Δυτική Ελλάδα: Με απορρόφηση στο 5%(!) και σε αναζήτηση plan b για τις υποδομές

Του Δημήτρη Παπαδάκη

Αποκαρδιωτική εικόνα παρουσιάζει η πορεία του ΕΣΠΑ Δυτικής Ελλάδας σε σχέση με τον κρίσιμο τομέα των υποδομών. Από τα διαθέσιμα 121 εκατ. ευρώ του προγράμματος μέχρι σήμερα έχουν απορροφηθεί περίπου 6 εκατ. ευρώ – ποσοστό μόλις 5,1%! Ενώ οι νομικές δεσμεύσεις των ενταγμένων έργων ανέρχονται σε 22, εκατ. € – ποσοστό 18,8%!

Δυστυχώς η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί μπορεί κάλλιστα να χαρακτηριστεί δραματική, από τη στιγμή που οι ανάγκες για το οδικό ιδίως δίκτυο της Δυτικής Ελλάδας είναι τεράστιες. Και εκτιμάται από πολλούς πως είναι ορατός ο κίνδυνος να μην απορροφηθούν τα διαθέσιμα κονδύλια. Και βεβαίως το πλέον ανησυχητικό από όλα είναι το γεγονός ότι οι νομικές δεσμεύσεις παραμένουν σε εξαιρετικά χαμηλό ποσοστό. Βασικότερη αιτία για αυτό είναι η καθυστέρηση στην έγκριση από την Ε.Ε. του έργου, προϋπολογισμού 48 εκατ. ευρώ, που αφορά τη διπλή οδική σύνδεση της Λευκάδας με τη Βόνιτσα και το Άκτιο. Το έργο εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ Δυτικής Ελλάδας στα μέσα του 2017 και σήμερα που έχουν περάσει περισσότερο από δύο χρόνια δεν έχει ακόμη συμβασιοποιηθεί. Η ένταξη του συγκεκριμένου έργου στο ΕΣΠΑ Δυτικής Ελλάδας λόγω του κόστους του, που ξεπερνά το 40% του διαθέσιμου προϋπολογισμού για τα έργα υποδομής στη Δυτική Ελλάδα, ήταν αναμφίβολα μια κίνηση με ρίσκο από την πλευρά του πρώην Περιφερειάρχη Απ. Κατσιφάρα και η οποία είχε προκαλέσει αρκετές αντιδράσεις στην Αιτωλοακαρνανία, με προεξάρχουσα αυτή του δημάρχου Αγρινίου Γ. Παπαναστασίου.

Σημασία όμως έχει τώρα ότι το πρόγραμμα βρίσκεται σε οριακό σημείο και πρέπει να προχωρήσει και ο δρόμος Λευκάδα – Άκτιο – Βόνιτσα και άλλα έργα να ενταχθούν. Το γόρδιο δεσμό εκ των πραγμάτων καλείται να λύσει ο νέος περιφερειάρχης Νεκτάριος Φαρμάκης, που μάλιστα έχει περιορισμένες επιλογές από τη στιγμή η ένταξη της σύνδεσης της Λευκάδας δεσμεύει το 40% του προϋπολογισμού για την Αιτωλοακαρνανία και θα πρέπει προφανώς να υπάρξουν κάποιες εντάξεις έργων και για τους άλλους νομούς της Δυτικής Ελλάδας.

Όπως ειπώθηκε στη συνεδρίασης της Επιτροπής Παρακολούθησης τον περασμένο Ιούλιο γίνεται προσπάθεια από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη προκειμένου να υπάρξει ένα plan b για τις υποδομές στη Δυτική Ελλάδα με στόχο βεβαίως να μην χαθούν κονδύλια. Ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι τα στελέχη της DG Regio της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ζήτησαν για τα ενταγμένα έργα, που έχουν καθυστερήσει να προχωρήσουν οι νομικές συμβάσεις, πλήρη αποτύπωση των προβλημάτων, αλλά βεβαίως και ενημέρωση σχετικά με το Plan B.