Σημαντικές εξελίξεις δρομολογούνται στον τομέα της διανομής του φυσικού αερίου στη Δυτική Ελλάδα. Μέσα στο 2018 θα ξεκινήσει στη Δυτική Ελλάδα το έργο για την εγκατάσταση κέντρων διανομής, επεκτάσεων και παροχών. Το έργο θα ολοκληρωθεί ως το 2023 και ο προϋπολογισμός του έργου αναμένεται να ανέλθει στα 66,25 εκ. €.
90χλμ δικτύου φυσικού αερίου στο Αγρίνιο
Τον σχεδιασμό ανακοίνωσε κατά τη διάρκεια των εργασιών του 6ου Forum Ενέργειας που πραγματοποιήθηκε στην Πάτρα ο Θόδωρος Τερζόπουλος διευθύνων σύμβουλος ΔΕΠΑ Α.Ε, αναφερόμενος στη διανομή του φυσικού αερίου στη Δυτική Ελλάδα. Σύμφωνα με τον κ. Τερζόπουλο η περιοχή της Δυτικής Ελλάδας έχει ενταχθεί στην β’ φάση ανάπτυξης δικτύων της ΔΕΠΑ όπως οι υπόλοιπες περιοχές που βρίσκονται μακριά από τον αγωγό μεταφοράς. Όπως ανέφερε ο κ. Τερζόπουλος, το μήκος Δικτύου που προβλέπεται να κατασκευαστεί ανά πόλη είναι: 348 χλμ στην Πάτρα, 90 χλμ στο Αγρίνιο και 30χλμ στον Πύργο.
Πως θα εξελιχθεί το σχέδιο
Τα επόμενα στάδια για την εξέλιξη της διαδικασίας για την προώθηση του έργου είναι:
• Στο τέλος Μαΐου ολοκληρώνεται από την ΔΕΠΑ η μελέτη κόστους – οφέλους για την περιοχή.
• Υποβολή της μελέτης κόστους – οφέλους στην Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας προκειμένου να χρηματοδοτηθεί το έργο από το ΠΕΠ.
• Υποβολή της μελέτης του έργου στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων προκειμένου να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση.
• Οριστικοποίηση τιμολογίων διανομής από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας για την επόμενη 20-ετία.
Σύμφωνα με τα ανωτέρω αλλά και την άποψη της ΔΕΠΑ η κατασκευή του δικτύου του έργου φυσικού αερίου στην περιοχή δύναται να αρχίσει πριν το τέλος του 2018 ταυτόχρονα και στις τρείς πρωτεύουσες των νομών της Δυτικής Ελλάδας.
Πάνω από 21 εκατ. κυβικά η προβλεπόμενη κατανάλωση στην Αιτωλοακαρνανία
Αναμφισβήτητα σημαντικό ρόλο στις εξελίξεις που έχουν δρομολογηθεί για τη Δυτική Ελλάδα έχουν διαδραματίσει τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν προκειμένου να τεκμηριωθεί η αναγκαιότητα της έλευσης του φυσικού αερίου στη Δυτική Ελλάδα. Αφετηρία αποτέλεσε η συνέργεια Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, ΤΕΕ/Τμήμα Δυτικής Ελλάδας, ΔΕΠΑ, ΤΕΕ/Τμήμα Αιτωλοακαρνανίας. Στο πλαίσιο αυτό, παρουσιάστηκαν από την Ομάδα Εργασίας του ΤΕΕ/ΤΔΕ τα αποτελέσματα μελέτης από τα οποία προκύπτει ότι για την κάλυψη των απαιτήσεων για θέρμανση για οικιακούς καταναλωτές (διείσδυση 60%) στην περιοχή της πόλης της Πάτρας, της πόλης του Πύργου και της πόλης του Αγρινίου χρειάζονται περίπου στα 65 εκ. m3 φυσικού αερίου. Στα ευρήματα αναφέρθηκαν διεξοδικά ο Διονύσης Μάργαρης, Αναπληρωτής Καθηγητής Τμ. Μηχανολόγων και Αεροναυπηγών Μηχανικών, Παν/μιο Πατρών και ο Μιχάλης Κορνάρος, Αναπληρωτής Καθηγητής Τμ. Χημικών Μηχανικών, Παν/μιο Πατρών. Λαμβάνοντας υπόψη τις βιομηχανίες που συμμετείχαν στην έρευνα ως μεγάλους καταναλωτές, επιχειρήσεις και δημόσιους φορείς, που ανταποκρίθηκαν απαντώντας στα ερωτηματολόγια που έστειλε το ΤΕΕ/ΤΔΕ και λαμβάνοντας υπόψη μόνο τις καταναλώσεις αυτών σε καύσιμα (όχι ηλεκτρικές καταναλώσεις) προέκυψε ότι το ποσό που απαιτείται για την περιοχή της Δυτικής Ελλάδας ξεπερνά τα 80 εκ. m3 (βλ. πίνακα). Προφανώς το ανωτέρω ποσό είναι πολύ συγκρατημένο λαμβάνοντας υπόψη και ότι οι μεγάλες επιχειρήσεις που απάντησαν με συγκεκριμένα στοιχεία ήταν ιδιαίτερα λίγες (25%) σε σχέση με αυτές που εστάλησαν τα ερωτηματολόγια συμπλήρωσης και προφανώς αφορούσαν μεγάλους καταναλωτές.
Παράλληλα, στο νοτιοανατολικό άκρο του νέου λιμανιού της Πάτρας σχεδιάζονται οι υποδομές για την αποθήκευση του υγροποιημένου φυσικού αερίου. Η αποθηκευτική δυνατότητα θα είναι 3.000– 5.000 κυβικών, εγκατάσταση μικρής κλίμακας με βάση τα παγκόσμια δεδομένα. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι περίπου ~53.000.000€, με τη συμμετοχή του ΟΛΠΑ να υπολογίζεται στα 550.000,00€. Παράλληλα ο ΟΛΠΑ μαζί με την ΔΕΠΑ έχει εντάξει το λιμάνι της Πάτρας στο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα Poseidon Med II. Πρόγραμμα από το οποίο χρηματοδοτείται το σύνολο των μελετών για την κατασκευή εγκαταστάσεων τροφοδοσίας ναυτιλιακού υγροποιημένου φυσικού αερίου στα πλοία. Έτσι η Πάτρα θα γίνει ένα από τα τέσσερα Ελληνικά λιμάνια τα οποία θα έχουν εγκαταστάσεις τροφοδοσίας υγροποιημένου φυσικού αερίου για πλοία. Στο μεταξύ, σύμφωνα με τον Στ. Αντύπα διευθυντή Ανάπτυξης του Ο.Λ.ΠΑ. αρχικός στόχος είναι η εύρεση του χώρου στο Ν.Δ. τμήμα του λιμανιού όπου θα κατασκευαστούν αποθηκευτικοί χώροι 3.000 – 5.000 m3 υγροποιημένου φυσικού αερίου, ενώ μέσα από το πρόγραμμα θα χρηματοδοτηθούν όλες οι απαιτούμενες μελέτες για την κατασκευή του έργου (περιβαλλοντικές, επικινδυνότητας, έλεγχοι εδάφους έλεγχοι βυθού, τεύχη δημοπράτησης κλπ), με σκοπό το 2020, ημερομηνία που θα ενεργοποιηθεί η ανωτέρω κοινοτική υποχρέωση για τα ναυτιλιακά καύσιμα, το λιμάνι των Πατρών να έχει ολοκληρώσει τις εγκαταστάσεις του για την τροφοδοσία των πλοίων με φυσικό αέριο.