Τροποποίηση των μελετών, συμπληρωματική σύμβαση και τα γνωστά προβλήματα της Δ20 έφεραν παράταση
Πλήθος προβλημάτων έχουν αντιμετωπίσει έως σήμερα τα έργα περιβαλλοντικής αναβάθμισης της Λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου – Αιτωλικού, που εκτελούνται από το Υπουργείο Υποδομών, με αποτέλεσμα ενώ με βάση το αρχικό χρονοδιάγραμμα θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί, να πάρουν παράταση για σχεδόν δύο χρόνια.
Συγκεκριμένα από το Υπουργείο Υποδομών δόθηκε παράταση για την ολοκλήρωση των έργων κατά 20 μήνες και έτσι νέο χρονοδιάγραμμα τέθηκε για το Μάιο του 2027. Τα έργα, που χρηματοδοτούνται από το πρόγραμμα «Θάλασσα και Αλιεία» του Υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης, συμβασιοποιήθηκαν το Μάρτιο του 2023, και έχουν γίνει «γέφυρα» για την τρέχουσα περίοδο του ΕΣΠΑ, ωστόσο στη διάρκεια του 2024 έπεσαν «θύμα» της άτυπης στάσης πληρωμών που έγινε κάνει για αρκετούς μήνες το Κράτος στα δημόσια έργα, με αποτέλεσμα να υπάρξει διακοπή εργασιών από τον ανάδοχο (“ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ ΑΤΕ”) για ένα μικρό διάστημα. Αυτό όμως ήταν το μικρότερο πρόβλημα.
Το σημαντικότερο ήταν ότι απαιτήθηκε τροποποίηση των μελετών και η υποβολή νέων οριστικών μελετών (στατικών και υδραυλικών), που αφορούν πέντε διαφορετικά τμήματα του έργου.
Παράλληλα δύο φορές στη διάρκεια του 2024 απαιτήθηκε να γίνουν έκτακτες εργασίες στη διώρυγα Δ20, λόγω βλαβών που παρουσιάστηκαν, όπως επίσης και για τις φθορές που εμφανίστηκαν στο αντλιοστάσιο D1. Στη διώρυγα αυτή, ως γνωστόν, και σε διάφορα τμήματά της κατά καιρούς εμφανίζεται εσωτερική διάβρωση, με αποτέλεσμα τα τμήματα αυτά να «σπάνε», ενώ στο αντλιοστάσιο D1, που έχει πληγεί πολλάκις τα προηγούμενα χρόνια από πλημμυρικά φαινόμενα, έχουν εμφανιστεί φθορές που θέτουν σε κίνδυνο ακόμη και την ασφάλεια του προσωπικού. Αυτές οι έκτακτες εργασίες κόστισαν σχεδόν 1,3 εκατ. ευρώ, ενώ για την τροποποίηση και αύξηση του φυσικού αντικειμένου της σύμβασης απαιτήθηκε συμπληρωματική σύμβαση ύψους 7,3 εκατ. ευρώ.
Η σημασία του έργου για το πρόβλημα του ευτροφισμού
Οι παρεμβάσεις που προβλέπονται θα βελτιώσουν την περιβαλλοντική και αλιευτική κατάσταση της Λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου, καθώς περιλαμβάνουν άρσεις αναχωμάτων, αντλιοστάσια και τη διώρυγα Δ20 στη Σταμνά, η οποία έχει «ταλαιπωρήσει» επανειλημμένως την περιοχή τα τελευταία χρόνια.
Οι ανθρώπινες παρεμβάσεις κατά το παρελθόν, οδήγησαν σε επιβάρυνση του υδάτινου κυρίως περιβάλλοντος των λιμνοθαλασσών Μεσολογγίου και Αιτωλικού, με αποτέλεσμα την παρεμπόδιση του αλμυρού και οξυγονωμένου νερού της θάλασσας να εισέλθει στην λιμνοθάλασσα Μεσολογγίου και από εκεί στην λιμνοθάλασσα του Αιτωλικού, με αποτέλεσμα τη δημιουργία φαινομένων έλλειψης οξυγόνου (ευτροφισμός) σε βάθη μεγαλύτερα των 5-7 μέτρων στο Αιτωλικό. Το γεγονός αυτό οδήγησε περαιτέρω σε μείωση της ιχθυοπαραγωγής. Για την αποκατάσταση των επιβαρύνσεων εκπονήθηκαν από το Φορέα Διαχείρισης της Λιμνοθάλασσας οι σχετικές μελέτες και το έργο εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ το 2021.
Τι προβλέπει το έργο
– Έργα για την αναβάθμιση των υδατικών οικοσυστημάτων Ν/Δ Αιτωλοακαρνανίας:
• Άρση αναχώματος στη Νίδοβα Αιτωλικού. Ο συνολικός όγκος από την άρση του αναχώματος υπολογίσθηκε σε 14.380 m3 και εκτιμάται ότι αποτελείται κατά 30% (4.300 m3) από αργιλώδες υλικό και κατά 70% (10.080 m3) από υγιή αδρανή υλικά.
• Επέκταση του δυτικού υφαλαύλακα της κεντρικής λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου και διάνοιξη νέου μικρού υφαλαύλακα δυτικά του απομένοντος αναχώματος Πόρου – Ντολμά. Οι εργασίες επέκτασης του συγκεκριμένου υφαλαύλακα της κεντρικής Λιμνοθάλασσας του Μεσολογγίου θα γίνουν σε μήκος 810 m και μέχρι την ισοβαθή του 1,5 m.
• Άρση αναχωμάτων στο σύμπλεγμα Λιμνοθαλασσών Μεσολογγίου – Αιτωλικού, κατασκευή νέων γεφυρών στη παλιά θέση της 7ης και της 3ης καμάρας και επισκευή των οδοστρωμάτων στο δρόμο Τουρλίδας. Προβλέπεται η άρση τμημάτων των αναχωμάτων που βρίσκονται στις περιοχές:
α) στην Βόρεια και Κεντρική Κλείσοβα , συνολικού μήκους 4,3km περίπου και με όγκο από την άρση 14.500 m3, και
β) πλησίον των Α/Σ D1 και D2 στην Κεντρική Λιμνοθάλασσα και συνολικού μήκους περίπου 12,4 km, με όγκο 94.900 m3.
• Παρεμβάσεις αποκατάστασης βλαβών στη διώρυγα ΔΧΧ, με σκοπό την εξασφάλιση της ομαλής και απρόσκοπτης λειτουργίας της. Η αρχή της διώρυγας βρίσκεται στην έξοδο της σήραγγας Λυσιμαχείας. Η ΔΧΧ ακολουθώντας μια διαδρομή 14 Km περίπου φτάνει στα βόρεια του Νεοχωρίου, όπου τροφοδοτεί με αρδευτικό νερό τις διώρυγες ΔΙ και ΔΙΙ
• Άρση παλαιών φραγμών στην περιοχή του Αιτωλικού και αντικατάσταση φραγμών με νέου τύπου στις υπόλοιπες περιοχές της λιμνοθάλασσας. προβλέπεται σε δύο θέσεις πλησίον του παλαιού ιχθυοτροφείου Πόρος:
α) προς την πλευρά της Κεντρικής λιμνοθάλασσας, σε μήκος 740 m,
β) προς την πλευρά του Διαύλου στη περιοχή του Αιτωλικού, σε μήκος 240 m.
– Έργα Αποχέτευσης, Αποστράγγισης Αντλιοστασίων D1, D2, D6 και συναφή έργα στην λιμνοθάλασσα Μεσολογγίου-Αιτωλικού:
• Έργα διάχυσης νερών αποχέτευσης – αποστράγγισης αντλιοστασίων D1, D2 και τάφρου ΤΙΙΙ στη λιμνοθάλασσα Μεσολογγίου.
• Έργα μεταφοράς αποστραγγιστικού νερού τάφρων ΤΙ και ΤΙΙ στη λιμνοθάλασσα Μεσολογγίου, με την διαμόρφωση νέας τάφρου προσαγωγής του νερού της ΤΙΙ προς το νέο προβλεπόμενο αντλιοστάσιο D6a και την κατασκευή καταθλιπτικού αγωγού που οδηγεί– εκτρέπει τις παροχές του D6a στην ΤΙΙΙ.
• Εργα Η/Μ εξοπλισμού στο αντλιοστάσιο D6a και ανακαίνιση του Η/Μ εξοπλισμού των υφισταμένων αντλιοστασίων D1 και D2 (στο D6 δεν προβλέπεται καμία επέμβαση).
• Έργα επαναπλημμυρισμού σε περιοχές του Δέλτα Αχελώου με τη δημιουργία υγροτοπικής λίμνης.






