Τα επιχειρήματα για να επαναλειτουργήσει το Ειρηνοδικείο στο Θέρμο

Στις 20 Μαρτίου εκδικάζεται στο ΣτΕ η προσφυγή του δήμου Θέρμου κατά του ΠΔ που προβλέπει την κατάργηση και συγχώνευση του Ειρηνοδικείου Θέρμου με αυτό του Αγρινίου. Ο δήμος Θέρμος υποστηρίζει ότι το προσβαλλόμενο Π∆ στηρίζεται σε πλανημένη γνωμοδότηση του ΣτΕ, διότι αυτή δεν έλαβε υπόψη πραγματικά και αδιαμφισβήτητα στοιχεία που ακυρώνουν την αιτιολογία συγχώνευσης (ουσιαστικά κατάργησης) του Ειρηνοδικείου Θέρμου και πως το αρμόδιο Ε ́ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας οδηγήθηκε σε πλάνη αφού το Υπουργείο ∆ικαιοσύνης έστρεψε τεχνηέντως την προσοχή του στον έλεγχο της τυπικής νομιμότητας και όχι της ουσίας της μη πλήρωσηςτων νομίμων προϋποθέσεων της προταθείσας συγχώνευσης.

Σε πρόσφατη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου του Θέρμου, όπου απαφασίστηκε και η νομική παρασταση του δήμου στην εκδίκαση και να αναλάβει ο δήμος κάθε δαπάνη που θα απαιτηθεί για την επαναλειτουργία του Ειρηνοδικείου, εκτέθηκαν αναλυτικά και τα επιχείρηματα του δήμου για την επαναλειτουργία του Ειρηνοδικείου στο Θέρμο.

δημαρχείο ΘέρμουΑναλυτικά :
Στα πλαίσια αυτής της θεμιτής πρόθεσης του Υπουργείου ∆ικαιοσύνης, και σε μια γενικότερη πολιτική ατμόσφαιρα αναζήτησης τρόπων εξοικονόμησης πόρων ελέω της δυσχερούς οικονομικής κατάστασης της Χώρας, ζητήθηκε σχετική γνωμάτευση από το Εφετείο ∆υτικής Στερεάς Ελλάδας. Όμως, η γνωμοδότηση που εκδόθηκε (η με αρ. 1/2011 εισήγηση εν είδει γνωμάτευσης της Ολομέλειας του Εφετείου ∆υτικής Στερεάς Ελλάδας) η οποία εστάλη στο Υπουργείο ∆ικαιοσύνης για επεξεργασία μαζί με άλλα υπηρεσιακά στοιχεία, ώστε να εκδοθεί το σχέδιο προεδρικού διατάγματος, ενείχε ανακρίβειες ως προς την επίμαχη περίπτωση. Σύμφωνα με την εισήγηση αυτή του Εφετείου ∆υτικής Στερεάς Ελλάδας ετίθετο ζήτημα συγχώνευσης του Ειρηνοδικείου Θέρμου ήτοι του Ειρηνοδικείουτης πρωτεύουσας του ∆ήμου Θέρμου με το Ειρηνοδικείο Αγρινίου, ενός άλλου δήμου, του δήμου Αγρινίου. Συγκεκριμένα, η Ολομέλεια του Εφετείου ∆υτικής Στερεάς Ελλάδας στην επίμαχη συνεδρίασή της αποδέχθηκε το σκεπτικό της ατομικής εισήγησης του Εφέτη κ.Πέττα. Τα στοιχεία που παρατέθηκαν στην Ολομέλεια του Εφετείου ∆υτικής Στερεάς Ελλάδας και των οποίων γίνεται αναλυτική μνεία στην εν λόγω Εισήγηση, θα έπρεπε να κατατείνει σε διατήρηση του Ειρηνοδικείου Θέρμου, διότι είναι στην έδρα δήμου, είναι η πιο ορεινή περιοχή της Αιτωλ /νιας,και σε καμία των περιπτώσεων δεν υπολειτουργεί. Υπηρετεί ένας (1) Ειρηνοδίκης και οι οργανικές θέσεις είναι μία (1), ∆Ε Γραμματέως, ήτοι τον Ευθύμιο Μπαμπάτσικο, ο οποίος μετατέθηκε από την Αθήνα και διαμένει μόνιμα στην Τοπική Κοινότητα Αετόπετρας του δήμου Θέρμου με την πενταμελή του οικογένεια και μια (1) θεση ΥΕ επιμελητρίας ήτοιτην Περσεφόνη Σαγώνα,  η οποία διαμένει μόνιμα στο οικισμό Θέρμου του δήμου Θέρμου Αιτωλ/νιας και εξυπηρετεί καθόλο το χρονικό διάστημα τους ενδιαφερομένους, ακόμη και πέραν του ωραρίου της. Τα στοιχεία αυτά που παρατέθηκαν στην Ολομέλεια του Εφετείου θα έπρεπε αυτή να οδηγηθεί σε αντίθετη κρίση από την οριακή πλειοψηφία3-2 , καθόσον επί πέντε παρόντων μελών, ψήφισαν υπέρ της διατήρησης, ο Εφέτης κ. Αλεξόπουλος και ο Αντιεισαγγελέας Εφετών κ. Νικολάου με την αιτιολογία, ότι ο δήμος Θέρμου και η Ειρηνοδικειακή περιφέρεια Θέρμου, ευρίσκεται σε μεγάλη απόσταση από την Ειρηνοδικειακή περιφέρεια του Αγρινίου. ∆ηλαδή, σύμφωνα με το σκεπτικό της Ολομέλειας του Εφετείου ∆υτικής Στερεάς, κατά πλειοψηφία χαρακτηρίζεται ως ανενεργό ή υπολειτουργούν το Ειρηνοδικείο Θέρμου , παρά τα αντίθετα όπως ανωτέρω εκτίθεται, καθόσον μεγάλος αριθμός πολιτικών και ποινικών υποθέσεων εξυπηρετούνται και εκδικάζονταιαπό το Ειρηνοδικείο Θέρμου, το οποίο λειτουργεί και ως Πταισματοδικείο και ως Μεταβατικό Μονομελές του Αγρινίου. Αν οι υποθέσεις αυτές διαβιβαστούν στο Ειρηνοδικείο Αγρινίου, καθώς και οι ποινικές στα αντίστοιχα Πταισματοδικεία και Μονομελή, τότε θα υπάρξει συμφόρηση υποθέσεων, συνεχείς αναβολές των υποθέσεων αλλά και μεγίστη ταλαιπωρία για όλους τους κατοίκους της περιφέρειας του Ειρηνοδικείου Θέρμου που καλύπτει πέραν των 22 τοπικώνκοινοτήτων, του οικισμού Θέρμου, των 22οικισμών του, τιςυποθέσεις, στο Ειρηνοδίκη Θέρμου υπάγονται και Τοπικές Κοινότητεςτους τέως δήμου Παραβόλας, όπως ο Σπαρτιάς, το Λαμπίρι, η Καλλιθέα, η Νερομάνα , ο οικισμός ∆ογρής , η Τοπική Κοινότητα Κρύου Νερού και πολλοί οικισμοί οι οποίοι βρίσκονται στην πιο ορεινή γεωγραφική ενότητα του Νόμου Αιτωλ/νιας. Ενδεικτικά κάποιος πολίτης που έχει υπόθεση από το Αργυρό Πηγάδι ήάλλη τοπική κοινότητα του δήμου Θέρμου γιανα φτάσειστο Αγρίνιο θέλει 3,5 ώρες, γεγονός απαγορευτικό για τις σημερινές συνθήκες.

-Στεγάζεται σε κτίριοπου αφενός ανήκει στο Ελληνικό ∆ημόσιο, άνευ ενοικίου, και αφετέρουμπορεί να στεγάσειόσους υπαλλήλους απαιτούνται, ενώ πρόσφατα ο δήμος Θέρμου υπέβαλε πρόταση στο Υπουργείο ∆ικαιοσύνης για ένταξη στο χωροταξικό των σωφρονιστικών Ιδρυμάτων και η κατασκευή Σωφρονιστικού Καταστήματος στο δήμο Θέρμου και προς τούτομε την υπ’ αρ. 250/2012 απόφαση του δημοτικού συμβουλίου Θέρμου, παραχώρησε ογδόντα (80) στρέμματα έκτασης εντός των ορίων του δήμου Θέρμου και ειδικότερα στην θέση«Κοδέλα» . Σε περίπτωση που τούτο εγκριθεί στο ιδιόκτητο κτίριο του Ειρηνοδικείου Θέρμου μπορεί να στεγαστεί και Εισαγγελέας Φυλακών, υπάλληλοι, χώρος μεταγωγής κ.λ.π. Σε αντίθεση το Ειρηνοδικείο Αγρινίου που υποδέχθηκε το Ειρηνοδικείο Θέρμου, διαθέτει μόνο τρία (3) γραφεία για υπαλλήλους και ένα γραφείο Ειρηνοδικών, ενώ διαθέτει ένα πολύ μικρό χώρο αρχείου. Το Ειρηνοδικείο Θέρμου και το κτίριο στο οποίο στεγάζεταιέχει δυο γραφεία μεγάλα για υπαλλήλους,ένα γραφείο Ειρηνοδικών, μεγάλη αίθουσα συνεδριάσεωνκαι άλλους χώρους για το αρχείο. Είναι συνεπώς ένα καινούργιο δημόσιο κτίριο, το οποίο ανήκει στο Ελληνικό ∆ημόσιο και για την ανέγερση του δαπανήθηκαν χρήματα. Η κυριότητα του Ελληνικού ∆ημοσίου αποδεικνύεται απ το υπ’αρ. 46238/1981 συμβόλαιο της Συμβολαιογράφου Αθηνών Μαρίας Πραστάκου, δια του οποίου αγοράστηκε το εν λόγω ακίνητο σε κεντρική περιοχή του Θέρμου ως οικόπεδο και επ’ αυτού ανηγέρθη ενα σύγχρονο κτίριο, πετρόκτιστο, το οποίο κοσμεί το Θέρμο, το οποίο βεβαίως για ιστορικούς λόγους αναφέρουμε, ότι ήταν πρωτεύουσα της Αρχαίας Αιτωλικής Συμπολιτεία, αλλά και γενέτειρα του Κοσμά του Αιτωλού, ο οποίος πρωτοστάτησε υπέρ των ιδανικών της ελευθερίας,της πατρίδας και κυρίως της ∆ικαιοσύνης. Συνεπώς, η χωροταξική αυτή δυνατότητα του ιδιοκτήτου κτιρίου τουΕιρηνοδικείου Θέρμου, είναι ιδιαιτέρως σημαντικό μετά και την πρόσφατη τροποποίησητου Κ.Πολ.∆. σύμφωνα με τον οποίο η δικαιοδοσία πλείστων υποθέσεων εκούσιας δικαιοδοσίας και οι προσημειώσεις υποθηκώνκαι εξαλείψεις προσημειώσεων μεταφέρθηκε στα Ειρηνοδικεία αλλά και λόγω της αύξησης της αξίας οικονομικού αντικειμένου υποθέσεων που υπάγονται στα Ειρηνοδικεία επομένως η ειρηνοδικειακή ύλη είναι πολύ αυξημένη και απαιτεί αυξημένη επάρκεια χώρου και προσωπικού, επιπλέον δετα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, η εκούσια δικαιοδοσία δηλ. οι διαθήκες , κληρονομητήρια κ.λ.π. απασχολούν το Ειρηνοδικείο .

– ∆εν επιβαρύνει η λειτουργία του κτιρίου τον κρατικό προϋπολογισμό με έξοδα ενοικίου και στελεχώνεται από μόνιμο προσωπικόεπομένως η δια συγχωνεύσεως κατάργησή του δεν θα εξοικονομήσει ουσιαστικά πόρους στοΕλληνικό ∆ημόσιο.
– Επίσης, λόγω και της γεωγραφικής ιδιαιτερότητας του Νομού Αιτωλ/νιας, το Ειρηνοδικείο Θέρμου πρέπει να διατηρηθεί, διότι όπως προεκτέθηκε, λόγω της ορεινότητας της περιοχής, με τον Νόμο 3852/2010 για τη νέα αρχιτεκτονικήτης αυτοδιοίκησης και της αποκεντρωμένης διοίκησης, (ΠρόγραμμαΚαλλικράτης), όπως προκύπτει στο κεφάλαιο Α ́ που αφορά τη σύσταση-συγκρότηση δήμων στον δήμο Θέρμου δεν επήλθε καμιά μεταβολή και χαρακτηρίζεται ως ορεινός με όλα τα πλεονεκτήματα της ιδιαίτερης προσοχής από την πολιτεία και ένα από αυτά πρέπει να είναι η αυτοτέλεια των υπηρεσιών που ευρίσκονται στην διοικητική του περιφέρεια. Επειδή ευρίσκεται και Αστυνομικό Τμήμα στην έδρα του Ειρηνοδικείου που είναι και έδρα του δήμου Θέρμου αλλά και όλες οι υπηρεσίες, όπως ΚΕΠ, ΟΤΕ, ∆ΕΗ, Κέντρο Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων, Τράπεζες, Γραφείο Γεωργικής Ανάπτυξης, ∆ασαρχείο, Υποθηκοφυλακείο, δυο Συμβολαιογραφεία, Πυροσβεστικό Κλιμάκιο, Ένωση Γεωργικών Συνεταιρισμών.Επειδή, ο ετήσιος προϋπολογισμός απαιτουμένης δαπάνης για την κάλυψη του Ειρηνοδικείο Θέρμου είναι ελάχιστος εν σχέση μετις δαπάνες οι οποίες θα απαιτηθούν, για συνέχιση της λειτουργίας του, ο δήμος Θέρμου να αποφασίσει όπως μέχρι σήμερα πράττει να αναλάβει όλες τις δαπάνες λειτουργίας του Ειρηνοδικείου.

Α) Τις υπηρεσίες καθαριότητας,το ποσό ανέρχεται σε 250ευρώ μηνιαίως, ήτοι 12Χ250 = 3000ευρώ ετησίως.
Β) Για την συντήρηση εξοπλισμού πυρασφάλειας το κόστος ανέρχεται στο ποσό των 150 ευρώ,
Γ) Για τηνπρομήθειααναλώσιμων υλικών και γραφικής ύλης, το ποσό ανέρχεται σε 200 + 400+ 300 = 900ευρώ ετησίως.
∆) Για την προμήθεια πετρελαίου θέρμανσης,το ποσό ανέρχεται σε 1000 ευρώ . Το συνολικό ετήσιο ποσό όλων των ως άνω δαπανών ανέρχεταιστοποσότων πέντε χιλιάδων και πενήντα ευρώ, ( 3000 + 150 + 900 +1000= 5.050,00 ευρώ).
Ε) Τα έξοδα ύδρευσης του κτιρίου τουΕιρηνοδικείου Θέρμου εξοφλούνται από το ∆ήμο Θέρμου, σύμφωνα με την υπ ’αριθμ. 5622/11-8-2011 απόφαση του ∆ήμου Θέρμου
ΣΤ) Οι λογαριασμοί της ∆ΕΗ καθώς και του ΟΤΕ αναλαμβάνονται να εξοφλούνται από το δήμο Θέρμου.

Το Ειρηνοδικείο Θέρμου δεν είναι «ανενεργό», ούτε«υπολειτουργούν» αφού έχει, μάλιστα,διπλάσια σχεδόν δικαστηριακή ύλη σε σύγκριση με αλλά Ειρηνοδικεία που διατηρούνται στην περιφέρεια του Εφετείου ∆υτικής Στερεάς Ελλάδας. Επειδή, επομένως, στην Περιφέρεια του Εφετείου ∆υτικής Στερεάς Ελλάδας το Ειρηνοδικείο Θέρμου Αιτωλ/νιας πληροί απολύτως τα κριτήρια βιωσιμότητας και τις προϋποθέσεις που καθιστούνδυνατή, αλλά και απαραίτητη, τη διατήρησή του στην περιοχή,θα πρέπει να ακυρωθεί το άρθρο 1εδ. 14(« ΕΦΕΤΕΙΟ ∆ΥΤΙΚΗΣ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑ∆ΑΣ»)του προσβαλλόμενου με αρ. 110/2012προεδρικού διατάγματος και συγκεκριμένα ως προςτη συγχώνευση του Ειρηνοδικείου Θέρμου, επί τω τέλει να τροποποιηθεί αναλόγως, αφού γίνει δεκτό ότι το Ειρηνοδικείο Θέρμου πρέπει να διατηρηθεί ως έχει αυτόνομο καθώς δεν πληροί τις προϋποθέσεις καταργήσεώςτου δια συγχωνεύσεως μετοΕιρηνοδικείο Αγρινίου.