Χωρίς ανάχωμα η φυγή επιστημόνων

Οι νέοι Ελληνες ερευνητές επιθυμούν να μείνουν στην Ελλάδα, ωστόσο το brain drain δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με λύσεις μεταβατικές. Αυτό καταδεικνύουν τα αποτελέσματα των παρεμβάσεων του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου (ΕΚΤ) για τη στήριξη των νέων ερευνητών. Εως τώρα από τις δράσεις του ΕΚΤ ωφελήθηκαν συνολικά 7.591 άτομα. Εξ αυτών η μεγαλύτερη ομάδα –5.222 άτομα– ήταν οι νέοι επιστήμονες-κάτοχοι διδακτορικού οι οποίοι μετείχαν σε πρόγραμμα για απόκτηση ακαδημαϊκής διδακτικής εμπειρίας σε ΑΕΙ. Ωστόσο, στο πλαίσιο της αξιολόγησης των παρεμβάσεων, παρατηρείται αύξηση όσων συνεχίζουν να σκέφτονται την προοπτική της φυγής στο εξωτερικό, παρά τη συμμετοχή τους σε κάποια δράση. Το 2016-2017 το σχετικό ποσοστό ήταν 51,1% ενώ το 2017-2018 αυξήθηκε σε 61,7%.

«Η ακαδημαϊκή διδακτική εμπειρία στοχεύει κατά κύριο λόγο να δώσει αυτό το προσόν στους ανθρώπους που βρίσκονται στην Ελλάδα. Η πράξη έδωσε προοπτική. Φυσικά πρέπει να υποστηριχθεί από μια συνολικότερη πολιτική, που θα δημιουργεί θέσεις εργασίας γι’ αυτόν τον κόσμο τόσο στα ΑΕΙ όσο και στον ιδιωτικό τομέα, γιατί το ΕΣΠΑ είναι από τη φύση του εφήμερο», δήλωσε στην «Κ» ο ειδικός γραμματέας Διαχείρισης Τομεακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΚΤ κ. Γιώργος Ιωαννίδης, με σημαντική συνεισφορά στη διαμόρφωση και επιτυχία των δράσεων. Μάλιστα, η εικόνα θα βελτιωθεί αφού πλέον οι συμβάσεις στο πλαίσιο των δράσεων θα είναι ετήσιες και όχι εξάμηνες, όπως έως τώρα.

Προσαρμοστικότητα
Από την πλευρά του, ο υπουργός Παιδείας κ. Κώστας Γαβρόγλου αναφέρθηκε στο θέμα της αξιοκρατίας και διαφάνειας στην επιλογή χρηματοδοτούμενων προγραμμάτων. «Eχει μεγάλη σημασία η καθιέρωση μιας κουλτούρας ότι όποιος “δικός μας” δεν είναι απαραίτητα καλύτερος, επειδή είναι δικός μας. Και αυτή είναι μια νέα πραγματικότητα που καθιερώνεται στον χώρο της έρευνας και στον χώρο των αξιολογήσεων». Από την άλλη χαρακτήρισε «υπερβολικό ζήλο» της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ την απόλυτη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας. «Η εκπαίδευση έχει στόχο και ρόλο παιδευτικό, πολιτιστικό, αλλά και ανάπτυξης δεξιοτήτων που δεν μπορεί να είναι μονοσήμαντες. Είναι αλήθεια ότι η νέα γενιά μπορεί να χρειαστεί να αλλάξει πολλά περιβάλλοντα εργασίας. Aρα, χρειάζεται προσαρμοστικότητα που επιτυγχάνεται μέσα από τη γενικότερη παιδεία», είπε.

πηγή : kathimerini.gr