Ετοιμάζεται η λίστα έργων σε υποδομές – μεταφορές για το Ταμείο Ανάκαμψης

Την λίστα με τα μεγάλα έργα υποδομών και μεταφορών που θα προταθούν για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης έχει ξεκινήσει να σχεδιάζει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, προκειμένου αυτή να είναι έτοιμη μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου.

Στην κυβέρνηση αναγνωρίζουν πως η βασική πρόκληση της αξιοποίησης των 32 δισ. ευρώ, είναι η ιεράρχηση των αναγκών και η προτεραιοποίηση των έργων με πραγματική προστιθέμενη αξία για την ελληνική κοινωνία και την οικονομία.Το βασικό ζητούμενο είναι τα έργα που θα επιλεγούν να είναι ώριμα, καθώς λόγω της φύσης του Ταμείου, θα πρέπει η μεγάλη πλειοψηφία τους να έχει συμβασιοποιηθεί μέσα στο 2021 και το σύνολο τους μέχρι το 2023. Αυτό σημαίνει πως θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι τα έργα που θα προταθούν θα έχουν μικρές πιθανότητες να κωλύσουν στα… γρανάζια της γραφειοκρατίας.

Εκτός από την ωριμότητα ένα άλλο σημαντικό κριτήριο είναι το μέγεθος της επιρροής του κάθε έργου στην κοινωνία και την οικονομία. Όπως σημειώθηκε και κατά τη σύσκεψη του υπουργού με τους Περιφερειάρχες θα προτιμηθούν έργα εμβληματικού χαρακτήρα και υψηλού προϋπολογισμού που θα ενισχύσουν μακροπρόθεσμα τις τοπικές κοινωνίες αλλά και την εθνική οικονομία.

Οι πρώτες προτάσεις
Προχθές, Τετάρτη, έγινε μια πρώτη σύσκεψη – μέσω τηλεδιάσκεψης- μεταξύ του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή και των 13 Περιφερειαρχών όπου τους ζητήθηκε να παραδώσουν τις προτάσεις τους μέσα στον Σεπτέμβριο, προκειμένου αυτές να συγκεντρωθούν και να εξεταστούν συνολικά. Για παράδειγμα, ο Περιφερειάρχης Γιώργος Πατούλης ανέφερε ότι ένα σημαντικό τμήμα των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης πρέπει να αξιοποιηθούν σε έργα για την αντιπλημμυρική θωράκιση της Αττικής καθώς η Περιφέρεια διαθέτει ήδη ώριμες μελέτες για σχετικές παρεμβάσεις άνω των 200 εκατ. ευρώ.

Στο επίκεντρο αυτών των προτάσεων, ανέφερε ότι βρίσκονται τα έργα ανάπλασης του παραλιακού μετώπου της Αττικής, με το εμβληματικό έργο της β΄φάσης ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου (προϋπολ. 200 εκ. ευρώ), καθώς και τη δυνατότητα υλοποίησης της γ΄φάσης του έργου. Επίσης χαρακτήρισε ως αναγκαιότητα και την υλοποίηση νευραλγικών οδικών έργων, όπως η σύνδεση της περιφερειακής Αιγάλεω με την εθνική οδό Αθηνών-Κορίνθου (κόμβοι Σχιστού, Ασπροπύργου), η αναβάθμιση της παλαιάς εθνικής οδού Αθηνών-Θηβών, η επέκταση (υπογειοποίηση) της λεωφόρου Κύμης, η συντήρηση υφιστάμενων τεχνικών (γεφυρών) σε διάφορα σημεία του οδικού δικτύου, αλλά και έργα συντήρησης του οδικού δικτύου.

Από την πλευρά του ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου Παναγιώτης Νίκας πρότεινε, μεταξύ άλλων, έργα αντιδιαβρωτικής προστασίας των ακτών καθώς και αντιπλημμυρικά έργα. Στο τραπέζι τέθηκαν η επαναλειτουργία και συντήρηση της σιδηροδρομικής γραμμής από την Κόρινθο μέχρι την Καλαμάτα, η επέκταση του αγωγού φυσικού αερίου προς Καλαμάτα και Σπάρτη, καθώς και η ανάπτυξη δικτύων φυσικού αερίου οικιακής χρήση. Ακόμη, πρότεινε και την κατασκευή των τριών οριζόντιων οδικών αξόνων που θα διασυνδέουν τους αυτοκινητόδρομους της Πελοποννήσου και συγκεκριμένα, Τρίπολη – Λαγκάδια – Ολυμπία, Γύθειο – Σπάρτη, Λεύκτρο – Μεγαλόπολη – Ολυμπία και Καλό Νερό – Τσακώνα.

Οι προτάσεις των Περιφερειών θα προστεθούν στις λίστες που ετοιμάζονται στο υπουργείο Υποδομών, μαζί με μια σειρά εμβληματικών έργων που ήδη βρίσκονται στη φάση του σχεδιασμού, όπως ο αυτοκινητόδρομος Πύργος – Πάτρα, ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης, η διασύνδεση ΠΑΘΕ και Εγνατίας Οδού με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης κ.α. Παράλληλα, εξετάζονται και μια σειρά άλλων projects στον τομέα των μεταφορών, όπως η προμήθεια νέων λεωφορείων για την Αθήνα και Θεσσαλονίκη (ο διαγωνισμός αναμένεται τον Νοέμβριο), αλλά και η αγορά επτά νέων συρμών για το Μετρό της Αθήνας.

Το βάρος στις υποδομές
Η ανάπτυξη υποδομών μέσω δημόσιων επενδύσεων και κινητοποίησης ιδιωτικών κεφαλαίων αποτελεί μια από τις 14 προτεινόμενες δράσεις αναπτυξιακής πολιτικής του σχεδίου ανάπτυξης της Επιτροπής Πισσαρίδη. Όπως αναφέρεται προτεραιότητα πρέπει να δοθεί στις ψηφιακές τεχνολογίες και συστήματα, την πράσινη ανάπτυξη και περιβαλλοντική αναβάθμιση, τη διαχείριση αποβλήτων, τις μεταφορές ώστε να ισχυροποιηθούν τα ελληνικά λιμάνια ως πηγή εισόδου εμπορευμάτων στην Ευρώπη και για να διευκολυνθούν οι εξαγωγές αγαθών από τη χώρα και τέλος την αναβάθμιση υποδομών για τον εισερχόμενο τουρισμό.

πηγή : capital.gr