλογου αντικειμένου Πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Πίσω, ωστόσο, από αυτήν την τυπική ομοιότητα υποκρύπτεται η ουσιαστική διαφοροποίηση της κουλτούρας που χαρακτηρίζει Πανεπιστήμια και Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα ως προς τον προσανατολισμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας, τη διάρθρωση των γνωστικών αντικειμένων των Καθηγητών και του ερευνητικού προσανατολισμού. Η αναμφισβήτητη ύπαρξη ερευνητών υψηλού επιπέδου στα ΤΕΙ δεν αναιρεί ως σύνολο αυτή τη βασική διαφοροποίηση.
3. Η άναρχη ανάπτυξη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας δεν θεραπεύεται με νομικές εξομοιώσεις (εντάξεις και συγχωνεύσεις), οι οποίες προωθούνται χωρίς σοβαρή μελέτη, έξω από κάθε λογική επιστημονικών-ακαδημαϊκών κριτηρίων, χωρίς καμία μελέτη των πραγματικών αναγκών της οικονομίας και με πλήρη περιφρόνηση του αυτοδιοίκητου των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ.
4. Ειδικότερα για τον κλάδο της τεχνολογικής εκπαίδευσης μόνο εμπεριστατωμένη μελέτη, που θα λαμβάνει υπόψη της τις εξελίξεις στην επιστήμη-τεχνολογία και την πραγματικότητα της παραγωγής, μπορεί να υποδείξει ποια γνωστικά αντικείμενα θα πρέπει να θεραπεύονται από την τεχνολογική εκπαίδευση και με ποιο περιεχόμενο. Οι όποιες αναδιαρθρώσεις προκύψουν ως αναγκαίες στη βάση μιας τέτοιας μελέτης, δεν μπορούν να αφορούν τυπικές εξομοιώσεις-συγχωνεύσεις τμημάτων. Η όποια απορρόφηση του ερευνητικού προσωπικού των ΤΕΙ σε υπάρχοντα και πιθανόν νέα πανεπιστημιακά τμήματα θα πρέπει να γίνεται με βάση τις ανάγκες σε διδακτικό-ερευνητικό προσωπικό των τμημάτων, και κατόπιν σχετικών αποφάσεων Συγκλήτων και Γενικών Συνελεύσεων των Τμημάτων.