Σε δημόσια διαβούλευση τίθεται από σήμερα μέχρι την Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου 2013, οι θέσεις του δήμου Αγρινίου για το νέο ΕΣΠΑ, το Σχέδιο Εταιρικής Σχέσης 2014-2020, μετά από απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. Το χθεσινό δημοτικό συμβούλιο που τέθηκε το θέμα κατέληξε στο κείμενο που δόθηκε στη δημοσιότητα για διαβούλευση και που περιλαμβάνει τους στόχους για το νέο ΕΣΠΑ, που εκ των πραγμάτων αποτελεί και θα αποτελέσει και στο μέλλον το βασικότερο χρηματοδοτικό εργαλείο για την αυτοδιοίκηση και όχι μόνο.
Στη συζήτηση ο Π. Μοσχολιός, ζήτησε να υπάρξει ξεχωριστό πρόγραμμα για την αυτοδιοίκηση στο νέο ΕΣΠΑ αφού οι πόροι προς την αυτοδιοίκηση βαίνουν συνεχώς μειούμενοι. Ακόμη τόνισε ότι πρέπει να υπάρξει απλοποίηση των διαδικασιών όσον αφορά τις εντάξεις και τις δημοπρατήσεις των έργων, καθώς όπως ανάφερε υπάρχουν περιπτώσεις που έργα “κολλάνε”. Όσον αφορά το δήμο Αγρινίου ανέφερε ότι αναλογικά με άλλους δήμους της χώρας ο δήμος Αγρινίου έχει εντάξει έργα στο ΕΣΠΑ συνολικού ύψους 151 εκ. ευρώ. Και τέλος τόνισε ότι πρέπει να υπάρξει μεγαλύτερη διασύνδεση μεταξύ των έργων που εντάσσονται ώστε να εξυπηρετούν ευρύτερους στόχους. Από την μείζονα αντιπολίτευση ο Ν. Γκρίζης σχολίασε ότι λείπει η στόχευση από πλευράς δημοτικής αρχής για το πως θα αξιοποιηθεί το ΕΣΠΑ και τόνισε ότι πρέπει να δοθεί βάρος στον πρωτογενή τομέα και τη στήριξη των αγροτών, αλλά και την ανάδειξη των πλεονεκτημάτων της περιοχής όπως η Τριχωνίδα.
Ο Β. Νικάκης από τη λαϊκή Συσπείρωση σχολίασε τη συζήτηση που προηγήθηκε λέγοντας ότι η προεκλογική καμπάνια των άλλων παρατάξεων ξεκίνησε από τώρα, ενώ με νόημα αναρωτήθηκε τι απέγινε η “πρωτεύουσα πόλη” του Θ. Σώκου. Αναφορικά με το τρέχον ΕΣΠΑ ο κ. Νικάκης παρατήρησε ότι ακόμη δεν έχουμε να παρουσιάσουμε ένα ολοκληρωμένο έργο, ενώ η προγραμμτική περίοδος τελειώνει. Ακόμη τόνισε ότι από το σύνολο του ΕΣΠΑ ούτε 10% δεν έρχεται στην αυτοδιοίκηση και πως η εμπειρία μέχρι τώρα έχει δείξει πως το ΕΣΠΑ λειτούργησε υπέρ των μεγαλοεργολάβων.
Αναλυτικά το κείμενο που τίθεται προς διαβούλευση :
ΣΥΜΦΩΝΟ ΕΤΑΙΡΙΚΗΣ ΣΧΕΣΗΣ 2014 – 2020
ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΓΡΙΝΙΟΥ
Η οικονομική κρίση που μαστίζει τη χώρα, πλήττει ευθέως και την τοπική αυτοδιοίκηση, αφού περιορίζει σε σημαντικό βαθμό τους διαθέσιμους οικονομικούς πόρους για την άσκηση των αναγκαίων αναπτυξιακών και προνοιακών πολιτικών.
Υπό το πρίσμα αυτό, ο προγραμματισμός της επόμενης προγραμματικής περιόδου 2014-2020, του Σύμφωνου Εταιρικής Σχέσης, αποκτά ιδιαίτερη σημασία τόσο για τη χώρα γενικότερα, όσο και για την Περιφέρεια και το Δήμο ειδικότερα, αφού θα αποτελεί τον μοναδικό σχεδόν χρηματοδοτικό μηχανισμό για τα επόμενα έτη.
Η εμπεριστατωμένη αποτίμηση των προηγούμενων Κοινοτικών Πλαισίων Στήριξης και του ΕΣΠΑ, καθώς και η αποφυγή των κακών πρακτικών, αποτελεί ουσιαστική προϋπόθεση για τον επιτυχή σχεδιασμό και την αποτελεσματική υλοποίηση του Σ.Ε.Σ.
Είναι σαφές ότι μετά το πέρας τεσσάρων προγραμματικών περιόδων, ούτε στην Ελλάδα στο σύνολό της, ούτε στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, δεν επετεύχθησαν οι αναμενόμενοι στόχοι.
Ειδικότερα, για την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, γνωρίζουμε και αναγνωρίζουμε όλοι, ότι βιώνει μια ιδιότυπη απομόνωση, αφού τα βασικά έργα υποδομών καρκινοβατούν και την οδηγούν στο περιθώριο των εξελίξεων.
Επιπλέον, ιδιαίτερα ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι στην Περιφέρεια Δ.Ε., την τελευταία δεκαετία, όχι μόνο δεν επιτυγχάνεται ο στόχος της ενδοπεριφερειακής σύγκλισης, με την άμβλυνση των ενδοπεριφερεικών ανισοτήτων, αντιθέτως, διευρύνονται οι ανισότητες και ανοίγει η ψαλίδα μεταξύ των Περιφερειακών Ενοτήτων, με την Αχαΐα, (με αιχμή την ευρύτερη περιοχή της Πάτρας), να αυξάνει υπέρ της τη διαφορά από τις άλλες δύο Π.Ε. Αιτωλοακαρνανίας και Ηλείας (και σε πληθυσµό και σε κ.κ. ΑΕΠ και σε διοικητικές, αστικές λειτουργίες).
Η ισχυρή πιθανότητα διάρκειας της οικονομικής κρίσης για κάποια ακόμη χρόνια, θεωρείται βέβαιο ότι – αν δεν αναπτυχθούν οι κατάλληλες πολιτικές – θα διευρύνει το άνοιγμα της ψαλίδας των ενδοπεριφερειακών αποκλίσεων και ανισοτήτων ακόμη περισσότερο, µε συνέπεια να κινδυνεύει να διαρραγεί η κοινωνική, οικονομική και εδαφική συνοχή της περιφέρειας.
Συνεπώς, τα μέτρα, οι πρωτοβουλίες και οι δράσεις που θα υποδειχθούν οφείλουν να απαντήσουν πρωταρχικά στο ζήτημα της βελτίωσης της απειλούμενης κοινωνικής, οικονομικής και εδαφικής συνοχής της Π.∆.Ε.
Ο στόχος αυτός βρίσκεται σε απόλυτη συνάφεια με το όραμα του Δήμου Αγρινίου, όπως αυτό έχει καθοριστεί με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, δηλαδή: «η διαφύλαξη της κοινωνικής συνοχής, η συνένωση όλων των κοινωνικών δυνάμεων και η δημιουργία όρων ανάπτυξης και απασχόλησης με σεβασμό στο περιβάλλον και την ποιότητα ζωής».
Η διάρρηξη του κοινωνικού ιστού αποτελεί την μεγαλύτερη απειλή για την κοινωνία μας, συνεπώς η διαφύλαξη της κοινωνικής συνοχής πρέπει να αποτελεί και τον πρώτο στόχο της ασκούμενης πολιτικής.
Ιδιαίτερη αναφορά απαιτείται στον στόχο της Εδαφικής Συνοχής. Η νέα πολιτική συνοχής 2014-2020 της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενσωματώνει για πρώτη φορά τον πυλώνα της εδαφικής συνοχής, ως ισότιμο με τους πυλώνες της οικονομικής και κοινωνικής συνοχής.
Η εδαφική συνοχή είναι ένας κοινός στόχος για µια πιο αρµονική και ισορροπημένη κατάσταση της Ευρώπης. Ορίζει ειδικότερα την εδαφική συνοχή ως ένα σύνολο αρχών για την αρµονική, ισορροπημένη, αποτελεσματική και αειφόρο χωροταξική ανάπτυξη, καλύτερα προσαρμοσμένης στις ιδιαιτερότητες της περιοχής και η οποία δίνει τη δυνατότητα ίσων ευκαιριών στους πολίτες και τις επιχειρήσεις, όπου βρίσκονται, να αξιοποιήσουν στο έπακρο τις εδαφικές τους δυνατότητες.
Οι στόχοι της ΕΕ που ορίζονται στην Στρατηγική «Ευρώπη 2020» για έξυπνη, διατηρήσιµη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη, μπορούν να επιτευχθούν µόνο αν υπολογίζεται η εδαφική διάσταση της Στρατηγικής, καθώς διαφέρουν οι δυνατότητες ανάπτυξης των διαφόρων περιοχών.
Συνεπώς η χωρική διάσταση, ο ολοκληρωμένος χαρακτήρας των παρεμβάσεων και η αποφυγή της αποσπασματικότητας πρέπει να αποτελούν συστατικά στοιχεία του προγράμματος του Συμφώνου Εταιρικής Σχέσης.
Στο πλαίσιο αυτό και λαμβάνοντας υπόψη τα εθνικά και ευρωπαϊκά, κείμενα για την 5η προγραμματική περίοδο 2014-2020, καθώς και τα ενταγμένα έργα στο ΕΣΠΑ 2007-2013, ο Δήμος Αγρινίου προσέρχεται στο διάλογο και καταθέτει τη δική του πρόταση.
Η ενδογενής τοπική ανάπτυξη, η αειφόρος αστική ανάπτυξη, η ενισχυμένη ανάπτυξη της αγροτικής περιοχής, η ισόρροπη σχέση του αστικού με τον περιβάλλοντα αγροτικό χώρο, συνιστούν τις βασικές επιλογές της χωρικής ανάπτυξης για την περιοχή του Δήμου Αγρινίου.
Στρατηγικοί μας στόχοι, στο πλαίσιο της 5ης προγραμματικής περιόδου, είναι:
– η ενίσχυση των υποδομών, του περιβάλλοντος, της αισθητικής και της ταυτότητας του Δήμου, η βελτίωση της ποιότητας ζωής και της ελκυστικότητας του Δήμου,
– η διατήρηση της κοινωνικής συνοχής και η προώθηση της παιδείας του πολιτισμού και του αθλητισμού,
– η ανταγωνιστικότητα και η εξωστρέφεια της τοπικής οικονομίας, ώστε το Αγρίνιο να αποτελεί κύριο πόλο ανάπτυξης στη Δυτική Ελλάδα και
– η βελτίωση της αποτελεσματικότητας του Δήμου και των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες.
Α. ΚΡΙΣΙΜΑ ΤΟΠΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ
1. Άρση της απομόνωσης.
Η περιοχή του Αγρινίου, συνεχίζει να αντιμετωπίζει πρόβλημα γεωγραφικής απομόνωσης, λόγω καθυστερήσεων στην υλοποίηση των βασικών οδικών αξόνων και υποδομών.
Συνεπώς προτεραιότητα αποτελεί η άρση της γεωγραφικής απομόνωσης, που μπορεί να συντελεστεί με την ολοκλήρωση της Ιονίας Οδού, την κατασκευή νέας πρόσβασης του Αγρινίου στην Ιόνια Οδό (Αγρίνιο – Αγγελόκαστρο), την αναβάθμιση των υπαρχόντων συνδέσεων (Αγρίνιο Κεφαλόβρυσο, Αγρίνιο – Κουβαρά), τον ενταγμένο στα διευρωπαϊκά δίκτυα οδικό άξονα Πλατυγιάλι – Αγρίνιο – Καρπενήσι – Λαμία, κλπ.), Αμβρακία – Άκτιο κλπ
Στον τομέα αυτόν πρέπει να προστεθούν δράσεις για τη βελτίωση του οδικού δικτύου και της προσπελασιμότητας από και προς το Δήμο (δρόμος Βόρειας πλευράς Τριχωνίδας, Αγρίνιο Θέρμο, Μακρυνεία – Ναύπακτος) καθώς και τη βελτίωση της δημοτικής οδοποιίας.
Επίσης, η προώθηση του δυτικού σιδηροδρομικού άξονα, η λειτουργία του Αεροδρομίου Αγρινίου για πτήσεις Cargo, καθώς και η λειτουργία υδατοδρομίου στη λίμνη Τριχωνίδα, ολοκληρώνουν τις παρεμβάσεις στον τομέα αυτό.
2. Τοπική Οικονομική Ανάπτυξη
Η ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και κατ’ επέκταση της απασχόλησης αποτελεί βασική στρατηγική κατεύθυνση για άνοδο του κατά κεφαλήν εισοδήματος, την αντιμετώπιση της ανεργίας και την διαφύλαξη της κοινωνικής συνοχής.
2.1. Πρωτογενής τομέας
Η επένδυση στην αγροτική οικονομία της περιοχής του Δήμου πρέπει να έχει ως στόχο τον εκσυγχρονισμό του πρωτογενή τομέα , μέσω της αποτελεσματικής χρήσης των πόρων, της απαραίτητης στροφής σε νέους και εναλλακτικούς τομείς, τη διατήρηση της υψηλής ποιότητας των καλλιεργουμένων εκτάσεων καθώς και τη διατήρηση των οικολογικών λειτουργιών τους.
Βασικά ζητήματα για την αγροτική ανάπτυξη είναι:
Βελτίωση και ανάπτυξη νέων υποδομών (αρδευτικό δίκτυο – π.χ. Μακρυνείας, Αγγελοκάστρου, Σκουτεσιάδας, Θεστιέων, Νεάπολης, Σπολάϊτας, επαρχιακό οδικό δίκτυο, αγροτικός εξηλεκτρισμός, γεωργικές υποδομές κλπ.), εκσυγχρονισμός των γεωργικών εκμεταλλεύσεων και ανάπτυξη των τηλε-υπηρεσιών.
Ενίσχυση της πολυαπασχόλησης στην ύπαιθρο με την προώθηση ήπιων παραγωγικών δραστηριοτήτων (π.χ. αγροτουρισμός, οικοτουρισμός, πολιτιστικά δίκτυα, κ.α.). Διατήρηση της ποικιλομορφίας του αγροτικού τοπίου.
Σταδιακή ανάπτυξη οικολογικής γεωργίας και κτηνοτροφίας με αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων του μεσογειακού χώρου για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του πρωτογενή τομέα και ανάπτυξη παραδοσιακώv μορφών γεωργικών καλλιεργειών και κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων.
Ανάπτυξη οικολογικών – βιολογικών καλλιεργειών με σύγχρονες μεθόδους, πλέον φιλικές προς το περιβάλλον, κατά προτεραιότητα στις προστατευόμενες περιβαλλοντικά περιοχές.
Βελτίωση της ποιότητας με έμφαση στα προϊόντα ονομασίας προέλευσης – δράσεις αναγνώρισης και σήμανσης τοπικής αγροτικής παραγωγής – υποστήριξη στην υιοθέτηση συστημάτων διασφάλισης και ελέγχου ποιότητας.
Ανάπτυξη συμπληρωματικών δραστηριοτήτων στις ορεινές περιοχές στο πλαίσιο Ολοκληρωμένων Παρεμβάσεων
Συνδυασμένη ανάπτυξη νέων μεθόδων γεωργικών και κτηνοτροφικών δραστηριοτήτων μέσα από την καθετοποίηση της παραγωγής τους.
Βελτίωση των δομών και μηχανισμών πληροφόρησης εκπαίδευσης και τεχνικής υποστήριξης του ανθρώπινου δυναμικού
Στήριξη της επιχειρηματικότητας με παροχή κινήτρων και ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού της υπαίθρου.
2.2. Δευτερογενής τομέας
Στον δευτερογενή τομέα επιβάλλεται η ανάπτυξη στοχευμένων πολιτικών και δράσεων για τη βελτίωση του επενδυτικού κλίματος, τη βελτίωση της ελκυστικότητας της τοπικής οικονομίας και την προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων που θα συνεισφέρουν θετικά στην αύξηση της απασχόλησης. Η προώθηση και εκμετάλλευση καινοτόμων μεθόδων παραγωγής και τυποποίησης, που θα αξιοποιούν την έρευνα που παράγεται στα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της ευρύτερης περιοχής, μπορεί και πρέπει να αποτελέσει παράγοντα ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας και εκσυγχρονισμού των επιχειρήσεων.
Βασικά ζητήματα στον δευτερογενή τομέα είναι:
Δημιουργία ΒΙΟΠΑ
Ενίσχυση της ποιοτικής και βιώσιμης επιχειρηματικότητας των Μικρομεσαίων επιχειρήσεων για την παραγωγή προϊόντων ή υπηρεσιών ποιότητας και προστιθέμενης αξίας,
Αναβάθμιση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος με τη δημιουργία του κατάλληλου πλαισίου για τη διευκόλυνση της λειτουργίας των επιχειρήσεων και αναβάθμιση των θεσμών και υποδομών που υποστηρίζουν την επιχειρηματική δραστηριότητα και την προστασία του καταναλωτή,
Αύξηση της ανταγωνιστικότητας και εξωστρέφειας των υφισταμένων βιοτεχνικών και βιομηχανικών μονάδων και προσέλκυση νέων δυναμικών επιχειρήσεων,
Ενθάρρυνση της καθετοποίησης της επεξεργασίας παραδοσιακών γεωργικών και κτηνοτροφικών προϊόντων,
Παροχή υπηρεσιών ποιοτικού ελέγχου και πιστοποίησης,
Εισαγωγή καινοτομίας και ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και της βιωσιμότητας των ΜΜΕ με στόχο την αύξηση των θέσεων απασχόλησης,
Ορθολογική χωροθέτηση της μεταποιητικής δραστηριότητας.
Παροχή κινήτρων και άλλων προωθητικών ενεργειών για τη δημιουργία μεταποιητικών εκμεταλλεύσεων στις ορεινές και μειονεκτικές περιοχές.
Κάλυψη του ελλείμματος σε έρευνα και καινοτομία μέσω της σύνδεσης της με την παραγωγική διαδικασία, με αξιοποίηση του δυναμικού της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
2.3. Αστική ανάπτυξη
Οι νέοι προτεινόμενοι κανονισμοί των διαρθρωτικών ταμείων ενσωματώνουν για πρώτη φορά υποχρεωτικά την αστική διάσταση στα εθνικά επιχειρησιακά προγράμματα και δεσμεύουν πόρους για το σκοπό αυτό. Συνεπώς, απαιτείται να συμπεριληφθεί στο Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης μια προσέγγιση της ολοκληρωμένης αστικής ανάπτυξης και να προσδιοριστούν οι πόλεις για την εφαρμογή στρατηγικών αστικής ανάπτυξης.
Ο Δήμος Αγρινίου προωθεί συγκεκριμένο πλαίσιο που περιλαμβάνει:
ενδυνάμωση της βιώσιμης αστικής ανάπτυξης με προώθηση ολοκληρωμένων αστικών παρεμβάσεων και αναπλάσεων, εισαγωγή νέων τεχνολογιών και προώθηση των υπηρεσιών στήριξης των επιχειρήσεων, καθώς και με αναβάθμιση – επέκταση του κοινωνικού εξοπλισμού.
Έμφαση στη δημιουργία εταιρικής σχέσης πόλης υπαίθρου και βιώσιμης ανάπτυξης των ορεινών περιοχών και του αγροτικού χώρου μέσω σχέσεων συνέργιας.
Έμφαση στην πολυκεντρική οργάνωση του οικιστικού δικτύου στο σύνολο της έκτασης του Δήμου, με άρση της εσωτερικής ανισομέρειας και ισόρροπη ανάπτυξη των Δημοτικών – Τοπικών Κοινοτήτων.
2.4 Περιβάλλον
Το πλούσιο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα συγκριτικά πλεονεκτήματα του Δήμου. Η διατήρηση και προστασία του, με ταυτόχρονη ανάδειξη και ορθολογική αξιοποίησή του, μπορεί να αποτελέσει πυλώνα ενίσχυσης της τοπικής οικονομίας και της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας.
Παρά την τεράστια επιτυχία του Δήμου να εντάξει σημαντικό αριθμό έργων περιβάλλοντος στο ΕΣΠΑ, υπάρχουν ακόμη ζητήματα τα οποία πρέπει να αντιμετωπιστούν στην 5η προγραμματική περίοδο.
Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στην ανάπτυξη και εκσυγχρονισμό των υποδομών διαχείρισης υγρών και στερεών αποβλήτων, στην αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος, σε υποδομές-δράσεις προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος και στην προώθηση εναλλακτικών μορφών ενέργειας με απώτερο στόχο την ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων.
Οι προτεραιότητες στον τομέα αυτόν είναι:
Οριστική επίλυση των προβλημάτων ύδρευσης που περιλαμβάνει: την αντικατάσταση εσωτερικού δικτύου ύδρευσης Δημοτικής Κοινότητας Αγρινίου και κατασκευή νέων δεξαμενών με αντλιοστάσια, την κατασκευή συμπληρωματικών έργων δικτύων υδροδότησης (ολοκλήρωση και επέκταση) παραλίμνιων οικισμών Τριχωνίδας, την επέκταση διυλιστηρίου ύδατος, την τηλεματική παρακολούθηση για έλεγχο διαρροών δικτύων ύδρευσης ενιαίου Δήμου Αγρινίου.
Οριστική αντιμετώπιση του προβλήματος διαχείρισης υγρών αποβλήτων (αποχετεύσεις) που περιλαμβάνει: Κατασκευή συμπληρωματικών έργων δικτύων αποχέτευσης (ολοκλήρωση και επέκταση) παραλίμνιων οικισμών Τριχωνίδας, Κατασκευή δικτύων αποχέτευσης στις επεκτάσεις του Σχεδίου πόλης Αγρινίου, Δίκτυο Αποχέτευσης Αγγελοκάστρου – Καλυβίων, Διαχωρισμό δικτύου αποχέτευσης Αγρινίου, Επέκταση και ολοκλήρωση δικτύων αποχέτευσης Δημοτικών Ενοτήτων Νεάπολης και Στράτου, Αντικατάσταση αγωγού αποχέτευσης Καμαρούλας, Κατασκευή μονάδας βοθρολυμάτων (ελαιοτριβείων – τυροκομείων),
Ορθολογική διαχείριση στερεών αποβλήτων, που περιλαμβάνει την κατασκευή του εργοστασίου μηχανικής και βιομηχανικής επεξεργασίας αστικών αποβλήτων στον ΧΥΤΑ 2ης Γεωγραφικής Ενότητας, Τελική επικάλυψη, επανένταξη στο περιβάλλον τελειωμένων πρανών απορριμματικού αναγλύφου και έργα επέκτασης με κατασκευή νέων κυψελών ΧΥΤΑ 2ης γεωγραφικής Ενότητας Αιτωλ/νίας και δημιουργία Χώρων Ταφής Αδρανών Υλικών σε επίπεδο Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, ώστε να προστατευθούν οικολογικά ευαίσθητες περιοχές από την ανεξέλεγκτη απόθεση,
Προστασία, ανάδειξη και την αειφορική διαχείριση φυσικών οικοσυστημάτων, που περιλαμβάνει: Δράσεις εκπόνησης και υλοποίησης ειδικής περιβαλλοντικής και χωροταξικής μελέτης προστασίας και ανάδειξης ευρύτερης περιοχής λίμνης Τριχωνίδας, καθώς και αξιοποίηση της μελέτης «ολοκληρωμένου σχεδίου διαχείρισης και ανάδειξης περιοχής λιμνών και τεχνικών φραγμάτων (ανάντη φράγματος κρεμαστών έως εκβολές Αχελώου), η οποία βαίνει προς ολοκλήρωση,
Προώθηση δράσεων για την περιβαλλοντική προστασία και την αποδοτική χρήση των πόρων,
Ανάπτυξη στρατηγικής για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, την πρόληψη και τη διαχείριση του κινδύνου,
Εφαρμογή προγράμματος αναβάθμισης δεξιοτήτων εργατικού δυναμικού και δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας σε περιβαλλοντικούς και ενεργειακούς τομείς.
2.5 Ενέργεια
Η καθαρή και φτηνή ενέργεια αποτελεί βασικό παράγοντα κάθε οικονομίας. Η αύξηση της χρήσης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ο εκσυγχρονισμός του τομέα των μεταφορών και η προώθηση της ενεργειακής απόδοσης, είναι δράσεις που συμβάλουν στην επίτευξη του στόχου της μετάβασης προς την οικονομία χαμηλών εκπομπών ρύπων σε όλους του τομείς. Άμεσες προτεραιότητες:
μεταφορά φυσικού αερίου στην Αιτωλ/νία,
προώθηση της ενεργειακής αποδοτικότητας σε όλους τους τομείς,
παραγωγή και χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας,
ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων και εγκαταστάσεων,
βιοκλιματική αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής του κέντρου της πόλης.
2.6 Παιδεία – Εκπαίδευση – Κατάρτιση
Η επένδυση στην παιδεία, την εκπαίδευση και την κατάρτιση πρέπει να ενισχυθεί στην 5η προγραμματική περίοδο.
Προτεραιότητες:
ενίσχυση των υποδομών των Πανεπιστημιακών Τμημάτων
αντιμετώπιση των προβλημάτων σχολικής στέγης και γενικότερα των υποδομών εκπαίδευσης και κατάρτισης
προώθηση της δια βίου μάθησης, αναβάθμιση των δεξιοτήτων και ικανοτήτων και σύνδεση της εκπαίδευσης και κατάρτισης με την τοπική αγορά εργασίας
προώθηση δράσεων για τη μείωση της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου
διεύρυνση της πρόσβασης στην εκπαίδευση και την κατάρτιση για τις ευάλωτες ομάδες.
2.7 Πολιτισμός
Η ανάδειξη και αξιοποίηση του πολιτιστικού αποθέματος της περιοχής, καθώς και η προβολή του σύγχρονου πολιτισμού, εμπεριέχουν έντονα και την αναπτυξιακή διάσταση, καθώς συμβάλλουν στην αύξηση της οικονομικής δραστηριότητας, κυρίως μέσω της ενίσχυσης του τουρισμού.
Κρίσιμα ζητήματα:
δημιουργία Μουσείου στέγασης της πολιτιστικής κληρονομιάς στις καπναποθήκες Παπαπέτρου,
ανάδειξη του αρχαιολογικού χώρου και του Αρχαίου Θέατρου Στράτου, καθώς και των διάσπαρτων αρχαιολογικών χώρων και νεώτερων μνημείων του Δήμου (Μακρυνείας, Παραβόλας, Θεστιέων, Αγγελοκάστρου κλπ).
αξιοποίηση του κτιρίου του πρώην Οργανισμού Καπνού για στέγαση πολιτιστικών δραστηριοτήτων,
ανάδειξη της φυσιογνωμίας, της εικόνας και της ιστορίας του Δήμου στο πλαίσιο της ανάδειξης και προβολής της πολιτιστικής και άυλης κληρονομιάς,
διάσωση, διατήρηση και ανάδειξη των πολιτιστικών και παραδοσιακών αρχιτεκτονικών χαρακτηριστικών,
δημιουργία νέων πολιτιστικών θεσμών.
2.8 Τουρισμός
Ο τουρισμός μπορεί και πρέπει να αποτελέσει μεσο-μακροπρόθεσμα σημαντικό μοχλό ανάπτυξης για το Δήμο Αγρινίου. Αντλεί ισχυρά πλεονεκτήματα από τα πολιτιστικά στοιχεία, το φυσικό περιβάλλον και την αγροτική παράδοση της περιοχής, ενώ παράλληλα υπονομεύεται από την κακή προσπελασιμότητα, τις ανεπαρκείς τουριστικές υποδομές και την ανεπαρκή περιβαλλοντική διαχείριση.
Βασικές προτεραιότητες:
αξιοποίηση της τάσης για αλλαγή του μοντέλου «ήλιος – θάλασσα», με την προώθηση και ενίσχυση ειδικών μορφών τουρισμού (αγροτουρισμός, οικοτουρισμός, φυσιολατρικός, θρησκευτικός, ιαματικός, αθλητικός, συνεδριακός κλπ.),
δημιουργία νέων, βελτίωση και εκσυγχρονισμός υφιστάμενων τουριστικών καταλυμάτων,
ανάδειξη και αξιοποίηση πλούσιου φυσικού περιβάλλοντος, με έμφαση στη λίμνη Τριχωνίδα και τον ποταμό Αχελώο, όπου πρέπει να αναπτυχθούν δραστηριότητες προσέλκυσης τουριστικών δραστηριοτήτων (σχετικές οι δράσεις εκπόνησης και υλοποίησης ειδικής περιβαλλοντικής και χωροταξικής μελέτης προστασίας και ανάδειξης ευρύτερης περιοχής λίμνης Τριχωνίδας, καθώς και αξιοποίηση της μελέτης «ολοκληρωμένου σχεδίου διαχείρισης και ανάδειξης περιοχής λιμνών και τεχνικών φραγμάτων (ανάντη φράγματος κρεμαστών έως εκβολές Αχελώου), η οποία βαίνει προς ολοκλήρωση),
προώθηση της συμμετοχής σε τουριστικά δίκτυα με στόχο τη διασύνδεση υπηρεσιών, δημιουργία ολοκληρωμένων τουριστικών πακέτων κλπ.,
εκπαίδευση και κατάρτιση των απασχολουμένων με τον τουρισμό.
2.9 Ενίσχυση της πρόσβασης, χρήσης και ποιότητας, των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών
Στις σύγχρονες συνθήκες, η αξιοποίηση των εργαλείων τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών αποτελεί ουσιαστική προϋπόθεση για την ενίσχυση της αποδοτικότητας των δημοσίων υπηρεσιών, την παροχή ηλεκτρονικών υπηρεσιών προς τους δημότες, την πάταξη της γραφειοκρατίας και την ενίσχυση της εξωστρέφειας και της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας.
Προτεραιότητες:
αξιοποίηση και επέκταση του μητροπολιτικού δικτύου οπτικών ινών – ανάπτυξη ασύρματου ευρυζωνικού δικτύου,
προώθηση της ανάπτυξης ηλεκτρονικών υπηρεσιών για τη διασύνδεση της δημόσιας διοίκησης, των δημοτικών υπηρεσιών, των πολιτών και των επιχειρήσεων,
ανάπτυξη ηλεκτρονικών εφαρμογών για την προώθηση του πολιτιστικού, τουριστικού, αγροτικού προϊόντος κλπ,
ψηφιακή πύλη αμφίδρομης πληροφόρησης Δήμου Αγρινίου – πολιτών σε θέματα εξοικονόμησης ενέργειας, περιβαλλοντικής συνείδησης και δράσεων πρασίνου,
καταπολέμηση του ψηφιακού χάσματος με την προώθηση προγραμμάτων κατάρτισης – απόκτησης γνώσεων και δεξιοτήτων – πρόσβασης σε προηγμένες υπηρεσίες υγείας και πρόνοιας κλπ.
ανάπτυξη ψηφιακών συστημάτων εντοπισμού και αποτροπής φυσικών καταστροφών.
2.10 Προώθηση της απασχόλησης
Οι δράσεις προώθησης της απασχόλησης πρέπει να αποτελέσουν βασική συνιστώσα του προγράμματος 2014-2020, ώστε να ανασχεθεί το φαινόμενο της ανεργίας και να ανακουφιστούν τα στρώματα της κοινωνίας που πλήττονται περισσότερο από την οικονομική κρίση.
Απαιτείται:
ανάπτυξη τοπικών πρωτοβουλιών για την προώθηση της απασχόλησης,
ανάπτυξη δράσεων για την ανάσχεση του φαινομένου «brain drain»,
ενίσχυση & μετεξέλιξη υπαρχουσών δομών για την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών απασχόλησης. Παροχή υπηρεσιών Συμβούλου Απασχόλησης. Δημιουργία Δικτύου υπηρεσιών στο τοπικό επίπεδο (one stop shop),
προώθηση δράσεων ισότητας φύλων – επαγγελματικού προσανατολισμού,
εφαρμογή προγράμματος απασχόλησης νέων.
3. Κοινωνική ένταξη – καταπολέμηση της φτώχειας, του κοινωνικού αποκλεισμού – ενίσχυση των κοινωνικά ευάλωτων ομάδων.
Στη σημερινή δύσκολη οικονομική συγκυρία, που πλήττει ευθέως τα χαμηλότερα εισοδηματικά στρώματα της κοινωνίας μας, ο Δήμος προωθεί την υλοποίηση πολιτικών που αποτελούν ασπίδα προστασίας για τις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού.
Οι πολιτικές αυτές στοχεύουν στην πρόληψη και αντιμετώπιση του κοινωνικού αποκλεισμού, στην αντιμετώπιση του φαινομένου της φτώχειας που πλήττει όλο και περισσότερες κοινωνικές ομάδες, στη λειτουργία συστημάτων κοινωνικής προστασίας και κοινωνικής πρόνοιας, στην ενσωμάτωση περιθωριοποιημένων κοινοτήτων και στην καταπολέμηση των διακρίσεων.
Προτεραιότητες:
ενημερωτική καμπάνια για την κατανόηση και σεβασμό της διαφορετικότητας (δικαιώματα των ευπαθών κοινωνικά ομάδων). Βιωματική μάθηση. Δημιουργικά εργαστήρια,
Ανάπτυξη Τοπικού δικτύου Κοινωνικής Προστασίας με την αξιοποίηση υφιστάμενων δομών και δημιουργία νέων,
Ανάπτυξη τοπικών προγραμμάτων κοινωφελούς σκοπού στους τομείς της υγείας, της πρόνοιας και γενικότερα των κοινωνικών υπηρεσιών,
Κοινωνική Θερμοκοιτίδα, σύσταση και υποστήριξη κοινωνικών επιχειρήσεων κατά τον πρώτο χρόνο λειτουργίας τους, Υποστηρικτικές δράσεις συμβουλευτικών και εκπαιδευτικών υπηρεσιών
Ολοκληρωμένο πρόγραμμα για την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και ανάπτυξης στο Δήμο Αγρινίου,
Βελτίωση της πρόσβασης σε υπηρεσίες υγειονομικής περίθαλψης και κοινωνικής αλληλεγγύης,
Δράσεις ενσωμάτωσης περιθωριοποιημένων κοινοτήτων (Ρομά κλπ.)
Κυρίες και κύριοι Σύμβουλοι,
Το Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης, ίσως αποτελέσει το μοναδικό χρηματοδοτικό μηχανισμό τα επόμενα χρόνια, συνεπώς ο σχεδιασμός και η υλοποίησή του πρέπει να γίνει με τέτοιο τρόπο, ώστε στο τέλος της προγραμματικής περιόδου να μη μιλάμε για μια ακόμη χαμένη ευκαιρία για την Ελλάδα.
Η Αυτοδιοίκηση – και ιδιαίτερα ο Δήμος Αγρινίου – απέδειξε κατά την τρέχουσα προγραμματική περίοδο, ότι μπορεί να ανταποκριθεί με απόλυτη επιτυχία και αποτελεσματικότητα στο σχεδιασμό και την υλοποίηση πολιτικών και έργων. Δυστυχώς, για τη χώρα, δεν μπορεί κανείς με πειστικότητα να ισχυριστεί το ίδιο για τις υπηρεσίες του κεντρικού κράτους.
Ίσως ήρθε η ώρα, η ελληνική πολιτεία να εμπιστευθεί περισσότερο την Αυτοδιοίκηση – πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια – καταπολεμώντας τη συγκεντρωτική αντίληψη του ελληνικού κράτους, που συνεχίζει να ανθίσταται σθεναρά.
Το πλαίσιο της πρότασης που περιγράφεται παραπάνω, ανταποκρίνεται στο όραμα του Δημοτικού Συμβουλίου για «τη διαφύλαξη της κοινωνικής συνοχής, τη συνένωση όλων των κοινωνικών δυνάμεων και η δημιουργία όρων ανάπτυξης και απασχόλησης με σεβασμό στο περιβάλλον και την ποιότητα ζωής».
Η χρηματοδότησή του πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο τόσο του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος Δυτικής Ελλάδας, όσο και των Τομεακών Προγραμμάτων των Υπουργείων.
Ταυτόχρονα, είναι σκόπιμο να τονιστεί για μία ακόμη φορά ότι επιβάλλεται η προώθηση μέτρων από την κυβέρνηση για:
– τη βελτίωση της ωρίμανσης των έργων,
– την απλοποίηση των διαδικασιών ένταξης και
– την επιτάχυνση της υλοποίησης των έργων.






