Στο ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας με προϋπολογισμό 4,2 εκατ. ευρώ εντάχθηκε «κατασκευή λιμενικής εγκατάστασης στη Βαρειά για την αποσυμφόρηση και ανάδειξη του ιστορικού λιμένα της Ναυπάκτου». Πρόκειται για το πρώτο μεγάλο έργο που εντάσσεται στο ΕΣΠΑ στο πλαίσιο της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης «Διαδρομή Φύσης και Πολιτισμού Αιτωλοακαρνανίας».
Το προτεινόμενο έργο αφορά την κατασκευή νέου προβλήτα εξυπηρέτησης σκαφών έμπροσθεν του παραλιακού μετώπου στη θέση Ψανή Ναυπάκτου. Το έργο εκτελείται νοτιοδυτικά της πόλης της Ναύπακτου, εντός του ομώνυμου όρμου και συγκεκριμένα στη θέση «Βαρειά», χωροθετείται δε σε απόσταση περί το 1,0 km νοτιοδυτικά του υφιστάμενου ενετικού λιμένα που αναπτύσσεται στο μέτωπο της πόλης. Η υλοποίηση του έργου αποσκοπεί κυρίως στη δημιουργία θέσεων ασφαλούς ελλιμενισμού για τα επαγγελματικά και λοιπά σκάφη αναψυχής που δραστηριοποιούνται στη Ναύπακτο και ελλιμενίζονται αυτή την στιγμή στο ενετικό λιμάνι της Ναυπάκτου κηρυγμένο βυζαντινό μνημείο και ιστορικό διατηρητέο μνημείο.
Αφορά κατασκευή νέου προβλήτα εξυπηρέτησης σκαφών ως έργο βαρύτητας κατασκευασμένο από στήλες Τεχνητών Ογκολίθων (Τ.Ο.) εκ σκυροδέματος και έγχυτη ανωδομή από σκυρόδεμα με στέψη στη στάθμη +1,10m. Η νέα εγκατάσταση θα είναι σχήματος τύπου «Γ» με μήκος προσήνεμου μετώπου ίσο με 161,3m, πλάτος 5m και διαμόρφωση
πεπλατυσμένου ακρομωλίου διπλάσιου πλάτους ίσο με 10m. Η προβλεπόμενη λιμενική εγκατάσταση θα έχει χωρητικότητα 20 σκαφών μήκους έως 15m, εντός της λιμενολεκάνης, με πρόβλεψη εποχιακής εξυπηρέτησης έως 25 επιπλέον σκαφών στην προσήνεμη πλευρά εφόσον το κυματικό κλίμα στην περιοχή είναι ευμενές.
Πιο αναλυτικά τα προτεινόμενα έργα περιλαμβάνουν τα εξής:
• Νέο γεφύρωμα πρόσβασης επί βάθρων: Στο πρώτο τμήμα του έργου θα κατασκευαστεί γεφύρωμα πρόσβασης στον προβλήτα προσανατολισμού ΔΝΔ-ΑΒΑ (σχεδόν κάθετο στην ακτή). Το γεφύρωμα θα κατασκευαστεί επί τριών βάθρων ορθογωνικής κάτοψης αποτελούμενα από στήλες Τ.Ο.. Θα έχει μήκος ίσο με 30m και πλάτος ίσο με 5m. Στο εν λόγω τμήμα δεν προβλέπονται θέσεις ελλιμενισμού.
• Νέος προβλήτας παραβολής σκαφών: Πρόκειται για το κύριο τμήμα του έργου, ωφέλιμου βάθους -3,50m, κατασκευασμένο από επάλληλες στήλες Τ.Ο. όπου θα πραγματοποιείται η παραβολή των σκαφών. Το συνολικό μήκος του προσήνεμου μετώπου του τμήματος είναι ίσο με 111,5m και το πλάτος του σταθερό και ίσο με 5m. Το νέο κρηπίδωμα αποτελείται από δύο ευθύγραμμα τμήματα (ένα κάθετο και ένα παράλληλο στην ακτή) και δύο καμπύλα. Προβλέπονται 19 θέσεις ελλιμενισμού σκαφών στο υπήνεμο μέτωπο του έργου και περί τις 10 θέσεις στο προσήνεμο.
• Βυθοκόρηση πυθμένα: Στην περιοχή εντός της λιμενολεκάνης όπου θα γίνεται η κίνηση των σκαφών, θα πραγματοποιηθούν οι απαραίτητες εργασίες βυθοκόρησης για την εξασφάλιση του λειτουργικού βάθους της εγκατάστασης ίσο με -3,5m.
• Ακρομώλιο: Το ακρομώλιο του προβλήτα θα κατασκευαστεί ως πεπλατυσμένο στοιχείο από δύο στήλες Τ.Ο. κατά την εγκάρσια διεύθυνση του προβλήτα. Το μήκος του προσήνεμου μετώπου του ακρομωλίου ισούται με 22,3m και έχει πλάτος ίσο με 10m. Επί της ανωδομής θα τοποθετηθεί ο φανός επισήμανσης της εγκατάστασης, ενώ θα χρησιμοποιείται καιγια την αναστροφή των ΙΧ που ενδέχεται να προσεγγίζουν το έργο. Στο υπήνεμο μέτωπο του ακρομωλίου προβλέπεται μία θέση ελλιμενισμού.
• Τμήμα συναρμογής επί της ακτής: Το τμήμα αυτό θα αποτελείται από μικρό τεχνικό έργο από σκυρόδεμα, σχήματος τετράπλευρου και εμβαδού περί τα 100m2, για την σύνδεση του προβλήτα με το παρακείμενο κυκλοφοριακό δίκτυο της περιοχής.






