Περιβαλλοντική Εκπαίδευση που άγγιξε από το ΚΠΕ Μεσολογγίου – Θέρμου

Το ΚΠΕ Μεσολογγίου-Θέρμου στα πλαίσια προγραμματισμού των δράσεών του για το έτος 2013-2014 και της Πράξης «ΚΕΝΤΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΙΑ – ΔΡΑΣΕΙΣ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΝΗΛΙΚΕΣ» που υλοποιείται μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο – Ε.Κ.Τ.) και από εθνικούς πόρους, διοργάνωσε και υλοποίησε τριήμερο Επιμορφωτικό Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για εκπαιδευτικούς της χώρας και πολίτες της τοπικής κοινωνίας στις 20, 21 και 22 Ιουνίου 2014 με θέμα «ΤΟ ΑΛΑΤΙ ΕΜΠΑΙΝΕ ΑΠΟ ΠΑΝΤΟΥ».

Το ΚΠΕ Μεσολογγίου, μετά από εφτά χρόνια αδιάλειπτης λειτουργίας και εφαρμογής Επιμορφωτικού Προγράμματος για εκπαιδευτικούς, μαθητές και ομάδες ενηλίκων με θέμα τις «Αλυκές Μεσολογγίου», ίδρυσε Εθνικό Θεματικό Δίκτυο με θέμα έναν ιδιαίτερο όσο και ξεχωριστό τύπο υγροτόπων τεράστιας οικολογικής-κοινωνικής-οικονομικής-πολιτισμικής σημασίας: τις αλυκές, που αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της περιβαλλοντικής ταυτότητας του Μεσολογγίου.

ΚΠΕ 2Στο δίκτυο «Αλυ <οι> κολογία» συμμετέχουν και υποστηρίζονται από το ΚΠΕ Μεσολογγίου-Θέρμου εκατόν είκοσι σχολικές μονάδες από όλη τη χώρα και το νομό, οι οποίες και φιλοξενήθηκαν από το ΚΠΕ τα τελευταία δύο χρόνια στο Μεσολόγγι, επιμορφώθηκαν για το πρόγραμμα από την Παιδαγωγική Ομάδα του Κέντρου, ενώ παράλληλα είχαν τη δυνατότητα να γνωρίσουν τον περιβαλλοντικό πλούτο της περιοχής. Στο πλαίσιο λειτουργίας του Δικτύου αυτού πραγματοποιήθηκε το τριήμερο Επιμορφωτικό Σεμινάριο.

Επρόκειτο ουσιαστικά για μια μεγάλη γιορτή της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και της Εκπαίδευσης γενικότερα. Μια πανελλήνια συνάντηση εκατό εκπαιδευτικών Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπ/σης της χώρας και του νομού, έντεκα Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και δέκα Διευθύνσεων Εκπαίδευσης της χώρας, ενώ στις θεωρητικές εργασίες του Προγράμματος συμμετείχαν πολίτες και από την τοπική κοινωνία, οι οποίοι ευαισθητοποιήθηκαν για ένα τόσο σημαντικό κομμάτι του τοπικού περιβάλλοντος.

Οι συμμετέχοντες φιλοξενήθηκαν στην πόλη τρεις μέρες με δαπάνες του ΚΠΕ. Προσφέρθηκε πλήρη κάλυψη διαμονής, διατροφής και μετακινήσεων για τους περιβαλλοντικούς προορισμούς του προγράμματος. Επίσης δόθηκε φάκελος με εκπαιδευτικό υλικό που αφορούσε στις αλυκές και το φυσικό περιβάλλον του Μεσολογγίου, μια πολυτελής φωτογραφική συλλογή από τον κόσμο των αλυκών και συμβολικά το μέγα αγαθό των αλυκών, η αφρίνα.

Στις εργασίες του προγράμματος οι συμμετέχοντες περιηγήθηκαν εικονικά στον περιβαλλοντικό (φυσικό/οικολογικό-κοινωνικό-ιστορικό-πολιτισμικό) πλούτο του Μεσολογγίου και της ευρύτερης περιοχής, ενημερώθηκαν για τη δυναμική των αλυκών μέσα από εξειδικευμένες εισηγήσεις που κάλυψαν κάθε πτυχή ενός τόσο μεγάλου όσο και σημαντικού πεδίου και συμμετείχαν σε εκπαιδευτικές διαδικασίες με σκοπό την εκπαίδευση για τη διάχυση της αξίας των αλυκών στους μαθητές. Εκτενείς ανακοινώσεις έγιναν, εκτός από τα μέλη του ΚΠΕ, από την κα Θεοδώρα Πετανίδου, Καθηγήτρια στο Εργαστήριο Βιογεωγραφίας & Οικολογίας-Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Τμήμα Γεωγραφίας, το Δ/ντή Παραγωγής και Ανάπτυξης της Εταιρείας «Ελληνικές Αλυκές ΑΕ» – κ. Νίκο Κοροβέση, Χημικό Μηχανικό/MSc στη Χημική Μηχανική, και εκπροσώπους των συνεργαζόμενων ΚΠΕ (Κέρκυρας, Μυτιλήνης, Λευκάδας, Ανατολικού Ολύμπου, Αρναίας, Καλαμάτας, Κόντιτσας-Πραμάντων, Αράχθου).

Όλοι συμμετείχαν με αμείωτο ενδιαφέρον. Η πλούσια θεματολογία, οι επιστημονικές και ταυτόχρονα ενδιαφέρουσες εισηγήσεις, οι επισκέψεις στα πεδία (Αλυκές Φοινικιάς – Ιβάρι Κλείσοβας – Λουρονησίδα Αη Σώστη) καθώς και τα βιωματικά εργαστήρια πρόσφεραν σε όλους έναν πλούτο γνώσεων και συναισθημάτων και φώτισαν γνωστές και άγνωστες πτυχές των Αλυκών Μεσολογγίου.

Η οργάνωση και η διεξαγωγή του τριήμερου προγράμματος ικανοποίησε τις προσδοκίες όλων και γέμισε τις αποσκευές τους με πολύτιμες γνώσεις, σκέψεις και συναισθήματα που θα κρατήσουν ζωντανή στο χρόνο αυτήν τη διοργάνωση. Για το ΚΠΕ Μεσολογγίου-Θέρμου, όπως τονίστηκε στο κλείσιμο του προγράμματος, η αλυκή έχει σημαίνουσα σημασία. Ταυτίζεται με ένα στοίχημα: πώς να διαχειριστούμε την κοινή μας περιουσία. Για το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης θεωρείται επιβεβλημένη η συμβολή προς αυτή την κατεύθυνση. Η Παιδαγωγική του Ομάδα κατέβαλε κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε εκτός από την αφρίνα και τους κρυστάλλους του αλατιού που προσφέρθηκαν στους συμμετέχοντες, όλοι να πάρουν μαζί τους και κάτι από το απόσταγμα της πόλης, του περιβάλλοντος και της ψυχής των ανθρώπων της.