Αναπάντητα ερωτήματα για τις ξεχασμένες γέφυρες

Τι συμβαίνει με τη γέφυρα της Κατοχής, τη γέφυρα της Ερμίτσας ή τη γέφυρα του Αχελώου στο Στράτο; Σε ποια κατάσταση βρίσκεται η στατικότητά τους και η αντοχή τους; Δέχθηκαν ποτέ δομική συντήρηση και σε τι βαθμό;

Αυτά τα ερωτήματα ανακύπτουν εύλογα μετά την κατάρρευση της σιδηροδρομικής γέφυρας του Ευήνου και την καθίζηση της παρακείμενης οδικής γέφυρας από τις πλημμύρες του περασμένου Δεκεμβρίου. Όπως και για εκατοντάδες γέφυρες και υποδομές στο εθνικό, επαρχιακό και δημοτικό οδικό δίκτυο όλης της χώρας. Ωστόσο, απάντηση δεν υπάρχει και αν ξεκινήσει ο αρμόδιος φορέας να ψάχνει θα χρειαστεί αρκετό χρόνο για να απαντήσει σε αυτά τα ερωτήματα. Πόσο μάλλον, όταν μιλάμε για υποδομές που μετρούν αρκετές δεκαετίες ζωής, όπως η οδική γέφυρα του Ευήνου, που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1960.

Είναι βεβαίως για γέλια ή για κλάματα μάλλον, το γεγονός ότι η Ελλάδα δεν γνωρίζει ούτε καν τον ακριβή αριθμό των γεφυριών που διαθέτει και πολύ περισσότερο άλλα πολύ πιο κρίσιμα τεχνικά στοιχεία, που έχουν άμεση σχέση με την ασφάλεια των πολιτών. Η αδράνεια της Πολιτείας γίνεται εγκληματική, αν αναλογιστεί κανείς ότι επισήμως το Κράτος έχει αποδεχθεί από το 2009 την κλιματική αλλαγή –που τώρα αναβαθμίστηκε σε κλιματική κρίση- μετονομάζοντας αναλόγως το Υπουργείο Περιβάλλοντος, γνωρίζει δηλαδή ότι οι διαρκώς επαναλαμβανόμενες και με μεγαλύτερη ένταση φυσικές καταστροφές αποτελούν κίνδυνο και όχι «κεραυνό εν αιθρία» για κρίσιμες υποδομές της χώρας…

«Έπαιρνε σύνταξη ο υπάλληλος και μόνο αυτός ήξερε που ήταν αυτός ο φάκελος του έργου…»

Το πρόβλημα αυτό το έχει θέσει το Τεχνικό Επιμελητήριο κεντρικά έχοντας ζητήσει εδώ και πολλά χρόνια να δημιουργηθεί ένα μητρώο για κάθε σημαντική υποδομή, όπως είναι τα γέφυρες ή τα αντιπλημμυρικά έργα κτλ. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΤΕΕ Αιτωλοακαρνανίας Λίνο Μπλέτσα, που μίλησε στο «Δυτικά Fm 92,8» και το Δημήτρη Παπαδάκηγια το θέμα «μέχρι τώρα οι φάκελοι των έργων είναι απλά κάποιοι φάκελοι σε κάποιους φοριαμούς και συχνά παρατηρείται το φαινόμενο οι βασικές πληροφορίες για μια υποδομή να «χάνονται» ακόμη και όταν αλλάζει ο αρμόδιος υπάλληλος. Έπαιρνε σύνταξη ο υπάλληλος και μόνο αυτός ήξερε που ήταν αυτός ο φάκελος και αυτός ο φοριαμός…»Ειρήσθω εν παρόδω ίσως γι΄αυτό δύο μήνες μετά την καθίζηση της γέφυρας του Ευήνου δεν γνωρίζουμε ακόμη τι μέλλει γενέσθαι, αν δηλαδή, είναι εφικτό να επισκευαστεί ή αν θα απαιτηθεί κατασκευή νέας γέφυρας, καθώς οι διαβουλεύσεις μεταξύ Περιφέρειας και Υπουργείου Υποδομών συνεχίζονται..

Ο πρόεδρος του ΤΕΕ Αιτωλοακαρνανίας Λίνος Μπλέτσας

«Γι’ αυτό» πρόσθεσε ο Λίνος Μπλέτσας «απαιτείται ένα μητρώο, να μην χάνουμε πράγματα, όταν φεύγει ένας υπάλληλος και μάλιστα κάποια από αυτά τα βασικά στοιχεία για την κάθε υποδομή θα πρέπει να είναι σε γνώση και άλλων υπηρεσιών ή φορέων ή ακόμα και των πολιτών».

Το Εθνικό Μητρώο Υποδομών έρχεται να επιλύσει μια διαχρονική παθογένεια

Αν και η παθογένεια αυτή είναι διαπιστωμένη εδώ και χρόνια το παρήγορο είναι ότι έστω και με καθυστέρηση το Εθνικό Μητρώο Υποδομών θα προχωρήσει. Το ΤΕΕ υπέγραψε τον προηγούμενο μήνα με τον ανάδοχο τη σχετική σύμβαση για τον Ενιαίο Ψηφιακό Χάρτη και το Εθνικό Μητρώο Υποδομών. Πλέον σε δύο χρόνια από σήμερα, αναμένεται να ολοκληρωθεί μια μεγάλη μεταρρύθμιση και ένα νέο πληροφοριακό σύστημα που θα λύσει προβλήματα δεκαετιών στην Ελλάδα για τον τομέα αυτό. Αξίζει βέβαια να σημειωθεί ότι το Εθνικό Μητρώο Υποδομών είχε ψηφιστεί στη Βουλή από το φθινόπωρο του 2019…
Το Εθνικό Μητρώο Υποδομών θα είναι ένα πάρα πολύ χρήσιμο εργαλείο, γιατί θα καταγράφονται όλες οι υποδομές της χώρας από τη στιγμή που κατασκευάστηκαν, θα γνωρίζουμε πότε επισκευάστηκαν ή συντηρήθηκαν, αλλά σύμφωνα με το Λίνο Μπλέτσα και πότε θα πρέπει να συντηρηθούν.