Για το προσφυγικό η Αυστρία έπρεπε να θυμηθεί…

Του Δημήτρη Παπαδάκη

Όπως και με την κρίση του ευρώ, έτσι και με το προσφυγικό πρόβλημα τα αντανακλαστικά της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι εξαιρετικά αργά, ενώ τα διαφορετικά εθνικά συμφέροντα και οι διαφορετικές προσεγγίσεις στο ζήτημα, καθυστερούν την όποια δράση εκ μέρους της Ε.Ε και εμποδίζουν την υλοποίηση των όποιων αποφάσεων έχουν ληφθεί έως τώρα. Η σκληρή στάση της Αυστρίας και η εξωθεσμική διάσκεψη με τις εννέα χώρες των Βαλκανίων (Αλβανία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Βουλγαρία, Κόσοβο, Κροατία, Μαυροβούνιο, ΠΓΔΜ, Σερβία και Σλοβενία) έχει εμφανή στόχο τον εγκλωβισμό των προσφύγων στην Ελλάδα. Η Ελλάδα μπορεί να έχει τις δικές της ευθύνες για το προσφυγικό, όμως η στάση της Αυστρίας να λειτουργεί εξωθεσμικά και να παραβλέπει τις υποχρεώσεις από τις διεθνής συνθήκες εξοργίζει και λυπεί.

Στην πολιτική μπορεί να μην χωράνε ρομαντισμοί, αλλά η Αυστρία έπρεπε να θυμηθεί πόσο έχει ευεργετηθεί από τους μετανάστες. Μια από τις εικόνες που έχει ο σύγχρονος κόσμος για την Αυστρία είναι η καθιερωμένη πρωτοχρονιάτικη συναυλία της φιλαρμονικής της Βιέννης που την παρακολουθούν εκατομμύρια τηλεθεατές σε όλο τον κόσμο. Αυτή την εικόνα η Αυστρία τη χρωστά και στον Έλληνα μετανάστη Νικόλαο Δούμπα.

Το μέγαρο του  Μusikverein
Το μέγαρο του Μusikverein

Ο Νικόλαος Δούμπας (1830-1900) είναι μια από τις πλέον εξέχουσες προσωπικότητες του απόδημου Ελληνισμού, που κυριάρχησε στο 2ο μισό του 19ου αιώνα στην καλλιτεχνική, πολιτική και οικονομική ζωή της Βιέννης. Ο Νικόλαος Στεργίου Δούμπας, αυτός ο Βιεννέζος Έλληνας μαικήνας των τεχνών και ευεργέτης της Αυστρίας (με ρίζες από τη Μοσχόπολη της Β. Ηπείρου και της Βλάστη της Δυτικής Μακεδονίας), ήταν εκείνος ο οποίος συνέβαλε καθοριστικά στη διάσωση, την προστασία και την προώθηση των έργων του μεγάλου Βιεννέζου συνθέτη Frantz Schubert (1797-1928). Μάλιστα, ο Herwig Wuertz, διευθυντής της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Βιέννης, αναφέρει ότι: «εάν δεν υπήρχε ο Δούμπας ο Σούμπερτ θα μας ήταν παντελώς άγνωστος. Τα ελάχιστα αποσπασματικά έργα του τα οποία θα υπήρχαν, θα ήταν ασήμαντα, εάν δεν υπήρχε η συλλογή Δούμπα- η μεγαλύτερη παγκοσμίως». Αυτή η συλλογή Δούμπα δωρίθηκε στη βιβλιοθήκη της Βιέννης και αποτέλεσε τη βάση για τη δημιουργία του μουσικού της τμήματος. Ο Δούμπας μαζί με έναν άλλο ευεργέτη της Αυστρίας, το Βιεννέζο Έλληνα Βαρόνο Σίμωνα Σίνα-μεγάλο τραπεζίτη και επιχειρηματία (Σιναία Ακαδημία, Αστεροσκοπείο, Ιερός ναός Μητρόπολης Αθηνών κ.ά., με καταγωγή επίσης από τη Μοσχόπολη)-υπήρξαν οι δύο από τους σημαντικότερους ιδρυτές του περιώνυμου μεγάρου Musikverein (Εταιρεία των Φίλων της Μουσικής) της Βιέννης. Το Musikverein ήταν το αγαπημένο του έργο και για την ανέγερσή του συνεργάστηκε με το Δανό αρχιτέκτονα Θεόφιλο Χάνσεν, ο οποίος το κόσμησε με ελληνικά αγάλματα και ιωνικού ρυθμού κίονες. Εκτός του μεγάρου Musikverein, ο Δούμας συνεισέφερε για την ανέγερση του κτιρίου της Αυστριακής Βουλής, του Πανεπιστημίου, της Ακαδημίας των Τεχνών, του Δημαρχείου της Βιέννης και της εκκλησίας Votivkirche.

Ευελπιστώντας πως οι απλοί πολίτες σκέπτονται διαφορετικά από τις κυβερνήσεις, ελπίζει κανείς οι Αυστριακοί να τα θυμούνται όλα αυτά.