Το Γυμνάσιο Παναιτωλίου υποδέχτηκε την Ευρώπη

Την εβδομάδα 21-26 Οκτωβρίου 2013, το Γυμνάσιο Παναιτωλίου φιλοξένησε, ομάδες καθηγητών και μαθητών από την Ιταλία, την Πολωνία, την Ισπανία και την Τουρκία. Η φιλοξενία πραγματοποιήθηκε, στα πλαίσια των προγραμματισμένων ανά χώρα συναντήσεων, του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Comenius/Πολυμερής Σύμπραξη Ευρωπαϊκών Σχολείων, που αναπτύσσει και υλοποιεί για την διετία 2012-14 το σχολείο μας σε συνεργασία με σχολεία της Ισπανίας, Πορτογαλίας, Ουγγαρίας, Ιταλίας, Γαλλίας, Τουρκίας και Πολωνίας. Θέμα του προγράμματος είναι η ορθολογική διαχείριση του νερού και τίτλος «Today Blue Planet, But Tomorrow?”

Θέμα της πρώτης εργασίας της Συνάντησης στο Παναιτώλιο ήταν «το Νερό στη Λογοτεχνία». Παρουσιάστηκαν ποιήματα, τραγούδια, παιχνίδια, μύθοι, είτε ζωντανά από μαθητές στην αγγλική γλώσσα, είτε μέσω βίντεο. Η φιλοξενούσα χώρα παρουσίασε τον μύθο του Ηρακλή με τον Αχελώο. Όλες οι παρουσιάσεις έδωσαν ευκαιρία για πολυπολιτισμική προσέγγιση και επικοινωνία. Δεύτερη εργασία ήταν οι «Παραδοσιακοί και Μοντέρνοι Χοροί». Σε μεγάλη εκδήλωση, ανοικτή στην τοπική κοινότητα παρουσιάστηκαν, αρχικά σε βίντεο από τις μη παρούσες χώρες, και στη συνέχεια ζωντανά από μαθητές της Ισπανίας, Τουρκίας και Ελλάδας, μοντέρνοι χοροί, σε ρυθμούς ποπ και χιπ χοπ, και παραδοσιακοί χοροί με το ηχόχρωμα της κάθε χώρας. Το κέφι, η ζωντάνια και η ερμηνεία των μαθητών ξεσήκωσαν τους παραβρισκόμενους.

Εκτός από τις εργασίες, σκοπός κάθε συνάντησης είναι η γνωριμία με την φιλοξενούσα χώρα, τις συνήθειες και την κουλτούρα της, αλλά και η προσέγγιση του θέματος του Νερού από διαφορετική οπτική. Έτσι η περιήγηση στις όχθες της Λίμνης Τριχωνίδας και το ηλιοβασίλεμα στο Πετροχώρι Θέρμου συνδυάστηκαν με την επίσκεψη στον Θέρμο και στον Συνεταιρισμό Γυναικών «Αιτωλική Γη» όπου οι φιλοξενούμενοι παρακολούθησαν την παραδοσιακή κατασκευή πίττας, γλυκών κλπ. Η επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο της Πλευρώνας και η ξενάγηση από τον αρχαιολόγο κ. Σταμάτη, έκανε γνωστό στους προσκεκλημένους αλλά και στους έλληνες μαθητές την πρόβλεψη περί αποθήκευσης, διαχείρισης του νερού, αλλά και ύδρευσης της πόλης στην κλασική εποχή. Η επίσκεψη στις Αλυκές Μεσολογγίου και η ενημέρωσή για την παραγωγή άλατος αλλά και την διαχείριση του τοπικού οικοσυστήματος από τον κ. Χ. Τσορτανίδη συνδυάστηκε με την παρατήρηση των φλαμίνγκο και άλλων ενδημικών πουλιών. Η Ναύπακτος με το φρούριο, το λιμάνι και την ιστορία της έδωσαν την αφορμή για συζητήσεις σχετικές με την ιστορία, αλλά και για φθινοπωρινό κολύμπι στα καθάρια νερά της. Η επίσκεψη στο υδροηλεκτρικό φράγμα Καστρακίου και η ξενάγηση από τους επιστήμονες και τεχνικούς της Δ.Ε.Η. έφεραν μαθητές και καθηγητές σε επαφή με την επιστήμη, ολοκληρώνοντας έναν κύκλο ενημέρωσης αλλά και ευαισθητοποίησης σε θέματα διαχείρισης και αξιοποίησης του νερού.

Οι μαθητές φιλοξενήθηκαν από οικογένειες μαθητών του Γυμνασίου Παναιτωλίου. Έτσι είχαν όλοι την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με διαφορετικούς πολιτισμούς, άλλες συνήθειες, άλλη γλώσσα. Δημιουργήθηκαν φιλίες, συνομίλησαν οικογένειες, αναπτύχθηκε επικοινωνίας με εμπιστοσύνη και αμεσότητα. Οι οικογένειες των Παναιτωλιωτών και το Γυμνάσιο Παναιτωλίου άνοιξαν την αγκαλιά τους για καθηγητές και μαθητές. Το αποχαιρετιστήριο δείπνο που με γενναιοδωρία και ζεστασιά ετοίμασαν ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων Γυμνασίου Παναιτωλίου και το Γυμνάσιο Παναιτωλίου ολοκληρώθηκε με ένα παραδοσιακό ελληνικό γλέντι, χαρακτηριστικό της ελληνικής ψυχής. Ο εθελοντισμός, η συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας και η χαρά χαρακτήρισαν την Συνάντηση στο Παναιτώλιο. Πολιτιστικός Σύλλογος με μεράκι και αγάπη μετάγγισε χορό και κέφι. Η τοπική οικονομία, πρεσβευτής, δυναμική και εξωστρεφής, υπήρξε γνήσιος υποστηρικτής μας. Εκπροσωπήθηκε από καινοτόμο και βραβευμένη εταιρία παραγωγής τροφίμων με ιδιαίτερες ελληνικές γεύσεις, φίνο αλάτι, εκλεκτά κρασιά από επώνυμα οινοποιεία της περιοχής και από εξαγωγική εταιρία ελαιών της αιτωλικής γης. Προσφέρθηκαν χειροποίητα γλυκά από τοπική βιοτεχνία, μέλι και λάδι από ατομικούς παραγωγούς. Γνήσιες εκφράσεις φιλοξενίας. Σαν αποχαιρετισμός σε προσκεκλημένους που έγιναν «φίλοι». Σαν καλωσόρισμα σε ένα Άνοιγμα του Σχολείου και της Τοπικής Κοινότητας στον κόσμο.