Λιγότερο επιδραστικός ο τουρισμός στη Δυτική Ελλάδα

Μόλις το 3% του περιφερειακού ΑΕΠ από τον τουρισμό το 2022

Τα τουριστικά μεγέθη και τη διαφορετική ταυτότητα των προορισμών ανά την Ελλάδα αναδεικνύουν οι ετήσιες εκθέσεις του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) με τα επιμέρους χαρακτηριστικά για τις 13 Περιφέρειες, προτάσσοντας τις αναγκαίες πρωτοβουλίες για τη χάραξη συγκεκριμένης περιφερειακής τουριστικής πολιτικής.

Ενδεικτικά, από τις εκθέσεις ανά Περιφέρεια και με βάση τα στοιχεία για τον εισερχόμενο τουρισμό του 2022, προκύπτει ότι το Νότιο Αιγαίο με εισπράξεις 4,7 δισ. ευρώ διατηρεί την πρώτη θέση ανάμεσα στις 13 Περιφέρειες, έχοντας μερίδιο που ανέρχεται στο 27% επί του συνόλου των τουριστικών εισπράξεων. Στον αντίποδα, η Περιφέρεια με τις χαμηλότερες τουριστικές εισπράξεις πανελλαδικά είναι η Δυτική Μακεδονία, με μόλις 49 εκατ. ευρώ.

Μείωση επισκέψεων και διανυκτερεύσεων το 2022 στη Δυτική Ελλάδα

Η Δυτική Ελλάδα παρέμεινε το 2022 «κολλημένη» στο 1% της τουριστικής πίτας της χώρας, μη καταφέρνοντας να ανακτήσει το 2022 τις επιδόσεις που είχε πριν από την πανδημία. Είναι χαρακτηριστικό πως αντί να αυξηθεί μειώθηκε η επίδραση του τουρισμού στην τοπική οικονομία της Δυτικής Ελλάδας από 4 στο 3%. Παρά το γεγονός ότι το 2022 η μέση δαπάνη ανά επίσκεψη αυξήθηκε κατά 20% και η μέση δαπάνη ανά διανυκτέρευση κατά 30%, αυτά ήταν απόρροια του πληθωρισμού, τα τουριστικά έσοδα όμως της Δυτικής Ελλάδας μειώθηκαν το 2022 κατά 14% σε σχέση με το 2019, οι επισκέψεις και οι διανυκτερεύσεις κατά 29% και 34% αντίστοιχα.

Οι κατευθύνσεις και οι απαραίτητες επενδύσεις

Οι εκθέσεις του ΙΝΣΕΤΕ, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνουν και προτάσεις για τη χάραξη συγκεκριμένης περιφερειακής τουριστικής πολιτικής. Σύμφωνα λοιπόν με το ΙΝΣΕΤΕ η Δυτική Ελλάδα αποτελεί αναπτυσσόμενο τουριστικά προορισμό με σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης, εστιάζοντας στο «Ήλιος & Θάλασσα» και την κρουαζιέρα, αξιοποιώντας παράλληλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα στον Πολιτιστικό & Θρησκευτικό τουρισμό, στα εναλλακτικά θεματικά προϊόντα (Οικοτουρισμός, Αγροτουρισμός, Αθλητικός τουρισμός) και στην ανάδειξη της πόλης της Πάτρας ως πόλου City Break και MICE.

Προϋποθέσεις για την ανάπτυξη του τουρισμού και των επιμέρους κλάδων του είναι επενδύσεις και δράσεις:
– Συντήρηση υφιστάμενων πεζοπορικών, ποδηλατικών και ορειβατικών διαδρομών του προορισμού και βελτίωση της σήμανσης των μονοπατιών σε εκείνα τα οποία παρουσιάζουν ελλείψεις και βελτίωση υποδομών προσβασιμότητας ΑμεΑ και ατόμων με προβλήματα κινητικότητας για να έχουν πρόσβαση σε υπαίθριες αθλητικές δραστηριότητες
– Έργα βελτίωσης της ελκυστικότητας του προορισμού μέσω χωρικών αναπλάσεων, επέκτασης πεζοδρόμων, ανακαίνισης εγκαταλελειμμένων ιστορικών κτιρίων, ανάπλασης προσόψεων κτιρίων, ενίσχυση της δημόσιας ασφάλειας, βελτίωσης δρόμων, πεζοδρομίων και της οδικής ασφάλειας και τοποθέτησης ραμπών
– Ανάδειξη του εξαιρετικά πλούσιου πολιτιστικού αποθέματος του προορισμού, ενοποιώντας τα σημεία ενδιαφέροντος και δημιουργώντας μια ξεχωριστή πολιτιστική ταυτότητα που θα βασίζεται και θα αναδεικνύει τα Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, την Αρχαία Ολυμπία και τον Ναό του Επικούρειου Απόλλωνα
– Δημιουργία πολυχώρου ψηφιακής αναπαράστασης ιστορικών και άλλων πόρων υλικής και άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, χρήση τεχνολογιών ψηφιακής αφήγησης και περιήγησης εικονικής πραγματικότητας και επαυξημένης πραγματικότητας και σύμμειξη φυσικού και ψηφιακού περιεχομένου για την ενίσχυση της εμπειρίας και των δραστηριοτήτων και επέκταση του ψηφιακού πολιτιστικού περιεχομένου και της διάδρασης σε μουσεία και πολιτιστικούς χώρους
– Ολοκλήρωση έργων βελτίωσης υποδομών λιμένων Πατρών και Κατάκολου για εξυπηρέτηση κρουαζιέρας
– Προώθηση και επιτάχυνση υλοποίησης του σχεδίου αξιοποίησης του παράκτιου μετώπου της Πάτρας που έχει παραχωρηθεί στην πόλη από τον ΟΛΠΑ
– Δράσεις βελτίωσης/αναβάθμισης της αεροπορικής συνδεσιμότητας του αεροδρομίου Αράξου

Ακολουθήστε το agrinioculture.gr στο Google News