O Κυριάκος Μητσοτάκης ρωτήθηκε στη ΔΕΘ εάν τα μέτρα για την ύπαιθρο -που στοχεύουν στο να επιστρέψουν άνθρωποι και να ζήσουν εκεί- αρκούν ή μήπως ελήφθησαν αργά, δεδομένου ότι οι αποκλίσεις που υπάρχουν μεταξύ των μεγάλων αστικών κέντρων και της περιφέρειας είναι πολλές και έχουν γιγαντωθεί το τελευταίο διάστημα.
Στην απάντησή του ο Πρωθυπουργός αναφέρθηκε και σωστά στη λεγόμενη διπλή σύγκλιση. Δηλαδή τη σύγκλιση της χώρας με την Ευρώπη, αλλά και τη σύγκλιση των Περιφερειών οι οποίες υπολείπονται σε σχέση με τις Περιφέρειες που είναι πιο ανεπτυγμένες. Επ’ αυτού λοιπόν επικαλέστηκε την «πολύ σπουδαία δουλειά», η οποία αφορά τα Περιφερειακά και Τοπικά Σχέδια Ανάπτυξης και η οποία αποδίδει καρπούς, όπως εκτίμησε ο ίδιος. Όμως μέχρι στιγμής τα Τοπικά Σχέδια Ανάπτυξης έχουν ανακοινωθεί για λίγους νομούς της χώρας. Για παράδειγμα για την Αιτωλοακαρνανία, Αχαΐα και Ηλεία όχι…
Ο Κ. Μητσοτάκης εξήγησε ότι αυτά τα Σχέδια προωθούν μια διαβούλευση με τοπικούς φορείς, μια προτεραιοποίηση έργων και μια λογοδοσία, από πλευράς Κυβέρνησης αλλά και Τοπικής Αυτοδιοίκησης, για το ποια είναι εκείνα τα έργα τα οποία πρέπει να υλοποιηθούν «για να στηρίξουμε την ελληνική περιφέρεια»…
Μάλιστα ως παράδειγμα στον τομέα των έργων έφερε ο Πρωθυπουργός τη Δυτική Ελλάδα. «Δείτε τη διαφορετική εικόνα που υπάρχει σήμερα στη Δυτική Ελλάδα» είπε ο Κ. Μητσοτάκης και πρόσθεσε: «Πηγαίνετε, μιλήστε με τους ανθρώπους εκεί, στους παραγωγούς μας στην Ηλεία για το πόσο πιο εύκολα μπορούν να φτάνουν στα λιμάνια, στις επιχειρήσεις οι οποίες επενδύουν στον τουρισμό για το πόσο πιο ελκυστική γίνεται η περιοχή για τουριστική ανάπτυξη».
Μεγάλα έργα, με βάση το παράδειγμα του Πρωθυπουργού, μπορεί να γίνουν και χωρίς τα Περιφερειακά και Τοπικά Σχέδια Ανάπτυξης… Όμως δεν είναι ένας αυτοκινητόδρομος το βασικότερο για να ζήσουν οι άνθρωποι καλύτερα στην ύπαιθρο. Γιατί, ο αυτοκινητόδρομος δεν είναι περνάει από κάθε χωριό ξεχωριστά.
Στην Αιτωλοακαρνανία για παράδειγμα υπάρχουν ακόμη χωριά στο Θέρμο που διαθέτουν μόνο χωματόδρομο. Το βασικότερο για την ύπαιθρο είναι οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι να έχουν τις δυνατότητες για ένα καλό εισόδημα. Και αυτές σήμερα δεν υπάρχουν, όταν για παράδειγμα κάποια ΤΟΕΒ παραμένουν πνιγμένα στα χρέη και οι αγρότες περιμένουν τα δικαστήρια να αποφασίσουν αν θα πάρουν ρεύμα τα αντλιοστάσια για να ποτίσουν.
Πάντως κάποια βήματα προς τη σύγκλιση σε περιφερειακό επίπεδο έχουν γίνει χωρίς αυτά τα Σχέδια, αν αναλογιστεί κανείς ότι τελευταία τρία – τέσσερα χρόνια η Δυτική Ελλάδα καταγράφει τη μεγαλύτερη μείωση στην ανεργία. Ωστόσο η απόσταση παραμένει ακόμη μεγάλη και η σύγκλιση συνολικά της χώρας με την Ευρώπη είναι ακόμη αρκετά αμφίβολη, αν μάλιστα παρατηρήσει κανείς ότι αρκετές χώρες της ανατολικής Ευρώπης συγκλίνουν με ταχύτερους ρυθμούς.
H ουσία όμως είναι ότι μετά από έξι χρόνια η Κυβέρνηση και ο Μητσοτάκης υπόσχονται ανάπτυξη και περιφερειακή σύγκλιση με Τοπικά Σχέδια Ανάπτυξης που δεν τα έχουμε δει ακόμη. Και όταν δεν έρθουν αυτά τα Σχέδια και η ώρα να εφαρμοστούν δεν θα υπάρχει Ταμείο Ανάκαμψης…
Δ.Π.