Δυτική Ελλάδα: Λείπουν οι επενδύσεις για περισσότερα τουριστικά έσοδα

Προβληματισμό και γκρίνια φέρνουν οι μικρότερες εισπράξεις κατά 4,7%

Πλεόνασμα 18,1 δισ. ευρώ το 2023 παρουσίασε το ταξιδιωτικό ισοζύγιο πληρωμών, σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος.Οι ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 16,5% έναντι του 2022, ενώ η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση κατά 20,8% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Οι διανυκτερεύσεις παρουσίασαν αύξηση κατά 7,3% έναντι του 2022, όπως και οι συνολικές εισπράξεις από επιβάτες κρουαζιέρας που ενισχύθηκαν κατά 84,1% σε σύγκριση με πέρυσι.

Ωστόσο για μια ακόμη φορά επιβεβαιώνεται ότι ο τουρισμός κινήθηκε σε δυο ταχύτητες, καθώς η αύξηση επισκέψεων, διανυκτερεύσεων και εσόδων να δεν κατανέμεται ομοιόμορφα μεταξύ των Περιφερειών, με αρκετές από τις μη ανεπτυγμένες τουριστικά Περιφέρειες να παρουσιάζουν μειώσεις.

Μείωση αλλά όχι μόνο για τη Δυτική Ελλάδα

Μια από αυτές είναι και Δυτική Ελλάδα που παρουσίασε μείωση των τουριστικών εσόδων κατά 4,7% σε σχέση με το 2022. Ο κύριος όγκος των εισπράξεων της χώρας, εξάλλου, σε ποσοστό 90,5% του συνόλου, πραγματοποιήθηκε στις Περιφέρειες Νοτίου Αιγαίου, Κρήτης, Αττικής, Ιονίων Νήσων και Κεντρικής Μακεδονίας.

Οι τουριστικές εισπράξεις της Δυτικής Ελλάδας ανήλθαν σε μόλις 210 εκατ. ευρώ, ωστόσο δεν ήταν η Δυτική Ελλάδα η μοναδική Περιφέρεια που παρουσίασε μείωση. Ακόμη και η τουριστική Περιφέρεια Ιονίων Νήσων το 2023 παρουσίασε μείωση κατά 21,8% στις εισπράξεις. Ενώ μειώσεις επίσης και μάλιστα μεγαλύτερες από αυτές της Δυτική Ελλάδας, παρουσίασαν οι Περιφέρειες Πελοποννήσου, Στερεάς Ελλάδας και Ανατολική Μακεδονίας – Θράκης. Κάτι που σημαίνει ότι το πρόβλημα σε μια χρόνια με αυξημένο πληθωρισμό και αρκετές ανακατατάξεις μέχρι και γεωπολιτικές δεν είναι μόνο της Δυτικής Ελλάδας.

Εντούτοις, έστω και μικρή η μείωση, αρκεί για να φέρει προβληματισμό, για το «τις πταίει», όταν ο στόχος της περιοχής εδώ και αρκετά χρόνια είναι να μπορέσει να αποκτήσει ένα μεγαλύτερο κομμάτι από την «πίτα» του τουρισμού, καθώς μέχρι σήμερα η περιοχή λαμβάνει μετά βίας μόνο το 2% από την «πίτα» του τουρισμού.

Τα στοιχεία φέρνουν γκρίνια και αντιπαράθεση στο Περιφερειακό Συμβούλιο

Το θέμα ετέθη και στην πρόσφατη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Δυτικής Ελλάδας, προκαλώντας μάλιστα αντιπαράθεση ανάμεσα στην Περιφερειακή Αρχή και την παράταξη του Κ. Καρπέτα που άσκησε κριτική εκτιμώντας ότι η Περιφέρεια βρίσκεται σε λάθος ρότα.

Η απάντηση από την πλευρά της Περιφερειακή Αρχής ήταν ούτε τα προηγούμενα χρόνια και τα χρόνια προ της πανδημίας η Δυτική Ελλάδα είχε εντυπωσιακές επιδόσεις στον τουρισμό, ενώ υπεραμύνθηκε της πολιτικής της αρχικά με το branding «Οlypmian Land» σε αντιδιαστολή με το «Φαρ Ουέστ», όπως είπε χαρακτηριστικά ο Περιφερειάρχης Νεκτάριος Φαρμάκης, παραφράζοντας το σλόγκαν «Go West» της περιόδου Κατσιφάρα.

Λείπουν οι επενδύσεις

Το 2022 πράγματι η Περιφέρεια λάνσαρε τη νέα τουριστική ταυτότητα της περιοχής, το “Olympian Land”, αποσκοπώντας στην εύκολη αναγνωρισιμότητα, που έχει διεθνώς το όνομα «Ολυμπία». Ένα νέο branding ωστόσο χρειάζεται κάποιο χρόνο για να αποδώσει. Πέρα τούτου όμως το σημαντικότερο είναι να υπάρξουν νέες επενδύσεις στον τομέα του τουρισμού. Νέες επενδύσεις π.χ. σε ξενοδοχειακές μονάδες γίνονται, αλλά μάλλον είναι λίγες μέχρι στιγμής για την αύξηση των τουριστικών εσόδων. Γιατί, χωρίς ένα επενδυτικό boom η Δυτική Ελλάδα δύσκολα θα καταφέρει να πάρει μεγαλύτερο κομμάτι από την «πίτα» του τουρισμού. Εκτός όμως το επενδυτικό κενό, που καταγράφεται μέχρι στιγμής, η Δυτική Ελλάδα χρειάζεται σίγουρα εκτός από το branding να προσελκύσει επενδυτές και επισκέπτες να δείξει ότι είναι και value for money…

10 εκατ. από το νέο ΕΣΠΑ με στόχο το Βιώσιμο Τουρισμό και τον Πολιτισμό

Πάντως η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας θα επιδιώξει να ανοίξει περισσότερο το «βήμα» της στον τομέα του τουρισμού, δεσμεύοντας από το νέο ΕΣΠΑ που ξεκινά από τη νέα χρονιά 10 εκατ. ευρώ για την τουριστική προβολή της περιοχής. Μετά την καθιέρωση της νέας τουριστικής ταυτότητας, “Olympian Land”, θα επιδιωχθεί το επόμενο βήμα…
Το Σχέδιο δράσης Τουριστικής Προβολής της Περιφέρειας, είναι διάρκειας 36 μηνών με τίτλο: «Δράσεις για την τουριστική προβολή της Περιφέρειας και δημιουργία Οργανισμού Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού (Destination Management Organization-DMO)» και αφορά μια ολοκληρωμένη προσέγγιση προώθησης του τουριστικού προϊόντος της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, μέσω του σχεδιασμού συγκεκριμένης επικοινωνιακής στρατηγικής χρησιμοποιώντας στοχευμένα εργαλεία marketing τα οποία θα συνδράμουν στην ενδυνάμωση της τουριστικής ταυτότητας, μέσω της ανάδειξης του Πολιτισμού και του Βιώσιμου Τουρισμού. Το νέο πρόγραμμα θα έχει ως στόχο να επεκτείνει την αναγνωσιμότητα και την ελκυστικότητα της Δυτικής Ελλάδας ως διακριτού προορισμού, που συνδυάζει τη μοναδική ιστορία, τη φυσική ομορφιά με τη γαστρονομία και την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά.

Ακολουθήστε το agrinioculture.gr στο GoogleNews και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από το Αγρίνιο και την Αιτωλοακαρνανία στο ΑγρίνιοCulture.gr