17 σχολεία από την Αιτωλοακαρνανία στην «Ελληνική PISA»

Την Τετάρτη 10 Μαΐου 2023 θα πραγματοποιηθούν διαγνωστικές εξετάσεις, στις οποίες θα συμμετάσχουν οι μαθητές της Στ’ Δημοτικού και της Γ’ Γυμνασίου από 300 δημοτικά και 300 γυμνάσια σχολεία της χώρας.

Οι εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα, –η «ελληνική PISA», όπως ονομάστηκε αφού οργανώνεται κατά τα πρότυπα του διεθνούς ομώνυμου διαγωνισμού του ΟΟΣΑ– αφορούν μαθητές της ΣΤ’ τάξης Δημοτικού και Γ’ τάξης του Γυμνασίου στη Νεοελληνική Γλώσσα και στα Μαθηματικά.

Η συμμετοχή των σχολικών μονάδων που έχουν επιλεγεί είναι υποχρεωτική και, όπως διευκρινίζεται από το υπουργείο Παιδείας, τα σχολεία που επελέγησαν αποτελούν αντιπροσωπευτικό δείγμα από το σύνολο των σχολείων της χώρας, ανά βαθμίδα εκπαίδευσης. Από την Αιτωλοακαρνανία θα συμμετάσχουν 17 συνολικά σχολεία, οκτώ δημοτικά και εννέα γυμνάσια.

Σκοπός των εξετάσεων αυτών είναι «η εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικά με την πορεία υλοποίησης των προγραμμάτων σπουδών και τον βαθμό επίτευξης των προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων, με ζητούμενο την έγκυρη και αξιόπιστη αποτύπωση των γνώσεων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων των μαθητών».

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα αποτελέσματα θα είναι ανώνυμα και δεν θα συνεκτιμώνται από τους εκπαιδευτικούς για την αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών στα συγκεκριμένα μαθήματα. Όπως ανέφερε το υπουργείο, από την περυσινή, πιλοτική εφαρμογή της ελληνικής PISA, μελετήθηκαν και αποτιμήθηκαν τα αποτελέσματα, και εν τέλει εκδόθηκαν συμπεράσματα τα οποία ελήφθησαν υπόψη κατά το φετινό σχεδιασμό του θεσμού.

Σε σχέση με πέρυσι, έχουν γίνει αλλαγές που αφορούν αρχικά σε μια ορθολογικότερη κατανομή των ερωτήσεων ανά επίπεδο δυσκολίας στους επιμέρους θεματικούς άξονες, ενώ επιπλέον εισάγονται ερωτήσεις ανοιχτού τύπου, μέσω των οποίων μπορεί να αποτυπωθεί ακριβέστερα η πορεία του συλλογισμού και οι δυνατότητες γραπτής έκφρασης των μαθητών.
Υπενθυμίζεται, η «ελληνική PISA» πραγματοποιείται από την Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ) και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).

Αναλυτικά τα σχολεία της Αιτωλοακαρνανίας που θα συμμετάσχουν στην ελληνική PISA:

Δημοτικό Σχολείο Κομπώτης
Δημοτικό Σχολείο Τρικόρφου
Δημοτικό Σχολείο Χρυσοπηγής
Δημοτικό Σχολείο Αγίου Θωμά
1ο Δημοτικό Σχολείο Παλαίρου
7ο Δημοτικό Σχολείο Ναυπάκτου
2ο Δημοτικό Σχολείο Αμφιλοχίας
3ο Δημοτικό Σχολείο Μεσολογγίου
Γυμνάσιο Γουριάς
Γυμνάσιο Κανδήλάς
Γυμνάσιο Αστακού
1ο Γυμνάσιο Ναυπάκτου
2ο Γυμνάσιο Ναυπάκτου
Γυμνάσιο Κατοχής
1ο Γυμνάσιο Αμφιλοχίας
Μουσικό Γυμνάσιο Αγρινίου
2ο Γυμνάσιο Μεσολογγίου

Στάσεις εργασίας από ΟΛΜΕ και ΔΟΕ

Στάσεις εργασίας για τις ώρες που έχουν προγραμματιστεί οι εξετάσεις της Ελληνικής Pisa κήρυξαν τα κορυφαία συνδικαλιστικά όργανα των εκπαιδευτικών, η ΟΛΜΕ και η ΔΟΕ.
Η ΟΛΜΕ κήρυξε πανελλαδική 3ωρη στάση εργασίας, που να καλύπτει τις ώρες διεξαγωγής των εξετάσεων και καλεί τα μέλη της να μην συμμετάσχουν στις διαδικασίες διεξαγωγής του ελληνικού προγράμματος PISA. Από την πλευρά της η ΔΟΕ κήρυξε πανελλαδική 4ωρη διευκολυντική στάση εργασίας προκειμένου, όπως σημειώνει «να ακυρώσουμε τις εξετάσεις κατηγοριοποίησης και αποκλεισμού».

Οι αιτιάσεις των συνδικαλιστικών φορέων των εκπαιδευτικών έγκειται στο γεγονός ότι αυτές οι διαγνωστικές εξετάσεις χρησιμοποιούνται ως ερευνητικό εργαλείο, που «οδηγεί σε έναν ακραίο και αφόρητο ανταγωνισμό ανάμεσα στην εκπαιδευτική κοινότητα, αντιστρατεύεται βασικές παιδαγωγικές αρχές ενός ανθρωπιστικού σχολείου, οδηγεί σε κατηγοριοποίηση και κατάταξη των σχολείων, των μαθητών/μαθητριών αλλά και των εκπαιδευτικών, ενώ προσανατολίζει τη διδασκαλία σε προσχεδιασμένα μαθήματα και ενισχύει την στείρα αποστήθιση σε βάρος της κριτικής και δημιουργικής μάθησης».

Ακόμη οι εκπαιδευτικοί θεωρούν ότι «η απάντηση της ελληνικής κυβέρνησης απέναντι στις ανισότητες και στην αποτύπωσή τους στα αποτελέσματα των διαγνωστικών εξετάσεων, είναι ο διαχωρισμός των μαθητών/τριών και η διοχέτευση αυτών που προέρχονται από τα πιο χαμηλά κοινωνικά στρώματα σε σχολεία υποβαθμισμένα, σχεδιασμός που προωθείται και με την προγραμματική δήλωση της ΝΔ για «ελεύθερη επιλογή σχολείου από τους γονείς». Έχει αποδειχθεί σε όλες τις χώρες που εφαρμόστηκε, ότι αυτή η τακτική λειτουργεί ως αυτοεκπληρούμενη προφητεία για αυτούς τους μαθητές και τις μαθήτριες: όχι μόνο δε βοηθά στη γνωστική ανάπτυξη τους και δεν αμβλύνει τις ταξικές ανισότητες, όπως οι ίδιοι ευαγγελίζονται, αλλά τις παγιώνει και τις αναπαράγει».