Η σύνδεση της Λευκάδας με Βόνιτσα – Άκτιο δεσμεύει πόρους και από το νέο ΕΣΠΑ

«Στοιχειώνει» τον πενιχρό προϋπολογισμό για τα οδικά έργα του νέου ΕΣΠΑ Δυτικής Ελλάδας

Παράταση ενός έτους δόθηκε από το Υπουργείο Υποδομών στην ολοκλήρωση του έργου για τη διπλή οδική σύνδεση της Λευκάδας με τη Βόνιτσα και το Άκτιο.

Το νέο χρονοδιάγραμμα τέθηκε για περίπου ένα χρόνο από σήμερα, μέσα Οκτωβρίου του 2024, καθώς κατά την πορεία των εργασιών το Υπουργείο αναγνώρισε ότι ανέκυψαν προβλήματα που δεν οφείλονται σε υπαιτιότητα του αναδόχου.

Πιο συγκεκριμένα όπως αναφέρεται στην απόφαση του Υπουργείου Υποδομών οι λόγοι τη καθυστέρησης είναι:
– Μη απόδοση ελεύθερης της ζώνης εκτέλεσης εργασιών του έργου. Μέχρι σήμερα δεν έχουν επιλυθεί τα προβλήματα οπότε η καθυστέρηση είναι έως σήμερα επτά μήνες.
– Μη έγκαιρη μετατόπιση δικτύων Ο.Κ.Ω. στην περιοχή του έργου.
– Δεσμεύσεις περιοχών του έργου λόγω αρχαιολογικών ερευνών και ανασκαφών.
– Καθυστέρηση στην έναρξη εκτέλεσης των πρόσθετων εργασιών πρόληψης και αποφυγής κινδύνου στο τμήμα Α του έργου, η οποία επηρέασε την κρίσιμη διαδρομή του έργου, με παρέκκλιση δεκαπέντε μηνών από το εγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
Μέχρι σήμερα το έργο που χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδα και είχε προϋπολογισμό δημοπράτησης 48 εκατ. ευρώ έχει απορρόφηση της τάξης του 30 με 40% περίπου και δεν έχουν απορρηφηθεί εξ’ αιτίας των καθυστερήσεων και βάση της έκπτωσης του έργου περί τα 20 εκατ. ευρώ.

«Γέφυρα» μεν, δέσμευση δε

Το πρόβλημα που ανακύπτει δεν έχει να κάνει με το έργο αυτό καθεαυτό, αφού θα γίνει «γέφυρα» και θα συνεχίσει να χρηματοδοτείται από το νέο ΕΣΠΑ, που ξεκινά από 1/1/2024. Το πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι ένα σημαντικό πόσο και από το νέο ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας θα δεσμευτεί από τον πενιχρό σε σχέση με τις ανάγκες προϋπολογισμό των έργων υποδομής.
Υπενθυμίζεται ότι πολλές φορές στο παρελθόν ο Περιφερειάρχης Νεκτάριος Φαρμάκης έχει εκφράσει τον προβληματισμό του για τους περιορισμένους πόρους του άξονα του νέου ΕΣΠΑ, που αφορά τα έργα υποδομής (οδικά, σιδηροδρομικά, λιμενικά) με προϋπολογισμό που δεν ξεπερνά τα 46 εκατ. ευρώ και για τους τρεις νομούς της Δυτικής Ελλάδας. Και αν η διπλή οδική σύνδεση της Λευκάδας δεσμεύσει ένα 40 ή 50% των διαθέσιμων πόρων για έργα υποδομών της Δυτικής Ελλάδας, τότε επί της ουσίας θα μείνουν ψίχουλα για νέα έργα τέτοιου τύπου για την επόμενη περίοδο.

Η καθυστέρηση που προηγήθηκε

Η σύνδεση της Λευκάδας και με το Άκτιο και τη Βόνιτσα εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ Δυτικής Ελλάδας το 2017 ωστόσο χρειάστηκε να περάσουν δύο ολόκληρα χρόνια για να δοθεί εντολή δημοπράτησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς υπήρχαν επιφυλάξεις σχετικά με την σκοπιμότητα χρηματοδότησης και υλοποίησης του τμήματος Άκτιο – Άγιος Νικόλαος. Τελικά η Ε.Ε. πείσθηκε για τη σκοπιμότητα του έργου και έτσι η δημοπράτηση του έργου ολοκληρώθηκε στα μέσα του 2020. Σε αυτή την καθυστέρηση ήρθαν να προστεθούν τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν στη συνέχεια κατά την εκτέλεση του έργου.

Η κριτική

Το συγκεκριμένο πάντως έργο ως φαίνεται «στοιχειώνει» ακόμη το ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, καθώς η ένταξή του το 2017 αποτέλεσε την αφορμή για εντονότατη κριτική στον τότε Περιφερειάρχη Απ. Κατσιφάρα από το δήμαρχο Αγρινίου Γιώργο Παπαναστασίου λέγοντας ότι η ένταξη του συγκεκριμένου έργου, που ουσιαστικά εξυπηρετεί κυρίως τη Λευκάδα, στερεί πόρους από άλλες ανάγκες της Αιτωλοακαρνανίας στα οδικά έργα. Μάλιστα αργότερα στο Περιφερειακό Συμβούλιο η κριτική αυτή μάλλον δικαιώθηκε, όταν ο Γιάννης Λύτρας αποκάλυψε ότι η συνεννόηση που υπήρχε εκείνη την εποχή με το Υπουργείο Υποδομών αθετήθηκε από τον τότε υπουργό Χρήστο Σπίρτζη. «Είχαμε τη δέσμευση πως αν πάρουμε στο ΕΣΠΑ το δικό μας το συγκεκριμένο έργο, το Υπουργείο Υποδομών θα έπαιρνε στο τομεακό του πρόγραμμα το δρόμο «Πλατυγιάλι – Αστακός» και «Άγιος Δημήτριος – Ιόνια οδός». Εμείς κάναμε το καθήκον μας ο υπουργός όχι…» είχε πει χαρακτηριστικά ο Γιάννης Λύτρας.