Ε.Σ.Π.Ε.ΑΙΤ: «Χωρίς πιστοποίηση από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας η εναέρια κυκλοφορία στο Άκτιο»

Έκπληξη και προβληματισμό προκάλεσε στην Ένωση Στρατιωτικών η παραδοχή ότι η εναέρια κυκλοφορία στο Άκτιο παρέχεται από Στρατιωτικό Πάροχο μη πιστοποιημένο από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ).

Σε ανακοίνωσή της η Ένωση Στρατιωτικών Περιφερειακής Ενότητας Αιτωλοακαρνανίας (Ε.Σ.Π.Ε.ΑΙΤ) κοινοποιεί την απάντηση της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας και θέτει μια σειρά από κρίσιμα ερωτήματα, κάνοντας λόγο για “γκρίζες ζώνες” και διερωτώμενη αν αυτές είναι σε γνώση των Ευρωπαϊκών Οργανισμών που ευθύνονται για την ασφάλεια της Αεροναυτιλίας.

Ολόκληρη η ανακοίνωση:
Αγαπητές/οί συναδέλφισσες/οί,

Σας ενημερώνουμε για τις επίσημες Κοινοβουλευτικές απαντήσεις του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών, ΑΠΑ, ΥΠΑ στην Ερώτηση που κατέθεσε ο Τομεάρχης Υποδομών κ. Μεικόπουλος Αλέξανδρος, ο Βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας κ. Ζαμπάρας Μίλτος και άλλοι δώδεκα Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με θέμα: «Ελλιπής στελέχωση στο Αεροδρόμιο Ακτίου. Κίνδυνοι για την ασφάλεια των πτήσεων».

Έκπληξη προκαλεί σε όλους μας η απάντηση της ΑΠΑ (Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας) που δηλώνει ευθέως και κατηγορηματικά ότι η Εναέρια Κυκλοφορία στο Αεροδρόμιο του Ακτίου παρέχεται από Στρατιωτικό Πάροχο ΜΗ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΕΝΟ από την ίδια. Και ευλόγως γεννιούνται ερωτήματα που πρέπει οι αρμόδιοι φορείς να απαντήσουν άμεσα:

1. Ο Στρατιωτικός Πάροχος έχει κάποια άλλη πιστοποίηση που καλύπτει το κενό;
2. Οι Στρατιωτικοί Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας πως έχουν πιστοποιηθεί, με τι πτυχία και με ποια εκπαίδευση;
3. Όλες αυτές οι γκρίζες ζώνες είναι σε γνώση των Ευρωπαϊκών Οργανισμών που ευθύνονται για την ασφάλεια της Αεροναυτιλίας;
4. Ποιες ευθύνες διακυβεύονται για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων στην περίπτωση μιας κακής στιγμής;
5. Τελικά το πλαίσιο συνεργασίας εφαρμόζεται από τους συνυπογράφοντες – ΓΕΑ, ΥΠΑ, Fraport Greece – ή υπάρχουν μελανά σημεία;

Επίσης η ΥΠΑ, για άλλη μια φορά, αποποιείται οποιασδήποτε ευθύνης και αρμοδιότητας, ενώ παράλληλα συνεχίζει να αποτελεί τον ένα εκ των τριών μερών υλοποίησης του πλαισίου συνεργασίας για την παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων στην Fraport Greece (Ν.4389/2016). Τελικά οι αρμόδιοι φορείς που έχουν υπογράψει τον εν λόγω νόμο και τα συνημμένα παραρτήματα θα εφαρμόσουν όσα προβλέπονται; Θα απαντήσει κάποιος σε αυτό το ερώτημα και τι τελικά ισχύει με βάση το νομικό πλαίσιο λειτουργίας των Στρατιωτικών Αεροδρομίων Κοινής Χρήσης;

Τέλος δεν κατανοούμε την στάση του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών που για άλλη μια φορά σε Κοινοβουλευτική Ερώτηση, με συγκεκριμένα ερωτήματα, δεν δίνεται ΚΑΜΙΑ, ΕΝΤΕΛΩΣ ΚΑΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ και απλά κοινοποιούνται οι απαντήσεις των άλλων φορέων ΑΠΑ και ΥΠΑ. Τελικά το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών έχει κάποια ευθύνη ή αρμοδιότητα σχετικά με την Πολιτική Αεροναυτιλία ή ΟΧΙ; Αν δεν επιθυμούν να έχουν καμία αρμοδιότητα στο εν λόγω πεδίο γιατί δεν προχωρούν σε νομοθετική πρωτοβουλία τροποποίησης του Ν.4389/2016;

Αγαπητές/οί συναδέλφισσες/οί,
η συγκεκριμένη στάση των αρμόδιων Υπουργείου – Φορέων μας απογοητεύει και μας σπρώχνει ολοένα και περισσότερο σε ενέργειες νομικής φύσεως, προκειμένου να διασφαλίσουμε την ηρεμία της εργασιακής καθημερινότητας των συναδέλφων μας.
Συνεχίζουμε όλοι μαζί, δυναμικά και με επιχειρήματα ΜΕΧΡΙ ΤΕΛΙΚΗΣ ΔΙΚΑΙΩΣΗΣ!

Αναλυτικά η απάντηση της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας

1. Οι Υπηρεσίες Εναέριας Κυκλοφορίας στο Αεροδρόμιο Ακτίου παρέχονται από Στρατιωτικό Πάροχο Αεροναυτιλίας Μη Πιστοποιημένο από την Α.Π.Α. Η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας δεν έχει αρμοδιότητα, επί του παρόντος, για θεμάτα Εποπτείας Υπηρεσιών Εναέριας Κυκλοφορίας που παρέχονται από Στρατιωτικό Πάροχο.
2. Το αεροδρόμιο Ακτίου αποτελεί αεροδρόμιο πιστοποιημένο από την Α.Π.Α. σύμφωνα με τον Κανονισμό 139/2014 και η ασφαλής λειτουργία του εποπτεύεται από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων της. Για την επαλήθευση της διαρκούς συμμόρφωσης του αεροδρομίου και του πιστοποιημένου Φορέα Λειτουργίας του με τον Κανονισμό 139/2014, η Αρχή διενεργεί τακτικές επιτόπιες επιθεωρήσεις καθώς και στοχευμένες επιθεωρήσεις όσο αφορά στην ολοκλήρωση κατασκευαστικών έργων για την αναβάθμιση των υποδομών του αεροδρομίου. Για την αποκατάσταση των ευρημάτων των επιθεωρήσεων, ο πιστοποιημένος Φορέας Λειτουργίας του Αεροδρομίου σε συνεργασία με το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας υποβάλει Σχέδιο Διορθωτικών Ενεργειών η υλοποίηση του οποίου παρακολουθείται από την Αρχή.
3. Η παροχή υπηρεσιών αεροδρομίου σε πολιτικά αεροσκάφη στους χώρους ευθύνης της πολεμικής αεροπορίας καθορίζεται στο Παράρτημα 20 της Σύμβασης Παραχώρησης για την αναβάθμιση, συντήρηση, διαχείριση και λειτουργία Περιφερειακών Αεροδρομίων Κρήτης, Ηπειρωτικής Ελλάδας η οποία κυρώθηκε με το ν. 4389/2016. Σε αυτό το πλαίσιο η Αρχή συνεργάζεται στενά τόσο με τον πολιτικό Φορέα Λειτουργίας όσο και με το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας προκειμένου να διατηρηθεί υψηλό επίπεδο ασφάλειας πτήσεων στα αεροδρόμια τα οποία εξυπηρετούν στρατιωτική και πολιτική κυκλοφορία όπως αυτό του Ακτίου.

Πρόσφατα ολοκληρώθηκε πρόγραμμα εκτεταμένων έργων αναβάθμισης των υποδομών του αεροδρομίου Ακτίου στα πλαίσια του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0, με φορέα υλοποίησης τη Δ/νση Υποδομών Αεροδρομίων του ΥΠΥΜΕ (https://greece20.gov.gr/?projects=paremvaseis-anavathmisis-se-perifereiaka-aerodromia-16833), τα οποία πρόκειται να αυξήσουν το παρεχόμενο επίπεδο ασφάλειας τόσο στα πολιτικά όσο και στα στρατιωτικά αεροσκάφη αλλά και να διευκολύνουν σε μεγάλο βαθμό το έργο της συντήρησης των υποδομών. Πέραν των ανωτέρω, στη Σύμβαση Παραχώρησης του αεροδρομίου προβλέπεται σύσταση και λειτουργία Επιτροπής Διασύνδεσης μεταξύ του Παραχωρητή, του Δημοσίου και του Παραχωρησιούχου, για την κοινή εξέταση ζητημάτων.
Επιπροσθέτως, σύμφωνα με τα άρθρα 28 και 30 της Σύμβασης Παραχώρησης, προβλέπεται η δυνατότητα αγοράς εξοπλισμού αεροναυτιλίας από τον παραχωρησιούχο, για εξυπηρέτηση της υποχρέωσης παροχής της απαιτούμενης χωρητικότητας, με αφαίρεση του κόστους από την οφειλόμενη εισφορά. Πιο συγκεκριμένα:
• Σύμφωνα με το άρθρο 30.6 των Σ.Π., «Ο Φορέας Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας θα παρέχει την Απαιτούμενη Χωρητικότητα Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας, προκειμένου να εξυπηρετήσει ουσιαστικά όλες τις πτήσεις για τις οποίες γίνονται αιτήσεις στον ΕΟΣΠ. Η υποχρέωση του Φορέα Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας να παρέχει την Απαιτούμενη Χωρητικότητα Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας θα αποτελεί Γεγονός Ευθύνης Δημοσίου.»
• Εάν η Απαιτούμενη Χωρητικότητα Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας δεν επιτευχθεί για δύο διαδοχικές Περιόδους Αιχμής, ο Παραχωρησιούχος δύναται να αγοράσει υπέρ του Φορέα Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας τον απαραίτητο εξοπλισμό αεροναυτιλίας, ώστε να επιτευχθεί η Απαιτούμενη Χωρητικότητα Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας. (Άρθρο 30.6).
• Το κόστος του εξοπλισμού μπορεί να αφαιρεθεί από την οφειλόμενη εισφορά προς το Δημόσιο, σύμφωνα με το Άρθρο 28.9. (Άρθρο 30.7).
• Ο εξοπλισμός πρέπει να πληροί τις προδιαγραφές του Φορέα Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας, όπως περιγράφονται στις Τεχνικές Προδιαγραφές (παράρτημα της Σύμβασης). ( Άρθρο 30.7).
• Η προσφορά του παραχωρησιούχου απαιτεί έγκριση από τον Φορέα, η οποία δεν μπορεί να αρνηθεί ή να καθυστερήσει χωρίς εύλογη αιτία. (Άρθρο 30.7).
4. Τέλος, ως προς τα γραφόμενα επί της ερώτησης ότι η Α.Π.Α. αποτελεί εποπτευόμενο φορέα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, υπενθυμίζουμε ότι σύμφωνα με το νόμο 4757/2020, η Α.Π.Α. έχει συσταθεί ως ανεξάρτητη διοικητική αρχή με νομική προσωπικότητα που υποστηρίζεται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Η Α.Π.Α. απολαμβάνει λειτουργικής ανεξαρτησίας, διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας, δεν υπόκειται σε έλεγχο ή εποπτεία από κυβερνητικά όργανα και υπόκειται σε κοινοβουλευτικό έλεγχο.

Διαβάστε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από το Αγρίνιο και την Αιτωλοακαρνανία, ακολουθώντας το agrinioculture.gr στο GoogleNews