Πράσινες πολιτιστικές διαδρομές από το Κ.Π.Ε. Μεσολογγίου

Στα πλαίσια του ετήσιου προγραμματισμού του για το έτος 2012-2013 και της Πράξης «Κέντρα Εκπαίδευσης για το περιβάλλον και την αειφορία – δράσεις δια βίου μάθησης για τους ενήλικες» που υλοποιείται μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο – Ε.Κ.Τ.) και από εθνικούς πόρους, το ΚΠΕ Μεσολογγίου-Θέρμου με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, 5 Ιουνίου, και σε συνεργασία με τη ΛΣΤ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων πραγματοποίησε μια σειρά από επιμορφωτικές δράσεις – δράσεις ευαισθητοποίησης σε μαθητές και πολίτες της τοπικής κοινωνίας την εβδομάδα 3-8 Ιουνίου 2013. Σκοπός των δράσεων ήταν η σύνδεση μαθητών, εκπαιδευτικών και πολιτών με τους αρχαιολογικούς χώρους της περιοχής Μεσολογγίου καθώς και τον πολιτιστικό και περιβαλλοντικό πλούτο που συνενώνουν.

Οι δράσεις εντάχθηκαν στο καινοτόμο πρόγραμμα «ΠΡΑΣΙΝΕΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ» του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, σε υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης της «Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη», που σαν στόχο έχει την ανάδειξη της πολιτιστικής ταυτότητας και της ιστορικής παράδοσης της πόλης που υλοποιεί το πρόγραμμα, καθώς και την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και της βιοποικιλότητας, αλλά και την ενεργοποίηση όσο το δυνατόν περισσότερων κοινωνικών ομάδων και την προαγωγή της τουριστικής ανάπτυξης στους αρχαιολογικούς χώρους.

Το πρόγραμμα που υλοποιήθηκε είχε τίτλο «Μεσολόγγι: λιμναίες διαδρομές σε αρχαίες πολιτείες» και επεχείρησε να συνδέσει αρχαιότητες και φυσικό περιβάλλον σε μια περιοχή που ο λιμναίος χαρακτήρας αποδίδει το βασικότερο μορφολογικό της χαρακτηριστικό της- το υγρό στοιχείο.

Σ’ ολόκληρη τη μακρόχρονη παρουσία του στην αιτωλοακαρνανική γη, η ζωή του ανθρώπου ήταν στενά συνυφασμένη με τους υγρότοπους, που καλύπτουν ακόμα μέχρι σήμερα μεγάλο μέρος της περιοχής. Μέσα από τις πολλαπλές λειτουργίες που επιτέλεσαν διαχρονικά και την ποικιλία των οικοσυστημάτων που υποστήριξαν, οι υγρότοποι αποτέλεσαν το σκηνικό της ιστορίας και του πολιτισμού. Καθόρισαν τόπους διαβίωσης και γεωγραφικά όρια, σχέσεις επικοινωνίας και συσχετισμούς δυνάμεων, οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές δομές. Διαπαιδαγώγησαν και ενέπνευσαν.

Προϊστορικοί οικισμοί και μνημεία, παραγωγικές δραστηριότητες, ήθη και έθιμα προσαρμοσμένα στους ρυθμούς και τους νόμους του υγρού στοιχείου, μαρτυρούν την άρρηκτη σχέση του ανθρώπινου βίου με τους υγρότοπους, επιβεβαιώνοντας τη μέχρι και τα τελευταία χρόνια αρμονική σχέση του ανθρώπου με τη φύση.

Η λιμνοθάλασσα, κυρίαρχο στοιχείο του τοπικού περιβάλλοντος, προσέλκυσε διαχρονικά την ανθρώπινη παρουσία, υποστήριξε την ανθρώπινη εγκατάσταση και κατοίκηση, αδιάλειπτα μέχρι σήμερα, λειτουργώντας ως μια μεγάλη δεξαμενή ποικίλων φυσικών πόρων.

Στην Πράσινη Πολιτιστική Διαδρομή «Καλυδώνα-Αλίκυρνα-Πλευρώνα-Οινιάδες» τα αρχαία μνημεία είναι ενταγμένα μέσα σε φυσικά μνημεία, στο «Φυσικό πάρκο λιμνοθαλασσών Μεσολογγίου-Αιτωλικού» και το δίκτυο «Ναtura 2000», περιοχές που προστατεύονται λόγω της περιβαλλοντικής τους σπουδαιότητας από διεθνείς συνθήκες. Η ανάπτυξή τους στο συγκεκριμένο φυσικό περιβάλλον δεν είναι άσχετη με αυτό – αντίθετα η σύνδεσή τους με το λιμναίο οικοσύστημα καθόρισε τόσο τη δημιουργία όσο και την ανάπτυξη και εξέλιξή τους. Ταυτόχρονα, οι αρχαιολογικοί χώροι της Πράσινης Πολιτιστικής Διαδρομής αποτελούν πεδίο και απτή – ζωντανή έκφραση του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού. Η διπλή αυτή ιδιότητα προσδίδει ξεχωριστή αξία στους αρχαιολογικούς χώρους, ενώ ταυτόχρονα επιτρέπει μια νέα προσέγγιση στη μελέτη τους. Μέσα από την «ανάγνωση» των διασωθέντων και πολύ σημαντικών αρχαιολογικών μνημείων, επιχειρήθηκε μια προσέγγιση της περιοχής, ανιχνεύοντας αντιλήψεις, αξίες, αρχές και πρακτικές στον τρόπο που οι αρχαίοι διαχειρίζονταν το φυσικό περιβάλλον όπου ανέπτυξαν τις πόλεις και τις δραστηριότητές τους.

Εκπαιδευτικές ομάδες με μαθητές Δημοτικών σχολείων του Μεσολογγίου υλοποίησαν Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στους αρχαιολογικούς χώρους με εξαιρετικά αποτελέσματα καθώς η βιωματική εκπαίδευση είναι το καλύτερο σχολείο, και περιηγήθηκαν στην αρχαία Καλυδώνα, την Πλευρώνα, τους Οινιάδες και την Αλίκυρνα, όπου παρακολούθησαν αρχαιολογική ανασκαφή.

Την Παρασκευή 7 και το Σάββατο 8 Ιουνίου 2013 πραγματοποιήθηκε επιμορφωτική διημερίδα για ενήλικες – πολίτες της τοπικής κοινωνίας και εκπαιδευτικούς. Η θεωρητική προσέγγιση του προγράμματος, Παρασκευή 06:30μμ στο Τρικούπειο Πολιτιστικό Κέντρο, περιελάμβανε τρεις θεματικές εισηγήσεις. Η αρχαιολόγος κα Λεονταρίτη Αικατερίνη παρουσίασε τους αρχαιολογικούς χώρους της Πράσινης Πολιτιστικής Διαδρομής εκ μέρους της ΛΣΤ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, η Υπεύθυνη του ΚΠΕ Μεσολογγίου-Θέρμου κα Όλγα Γιαννακογεώργου ανέπτυξε την περιβαλλοντική διάσταση της αρχαίας λιμναίας διαδρομής και η μουσειοπαιδαγωγός κα Δήμητρα Γαβρίνα ανάδειξε την εκπαιδευτική διάσταση του προγράμματος. Το Σάββατο το πρωί πραγματοποιήθηκε στους αρχαιολογικούς χώρους της Πράσινης Πολιτιστικής Διαδρομής βιωματική προσέγγιση του προγράμματος με την ενεργό συμμετοχή των πολιτών.