Άκτιο – Αμβρακία: Νέος διαγωνισμός στο πρώτο τρίμηνο του 2020, μπας και προλάβουμε

Ένα ακόμη αποτυχημένο κεφάλαιο στην προσπάθεια να ολοκληρωθεί ο αυτοκινητόδρομος Άκτιο – Αμβρακία έκλεισε με την ακύρωση του διαγωνισμού από το Υπουργείο Υποδομών. Το έργο θα επαναδημοπρατηθεί με το χρόνο όμως να πιέζει πάρα πολύ, καθώς μετά το 2023 δεν θα υπάρχει χρηματοδότηση…

Την απόφαση να ακυρώσει το διαγωνισμό για την εργολαβία-σκούπα, προϋπολογισμού 160εκατ. ευρώ, που αφορούσε την ολοκλήρωση του οδικού άξονα Άκτιο – Αμβρακία έλαβε το Υπουργείο Υποδομών. Ο διαγωνισμός που είχε πραγματοποιηθεί στα μέσα του 2018 και στον οποίο είχε μειοδοτήσει η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – ΤΕΡΝΑ κόλλησε λόγω της προσφυγής στο ΣτΕ, του δεύτερου μειοδότη, της ιταλικής GD Infrastrutture. Έτσι οδηγούμαστε σε επαναδημοπράτηση του έργου, ωστόσο, αν αναλογιστεί κανείς ότι στην εργολαβία «σκούπα» ο χρόνος περαίωσης του έργου ήταν 30 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης, τώρα θα πρέπει να γίνει ένα… σπριντ, ώστε ο νέος διαγωνισμός να τελεσφορήσει και το έργο να κατασκευαστεί μέχρι το τέλος του 2023. Να κατασκευαστεί δηλαδή μέσα σε τρία χρόνια το 50% και πλέον του έργου, που δεν κατασκευάστηκε τα προηγούμενα δέκα χρόνια…

Σύμφωνα με το Υπουργείο Υποδομών επιβάλλεται να επαναπροσδιοριστεί το χρονοδιάγραμμα κατασκευής του έργου µε περιορισμό του χρόνου υλοποίησής του. Όπως επίσης να συμπεριληφθεί στον προϋπολογισμό το νέο τεχνικό αντικείμενο, το οποίο είναι απόλυτα αναγκαίο για την άρτια ολοκλήρωση του έργου και να τροποποιηθούν οι όροι υλοποίησης του έργου καθώς και τα τεύχη δημοπράτησης. Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑγρίνιοCulture.gr στόχος του Υπ. Υποδομών είναι η προκήρυξη νέου διαγωνισμού να γίνει μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2020 και μάλιστα με κατ’αποκοπή τίμημα, ενώ θα δοθεί προτεραιότητα στην παράκαμψη της Αμφιλοχίας, η οποία είναι κατά 70% ολοκληρωμένη.

Η κόντρα Υπουργείου – GD Infrastrutture και οι «Καλογρίτσες της δεξιάς»
Η απόφαση του Υπουργείου Υποδομών για ακύρωση του διαγωνισμού αναφορικά με το Άκτιο – Αμβρακία μπορεί να έγινε γνωστή αυτή την εβδομάδα, ουσιαστικά όμως πάρθηκε τις τελευταίες ημέρες του 2019, όταν ουσιαστικά έληξε η ισχύς των προσφορών. Αξίζει να σημειωθεί ότι τους τελευταίους μήνες η ιταλική GD Infrastrutture, που στην Ελλάδα συνεργάζεται με την «Μηχανική» του Πρ. Εμφιετζόγλου, έχει έρθει σε έντονη αντιπαράθεση με το Υπουργείο Υποδομών, αναφορικά με τις εργολαβίες που έχει αναλάβει στον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος. Σε αυτή την περίπτωση ο Υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής έχει καταγγείλει την κατάτμηση του έργου και προωθεί την ένταξή του στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού, προκειμένου να προχωρήσει η κατασκευή, αναμένοντας το «πράσινο φώς» από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η GD Infrastrutture από την πλευρά της θέλει την ολοκλήρωση των εργολαβιών, που έχει αναλάβει απειλώντας μάλιστα πως θα προσφύγει στην Ε.Ε. για τις καθυστερήσεις στις πληρωμές. «Εμείς Καλογρίτσες της Δεξιάς δεν θα δεχθούμε» είχε πει πρόσφατα από του βήματος της Βουλής ο Κώστας Καραμανλής «φωτογραφίζοντας» ουσιαστικά την ιταλική εταιρεία και τους έλληνες συνεργάτες της.

Κώστας Καραμανλής: «Η λάθος δημοπράτησή του οδήγησε σε δικαστικές εμπλοκές»
Λαμβάνοντας τις σχετικές αποφάσεις στις τελευταίες μέρες του 2019, ο Υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής απάντησε και στη σχετική ερώτηση του βουλευτή Αιτωλοακαρνανίας του ΚΙΝΑΛ Δημήτρη Κωνσταντόπουλου. Με γραπτή του λοιπόν απάντηση ο Κ. Καραμανλής σημειώνει ότι «το έργο του αυτοκινητοδρόμου Άκτιο – Αμβρακία αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα του «μοντέλο μεγάλες εκπτώσεις ή και κατατμήσεις», με το οποίο «μοντέλο» η κατάληξη ήταν τα έργα να κοστίζουν πιο ακριβά, αλλά και να ξεφεύγουν από κάθε χρονοδιάγραμμα και τελικά να ολοκληρώνονται σε χρονικό διάστημα διπλάσιο και τριπλάσιο από το προβλεπόμενο. Αντιθέτως, οι όροι των συμβάσεων παραχώρησης που η Νέα Δημοκρατία είχε θεσμοθετήσει το 2006 στα μεγάλα οδικά έργα είναι πιο αποτελεσματικοί, ορίζοντας μικρότερο κόστος και πιο γρήγορες διαδικασίες από τις αντίστοιχες ενός παραδοσιακού Δημοσίου Έργου».

Μέχρι σήμερα το έργο, σύμφωνα με τον Κ. Καραμανλή, με τη διαδικασία που ακολουθήθηκε από την προηγούμενη Κυβέρνηση, είναι παράδειγμα προς αποφυγήν, καθώς έχει κοστίσει 6,1εκ. ευρώ ανά χιλιόμετρο χωρίς τις μελέτες και την επίβλεψη. Ενώ αναφορικά με την εργολαβία «σκούπα», ο Υπουργός Υποδομών σημειώνει ότι «η λάθος δημοπράτησή του οδήγησε σε δικαστικές εμπλοκές». Τέλος ο Κ. Καραμανλής επισημαίνει ότι «η ολοκλήρωση του έργου αποτελεί προτεραιότητα της Κυβέρνησης και του Υπουργείου και θα προβούμε στις απαραίτητες ενέργειες, προκειμένου, με τη βέλτιστη λύση, χωρίς περαιτέρω καθυστερήσεις, συμπληρωματικές συμβάσεις ή οικονομικές υπερβάσεις, να ολοκληρωθεί εντός της χρηματοδοτικής περιόδου και να πληροί όλες τις προδιαγραφές, που θα καθιστούν το εν λόγω οδικό δίκτυο ασφαλές για τους κατοίκους της περιοχής και τους διερχόμενους οδηγούς».