Τουρισμός με «μικρό» πορτοφόλι στη Δυτική Ελλάδα

Επενδύσεις και branding αναγκαιότητα για να σηκώσει κεφάλι στις τουριστικές εισπράξεις η περιοχή

Στη λεγόμενη βαριά βιομηχανία της χώρας, τον τουρισμό, το ταμείο γίνεται πάντα στο τέλος και αυτό είναι που μετράει. Μπορεί φέτος οι προσδοκίες να είναι ότι η χώρα θα ξεπεράσει το «χρυσό» ρεκόρ των αφίξεων και των εισπράξεων του 2019, ωστόσο όλα θα κριθούν στο ταμείο, στο αν δηλαδή οι τουριστικές εισπράξεις είναι περισσότερες από τα 18,2 δισ. των τουριστικών εισπράξεων του 2019, όχι τόσο αν ήρθαν στη χώρα περισσότεροι τουρίστες.
Αρκετοί παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι ο στόχος των τουριστικών εισπράξεων είναι δύσκολο να επιτευχθεί λόγω του πληθωρισμού που πλήττει την Ελλάδα, όσο και τις χώρες προέλευσης των τουριστών. Το ζητούμενο είναι να έρχονται και τουριστών που μπορούν να διαθέσουν περισσότερα.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Δυτική Ελλάδα, που ανέκαθεν κατείχε ένα μικρό κομμάτι της τουριστικής «πίτας» κάτι που αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι προσελκύει επισκέπτες χαμηλότερων εισοδημάτων. Ας μην ξεχνάμε ότι αυτός είναι ένας από τους βασικούς λόγους που κατατάσσει τη Δυτική Ελλάδα στις φτωχότερες περιφέρειες της χώρας ως προς το κατά κεφαλήν ΑΕΠ.

Είναι χαρακτηριστικά τα στοιχεία που δημοσίευσε ο Σύνδεσμος Τουριστικών Επιχειρήσεων Ελλάδας για τις τουριστικές εισπράξεις του 2021, που βεβαίως ήταν έτος επανεκκίνησης και ανάκαμψης του τουρισμού, λόγω της τεράστιας πτώσης που προκάλεσε η πανδημία του κορονοϊού.Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά ο τουρισμός της Δυτικής Ελλάδας σημείωσε βουτιά άνω του 50% σε επισκέπτες και ταξιδιωτικές εισπράξεις, κατά την διάρκεια του 2021, σε σχέση με το «χρυσό» 2019.

Μολαταύτα το 2021, η μέση δαπάνη ανά επίσκεψη ανά Περιφέρεια διαμορφώθηκε στα 631 ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση +30,7% σε σχέση με το 2019 (482 ευρώ). Ωστόσο η Δυτική Ελλάδα πέτυχε τη μισή από αυτή την αύξηση. Συγκεκριμένα η μέση δαπάνη ανά επίσκεψη στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, ανήλθε στα 365 ευρώ, καταγράφοντας αύξηση +15,8%. Κάτι που σημαίνει πως οι τουρίστες που καταφθάνουν στην περιοχή δαπανούν τα λιγότερα…
Ενδεικτικό επίσης είναι ότι η μέση δαπάνη ανά διανυκτέρευση στις 13 Περιφέρειες της χώρας το 2021 διαμορφώθηκε κατά μέσο όρο σε 79 ευρώ, σημειώνοντας αύξηση +3,4% σε σχέση με το 2019 (76 ευρώ). Ωστόσο την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας η μέση δαπάνη ανά διανυκτέρευση διαμορφώθηκε σε 54 € παρουσιάζοντας μείωση -4,9%. Διόλου τυχαία λοιπόν σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία κύρια αγορά εισερχόμενων επισκεπτών στη Δυτική Ελλάδα παραμένει η Αλβανία (με 62.000 επισκέπτες), ενώ ακολούθησαν χαμηλότερα η Γερμανία (44.000) και η Γαλλία (29.000).

Επενδύσεις και branding

Πολλά φυσικά είναι αυτά που μπορούν να αλλάξουν την εικόνα για τις τουριστικές εισπράξεις στη Δυτική Ελλάδα. Ένα από αυτά είναι οι επενδύσεις σε νέες και μεγάλες ξενοδοχειακές υποδομές. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι project της δημιουργίας πολυτελούς ξενοδοχείου στο Βαρκό Πογωνιάς του Δήμου Ακτίου – Βόνιτσας, επένδυση ύψους 110 εκατ. ευρώ που έχει ενταχθεί στις Στρατηγικές Επενδύσεις και εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει το καλοκαίρι του 2023. Και φυσικά χρειάζονται και άλλες τέτοιες επενδύσεις. Από εκεί και πέρα σίγουρα η περιοχή χρειάζεται ένα καλύτερο branding, προκειμένου να προσελκύσεις περισσότερους και με «μεγαλύτερα» πορτοφόλια τουρίστες. Προς αυτή την κατεύθυνσης έχει κινηθεί και η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας λανσάροντας το «Οlympian Land» ως το νέο brand της περιοχής. Προφανώς όμως έχει νέο branding χρειάζεται χρόνο για να αποδώσει και να κριθεί…