Βγαίνει ο διαγωνισμός για την “αστική ανάπλαση της Βόνιτσας”

Εγκρίθηκαν οι όροι διακήρυξης ανοιχτής διαδικασίας και ορίστηκε επιτροπή για την επιλογή αναδόχου κατασκευής του έργου : «αστική ανάπλαση και ανάπτυξη ιστορικών τόπων και τουριστικού κέντρου Βόνιτσας» προϋπολογισμού 827.000 €.

Η μελέτη αφορά τις εργασίες που προβλέπεται να γίνουν για την ανάπλαση υπάρχουσας επιχωμάτωσης η οποία εκτείνεται από το δυτικό άκρο του αγκυροβολίου τουριστικών σκαφών αναψυχής μέχρι το λιμανάκι της Χώρας στη Βόνιτσα του Δήμου Ακτίου – Βόνιτσας και κατασκευάστηκε το έτος 2000, παράλληλα με την ακτή για την προστασία του “πόδα” του πρανούς του ανάντη λοφίσκου του Κάστρου από το χειμέριο κύμα και την αποφυγή κατολισθήσεων. Έχει συνολικό μήκος 240 m και για την κατασκευή του χρησιμοποιήθηκαν λίθοι μεγάλου και μεσαίου μεγέθους ενώ η τελική επίστρωση έγινε με μικρότερου μεγέθους αδρανή υλικά. Με την ανάπλαση αυτή αναδεικνύεται μια διαδρομή που συνδέει τον τουριστικό λιμένα της πόλης, τις λειτουργίες αναψυχής, την παραδοσιακή προκυμαία και τα ιστορικά μνημεία του τόπου. Ενώνει το Κάστρο, το οποίο έχει χαρακτηριστεί ως Βυζαντινό Μνημείο και τον Ι.Ναό της Κοιμήσεως της Θεοτόκου -επίσης μνημείο των βυζαντινών χρόνων, ο οποίος βρίσκεται εντός της περιοχής Χώρας και αποτελεί το τέρμα της προτεινόμενης ανάπλασης. Το Κάστρο της Βόνιτσας αποτελεί το “τοπόσημο” της πόλης που ταυτίζεται με την ιστορία της. Στην ίδια περιοχή εντοπίζεται η Ι.Μονή Αγίας Παρασκευής που έχει χαρακτηριστεί ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο και θα συνδεθεί με τους προαναφερθέντες ιστορικούς τόπους με την κατασκευή ξύλινης πεζογέφυρας που αποτελεί αντικείμενο άλλου έργου. Με την κατασκευή του έργου αυτού αλλά και το υπάρχον παραλιακό μέτωπο της πόλης ενοποιούνται δύο Τοπία Ιδιαίτερου Φυσικού Κάλλους ο Λόφος και το Φρούριο της Βόνιτσας που βρίσκεται πάνω από την περιοχή του έργου και το Νησάκι Κουκουμίτσα στην ανατολική είσοδο της πόλης της Βόνιτσας. Η μελέτη έχει στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας του τρόπου ζωής των κατοίκων, την προσέλκυση επισκεπτών, την ανάδειξη του πλούσιου φυσικού και ιστορικού περιβάλλοντος, την ενίσχυση της βιώσιμης αστικής κινητικότητας με τη χρήση του ποδηλάτου και την αισθητική ανάπτυξή της.

Η διαμόρφωση αυτή θα λειτουργήσει επικουρικά στην ανάδειξη του ιστορικού κέντρου και του εμπορικού, παραδοσιακού τμήματος της πόλης. Πρόκειται για μια μελέτη που κατευθύνεται από όρους κοινωνικής, οικονομικής και περιβαλλοντικής βιωσιμότητας και ανάπτυξης. Ο βιοκλιματικός σχεδιασμός και οι ρυθμίσεις αποτέλεσε προτεραιότητα σε όλες τις επιλογές της μελέτης, στα υλικά, στις διαστασιολογήσεις και γενικότερα στην επίλυση της πολυεπίπεδης σχέσης του περιβάλλοντος με τον άνθρωποκάτοικο και τις ανάγκες του. Για τους παραπάνω λόγους δημιουργείται ποδηλατόδρομος που θα ακολουθεί τη διαδρομή σε όλο το μήκος της επέμβασης και θα συνεχίζει στο δρόμο της Χώρας ώστε να συνδεθεί με το υπόλοιπο δίκτυο κατά μήκος του ιστορικού κέντρου, κάνοντας τη χρήση του ποδηλάτου ακόμα πιο φιλική για τον κάτοικο αλλά και τους επισκέπτες που θα ήθελαν να γνωρίσουν την πόλη κάνοντας ποδήλατο. Για την παρεμπόδιση της κυκλοφορίας οχημάτων θα τοποθετηθούν κινητά εμπόδια, μπάρες ελέγχου κυκλοφορίας στην είσοδο του πεζόδρομου που θα επιτρέπουν την κυκλοφορία μόνο των ποδηλάτων και θα μπορούν να μετακινηθούν στην περίπτωση έκτακτης ανάγκης διέλευσης οχημάτων (π.χ. πυροσβεστικού οχήματος). Τα έργα που θα γίνουν κατά την ανάπλαση του ανωτέρω επιχώματος θα είναι:

■ Κατασκευή κατακόρυφου μετώπου, κρηπιδότοιχου κατά μήκος της Βόρειας παρειάς του επιχώματος (παρειά που γειτνιάζει με την θάλασσα) για την προς τη θάλασσα οριοθέτησή του και την προστασία του. Θα εκτείνεται από το Δυτικό άκρο του υφιστάμενου κρηπιδότοιχου του τουριστικού λιμένα και θα έχει πλάτος ίσο με 2,50 m. Θα κατασκευαστεί με τεχνητούς ογκόλιθους από συμπαγές σκυρόδεμα επί της στέψης των οποίων θα διαστρωθεί έγχυτο σκυρόδεμα ανωδομής.
■ Κατασκευή πεζόδρομου. Ο πεζόδρομος θα κατασκευαστεί σε επαφή με το κατακόρυφο μέτωπο προστασίας του επιχώματος και θα εκτείνεται ως το πρανές του παρακείμενου λόφου του Κάστρου της Βόνιτσας. Τμήμα του πεζόδρομου αυτού, πλάτους 2,50 m θα χρησιμοποιείται ως αμφίδρομος ποδηλατόδρομος. Για την κατασκευή του πεζόδρομου θα γίνει σκυροδέτηση, επί της στέψης του επιχώματος, με ελαφρώς οπλισμένο σκυρόδεμα και επίστρωση επί αυτού με τεχνητό κυβόλιθο. Στην διαμόρφωση προτείνονται γκρι κυβόλιθοι, για λόγους ομοιομορφίας στο σύνολο του ιστορικού κέντρου και του υπόλοιπου παραλιακού μετώπου. Ο ποδηλατόδρομος θα οριοθετηθεί επί του εδάφους, σύμφωνα με τις προδιαγραφές της Αριθμ. ΔΟΥ/ΟΙΚ.1920/05-04-2016 (ΦΕΚ 1053/Β/‪14- 04-2016‬) απόφασης με θέμα: «Έγκριση Τεχνικών Οδηγιών για ποδηλατοδρόμους (Υποδομές ποδηλάτων)».
■ Στο όριο που εφάπτονται ο πεζόδρομος με τον κρηπιδότοιχο, θα κατασκευαστεί η απαραίτητη υποδομή ηλεκτρικού ρεύματος και θα τοποθετηθούν ιστοί ηλεκτροφωτισμού με διπλά φωτιστικά παραδοσιακού τύπου και λαμπτήρες τεχνολογίας διόδων φωτοεκπομπής (LED) για εξοικονόμηση ενέργειας και μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος.