Η ΔΕΥΑΜ δεν απαντά στο Υπουργείο και “ρισκάρει” έργα 20 εκατ. ευρώ

Στο παρά πέντε της ένταξης των έργων για τη Λιμνοθάλασσα η ΔΕΥΑΜ εδώ και ένα μήνα δεν έχει απαντήσει στο Υπουργείο

Για περισσότερο από ένα μήνα (συγκεκριμένα από τις 20/10/20) περιμένει απάντηση σε έγγραφό του -με τον χαρακτηρισμό «εξαιρετικά επείγον» – προς τη ΔΕΥΑ Μεσολογγίου το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Με το έγγραφο αυτό, που αποκαλύπτει σήμερα το ΑγρίνιοCulture.gr, το Υπουργείο Υποδομών προκειμένου να προχωρήσει απρόσκοπτα η ένταξη των έργων περιβαλλοντικής αναβάθμισης της Λιμνοθάλασσας ύψους 20 εκατ. ευρώ, ζητά από τη ΔΕΥΑΜ να απαντήσει αν η μεταφορά των λυμάτων από τον σταθμό επεξεργασίας λυμάτων Αιτωλικού προς τον σταθμό επεξεργασίας λυμάτων Νεοχωρίου εντάσσεται όντως σε μελλοντικό προγραμματισμό της ΔΕΥΑΜ, όπως προβλέπουν τα σχετικά στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το Υπουργείο.

Το επείγον του χαρακτήρα του συγκεκριμένου εγγράφου έγκειται στο γεγονός ότι η πολυπόθητη ώρα ένταξης στο “Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αλιείας & Θάλασσας” για τα δύο μεγάλα έργα, που στοχεύουν στην περιβαλλοντική αναβάθμιση της Λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου – Αιτωλικού, έχει έρθει καθώς η σχετική πρόσκληση λήγει στις 31/12/2020. Το Υπουργείο έχει καταθέσει τη σχετική πρόταση από το καλοκαίρι, όμως για να προχωρήσει απρόσκοπτα η ένταξή τους υπάρχουν ορισμένες εκκρεμότητες που πρέπει να διευκρινιστούν.

Και αυτό που δεν έχει ακόμη διευκρινιστεί είναι αν ο Δήμος και η ΔΕΥΑ Μεσολογγίου θα προχωρήσουν στο έργο της μεταφοράς των λυμάτων του Αιτωλικού στο βιολογικό καθαρισμό των Οινιάδων. Εάν η ΔΕΥΑΜ προχωρήσει το συγκεκριμένο έργο, με απώτερο σκοπό την ουσιαστική κατάργηση του βιολογικού του Αιτωλικού, τότε από τη σχετική μελέτη των έργων της Λιμνοθάλασσας θα πρέπει να αφαιρεθεί το τεχνικό αντικείμενου του συγκεκριμένου τμήματος. Και αυτό γιατί δεν είναι δυνατόν να υπάρξει από κοινοτικούς πόρους διπλή χρηματοδότηση για ένα έργο. Έτσι δυστυχώς έχουμε φτάσει στο επικίνδυνο σημείο ένα σχετικό μικρό υποέργο αξίας περίπου 1,7 εκατ. ευρώ να δημιουργεί προσκόμματα στο μεγάλο έργο της Λιμνοθάλασσας ύψους 20 εκατ. ευρώ.

Το θέμα αυτό είχε τεθεί και σε συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Μεσολογγίου με τον κ. Λύρο να δεσμεύεται για απάντηση, αφού ενημερωθεί. Μέχρι και σήμερα όμως αυτό δεν έχει γίνει. Σημασία όμως πλέον έχει ότι απομένουν λιγότερες από 40 ημέρες προκειμένου η ΔΕΥΑΜ να πάρει τις αποφάσεις της και να συνεννοηθεί με το Υπουργείο Υποδομών, προκειμένου να μην χαθούν 20 εκατομμύρια κοινοτικής χρηματοδότησης για έργα, που η Λιμνοθάλασσα Μεσολογγίου – Αιτωλικού τα αναμένει εδώ και δεκαετίες. Εξάλλου την αναγκαιότητα των συγκεκριμένων έργων σε τοπικό επίπεδο ουδείς από το Δήμο Μεσολογγίου, από τις τωρινές ή και τις προηγούμενες διοικήσεις, έχει αμφισβητήσει. Βέβαιο επίσης είναι ότι σε μια εποχή που χρήματα για έργα στον τόπο μας δεν προκύπτουν εύκολα, δεν είναι δυνατόν στο παρά πέντε της ένταξης έργων σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα να μην υπάρχει άμεση αντίδραση και κινητοποίηση από όλους τους εμπλεκόμενους. Η ΔΕΥΑΜ λοιπόν πρέπει να «τρέξει»! Γιατί, στην απευκταία περίπτωση που κάτι πάει στραβά τώρα, που βρισκόμαστε στο τέλος της προγραμματικής περιόδου του ΕΣΠΑ, τα έργα της λιμνοθάλασσας, που έχουν από το 2016 ώριμες μελέτες μέσα από την προσπάθεια του Φορέα Διαχείρισης Λιμνοθάλασσας, θα αποκτήσουν ξανά παράθυρο χρηματοδοτικής ευκαιρίας μετά το 2023… Θα είναι τραγικό να χαθεί αυτή η προγραμματική περίοδος. Και σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο (απευκταίο φυσικά) θα υπάρχουν ευθύνες.