Οι πολίτες «αξιολογούν» την… υποχρηματοδότηση για τους δρόμους

«Κάτω από τη βάση» στη συντήρηση των δρόμων 
Περιφέρειες και Δήμοι στο «κάδρο» από την αξιολόγηση των πολιτών, ωστόσο η ευθύνη του Κράτους που δεν διαθέτει πόρους, δεν κρύβεται

Κάτω από τη βάση παίρνουν και οι 13 Περιφέρειες της χώρας σε σχέση με τη συντήρηση του οδικού δικτύου σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Εσωτερικών, στην αξιολόγηση των πολιτών μέσω axiologisi.ypes.gov.gr. Κάτω από τη βάση αξιολογήθηκε το σύνολο των Περιφερειών και ως προς τις ψηφιακές υπηρεσίες.

Ωστόσο εκείνο που αφορά περισσότερο την καθημερινότητα των πολιτών είναι αναμφίβολα η κατάσταση του οδικού δικτύου. Τόσο στο επίπεδο των δρόμων αρμοδιότητας των Δήμων, όσο και σε αυτό αρμοδιότητας των Περιφερειών «αγκάθι» παραμένει η ποιότητα του οδικού δικτύου για τους πολίτες με βάση τα αποτελέσματα της αξιολόγησης του Δημοσίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο μέσος όρος της βαθμολογίας που βάζουν οι πολίτες στο οδικό δίκτυο αρμοδιότητας των Περιφερειών είναι 4, ενώ στους δρόμους αρμοδιότητας των Δήμων είναι 3,5.

Η Δυτική Ελλάδα κατατάσσεται έκτη μεταξύ των 13 περιφερειών της χώρας με βαθμολογία 4 σε σχέση με την κατάσταση του οδικού δικτύου. Ωστόσο έχει ενδιαφέρον να παρατηρήσει κανείς ότι υπάρχει διαφοροποίηση ενδοπεριφερειακή με τους Αχαιούς να βαθμολογούν την Περιφέρεια με 4,2 και τους Αιτωλοακαρνάνες, όπως και τους πολίτες της Ηλείας να βαθμολογούν το οδικό δίκτυο αρμοδιότητας της Περιφέρειας με 3,6.

Την καλύτερη εικόνα σε επίπεδο Περιφερειών εμφανίζει, φυσικά, η Αττική, ενώ την χειρότερη η Ανατολική Μακεδονία & Θράκη (3,3), η Κρήτη (2,9) και η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων (2,8). Στους Δήμους της περιοχής οι δημότες αξιολογούν τους δρόμους αρμοδιότητας των Δήμων, με 4,8 στο Δήμο Αγρινίου, με 3,2 στο Δήμο Μεσολογγίου και με 3,7 στο Δήμο Ναυπακτίας.

Το συγκεκριμένο θέμα της συντήρησης των δρόμων «ακουμπά» ωστόσο και τις ευθύνες του Κράτους, καθώς είναι γνωστό ότι τα χρηματοδοτικά εργαλεία τόσο των Δήμων όσο και των Περιφερειών εξαρτώνται κεντρικά από το Κράτος και μάλιστα κατά βάση από τους εκάστοτε διαθέσιμους εθνικούς πόρους. Από την πρώτη στιγμή της δημοσιοποίησης της αξιολόγησης των πολιτών η Κεντρική Ένωση των Δήμων (ΚΕΔΕ) έκανε λόγο για διάχυση της ευθύνης, εκτιμώντας ότι οι αξιολογήσεις των πολιτών, φαίνεται μεν να αφορούν στην αυτοδιοίκηση «αλλά στην πραγματικότητα αφορούν στο κεντρικό κράτος και στις υπηρεσίες του και αποκαλύπτουν την ανισορροπία των σχέσεων, την επικάλυψη των αρμοδιοτήτων και τελικά τη διάχυση της ευθύνης του κάθε βαθμού δικαιοδοσίας».

Όταν είναι γνωστό από την περίοδο των μνημονίων ότι οι ΚΑΠ στους Δήμους, που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν κατά ένα μέρος τους για τη βελτίωση του οδικού δικτύου, έχουν μειωθεί πάνω από 60%, είναι προφανές ότι στο κάδρο της ευθύνης μπαίνει και το Κράτος. Και το ίδιο ισχύει και για τις Περιφέρειες, που έχουν υποστεί παρόμοιες περικοπές στους πόρους τους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το θέμα της έλλειψης πόρων για τα οδικά έργα και τις συντηρήσεις των δρόμων συζητήθηκε και στην προ ημερών σύσκεψη του Πρωθυπουργού με τους 13 Περιφερειάρχες. Από την πλευρά τους οι Περιφερειάρχες ζήτησαν περισσότερα κονδύλια το νέο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων (ΕΠΑ) και ιδίως για τα οδικά έργα και τις παρεμβάσεις συντήρησης στο οδικό δίκτυο της αρμοδιότητας τους, καθώς στο νέο ΕΣΠΑ, τα χρήματα για τέτοιου τύπου έργα είναι σχεδόν μηδενικά. Υπενθυμίζεται ότι το θέμα του εθνικού σκέλους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων οι περιφερειάρχες το έχουν θίξει επανειλημμένα, ενώ ο Περιφερειάρχης Νεκτάριος Φαρμάκης έχει ζητήσει να υπάρξει ακόμη μεγαλύτερη αύξηση στο ετήσιο όριο δαπανών, ώστε να μην «τιμωρούνται» όσοι «τρέχουν» με ώριμα έργα που εκτελούνται. Ο Πρωθυπουργός και ο αρμόδιος υπουργός Νίκος Παπαθανάσης δεσμεύτηκαν για αύξηση κονδυλίων στο ΕΠΑ, χωρίς όμως να ονοματίσουν κάποιο συγκεκριμένο ποσό.

Τέλος υπενθυμίζεται ότι μπορεί τα χρήματα που υπάρχουν για συντηρήσεις στο οδικό δίκτυο να είναι ελάχιστα, όμως πολλές φορές τα όποια έργα εξελίσσονται μέσα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων συχνά αντιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα και καθυστερήσεις, εξ’ αιτίας της χρηματοροής στο εθνικό σκέλος της χρηματοδότησης του προγράμματος. Είναι χαρακτηριστικό ότι πέρυσι για περίπου ένα εξάμηνο, υπήρξε μια σχεδόν γενικευμένη παύση πληρωμών, με αποτέλεσμα να επηρεαστούν ακόμη και τα έργα που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ.

Ακολουθήστε το agrinioculture.gr στο GoogleNews και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσειςΔιαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από το Αγρίνιο και την Αιτωλοακαρνανία στο ΑγρίνιοCulture.gr