Λείπει η ψυχολογία από την αγορά

Μείωση 4,9% ή 600 εκατ. ευρώ σημείωσε ο κύκλος εργασιών στο λιανικό εμπόριο της χώρας το α’ τρίμηνο το 2021, 10,9 δισ. ευρώ από 11,5 δισ. ευρώ το α’ τρίμηνο του 2020, με τον κλάδο να επιδεικνύει αντοχή, εν μέσω του καθολικού lockdown.

Αυτά τα λένε τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Την ίδια ώρα όμως οι επαγγελματίες του κλάδου εκφράζουν τη σχετική, διογκούμενη αγωνία τους για το μέλλον των επιχειρήσεών τους. Προφανώς γιατί στην αγορά υπάρχουν οι μεγάλοι «παίχτες», που δούλεψαν και με τα e-shop και οι μικροί…

Παρά τη προσπάθεια της κυβέρνησης να στηρίξει τον κλάδο, η αίσθηση που επικρατεί είναι ότι το παρατεταμένο lockdown επέδρασε καθοριστικά στην ψυχολογία των καταναλωτών. Και τώρα που τα καταστήματα επαναλειτουργούν χωρίς περιορισμούς, η αγορά δεν ανακάμπτει όσο θα προσδοκούσαν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι. Μάλιστα ούτε το κομπόδεμα των νοικοκυριών που δημιουργήθηκε μέσα στο lockdown και αποτυπώθηκε σε αύξηση των καταθέσεων, μέχρι στιγμής δεν ξοδεύεται, όπως ήλπιζαν πολλοί… Αν σε περίπου ένα μήνα και κάτι από τώρα έχει κλειστεί το πολυπόθητο τείχος ανοσίας ίσως κάτι να αλλάξει και στην ψυχολογία του κόσμου.

Μέχρι να συμβεί πάντως αυτό οι ζοφερές εκτιμήσεις για λουκέτα και αύξηση της ανεργίας θα περιμένουν την επιβεβαίωσή τους…