Προεκλογικό πυροτέχνημα με ΣΔΙΤ για τη σύνδεση του Αγρίνιου με την Ιόνια

Ενάμιση περίπου χρόνο από τότε που η μελέτη οδοποίας που αφορά την σύνδεση του Αγρινίου με την Ιόνια Οδό, δωρεά του Αγρινιώτη μηχανικού Χρήστου Ράδου, παραδόθηκε στο Υπουργείο Υποδομών, καταγράφεται κινητικότητα γύρω από το θέμα, αφού ο Υπουργός Χρήστος Σπίρτζης ανέθεσε την αρμοδιότητα υλοποίησης του έργου μέσω σύναψης σύμβασης Σ.Δ.Ι.Τ. στην Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων Κατασκευής Συγκοινωνιακών Έργων με σύμβαση παραχώρησης.

Η εξέλιξη αυτή έρχεται μόλις λίγο πριν τις εκλογές, καθώς η απόφαση του Υπουργού Υποδομών που αποκαλύπτει σήμερα το ΑγρίνιοCulture.gr φέρει ημερομηνία 14/5/2019. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε αυτή γίνεται ένας παραλληλισμός με το γεγονός ότι η αρμόδια υπηρεσία του Υπ. Υποδομών (ΕΥΔΕ/ΚΣΕΣΠ) έχει πρόσφατα ολοκληρώσει επιτυχώς τις διαδικασίες έγκρισης της ένταξης στο πρόγραμμα Σ.Δ.Ι.Τ. του άξονα Καλαμάτα- Ριζόμυλος – Πύλος- Μεθώνη που συνδέεται με τον αυτοκινητόδρομο Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, παρουσιάζοντας παρόμοια χαρακτηριστικά με τη σύνδεση του Αγρινίου με την Ιόνια Οδό. Το συγκεκριμένο έργο βέβαια στη Μεσσηνία έχει ήδη εγκριθεί από την Διυπουργική Επιτροπή των ΣΔΙΤ, ενώ για την σύνδεση του Αγρινίου δεν έχει υπάρξει ακόμη η αντίστοιχη εξέλιξη και είναι αμφίβολο πλέον αν θα υπάρξει, από τη στιγμή που έχουν προκηρυχθεί εθνικές εκλογές…

Παρόλο που η εξέλιξη αυτή δεν έχει ακόμη επικοινωνηθεί από τους κυβερνητικούς παράγοντες, πρόκειται μάλλον για ένα (υπό εξέλιξη) προεκλογικό πυροτέχνημα. Και αυτό γιατί στην τελευταία του επίσκεψη στο Αγρίνιο, το Δεκέμβριο του 2018, ο Χρ. Σπίρτζης είχε εξαγγείλει τη χρηματοδότηση της ωρίμανσης της μελέτης (περιβαλλοντικά κτλ) για τη σύνδεση του Αγρινίου με την Ιόνια Οδό, από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων -μάλιστα είχε πει πως θα είναι η πρώτη μελέτη που θα ενταχθεί στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων το 2019- κάτι τέτοιο δεν συνέβη όμως ποτέ… Και στην πορεία φάνηκε πως οι προτεραιότητες της Κυβέρνησης και του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων για την Αιτωλοακαρνανία άλλαξαν… αφού σε αυτό εντάχθηκαν έργα όχι μείζονος σημασίας, όπως η αναβάθμιση του γηπέδου του Παναιτωλικού κ.α.

Ακόμη κι αν προχωρήσει τελικά η υπόθεση της σύνδεσης του Αγρινίου με την Ιόνια Οδό μέσω ΣΔΙΤ, θα πρέπει να σημειωθεί από την έως τώρα εμπειρία σε αντίστοιχα έργα πως η διαδικασία, με την οποία προκηρύσσει το Υπουργείο Υποδομών μεγάλα έργα ΣΔΙΤ, μέσω του «ανταγωνιστικού διαλόγου», αποδεικνύεται εξαιρετικά χρονοβόρα. Με χαρακτηριστικότερη περίπτωση τον διαγωνισμό για τη ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος, που σέρνεται για περίπου τέσσερα χρόνια! Ο «ανταγωνιστικός διάλογος» είναι μία μέθοδος δημοπράτησης που μπορεί να διαρκέσει πολλά χρόνια… Η συγκεκριμένη τακτική εξυπηρετεί, όμως, την ηγεσία του Υπουργείου καθώς εμφανίζεται να δημοπρατεί μεγάλα έργα, με άγνωστη ημερομηνία ολοκλήρωσης των διαγωνισμών. Στην ουσία, έτσι προκηρύσσονται έργα τα οποία, είτε δεν έχουν ωριμάσει σε επίπεδο μελετών, είτε το κράτος δεν έχει βρει τους πόρους για τη δική του συμμετοχή στη σύμπραξη με τον ιδιωτικό τομέα.