Άκτιο – Αμβρακία : Τι προβλήματα αντιμετωπίζει κάθε εργολαβία

Εδώ και χρόνια γνωρίζουμε πως η κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Άκτιο-Αμβρακία είναι προβληματική με αποτέλεσμα να έχουν περάσει 6 χρόνια από την ανάθεση των έργων, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει δοθεί στην κυκλοφορία ούτε μέτρο δρόμου.

Οι 4 εργολαβίες που είναι σε εξέλιξη όπως είναι γνωστό δεν πρόκειται να ολοκληρώσουν το σύνολο του αυτοκινητόδρομο αλλά μέρος αυτού (τα 2 άκρα με τις παρακάμψεις Βόνιτσας και Αμφιλοχίας) ενώ θα δημοπρατηθεί η λεγόμενη εργολαβία-σκούπα για να τελειώσει οριστικά η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου. Οι βασικοί λόγοι που το έργο ταλαιπωρεί και ταλαιπωρείται είναι οι επανειλημμένες αναβολές των δικασιών για τον καθορισμό τιμών μονάδων για την αποζημιώσεων των απαλλοτριωθένων ακινήτων, το γεγονός ότι δεν γίνονται αποδεκτές οι διαδικασίες επίταξης από ορισμένους ιδιοκτήτες (απαλλοτριωθέντων ακινήτων), η ανάγκη αντιμετώπισης γεωτεχνικών προβλημάτων και κυρίως κατολισθήσεων, οι συνεχιζόμενες ακόμα και σήμερα αρχαιολογικές έρευνες με ανάγκη τροποποίησης μελέτης στο τμήμα του κόμβου Δρυμού λόγω εντοπισμού σημαντικών αρχαιολογικών ευρημάτων και η ανάγκη τροποποίησης μελετών στις περιοχές των κόμβων για τη λειτουργική ένταξη του έργου με τις τοπικές συνδέσεις. Το ΑγρίνιοCulture.gr παρουσιάζει σήμερα αναλυτικά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει κάθε εργολαβία ξεχωριστά.

Άκτιο-Αμβρακία1η Εργολαβία :«Κατασκευή Οδικής Σύνδεσης της περιοχής Ακτίου με το ∆υτικό Άξονα Βορρά – Νότου, τμήμα από Χ.Θ. 00+000 έως Χ.Θ. 22+500», Αναδόχου«ΑΕΓΕΚ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ Α.Ε.»

  • Εκκρεμεί η συντέλεση των απαλλοτριώσεων.
  • Εκκρεμεί η έγκριση ορισμένων μελετών, όπως της μελέτης εφαρμογής πρασίνου, των μελετών εναλλακτικής πρόσβασης στην περιοχή της Όρνιτσας, των δεξαμενών ΜΕΡ «Σαλτίνης» και των ραμπών πρόσβασης «Πούντας» Ακτίου (Χ.Θ. 3+536).
  • Στην περιοχή του αεροδρομίου Ακτίου εκκρεμεί η μετατόπιση του υπογείου Μ.Τ. της ∆ΕΗ για τον λόγο ότι η ∆.Ο.∆. δεν καταβάλει την δαπάνη πριν την υλοποίηση του έργου από την ∆ΕΗ, η οποία με την σειρά της δεν εκτελεί το έργο πριν την καταβολή της δαπάνης.
  • Υπάρχει έγγραφη ειδοποίηση από την Αρχαιολογική Υπηρεσία για πιθανή εκ νέου δέσμευση για ερευνητικές ανασκαφές στην θέση από Χ.Θ.7+300 έως Χ.Θ.7+600 της αρτηρίας. Έχουν αποδεσμευτεί πλέον όλες οι άλλες θέσεις, που είχαν δεσμευθεί κατά καιρούς.
  • Αναμένεται η έγκριση των γεωτεχνικών μελετών καιτεχνικών προτάσεων, για την αποκατάσταση αστοχιών των πρανών σε (7) θέσεις.
  • Πρόοδος του έργου : 51,7%

ΆΚΤΙΟ ΑΜΒΡΑΚΊΑ 32η Εργολαβία : «Κατασκευή Οδικής Σ ύνδεσης της περιοχής Ακτίου με το ∆υτικό Άξονα Βορρά – Νότου, τμήμα από Χ.Θ. 22+500 έως Χ.Θ. 26+900», Αναδόχου Κ/Ξ «ΙΟΝΙΟΣ Α.Ε – ΤΟΜΗ ΑΒΕΤΕ»

  • Υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις στην πρόοδο του έργου που οφείλονται κυρίως σε υπαιτιότητα του αναδόχου και προκλήθηκαν από τον αργό ρυθμό εκτέλεσης των εργασιών.
  • Κατά τη φάση ανόρυξης των συμπληρωματικών γεωτρήσεων της οριστικής μελέτης των τεχνικών Τ18 και Τ19 εντοπίστηκαν ρηξιγενείς επιφάνειες ,για την διερεύνηση των οποίων εκπονήθηκε σεισμοτεκτονική μελέτη που είχε ως αποτέλεσμα την καθυστέρηση στην ολοκλήρωση-έγκριση των αντίστοιχων οριστικών μελετών.
  • Για το επίχωμα από Χ.Θ 22+680-Χ.Θ 22+955 ο ανάδοχος μετά από εννέα και πλέον μήνες από την προβλεπόμενη ολοκλήρωση του σύμφωνα με το τότε εν ισχύ χρονοδιάγραμμα υπέβαλε μελέτη επάρκειας του επιχώματος έναντι σεισμικού κινδύνου και στη συνέχεια υποβλήθηκε (28-7-2014) γεωλογική-γεωτεχνική μελέτη της οποίας η δαπάνη τόσο λόγω του ύψους της όσο και των νέων τιμών που περιλαμβάνει δεν μπορεί να υλοποιηθεί με τον εγκεκριμένο ΑΠΕ.
  • Ακόμη και σήμερα υπάρχουν τμήματα του έργου τα οποία δεν έχουν διατεθεί στον ανάδοχο λόγω καθυστέρησης του καθορισμού τιμών αποζημίωσης των απαλλοτριωθέντων ακινήτων και μη αποδοχής της διαδικασίας της επίταξης από τους ιδιοκτήτες τους, δεν μπορούν να ολοκληρωθούν ορισμένες εργασίες, όπως η Άνω διάβαση Τ18, η ολοκλήρωση του επιχώματος στη Χ.Θ 24+200 έως Χ.Θ 24+400 , τμήμα του ΑSR 21 και το κατάντι τμήμα του κόμβου Κ6. Μέχρι σήμερα δεν έχει εκδοθεί η σχετική απόφαση καθορισμού τιμών αποζημίωσης που συζητήθηκε στο Μονομελές Εφετείο ∆υτικής Στερεάς Ελλάδας στις 9-6-2015.
  • Με έγγραφό της η ΛΣΤ Εφορία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων δέσμευσε την περιοχή του ορύγματος από την Χ.Θ 22+587 έως τη Χ.Θ 22+622 για την διενέργεια σωστικών ανασκαφών και η οποία μέχρι σήμερα δεν έχει παραδοθεί. Επιπλέον με τα με έγγραφά της η Εφορία Αρχαιοτήτων Αιτ/νίας και Λευκάδας δέσμευσε την περιοχή του ορύγματος από Χ.Θ 23+120 έως Χ.Θ 23+220.
  • Εκκρεμεί από τον ανάδοχο η υποβολή της γεωτεχνικής μελέτης αποκατάστασης και σταθεροποίησης του ορύγματος από τη Χ.Θ 23+920 έως τη Χ.Θ 24+150 παρά τις επανειλημμένες εντολές της ∆/νουσας Υπηρεσίας.

3η Εργολαβία : «Κατασκευή Οδικής Σύνδεσης της περιοχής Ακτίου με το ∆υτικό Άξονα Βορρά – Νότου, τμήμα από Χ.Θ. 26+900 έως Χ.Θ. 35+000», Αναδόχου Κ/Ξ «ΙΟΝΙΟΣ Α.Ε. – ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε.»

    • Από 2-2-2015 δεν εκτελούνται εργασίες στο έργο, παρόλο που συντρέχουν οι προϋποθέσεις για την κατασκευή μεγάλου μέρους εργασιών, όπως τα μεγάλα τεχνικά Τ22,Τ24,Τ26,Τ29, τμήμα του παράπλευρου οδικού δικτύου, ασφαλτικές εργασίες στα τμήματα που έχει ολοκληρωθεί η οδοστρωσία, καθώς και οι διευθετήσεις των ρεμάτων Τ22 και Τ24.
    • ∆εν έχουν υποβληθεί από την Ανάδοχο Κ/Ξ, οι μελέ τες εφαρμογής οδοποιίας, οι αναγκαίες υποστηρικτικές μελέτες σε κατάλληλο μήκος στην περι οχή μεταξύ της Κάτω ∆ιάβασης Τ29 και του Α/Κ Λουτρακίου (Κ8) και η μελέτη ανασχεδιασμού του ημικόμβου Κ6Α.
    • Μέχρι σήμερα το ποσοστό ολοκλήρωσης του έργου έχει φτάσει μόλις στο 29,07%.
    • Ο ρυθμός εκτέλεσης των εργασιών ήταν μηδενικός όπως άλλωστε φαίνεται και από την τελευταία πιστοποίηση του έργου μέχρι τον ∆εκέμβριο του 2015.
    • Απομένουν οι εργασίες που η η καθυστέρηση κατασκευής τους οφείλεται σε αποκλειστική υπαιτιότητα του Αναδόχου:
      •Κατασκευή των γεφυρών Τ22, Τ24 και Τ26.
      •Κατασκευή Κάτω ∆ιαβάσεων Τ23, Τ25, Τ27 και Τ29.
      •Υπολειπόμενες εργασίες χωματουργικών, οδοστρωσίας και υδραυλικών της αρτηρίας και των παραπλεύρων οδών που εκτελούνται μετά την 8-3-2014 στο έργο, εξαιρούμενου του τμήματος από Χ.Θ. 32+600 έως 35+000 και της περιοχής του ημικόμβου Κ6Α, για τις οποίες η καθυστέρηση δεν οφείλεται σε αποκλειστική υπαιτιότητα του Αναδόχου.
      • ∆ιευθετήσεις ρεμάτων στην περιοχή του τεχνικού Τ22 και του Ξηροποτάμου.

Άκτιο - Αμβρακία4η Εργολαβία:«Κατασκευή οδικήςσύνδεσης της περιοχής Ακτίου με το ∆υτικό Άξονα Βορρά-Νότου, Τμήμα από Χ.Θ. 35+000 έως Χ.Θ. 48+497» , αναδόχου «CONSORZIO STABILE ITAL IMPRESE SOCIETA CONSORTILE A RESPONSABILITA LIMITATA»

  • Υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις στην πρόοδο του έργου που οφείλονται κυρίως σε υπαιτιότητα του αναδόχου και προκλήθηκαν από τον αρ γό ρυθμό εκτέλεσης των εργασιών.
  •  Λόγω της καθυστέρησης των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων, που απαιτήθηκαν για τον ανασχεδιασμό των κόμβων Κ-10 και Κ-11, και της ανάγκης ενσωμάτωσης στην μελέτη εφαρμογής των μέτρων για την Αποκατάσταση και Σταθεροποίηση των Ορυγμάτων του έργου, που έχουν παρουσιάσει κατολισθήσεις, εκκρεμεί η έγκριση ορισμένων μελετών όπως των μελετών οδοποιίας και αποχέτευσης-αποστράγγισης από την Χ.Θ 42+740 έως την Χ.Θ 43+940 και από την Χ.Θ 45+000 έως την Χ.Θ 48+100.
  • Υπάρχουν τμήματα του έργου τα οποία δεν έχουν διατεθεί στον ανάδοχο λόγω καθυστέρησης του καθορισμού τιμών αποζημίωσης των α παλλοτριωθέντων ακινήτων και μη αποδοχής της διαδικασίας της επίταξης από τους ιδιοκτήτες τους. Τον Φεβρουάριο 2016 εκδόθηκε η υπ. αριθμ. 10/2016 απόφαση του Πρωτοδικείου Αγρινίου καθορισμού προσωρινών τιμών μονάδας και αναμένεται η σχετική παρακατάθεση των αποζημιώσεων για την συντέλεση της απαλλοτρίωσης.
  • Αξίζει να σημειωθεί ότι το Υπ. Υποδομών διατηρεί την υπόσχεση για την καταβολή πρίμ στον ανάδοχο του έργου μόνο επί του προϋπολογισμού των υπολειπομένων προςεκτέλεση εργασιών επειδή εξακολουθεί να υφίσταται το ενδιαφέρον του για ταχύτερη ολοκλήρωση του πριν τη λήξη της αιτούμενης από τον ανάδοχο παράτασης της συνολικής προθεσμίας, διότι με την όσο το δυνατόν ταχύτερη υλοποίηση του επιτυγχάνεται η παράκαμψη της πόλης της Αμφιλοχίας, με κοινωνικό όφελος από την σύντμηση της απόστασης και του χρόνου πρόσβασης προς Λευκάδα και ∆υτικά Παράλια της Ελλάδας.