Υψηλού κόστους η επιστροφή της Ελλάδας στις αγορές

Η προσωρινή ομαλοποίηση στις σχέσεις Ιταλίας-Κομισιόν με αφορμή το βελτιωμένο σχέδιο Προϋπολογισμού που κατέθεσε η κυβέρνηση Κόντι έφερε στην επιφάνεια για άλλη μία φορά τη διαφορετική στάση των αγορών απέναντι στην Ελλάδα και στον ευρωπαϊκό Νότο.

Η κατάθεση του βελτιωμένου σχεδίου Προϋπολογισμού μείωσε ταχύτατα τις αποδόσεις των ιταλικών ομολόγων, αλλά δεν συμπαρέσυρε με αναλογικό τρόπο τις αποδόσεις των ελληνικών ομολόγων… Παράγοντες της αγοράς ομολόγων υποστηρίζουν ότι η επιστροφή της Ελλάδας στις αγορές δεν θα είναι “αναίμακτη”, καθώς με τις πρώτες εκδόσεις, που πιθανώς να αρχίσουν να τρέχουν από τα τέλη Ιανουαρίου / αρχές Φεβρουαρίου, το ελληνικό Δημόσιο θα υποχρεωθεί να πληρώσει ένα αυξημένο country risk στα επίπεδα των τιμών που ισχύουν σήμερα.

Η βελτίωση των αποδόσεων και των spreads θα πάρει χρόνο και θα εξαρτηθεί τόσο από εσωτερικούς όσο και από εξωτερικούς παράγοντες, οι οποίοι θα επηρεάσουν το χρονοδιάγραμμα των εκδόσεων 3ετών, 5ετών και 7ετών ομολόγων, που, όπως ανακοίνωσε ο ΟΔΔΗΧ, θα περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα του 2019. Το πλεονέκτημα της ύπαρξης χαμηλών αναγκών αναχρηματοδότησης του χρέους για το 2019 και το 2020 αναμφίβολα δίνει κάποια σημαντικά περιθώρια χειρισμών από την πλευρά του ΟΔΔΗΧ.

Δεν αλλάζει, όμως, το γενικό πλαίσιο που διαμορφώνει το επίπεδο του country risk, το οποίο παραμένει υψηλό σε σχέση με τις άλλες χώρες της Ευρωζώνης, μαζί και της Ιταλίας. Πρόκληση για το ελληνικό χρέος παραμένει η απαγκίστρωση του τραπεζικού συστήματος από τους κινδύνους του δημόσιου χρέους και σ’ αυτό το μέτωπο στρέφονται όλες οι προσπάθειες.

Η απαγκίστρωση
Η απαγκίστρωση της τύχης του τραπεζικού συστήματος από τους κινδύνους που έχουν να κάνουν με το αξιόχρεο του δημόσιου χρέους θα αναβαθμίσει τη σταθερότητα τόσο στις τράπεζες όσο και στο δημόσιο χρέος. Και αυτό πρέπει να γίνει μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2019, παρά τις δυσχέρειες λόγω των αλλεπάλληλων εκλογικών αναμετρήσεων.Στην εκτίμηση αυτή καταλήγει η πλειονότητα των τραπεζιτών που ηγούνται στις τέσσερις συστημικές τράπεζες και τη θέση αυτή έχουν μεταφέρει στην κυβέρνηση.

Σύμφωνα με πληροφορίες του “Κεφαλαίου”, την εκτίμηση αυτή υιοθετούν και τα κυβερνητικά στελέχη που εμπλέκονται στις σχετικές διαδικασίες. Για τον λόγο αυτό, όπως υποστηρίζεται αρμοδίως, προωθείται συνδυαστικά μια σειρά κινήσεων, που αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί πριν από το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2019, ώστε να αποκτήσουν οι τράπεζες και πάλι τον ζωτικό τους ρόλο στην οικονομία.Οι κινήσεις αυτές αφορούν τρία επίπεδα ταυτόχρονα.

Το πρώτο αφορά τη διασφάλιση της επιβεβαίωσης –στη βάση της συμφωνίας του Ιουνίου– της επαρκούς υλοποίησης των δεσμεύσεων που προκύπτουν από τη δεύτερη έκθεση “ενισχυμένης εποπτείας”, η οποία λειτουργεί σε κάθε περίπτωση καθησυχαστικά και για τις αγορές, αφού οδηγεί στην εκταμίευση ως επιβράβευση των πόρων από τα κέρδη των ANFAs και SMPs. Αφενός η έκθεση και αφετέρου η επιστροφή των κερδών από τα ANFAs/SMPs οδηγούν στη βελτίωση της διαβάθμισης του χρέους από τους οίκους αξιολόγησης.

Το δεύτερο αφορά την ενεργοποίηση του μηχανισμού που θα απαλλάξει τις τέσσερις συστημικές τράπεζες, μέσω της bad bank, από 15-20 δισ. ευρώ “κόκκινων” δανείων, που ετοιμάζεται από το ΤΧΣ και το ΥΠΟΙΚ με την τεχνική στήριξη της J.P. Morgan, η οποία έχει εισηγηθεί το συγκεκριμένο σχήμα. Το αξιοσημείωτο είναι ότι ο μηχανισμός αυτός θα είναι έτοιμος, εκτός απροόπτου, στα τέλη Απριλίου και θα μπορεί να ενεργοποιηθεί σταδιακά τους μήνες που θα ακολουθήσουν. Εφόσον δεν υπάρξουν ισχυρά προβλήματα από την πλευρά της DGCom όσον αφορά την παροχή εγγυήσεων από την πλευρά του Δημοσίου για τα προς τιτλοποίηση δάνεια που θα απορροφηθούν από την bad bank, η ελάφρυνση στο τραπεζικό σύστημα θα είναι ουσιαστική και θα λειτουργήσει συμπληρωματικά με την τρίτη κίνηση, που αφορά την επιστροφή πολλών “κόκκινων” στεγαστικών δανείων σε κατάσταση ομαλής εξυπηρέτησης.

Αυτό, άλλωστε, είναι το τρίτο επίπεδο παρέμβασης, ήτοι η αναδιάταξη του νόμου Κατσέλη έτσι ώστε με τη συμμετοχή τραπεζών, Δημοσίου και δανειολήπτη να επιστρέψει μεγάλο μέρος μη εξυπηρετούμενων δανείων σε κατάσταση ομαλής εξυπηρέτησης. Η “ρύθμιση” αυτή προβλέπει τη συμμετοχή των τραπεζών με ένα “ρεαλιστικό” κούρεμα του υπολοίπου του δανείου, τη συμμετοχή του Δημοσίου με μια επιδότηση μέρους της δόσης αποπληρωμής και του δανειολήπτη με την εξυπηρέτηση του μέρους της δόσης που θα κριθεί ικανός με βάση τα εισοδήματά του να αποπληρώνει.

Οι τράπεζες και τα spreads
Στο κρίσιμο περιβάλλον του πρώτου διμήνου του 2019, στη διάρκεια του οποίου αναμένεται η έκδοση του πρώτου πενταετούς ομολόγου μετά το τέλος του τρίτου προγράμματος τον Αύγουστο του 2018, σημαντική θα είναι η επιρροή των κινήσεων της ΕΚΤ που θα αφορούν τόσο το ευρωπαϊκό όσο και το ελληνικό περιβάλλον.Η διακοπή του QE από 31/12/2018 δεν αναιρεί την επανεπένδυση των τίτλων που έχουν αποκτηθεί και θα λήγουν κάθε μήνα, γεγονός που καθησυχάζει το τραπεζικό σύστημα όσον αφορά την επάρκεια ρευστότητας στις ευρωπαϊκές αγορές.

Μεγάλης σημασίας, όμως, θα είναι οι διευκρινίσεις της ΕΚΤ για το αν και πότε θα αναδιατάξει τα κριτήρια επανεπένδυσης, όπως επίσης και το πώς θα συνεχίσει τα προγράμματα στοχευμένων δανείων σχεδόν μηδενικού κόστους στις τράπεζες (TLTROs). Ειδικά για τις ελληνικές τράπεζες, εξαιρετικά σημαντική αναμένεται να είναι η διεύρυνση του ορίου κατοχής κρατικών ομολόγων, που σήμερα με την απόφαση της ΕΚΤ του Φεβρουαρίου του 2015 παραμένει στα μόλις 8 δισ. ευρώ. Η αναθεώρηση της απόφασης αυτής αναμένεται μέσα στο πρώτο δίμηνο του 2019 και θα πρέπει να γίνει έπειτα από “αίτημα” της ΤτΕ.

πηγή : capital.gr