Ο κυβερνήτης Β. Βαρδινογιάννης και η κυβέρνηση των υποτακτικών

Από το unfollow.com.gr

Η κυβέρνηση δεν το βάζει κάτω: πέμπτη προσπάθεια να χαριστούν τα πρόστιμα σε εφοπλιστικούς και πετρελαϊκούς ομίλους. Το UNFOLLOW είχε αποκαλύψει την προσπάθεια που έκανε η κυβέρνηση Σαμαρά να σβήσει πρόστιμα και βεβαιωμένες φορολογικές υποχρεώσεις που, μόνο για τη Motor Oil του Βαρδή Βαρδινογιάννη και μόνο για τα έτη 2010-2011, ανέρχονται στα 480 εκ. ευρώ, από 800 εκ. ευρώ που ήταν το αρχικό πρόστιμο, ενώ υπολογίζεται ότι, αν ελεγχθούν και οι άλλες χρονιές, το ποσό μπορεί να φτάσει το 1,2 δισ. ευρώ. Τρεις υπουργοί του Α. Σαμαρά, οι Κ. Μητσοτάκης, Γ. Στουρνάρας και Γ. Βρούτσης, επαναφέρουν υπουργική τροπολογία στο νομοσχέδιο για τους δημοσίους υπαλλήλους, με στόχο να χαριστούν δισεκατομμύρια ευρώ σε εταιρείες που πραγματοποιούν τριγωνικές συναλλαγές και πωλήσεις. Η κυβέρνηση Σαμαρά επιχειρεί να αλλάξει την ισχύουσα νομοθεσία και να σβήσει αναδρομικά πρόστιμα και κυρίως να νομοθετήσει από εδώ και πέρα φορολογική ασυλία στους μεγαλοεπιχειρηματίες για τις συναλλαγές τους μέσω offshore εταιρειών.
Η τροπολογία έρχεται να εξυπηρετήσει «πλήθος εταιρειών και ιδίως εταιρειών πετρελαιοειδών». Η πρώτη εταιρεία είναι η Μotor Oil του Βαρδή Βαρδινογιάννη και η δεύτερη τα ΕΛΠΕ του Σπύρου Λάτση όπου είναι συνέταιρος με το ελληνικό δημόσιο.

Η κυβέρνηση Σαμαρά επιχειρεί εκ νέου να χαρίσει αναδρομικά πρόστιμα και οφειλές δισεκατομμυρίων ευρώ σε συγκεκριμένους εφοπλιστικούς και πετρελαϊκούς ομίλους, καθώς και σε μεγάλες εισαγωγικές εταιρίες, με τροπολογία που κατέθεσαν τρεις κορυφαίοι υπουργοί της. Πρόκειται για τη δεύτερη απόπειρα των κυβερνώντων μέσα σε διάστημα τεσσάρων μηνών να προωθήσουν την σκανδαλώδη τροπολογία, επιδιώκοντας να σβήσουν βεβαιωμένες οφειλές -από πρόστιμα- πετρελαϊκών εταιρειών, οι οποίες προχωρούσαν σε πωλήσεις καυσίμων μέσω τρίτων χωρών προκειμένου να απαλλάσσονται από φόρους και δασμούς.

Την τροπολογία με αρ. 1251/67 κατέθεσαν στις 7 Μαρτίου 2014 ο υπουργός Οικονομικών Γ. Στουρνάρας, Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων Γ. Βρούτσης και Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κ. Μητσοτάκης. Η ντροπολογία -γιατί πέρα τέτοιας πρόκειται- κατατέθηκε σε σχέδιο νόμου του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης με τίτλο: «Διοικητικές Απλουστεύσεις Καταργήσεις, Συγχωνεύσεις Νομικών Προσώπων και υπηρεσιών του Δημόσιου Τομέα – Τροποποίηση Διατάξεων Π. Δ 318/1992 και λοιπές ρυθμίσεις». Την ώρα που στη Βουλή μαινόταν η διαμάχη για την κατάργηση 23 φορέων του δημοσίου και την φοβερή «καινοτομία» της αξιολόγησης με υποχρεωτική ποσόστωση, την ώρα που ο Κ. Μητσοτάκης προωθεί την απόλυση χιλιάδων δημοσίων υπαλλήλων στις 22 Μαρτίου, την ώρα που ακόμη και οι κυβερνητικοί βουλευτές κατέθεταν τις διαφωνίες τους με το σχέδιο νόμου, οι υπουργοί ασχολούνταν με το να περάσουν στη ζούλα την επίμαχη διάταξη, «κρυμμένη» μέσα σε μια τροπολογία για την ΗΔΙΚΑ ΑΕ.

Με τη συγκεκριμένη τροπολογία ήρθαν να προωθήσουν αυτό που απέτυχαν να επιβάλλουν πριν τέσσερις μήνες, και συγκεκριμένα στις 6 Δεκεμβρίου 2013, όταν είχαν καταθέσει αντίστοιχο κατάπτυστο κείμενο τροπολογίας (με αριθμό 997/96/6/12/2013), με το οποίο και τότε επιδίωκαν να σβήσουν πρόστιμα δις ευρώ που είχαν επιβληθεί από το 2010 σε μεγάλους ελληνικούς πετρελαϊκούς και επιχειρηματικούς ομίλους.Mε αφορμή εκείνη την τροπολογία, που τελικά αποσύρθηκε μετά από τη σφοδρή αντίδραση κυρίως των βουλευτών της αξιωματικής αντιπολίτευσης, το UNFOLLOW στο τεύχος Ιανουαρίου είχε αποκαλύψει ότι η κυβέρνηση Σαμαρά επεδίωξε με φωτογραφικό τρόπο να νομοθετήσει –κυρίως– για να σβήσει το πρόστιμο που είχε επιβληθεί στην εταιρεία Motor Oil συμφερόντων Βαρδή Βαρδινογιάννη, αλλά και σε άλλες εταιρείες πετρελαιοειδών, οι οποίες προχωρούσαν σε πωλήσεις καυσίμων μέσω τρίτων χωρών προκειμένου να απαλλάσσονται από φόρους και δασμούς.

Όπως είχε αποκαλύψει το UNFOLLOW –και δεν διαψεύστηκε– «πρόκειται για πρόστιμα και βεβαιωμένες φορολογικές υποχρεώσεις που, μόνο για τη Motor Oil και μόνο για τα έτη 2010-2011, ανέρχονται ήδη στα 480 εκ. ευρώ (από 800 εκ. ευρώ που ήταν το αρχικό πρόστιμο, ενώ υπολογίζεται ότι, αν ελεγχθούν και οι άλλες χρονιές, το ποσό μπορεί να φτάσει το 1,2 δισ. ευρώ)». Όπως μάλιστα σημείωναν τότε στελέχη οικονομικών υπηρεσιών, «αν πραγματοποιηθούν διευρυμένοι έλεγχοι που θα αφορούν τις λεγόμενες “τριγωνικές πωλήσεις” σε όλες τις αντίστοιχες εταιρείες, μπορεί να υπάρξουν για το ελληνικό δημόσιο έσοδα που αγγίζουν αστρονομικά ποσά, από 12 έως 15 δισ. ευρώ».

Σύμφωνα μάλιστα με νέες πληροφορίες από κοινοβουλευτικές πηγές, η τροπολογία έρχεται να εξυπηρετήσει «πλήθος εταιρειών και ιδίως εταιρειών πετρελαιοειδών». Όπως σημείωναν οι ίδιες πηγές -η πρώτη εταιρεία είναι η Μotor Oil του Βαρδή Βαρδινογιάννη και η δεύτερη τα ΕΛΠΕ του Σπύρου Λάτση όπου είναι συνέταιρος με το ελληνικό δημόσιο- «συγκεκριμένα σε αυτές, επιβλήθηκαν πρόστιμα, στη μία 660 εκατ. € και σε μία άλλη 220 εκατ. € για τη χρήση 2010, διότι μετά από έλεγχο βρέθηκε ότι οι εταιρείες αυτές καταχώρησαν στα έξοδά τους τιμολόγια και παραστατικά που εξέδωσαν offshore εταιρείες με έδρα τον Παναμά, κατόπιν τριγωνικών συναλλαγών, δηλαδή κατόπιν συναλλαγών που διενεργήθηκαν μεταξύ αυτής και του πραγματικού προμηθευτή της, που βρισκόταν στη Ρωσία, με έκδοση όμως τιμολογίων από offshore εταιρίες που εδρεύουν στον Παναμά και αλλού και όχι από τον πραγματικό προμηθευτή».

Τα μεγέθη των εταιρειών και τα ονομάτων των επιχειρηματιών Βαρδινογιάννη και Λάτση που βρίσκονται πίσω από αυτές, είναι ακριβώς το κίνητρο που σπρώχνει τους υπουργούς της κυβέρνησης να μην… το βάζουν κάτω και να επιχειρούν με κάθε ευκαιρία να επαναφέρουν τη συγκεκριμένη τροπολογία. Δεν είναι τυχαίο ότι τη «δουλειά» για να βγουν λάδι τα μεγάλα συμφέροντα, έχουν αναλάβει κορυφαία κυβερνητικά στελέχη. Στις 6 Δεκεμβρίου την τροπολογία είχαν καταθέσει οι κκ Στουρνάρας και Βρούτσης, ενώ τώρα στους συνυπογράφοντες υπουργούς προστέθηκε και ο κ. Μητσοτάκης, αφού δέχτηκε να προστεθεί σε νομοσχέδιο του υπουργείου του. Με τις συγκεκριμένες δυο τροπολογίες η κυβέρνηση Σαμαρά επιχείρησε να ανατρέψει την ισχύουσα νομοθεσία, να σβήσει αναδρομικά πρόστιμα και κυρίως να νομοθετήσει από εδώ και πέρα φορολογική ασυλία στους μεγαλοεπιχειρηματίες για τις συναλλαγές τους μέσω offshore εταιρειών.

Συγκεκριμένα, οι υπουργοί της κυβέρνησης επιδίωξαν να καταργήσουν το άρθρο 31, που ήταν ενταγμένο στο νόμο 3842/2010, καθώς και στην παράγραφο 12 του άρθρου 11 του ν. 4110/2013. Το συγκεκριμένο άρθρο έχει στόχο την πάταξη της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής που γινόταν μέσω των υπεράκτιων εταιριών (offshore). Ο νόμος ξεκαθάριζε ότι δεν θα υπάρχει έκπτωση των δαπανών στις εταιρείες για αγορά πρώτων και βοηθητικών υλών, καθώς και λοιπών αγορών, όταν αυτές γίνονται με το σύστημα των τριγωνικών συναλλαγών, όταν δηλαδή άλλο πρόσωπο τιμολογεί και άλλο παραδίδει το εμπόρευμα. Αυτό πρακτικά σήμαινε ότι μεγάλες εφοπλιστικές, πετρελαϊκές και εισαγωγικές εταιρείες, που πραγματοποιούν μεγάλο μέρος των συναλλαγών τους μέσω τριγωνικών πωλήσεων, αναγκάζονταν να καταβάλουν φόρους στο ελληνικό δημόσιο και –στην περίπτωση που δεν το έπρατταν– οι Εφορίες μπορούσαν να τους επιβάλλουν πρόστιμα. Μάλιστα, τα πρόστιμα που ήδη έχουν επιβληθεί αφορούν εξόφθαλμες παραβάσεις των εταιρειών, οι οποίες αν και γνώριζαν τις απαγορεύσεις τους νόμου καταχωρούσαν τα έξοδα των offshore από τις τριγωνικές πωλήσεις, προκειμένου να εκπίπτουν του φόρου. Όπως ρητά αναφέρεται στο νόμο: «Οι τριγωνικές συναλλαγές με offshore εταιρείες δεν μπορούν, κατ’ αμάχητο τεκμήριο, να θεωρηθούν εκπιπτόμενες φορολογικά».